{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.741 visninger | Oprettet:

Driftstemperatur ZX10R {{forumTopicSubject}}

Hej.

Har en 2007 ZX10R som har en driftstemperatur på 62 - 65 grader celcius ved almindelig kørsel, og den stiger så til 72 - 75 grader hvis den får noget hammer.

Jeg er nervøs for om det er for lavt, og om motoren tager skade når den får klø (og det får den jo ofte smiley ).

Jer der har en 10´er af samme model (den med potterne oppe under sædet) hvad siger jeres temperaturmålere når i kører.

P.S. maskinen er helt standard.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Driftstemperatur ZX10R
  • #1   3. sep 2013 du skal tænke på det er dit vand temp. du kan læse..

men det er oliens temp, der er vigtig... og er den kørt varm så ligger olien på det den skal.. og vand temp vil stige og falde..

mvh

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 805
    #2   4. sep 2013 Det er for lavt, du må have kigget til termostaten. Min GXSR 1000 K5 kan falde til 75, som er det laveste acceptable. Det kan ikke lade sig gøre at have koldt vand og varm olie.

• #3   4. sep 2013 Min ligger på det samme.
    63-65 grader ved normal kørsel
    70-78 grader ved hård kørsel
    95-105 når den er meget varm ved bykørsel. (Blæseren går først igang ved 105-110)

• #4   4. sep 2013 Tak for jeres kommentarer.
    Jeg er klar over det er vand temp. der aflæses, men jeg har lidt samme teori som Niels B. nemlig at vand og olie temp. alt andet lige bør følges ad.

Jeg forespurgte mig hos Rydbergs mc og de sagde at det var normalt for en 10´er med den temp. mens Frankies mc mente det var for lavt (de er begge Kawasaki forhandlere).

Men jeg tænker lidt at når Rydberg siger som han gør, kan det så være fordi at alle 10´erne er født med en termostat der åbner for tidligt, og man derfor tror at det er deres normal temperatur ?

Jeg vil gerne høre fra flere der køører på ZX10R.

• #5   4. sep 2013 Samme som mr guns her:)
    Tror ikke du skal bekymre dig om det

• #6   4. sep 2013 Min Ligger med ca 65-68 grader ved normal kørsel.

• #7   4. sep 2013 Det er for lavt, det er set før at producenterne har brugt termostater der åbner for tidligt

• #8   4. sep 2013 Min kører med nøjagtigt det samme temperatur mønster.
    Har også undersøgt vidt og bredt på nettet. Og er kommet frem til at det skulle være helt normalt.
    Mvh

• #9   4. sep 2013 Ja sikkert normalt men ikke sundt hvis olietempraturen også er 20 grader for lav

• #10   4. sep 2013 umiddelbart lyder det somom thermostaten er defekt.. Min ZX9R ligger om 85 - 88 grader næsten uanset hvor hårdt jeg kører.

Jeg ville skifte thermostaten. Det er ikke normalt at vandtemperaturen er så svingende...

• #11   4. sep 2013 Jeg synes også umiddelbart, at temperaturen på min ligger indenfor de intervaller ved samme kørsel som jer - skal jeg være bekymret?

Blæseren starter ved 105 grader.

• #12   4. sep 2013 Tror jeg vil høre om jeg kan få en termostat i der åbner senere, for uanset hvad kan den jo ikke tage skade af at den får en driftstemperatur på 80 - 85 grader.

Når i andre 10´er kører siger de 65 er normalt, så er jeg faktisk bange for at grunden til det er normalt, netop er fordi at alle 10´erne kører med den temp.

Tak for indspark smiley

• #13   4. sep 2013 Termostaten er bygget til at åbne ved 58-62 grader.... Så Kawasaki må jo mene at det er der den skal ligge. Jeg ville nok være en anelse forsigtig med at hæve den reelle drifttemperatur med 20-30 %....

• #14   4. sep 2013 Som Keyser siger så åbner den ved 58-62 grader og er helt åben ved 75, men hvis i mener i er klogere end dem der har designet motoren så skift da endelig til en thermostat der åbner senere. Min Z1000 kører med samme temperatur men jeg tager chancen og stoler på producenten smiley

• #15   4. sep 2013 Helt det samme som på min tidligere ZX10R...

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#16   5. sep 2013 Marck, du er vel ikke så arrogant, at du aldrig har hørt om fejlkonstruktioner?
    Kølevand skal helst være 82 grader. Plus...
    Det er skidt, når Kawasaki, som jo bygger skibe, ikke har styr på vands egenskaber...

• #17   5. sep 2013 Niels B - tak smiley nu er der jo ikke kun skibe hvor de har en finger med i spillet men også fly tog og rum fartøjer blot for at nævne lidt mere. Jeg ligger stadig mine æg i deres kurv frem for din....

• #19   5. sep 2013 Dannie: Det er helt standard herinde jo smiley

• #20   5. sep 2013 Vandets temperatur er i det store billede fløjtende ligegyldig, det er olietemperaturen der er vigtig.
    Det kunne jo tænkes at Kawa har designet kølesystemet til at køre med en lavere vandtemperatur for at kunne nedsætte den nødvendige kølevandscirkulation og derved flytte efekten ned på hjulet.

• #22   5. sep 2013 Nu vil jeg ikke påstå at jeg tror jeg er klogere end Kawasaki´s ingeniører, men jeg synes jo bare det lyder af lidt.
    Jeg har dog haft samme tanke som Lars O. med at de har designet motor / kølesystem lidt anderledes så olien har den korrekte temperatur.

