{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.009 visninger | Oprettet:

rene k
rene k
Tilmeldt:
17. dec 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68

Ombygning af mc til enhånds betjening. {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at tage mc kort til foråret men står med et lille dilemma i form af at jeg mangler venstre underarm ( er født sådan).

Jeg har før haft 2 hjulet crosser med gear hvor jeg godt kunne bruge koblingen men det virkede bøvlet så brugte det kun til opstart i 1 gear og derefter var det "rivgear" men det holder en gearkasse ikke til i længden ( var kun en kinøjser så gik den i stykker så var det jo det men den brokkede sig faktisk ikke over det) så spørgsmålet er er om jeg kan flytte koblingen så den bliver lettere at betjene og om der er nogen som har et bud til hvordan det gøres bedst?

Da jeg ikke har lyst til at smide en større sum penge efter en med automatgear så vælger jeg manuel gear plus at udvalget er meget småt hvis det var automatgear.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ombygning af mc til enhånds betjening.
  • #1   10. okt 2013 tjek Aprilla mana


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #2   10. okt 2013 Dennis, har set sådan en til salg for omkring 70k men det er mere end hvad jeg har på lommen til en mc samt at jeg er ikke vant til at køre på en så skulle det gå galt så vil jeg hellere gøre skade på en gammel og billige maskine til 5-10k end en til 70k smiley

  • #3   10. okt 2013 du kan få lavet en fodkobling, der er flere firmaer der kan hjælpe dig med det, nu ved jeg ikke lige hvor du er fra, men der er sahva i aalborg og et i hvert fald ét andet firmaer der gør i den slags løsninger - har du prøvet at google lidt efter det?

  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #4   10. okt 2013 Okay troede netop ikke at fodkobling var muligt da jeg helt helt kan se hvordan det kan betjenes når man f.eks holder stille i et lyskryds og skal sætte igang uden at vælte smiley

    Jeg er fra tønder området i sønderjylland.

    Ja har prøvet at undersøge så meget som muligt men desværre uden held dog fandt jeg en (muligvis amerikaner) som havde fået bygget et håndtag ala den til gas som sidder under håndtaget hvor koblingen så var tilsluttet men uden at have prøvet det så tænker jeg at det måske var lidt mange ting at styre med en hånd men det er også muligt at det virker smiley


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #5   10. okt 2013 Thomas, har du noget info omkring dette og er det noget man kan bygge på sin mc eller skal den være født med det?

  • #6   10. okt 2013 der er flere måder at lave sådan en kobling på, ikke bare som en almindelig fodpedal - derfor jeg henviste til et firma, hehe smiley

    men havde helt ærligt valgt en scooter-model


  • #7   10. okt 2013 har en arbejdskollega som kender en der kører på en ombygget fz 1, han mangler den ene arm ved ikke lige hvor han har fået lavet den om men kan da snakke med ham i morgen og skrive her med en tilbagemelding


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #8   10. okt 2013 David, tja jeg har som sådan ikke noget imod at køre scooter ( har stadig en 4 takter) men skal det være mc så gider jeg ikke en scooter model, så hellere tage udfordring op som jeg gjorde med at tage bil kørekort hvor jeg blev anbefalet at vælge automatik men hvorfor skulle jeg nøjes med det når jeg sagtens kan det andet dog gerne med en lille ombygning til fordel for at gøre det lettere for mig selv smiley

    Jimmy, det må du gerne og tak smiley


  • #9   10. okt 2013 Et ekstra greb i h side og så mit Quick shift som virker både op og ned

  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #10   10. okt 2013 Anders, til mit behov får jeg ikke brug for quick shift. Men hvordan vil du placere 2 greb i samme side uden at det bliver til mere gene end gavn?

  • #11   10. okt 2013 Tror der er noget med slipper kobling du har misforstået, Thomas k!

  • #12   10. okt 2013 http://youtu.be/uyKQjiTOXRg hvor der er vilje er der vej

  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #13   10. okt 2013 Anders, tager mine ord i mig igen med det at have 2 greb på samme side efter at have set det klip smiley

    Kim, ja det vil jeg mene at du har ret i smiley


  • #16   10. okt 2013 Hvis du nu køber dig en honda blackbird med duelbrake, så kan du bremse ned med foden, den bremser på begge hjul, og så få kobling flyttet til højre side... Jeg vil gerne tage kampen op og hjælpe dig..

  • #17   10. okt 2013 Ikke for at tage gassen af ballonen, men har du mc kort?
    Hvis du flytter rundt på bremser er det konstruktive ændringer, som kræver syn.


