530 visninger
|
Oprettet:
Hvilken olie? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have skiftet olie på min yamaha szr660.
Instruktionsbogen siger 20/50, men den har kun kørt med 10/40 hvilket yamahaforhandlerne også anbefaler. En anden szr kører siger 15/50 da hans erfaringer er bedst med denne.
Jeg har bestil 10/40 nu, da det var det forhandleren havde og anbefalede, selvom jeg egentlig helst ville have 15/50 som den erfarne anbefalede.
Men er det så det?? eller..?
Kom glad kloge mc-folk, bør jeg tage en tykkere olie fordi det er en enstamper, eller er 10/40 rigeligt?
MVH Ane - den uvidende om olie..
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.553
aug 2004
Følgere: 36 MC-er: 5 Annoncer: 5 Emner: 131 Svar: 581
MEN bruger den MEGET olie kan du evt. skifte til en tykkere (15/40 eller 20/40).
apr 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Svar: 9
Det er meget vigtigt på SZR'en at du bruge meget fed olie. Det første tal fx 10W /40 er "tykkelsen" på olien. Dvs at en 5W/40 er meget tyndere end fx en 15W/40. Det anbefales på det kraftigste at du kommer olie 15W/40 på som minimum. Kommer du fuldsyntetisk olie (tynd olie) så vil olien fosse ud ad skruen, hvor du fylder olie på.
Gæt hvorfor jeg ved dét
jun 2004
Følger: 81 Følgere: 77 MC-er: 1 Emner: 117 Svar: 990
hmm.. det er jo lidt svært.. nu bliver det vist 10/40 i denne omgang, da jeg har sendt min far op og hente det (og det har han gjort)
Men næste gang må jeg have fat i en 15/40 så.. min instruktionsbog er væk, så det var igennem en andne jeg hørte at der stod 20/50 i. Men hele min szr´s liv er der kommet 10/40 på den.
den sveder lidt olie engang imellem.. er det det du mener Anders?
jun 2004
Brian.. der er ingen olielampe på
apr 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 52
Du skal få den olie på som du får anbefalet, af en du har tillid til. Det der er mest vigtigt er at der er olie på.
Til Andre.
Om en olie hedder 5w/40, 10w/40 eller 15w/40 så er det kun tukkelsen ved kold motor der ændre sig.
Det har ikke noget med om det er mineralsk, semi-syntetisk eller fuld syntetisk olie om den er tyk eller tynd.
Det første tal (5w) fortæller om tykkelsen ved kold olie.
Det andet tal (40) fortæller om tykkelsen ved varm olie.
jun 2004
okay. fik begrundelsen mht at der står 20/50 i bogen og jeg skal putte 10/40 på nu, at maskinen er bygget i Italien og ebregnet til at køre rundt dernede i varmen.. ved ikk om det holder?
(og ja, jeg er super amatør til det her.. *g*)
apr 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Svar: 9
Hvis din SZR "sveder" lidt fra påfyldningslåget så er det fordi olien er for tynd. 10W-40 er bare lige en anelse for tyndt til netop SZR'en. Grunden til at forhandleren "anbefaler" 10W40 er nok fordi det er en standardvare som han har på hylden, hvorimod 20W/50 ikke just er noget man har på lager... Jeg mener Sjatoil har 20W50 i sortimentet, jeg kører dog selv på 15W40.
Et hurtigt "kursus" i olie (til biler): starter du en bilmotor en vintermorgen med en fed olie som fx 15W/40 så slider det langt mere på motoren end, hvis du fx bruger 5W40, fordi jo tykkere olien er jo længere tid går der før olien "virker / smører" motoren optimalt. Det problem har os motorcyklister bare ikke, fordi det under normale omstændigheder er adskillige +grader når vi startet bæstet op. SZR motoren er af ældre konstruktion og kræver ikke den "fine" olie. Selvfølgelig er en fin fuldsyntetisk olie at foretrække, bare ikke til en SZR fordi den som tidligere nævnt knalder olien ud gennem påfyldningsproppen på grund af den etcylindrede motors høje kompresion = tryk.
Hvilken olie?