Men det afføder så bare næste spørgsmål, for kan olien så blive for varm ?
    For min blæser starter først når den er over 100 grader og så bør olien jo være forholdsvis varmere end på cykler hvor driftstemp. ligger 20-25 grader højere ?

Dannie, har din ZZR gået over 100.000 km. med en driftstemp. på 65 ?

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#23   5. sep 2013 Øv, jeg syntes lige den med vand og skibene var sjov.
    Der findes jo en del værksteder, som har en udmærket forretning med at reparere på diverse ingeniør- frembringelser, for slet ikke at tale om reservedelsindustrien.
    Folk der selv skruer, lider som regel ikke af den samme benovelse som vi er vidne til her.
    Naturvidenskaben har strenge kår, hvis man tror man kan have så store temperatur forskelle på så lidt plads.

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#24   5. sep 2013 Hov, måske temp. føleren sidder i bunden af køleren?

• #25   5. sep 2013 Jørgen..

nej for der er også olie køler på din hest, hvis jeg husker rigtig..

mvh

• #26   6. sep 2013 Busa C.. det har du da ret i..

Er nu stadig i tvivl om jeg skal få en anden termostat i eller ej, for selvom jeg har tænkt samme tanke som Lars O, så er jeg jo også tilbøjelig til at være enig med Niels B om at der ikke kan være så store temp. forskelle på så lidt plads.

Tror jeg vil prøve at kontakte importøren.

Jeg giver en up-date når jeg har talt med dem.

• #27   6. sep 2013 jeg er helt sikker på, at du ikke behøver at bekymre dig..
    og
    tænk på, at der hvor temp måleren sidder, det er med stor sandsynlighed på, efter køle siden og derfor lidt laver temp..

og igen som jeg skrev helt i starten af denne tråd.. det er olien og ikke vandet..
    som er vigtig... køb dog en olie temp måler til din mc, og tjek heller det...

men pøj med det..

mvh..

• #28   6. sep 2013 Det er fulstændig ligegyldigt hvad de skævøjede på Kwak tror de ved, det handler om at olien har den rette tempratur for at gøre arbejdet ordentligt

• #29   6. sep 2013 Jeg har haft 7 år med motorer som det daglige brød, og jeg har aldrig hørt om en sugemotor med en thermostat der åbner ved 58 - 62 grader. Det er og har altid været normalt at en motor har en arbejdstemperatur på min 80 grader. Alle biler og, mig bekendt, mange andre motorcykler, har en arbejdstemperatur på ca 85 grader.

De fleste biler ligger ml. 85 og 95. Jeg havde før en zzr 600 årg 1993, og den lå også på ca 85 grader. Olien var ca 75 grader på den når den var ordenlig varm.

Nu er jeg ejer af en alfa 156 2,0 jts, og har blandt andet skruet i selvsamme mærke i 7 år, og der er nok ingen biler der er skiftet så mange thermostater på som sånt en. De er decideret elendigt dårlige, og det er nærmest mere reglen end undtagelsen at motortemperaturen ligger og roder nede på netop ca 60 pga en defekt thermostat. Elendig kvalitet er årsagen.

I alle de tilfælde af defekte thermostater jeg har hørt om i min tid som mekaniker, der udarter det sig på nøjagtig den måde i beskriver. Jeg siger ikke at det med garanti er tilfældet i denne sag, men det er for mig lidt underligt at det falder sammen med de erfaringer med defekte thermostater jeg har.

Det kan heller ikke udelukkes at Kawa har konstrueret motoren til den driftstemperatur. Der er de senere år udviklet lidt på netop kølesystemet for at sænke forbrændingstemperaturen med henblik på lavere udledninger af NOx gasser. Men i de tilfælde af disse "specielle" kølesystemer, der har motortemperaturen lagt på sit sædvanlige niveau på ca 85 grader.

En anden mulighed er at lige denne motor er konstrueret helt anderledes mht tolerencer end hvad normalt er. Men hvorfor så lade køleblæseren starte ved 105 grader ?

Sidste mulighed er at se om der står en åbningstemperatur på thermostaten. Der gør der normalt altid.. Og lader det jo til at være tilfældet at der står de ca 60, jammen så ligger der noget ingeniør-teknisk bag..

Benzinmotorer med turbolader ligger lavere end en alm sugemotor, men det er slet ikke nede i det niveau.

• #30   6. sep 2013 Bo.... Som jeg tidligere har skrevet, så er termostaten bygget til at åbne ved 58-62 grader og fuldt åben ved 75 grader... Dette er iøvrigt også tilfældet på nyere kawasakier bl.a Z modellerne og zx14r....... Så det kunne jo godt tænkes Kawasaki har en eller anden filosofi omkring dette, da det jo ville være ret enkelt at korrigere denne "fejlkonstruktion".....

• #31   6. sep 2013 Jeg køre på en transalp og der svinger kølevands temperaturen også en del men sammen mønster som beskrevet, men min olie temperatur ligger rimelig konstant når motoren er drift varm.
    Jeg har også undret mig over at kølevands temperatur svinger så meget, da temperaturen i min bil ikke svinger så meget, den bevæger sig stort se ikke når motoren først er varm.

• #32   6. sep 2013 Keyser: Det kunne måske godt tyde på at være nyeste udgave af forureningssænkning.

Kølesystemet på en Mitsubishi Colt fra 2004 og frem er lavet specielt med ret så meget anderledes køling omkring stempeltoppen og omkring ventilerne. Det skulle eftersigende sænke forbrændingstemperaturen til ca 1300 grader og væsentlig lavere NOx udledning til følge..

Måske det er kawas bud på den problematik...

Kommentér på:
Driftstemperatur ZX10R

Annonce