  • #18   10. okt 2013 beklager det er også rigtigt nok

  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #19   10. okt 2013 Peter, er sådan en ikke lige gammel nok? tænker mere det at den skal bruges til touring/langture ? smiley

    Rene, er den en cbr? aner ikke meget om mc'er, ved blot hvordan en suzuki gsf 600 bandit ser ud men kun fordi at jeg har en stående smiley


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #20   10. okt 2013 Jens, nej jeg har ikke mc kort endnu men som jeg skriver længere oppe så vil jeg gerne tage det til foråret og fra knallert kørekort ( fik det aldrig taget men undersøgte det) så skulle jeg medbringe en lovlig ombygget knallert til køretimerne da køreskolen ikke var i besiddelse af en som var ombygget så derfor tænker jeg lidt at det er samme dur igen med at jeg skal have en bygget om, synet og godkendt selvfølgelig og så have den med til køretimerne smiley

  • #21   10. okt 2013 prøv og kig på en Honda NC 700 med dobbelt kobling. dvs. ingen koblings greb. det er ''automat gearkasse'' eller en VFR 1200 oz med dobbelt kobling.

    de kører begge pisse godt.

    dog koster en ny NC 70 SAD 110k og vfr 270k fra ny..
    ku være du ville være heldig og finde en brugt. hvem ved måske smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #22   10. okt 2013 Jeg kender en der har koblingen siddende på højre side ovenover forbremsen. Med lidt øvelse, er det fint muligt at bruge den...

    Jeg ville dog overveje kraftigt om ikke en Aprilia Mana var vejen frem til at starte med. Når du så har noget erfaring med den, kan man kaste sig ud i at bygge en cykel om med manuel gear.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #23   10. okt 2013 Der er faktisk også en helt femte mulighed, men det begrænser dit valg af MC lidt mere.

    Til min Enduro cykel (KTM'en i min profil), har jeg noget der hedder en "Rekluse" kobling monteret. Det er en automatkobling som virker på nøjagtigt samme måde som en centrifugalkobling på en scooter.

    Den kan fås til en masse cykler, men gerne ikke med mere end 60hk - og gerne kun lette cykler, så der er du begrænset til offroadere / motard cykler.


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #24   10. okt 2013 mateus, de er lige dyre nok. Ville gerne ligge ud med en meget billig cykel til max 15k og syntes faktisk at udvalget er stort for interessante mc'er. Det at holde dem vellige/reppe dem er heller ingen problem for mig smiley

    Sajmon, dit første forslag med kobling i samme side samt det med rekluse er de bedste forslag pga pengepungen dog har jeg ikke fundet offroader/motard der virker interessante samt billige nok desværre. Har en som jeg har skrevet til ( venter på svar) da han står i samme problem som mig men dog er ude og køre med kortet og har fået mc'en ombygget så håber på positivt response smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #25   10. okt 2013 Hvad må cyklen koste, og hvad vil du tage til tåls med indenfor offroad området?

  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #27   10. okt 2013 Sajmon, jo billigere jo bedre men med måde dvs at kan jeg få en til 5k som ser nogenlunde ud og virker som den skal så ville jeg hellere starte med det indtil jeg har sparet en slat op men ellers er 15k max og vil stadig kræve at jeg sparer lidt op.

    Det skal være en touring da planen er at køre mange km på den så det går ikke hvis der skal laves noget ved den for hver 500 km og så må den gerne være behagelig at køre på smiley

    Peter, Ja jeg har nok set en del af dem til salg for næsten ingen penge smiley

    Nej desværre for havde udvalget været størrere og tættere på min pris så kunne jeg sagtens leve med det smiley


  • #28   11. okt 2013 Jeg er lige med på en lytter:-)

  • #29   11. okt 2013 bestemt god læsning det her. Har selv en søn på 4 år som mangler næsten hele højre hånd, men når det så er sagt klarer han sig pisse godt.

  • #30   11. okt 2013 Jeg kender denne sammen gut "Jimmy d" henviser til.
    Hans profil: http://www.motorcykelgalleri.dk/bruger/13155-knud_d
    Ombygget FZ1S: http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/11649-yamaha_fz1_s
    Ombygget GS500: http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/36715-suzuki_gs_500
    Jeg mener at bl.a. Kim Philip (Roadracing kører) har hjulpet med ombygning, som ifølge dem selv er "overskuelig" smiley
    Han har før haft en Suzuki GSF 600 Bandit (måske som den du har stående) som også var bygget om til "En-hånds-betjening".


  • #31   11. okt 2013 Har set et par modeller i udlandet hvor styret havde to greb i den ene side alt efter hvilken arm der var til rådighed, så det kan lade sig gøre med et lille ombygning. Spørgsmålet er om det bliver nemt for dig at tage kortet?!

  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #32   11. okt 2013 Jonas, kommunen betaler enten det meste hvis ikke det hele af ombygningen (det gjorde de i hvert fald til den rat knop jeg har som kostede 4000 kr at bygge).

