2.741 visninger
|
Oprettet:
Driftstemperatur ZX10R {{forumTopicSubject}}
Hej.
Har en 2007 ZX10R som har en driftstemperatur på 62 - 65 grader celcius ved almindelig kørsel, og den stiger så til 72 - 75 grader hvis den får noget hammer.
Jeg er nervøs for om det er for lavt, og om motoren tager skade når den får klø (og det får den jo ofte
).
Jer der har en 10´er af samme model (den med potterne oppe under sædet) hvad siger jeres temperaturmålere når i kører.
P.S. maskinen er helt standard.
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.450
men det er oliens temp, der er vigtig... og er den kørt varm så ligger olien på det den skal.. og vand temp vil stige og falde..
mvh
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 805
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 22 Svar: 104
63-65 grader ved normal kørsel
70-78 grader ved hård kørsel
95-105 når den er meget varm ved bykørsel. (Blæseren går først igang ved 105-110)
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 8
Jeg er klar over det er vand temp. der aflæses, men jeg har lidt samme teori som Niels B. nemlig at vand og olie temp. alt andet lige bør følges ad.
Jeg forespurgte mig hos Rydbergs mc og de sagde at det var normalt for en 10´er med den temp. mens Frankies mc mente det var for lavt (de er begge Kawasaki forhandlere).
Men jeg tænker lidt at når Rydberg siger som han gør, kan det så være fordi at alle 10´erne er født med en termostat der åbner for tidligt, og man derfor tror at det er deres normal temperatur ?
Jeg vil gerne høre fra flere der køører på ZX10R.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 66 MC-er: 3 Emner: 125 Svar: 680
Tror ikke du skal bekymre dig om det
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.134
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.928
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 10 Svar: 318
Har også undersøgt vidt og bredt på nettet. Og er kommet frem til at det skulle være helt normalt.
Mvh
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.928
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Jeg ville skifte thermostaten. Det er ikke normalt at vandtemperaturen er så svingende...
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.118
Blæseren starter ved 105 grader.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 8
Når i andre 10´er kører siger de 65 er normalt, så er jeg faktisk bange for at grunden til det er normalt, netop er fordi at alle 10´erne kører med den temp.
Tak for indspark
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.134
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 417
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 805
Kølevand skal helst være 82 grader. Plus...
Det er skidt, når Kawasaki, som jo bygger skibe, ikke har styr på vands egenskaber...
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 417
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 271
Det kunne jo tænkes at Kawa har designet kølesystemet til at køre med en lavere vandtemperatur for at kunne nedsætte den nødvendige kølevandscirkulation og derved flytte efekten ned på hjulet.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 8
Jeg har dog haft samme tanke som Lars O. med at de har designet motor / kølesystem lidt anderledes så olien har den korrekte temperatur.
Men det afføder så bare næste spørgsmål, for kan olien så blive for varm ?
For min blæser starter først når den er over 100 grader og så bør olien jo være forholdsvis varmere end på cykler hvor driftstemp. ligger 20-25 grader højere ?
Dannie, har din ZZR gået over 100.000 km. med en driftstemp. på 65 ?
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 805
Der findes jo en del værksteder, som har en udmærket forretning med at reparere på diverse ingeniør- frembringelser, for slet ikke at tale om reservedelsindustrien.
Folk der selv skruer, lider som regel ikke af den samme benovelse som vi er vidne til her.
Naturvidenskaben har strenge kår, hvis man tror man kan have så store temperatur forskelle på så lidt plads.
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 805
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.450
nej for der er også olie køler på din hest, hvis jeg husker rigtig..
mvh
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 8
Er nu stadig i tvivl om jeg skal få en anden termostat i eller ej, for selvom jeg har tænkt samme tanke som Lars O, så er jeg jo også tilbøjelig til at være enig med Niels B om at der ikke kan være så store temp. forskelle på så lidt plads.
Tror jeg vil prøve at kontakte importøren.
Jeg giver en up-date når jeg har talt med dem.
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.450
og
tænk på, at der hvor temp måleren sidder, det er med stor sandsynlighed på, efter køle siden og derfor lidt laver temp..
og igen som jeg skrev helt i starten af denne tråd.. det er olien og ikke vandet..
som er vigtig... køb dog en olie temp måler til din mc, og tjek heller det...
men pøj med det..
mvh..
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.928
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
De fleste biler ligger ml. 85 og 95. Jeg havde før en zzr 600 årg 1993, og den lå også på ca 85 grader. Olien var ca 75 grader på den når den var ordenlig varm.
Nu er jeg ejer af en alfa 156 2,0 jts, og har blandt andet skruet i selvsamme mærke i 7 år, og der er nok ingen biler der er skiftet så mange thermostater på som sånt en. De er decideret elendigt dårlige, og det er nærmest mere reglen end undtagelsen at motortemperaturen ligger og roder nede på netop ca 60 pga en defekt thermostat. Elendig kvalitet er årsagen.
I alle de tilfælde af defekte thermostater jeg har hørt om i min tid som mekaniker, der udarter det sig på nøjagtig den måde i beskriver. Jeg siger ikke at det med garanti er tilfældet i denne sag, men det er for mig lidt underligt at det falder sammen med de erfaringer med defekte thermostater jeg har.
Det kan heller ikke udelukkes at Kawa har konstrueret motoren til den driftstemperatur. Der er de senere år udviklet lidt på netop kølesystemet for at sænke forbrændingstemperaturen med henblik på lavere udledninger af NOx gasser. Men i de tilfælde af disse "specielle" kølesystemer, der har motortemperaturen lagt på sit sædvanlige niveau på ca 85 grader.
En anden mulighed er at lige denne motor er konstrueret helt anderledes mht tolerencer end hvad normalt er. Men hvorfor så lade køleblæseren starte ved 105 grader ?
Sidste mulighed er at se om der står en åbningstemperatur på thermostaten. Der gør der normalt altid.. Og lader det jo til at være tilfældet at der står de ca 60, jammen så ligger der noget ingeniør-teknisk bag..
Benzinmotorer med turbolader ligger lavere end en alm sugemotor, men det er slet ikke nede i det niveau.
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.134
nov 2009
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 498
Jeg har også undret mig over at kølevands temperatur svinger så meget, da temperaturen i min bil ikke svinger så meget, den bevæger sig stort se ikke når motoren først er varm.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Kølesystemet på en Mitsubishi Colt fra 2004 og frem er lavet specielt med ret så meget anderledes køling omkring stempeltoppen og omkring ventilerne. Det skulle eftersigende sænke forbrændingstemperaturen til ca 1300 grader og væsentlig lavere NOx udledning til følge..
Måske det er kawas bud på den problematik...
Driftstemperatur ZX10R