2.342 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Renovering af motorcykel - hvad er nødvendigt? Renovering af motorcykel - hvad er nødvendigt?

Hej MCG.

Jeg vil gerne renovere min motorcykel, en 22 år gammel FZR 600, hele vejen igennem. Jeg har tidligere arbejdet med diverse bilmotorer, skibsmotorer og traktormotorer, men aldrig den indre del af en motorcykelmotor. Derfor er jeg lidt usikker på hvad jeg skal bruge af dele til den?

Min egen tanke var at skifte alle pakninger, lejre, o-ringe, stempelringe og den slags i motoren samt hjullejre, kronrørslejre og svingarmslejre. Derudover ville jeg slibe og indstille ventilerne i topstykket. Er der andre ting der vil være gode at kigge på, hvis jeg alligevel får motoren ud? Den vil selvfølgelig også få ny olie, tændrør og den slags almindelig service.
Det skal siges, at motoren går fint, men den har trods alt krydset 76.000 km, så den har da fået lov til at strække sine ben i nogle år efterhånden.

Min tidsplan er ca. 10 ugers tid, er det overhovedet muligt?

Håber I kan komme med nogle gode inputs om hvad sådan en hovedrenovering skal indeholde smiley

- Steffen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Renovering af motorcykel - hvad er nødvendigt?
  • #1   13. jan 2014 Det kan tilføjes, at de 10 uger, er en del af et skoleprojekt, altså der vil blive arbejdet mandag - fredag, 0730-1400, så det er ikke kun aften og weekend smiley

• #2   13. jan 2014 Koblingen

• #3   13. jan 2014 Hverken lejer eller stempelringe burde være tjenlig til udskiftning ved de km, renovering af topstykke kan måske være relevant og evt. skift af knastkæde.
    Renovering af bremsekalipre og -cylindre samt karburatorer synes jeg hører med.
    Forgaflen kan sikkert også tåle en omgang.

• #6   13. jan 2014 Vil nok sige at en 600 har nok haft en del ejere og er kørt i begrænseren/flydegrænsen mange gange, men det behøver da slet ikke være tilfældet.
    Få lavet en kompressionstest på motoren, gerne suppleret med en tur på rullefelt for verificering af hk og Nm, det vil give et meget godt billede af slidtagegraden.

• #7   13. jan 2014 Ang. ejere, så er jeg blot 2. ejer af maskinen. Den er ejet af den samme pige siden 1993. Før det stod den i udstillingen hos en forhandler.

Men ja, det var som maskinmesterprojekt (:

• #8   13. jan 2014 Så synes jeg det vil være synd og skam at skille den ad, den kan sikkert nemt køre 50.000 eller mere inden den trænger til det.

• #9   13. jan 2014 En ting er hvad der økonomisk kan betale sig. En anden er om du gør det både for at få en renoveret motor, men også samtidig lærer en del om motorens indre opbygning og deslige. Hvis nu skolen betaler nogle af delene synes jeg da bare du skal gøre det. Det kunne være meget lærerigt at gøre.... Men det kunne være smart at bruge en anden brugt motor til det smiley

• #10   13. jan 2014 Rent økonomisk er jeg overskredet hvad det fornuftige er. Har brugt over det dobbelte på maskinen end hvad jeg gav for den, og den står mig i mere end det dobbelte af hvad jeg kan få for den på en god dag. Altså med mindre der er nogen der er interesseret i at give +65k for en gammel FZR, så kan jeg ikke tjene pengene ind igen smiley

Ideen om at lave projektet på en helt anden motor var heller ikke dårlig. Jeg undersøger lige sagerne lidt ..

• #12   13. jan 2014 Stort tillykke med uddannelsen!
    Jeg glæder mig nu også til, at jeg kan skrive maskinmester på CV'et, men der går nok lige et par år endnu smiley

Skolen giver stadig kun en 1000-lap, så der er ikke meget at komme efter der.

• #13   13. jan 2014 Evt finde en der har lyst til at få sin motor renoveret, evt en bil du måske senere skal overtage, svigerfars eller sådan noget.

Kommentér på:
Renovering af motorcykel - hvad er nødvendigt?

Annonce