    Thomas, med tiden vil din søn højst sandsynligt få dig til at få dig til at føle at du er den handicappet fordi at han faktisk vil kunne lave stortset alt når han er født med det smiley Det er sådan jeg oplever det eftersom jeg er lidt af en Handyman og hjælper mine venner og familie med mange ting hvor deres kunnen ikke er stor nok smiley

    Dan, tak for mcg henvisningen, har skrevet en besked til ham her og på facebook i fald han ikke ser den på fb smiley Nu skal jeg som sådan ikke ud at køre på min gsf da den er købt som totalskadet men blot bruges til et andet projekt smiley

    Allan, okay jamen det ser ud til at der er lys for enden af tunnel. Og hvad der ikke dræber dig, gør dig stærkere som man siger smiley



  • #33   11. okt 2013 Du får godtnok ikke meget mc for 5-15.000kr.

  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #34   11. okt 2013 Nick, hvad menes der med meget mc? Har kigget på nettet og har fundet et hav af mc'er som virker spændende til de priser smiley

  • Freddy P
    Freddy P Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 9
    #36   11. okt 2013 Hej Rene en justerbar 12v aktivator kunne være løsningen, evt. dobbeltvirkende, så der er 1 knap til tilkobling/frakobling, og 1 knap til gearskift

  • #37   11. okt 2013 Kende en frisk fyr .der kun kan bruge Højer hånd...
    da han har mistet førligheden i sin venstre arm i et Mc uheld ,


    han kører meget på sin sports mc,og kun ved at bruge sin højre hånd og arm, og han har sat begge greb i højre side... og det ud til at fungerer rigtig godt for ham...

    mvh


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #38   11. okt 2013 søren, hvis ellers koblingen bliver flyttet til et bedre sted så er resten ingen problemer hvilket du også ville opleve hvis du så mig køre når jeg både har mc og kortet smiley

    Har ingen krog eller lignende da det faktisk kun er til gene, jeg er opvokset uden hjælpemidler og har klaret mig selv selv indtil videre. Jeg kan spise med kniv og gaffel, spille cs på pc ( og ja de andre får ofte tæv), jeg skifter motor og meget andet i biler og ja der er faktisk ingen grænse for hvad jeg kan. Det at bruge koblingen som den er kan også lade sig gøre men vil stadig være lidt mere bøvlet smiley

    Det med visir og insekter havde/har jeg også på scooter men er stadig ingen hindring da jeg sagtens kan bruge venstre arm til dette smiley

    Freddy, jeg er ikke helt sikker på hvad du mener og hvordan det virker?

    Jonas, ja det er da altid noget i forhold til at man selv skulle betale flere penge for at opnå de samme ting som andre når vi ikke har gjort noget "forkert" smiley Men ja et problem er til for at løses så derfor tager jeg gerne kampen op og jeg vil ikke være afhængig af valg med mc'er pga de skal være med automatik eller lignende så derfor vil jeg have mulighed for at køre på hvilken som helst med lidt ombygning smiley

    Busa, okay det er da fedt... Endnu en som giver lys forude at det rent faktisk er en mere simpel ombygning smiley


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #41   12. okt 2013 Ser ud til at udvalget af rekluse kobling er meget begrænset til få modeller smiley

  • #42   12. okt 2013 Rene...
    Når tiden kommer hvor du skal til at bygge osv... så skriv en pm til mig...
    så skal jeg prøve at opsøge gutten , så han kan give dig hans erfaring vider til dig.. han er en rigtig flink gut, så det tror jeg bestemt han godt vil..
    og jeg kan huske at han har fortalt at det var rimelig ok nemt det han havde gjort..
    og jeg ved han har lavet det på flere forskellige motorcykler han har haft..

    mvh


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #43   12. okt 2013 Busa, ham Knud som der bliver linket til her, ham har jeg aftalt at vi skal mødes en dag til en snak samt så kan jeg se hans maskiner så jeg tror at jeg starter der. smiley

  • #44   12. okt 2013 det er super....

    mvh


  • Bjarne Sønderskov N
    Bjarne Sønderskov N Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Svar: 2
    #45   12. apr 2014 Jeg har set og kørt på rigtigt mange prisbillige MC'er. Ved flere, eks. CZ 175cc (gammel sag) er der en simpel mekanisme, indbygget i gearskiftet, så koblingen lettes når man påvirker fodgearskifteren. Så vidt jeg husker,er det en gennemprøvet traver- minder det om en hvilken som helst anden MC- kobling: En "spindel" der omformer et drej til et tryk er tilkoblet gearskifteren og som nævnt letter koblingen. så man undgår syncromesh- nedbrud. MVH BSN

  • #46   12. apr 2014 For år tilbage, var der en artikkel, i det tyske motorrad mc blad om det, prøv at søge der.

  • #47   12. apr 2014 Middelfart har en synshal hvor de er specialiseret i at syne sådan nogen bikes, han hedder Benjamin den ene ejer af hallen.

Kommentér på:
Ombygning af mc til enhånds betjening.

Annonce