3.998 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

godt ide/løsning til at få bolt af? godt ide/løsning til at få bolt af?

Hej fellow MC-ister

jeg her i denne kolde vintertid, ville bruge tiden fornuftigt her når man ikke kan køre.

jeg vil derfor tage mine potter/forrør af for at polere dem op, så de kan blive dejligt skinende og irriterende blanke her til foråret. Fik den første af og det gik fint, til trods for at ham der i sin tid har monteret potterne, ikke har smurt alu-boltene med noget som helst, så det var groet noget så godt fast, eftersom sådan nogen jo får noget varme. Men da jeg skulle have ophænget af til potte nummer 2, rev jeg samtlige øre af unbraco bolten, som så fint sidder fræst ind i bagfodhviler ophænget.

nu kommer jeg så til spørgsmålet, hvordan får jeg sådan en bandit ud uden at forvolde for meget skade?

den har fået alt fra WD-40 til caramba, til CR-C3. Har prøvet at banke en større kærv i med henholdsvis tawks og en større unbraco. Men uden held

Any ideas?

PFT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  godt ide/løsning til at få bolt af?
  • #1   31. jan 2014 PS den står i ølstykke hvis der evt skulle være en venlig sjæl herinde der kan bore sådan en bandit ud smiley

• #2   31. jan 2014 Bor den ud med en bor der er et par mm. mindre end bolten og så drej forsigtigt resten ud med en "Ornepik"

• #3   31. jan 2014 ...

profilbillede
  • #4   31. jan 2014 (link fjernet)

smiley smiley

• #5   31. jan 2014 har du prøvet at banke inde i miden med en dorn se om det hjælper

• #6   31. jan 2014 Baronen

tak for svar, må jeg prøve hvis ikke der kommer andre bud som kan klares med 'vold' =)

Dennis, ja har haft dorn og stor skruetrækker på.

• #7   31. jan 2014 Har også med held banket en tomme unbracho nøgle i hvis du har det, de er jo lidt skæve i målene i forhold til mm. Ellers må du bare bore. Prøv at være så præsis med at ramme midten som muligt....

• #8   31. jan 2014 Slå en mange kantet top ind i umbracoen , det plejer at virke .

• #9   31. jan 2014 kan du komme til at svejse en møtrik på ? det ville være nummer et. smiley

• #10   31. jan 2014 karsten J

det var måske ikke en hel dum ide

• #11   31. jan 2014 Jesper

så fancy er min fars garage sgu heller ikke smiley

• #12   31. jan 2014 Hvis du har en torx bits som du kan banke i kan det være løsningen, medmindre du har mulighed for at svejse en møtrik på? Det er nr 1 og varmen fra svejsningen hjælper dig også.

• #13   31. jan 2014 Peter

er prøvet, og har som sagt ingen svejser

• #14   31. jan 2014 Jeg har gjort det mange gange på biler når umbracoen blir rund i kampens hede

profilbillede
  • #15   31. jan 2014 er det rigtig forstået at du har en lille stump af en unbaco nøgle til at sidde fast inde i bolt hovedet ?

hvis du går igang med at bor bolten ud. vil jeg mene at det ligner en rustfri bolt du har med at gøre. også skal du have de rigtige bor for at det kan lade sig gøre. alm. sorte jern bor, bliver sløve på nul komma fem. hvis bolten er lavet i rustfri.

• #16   31. jan 2014 askar det er en Alu-bolt i stålgevind

og nej bolten er som på billedet, men kærven er væk. Hvis jeg bare på en eller anden måde kunne hugge hovedet af bolten ville det også være fint, for der er 3-4 cm bag bolthovedet uden gevind, så jeg ville kunne tage ophænget af, og rive bolten af med en papegøjetang. Kan bare ikke få hovedet banket af fordi det er sænket ind i en indfræsning i ophænget, hvis det giver mening? smiley

• #17   31. jan 2014 hvor mange andre steder sider den fodhviler ellers ? 2-3bolte for så bore du hovedet af og hiver fodhvileren af og så få reste af bolten af bagefter.

• #18   31. jan 2014 ok så er det jo en smal sag vil jeg mene smiley men at hugget hovedet af den tror jeg er en dårlig ide. din fohviler er jo også i alu. tror den tager lidt skade hvise du gør det.

Jeg ville bore hovedet af og kun hovedet. så hvis du bore med et bord der har næsten samme størelse som bolthovedet, ryger hovedet af når du er næsten igennem det. så kan du trække fodhvileren ud over og du har så en stump bolt, du kan tage ved med. med en tang smiley

• #19   31. jan 2014 Hej Rasmus

Den cykel kender jeg :), som jeg husker det er bolten rustfri og går igennem afstandstykket (alu og rustfri skidt kombi) gevindet er i stellet. jeg er ret sikker på at den binder i afstandstykket, lad endelig være med at "volde" den.

Hvis du har den foreste bolt ude, og piller det af du kan på potten burde du kunne dreje forhviler beslaget frem og tilbage og få de løsnet.

Jeg vil meget gerne komme og gi en hånd, men det bliver først henad tirsdag / onsdag aften/eftermiddag, jeg kan osse tage lidt varme med.

Alternativt er det "bare" at skære afstandsstykket og en til at lave en ny spacer.

Jeg har ikke haft det skilt ad men som jeg husker det er det lavet sådan.

Den tror jeg på vi kan nappe hurtigt, over en pils/kaffe

• #20   31. jan 2014 har prøvet det med at dreje fodhvileren, men den drejer bare hele ophænget rundt uden bolten giver sig smiley bolten sidder total fast, og er ret sikker på det er alu? der skulle næsten igen vægt på inden unbracho kærven gik. Men tager ud og køber et bor og en ny bolt i morgen, hvis det ikke lykkedes skal jeg nok give lyd fra mig smiley

• #21   31. jan 2014 har alle andre 3 bolte ude, det er bare den sidste der driller af pommeren til!

• #22   31. jan 2014 Du siger bare til, eller smid en sms det er ikke altid jeg får set MCG

så napper jeg den store rørtang med, og Knud har vægten, og med hans vægt er lig stor moment smiley

• #23   31. jan 2014 skal jeg gøre, tak for tilbuddet!

• #24   31. jan 2014 Det er ustyrlig let at bore hovedet af bolten ( den skal da ikke slåes af smiley ) bor med samme str bor som gevindet er, no problemo,

• #25   31. jan 2014 Hvis du ska ud og købe noget værktøj, så køb et umbraco nøgle sæt i "hex-plus" de holder meget bedre fast i bolt hovedet.

Blot til info

• #28   31. jan 2014 What? Var det ikke lige Grauballemanden jeg så der smiley Hvor pokker har du været?

• #29   31. jan 2014 its not fat, its POWER!

• #30   31. jan 2014 Hvad med at lave en rille / slå et hak i bolten uden i kanten og så sætte en mejsel i rillen og så gi den nogle slag med en hammer, hvis du forstår hvad jeg mener ?

• #31   31. jan 2014 Ville også prøve mortens nr.30 løsning som det første

• #32   31. jan 2014 ellers bor hovedet af. er ikke noget problem hvis det er alu.!
    du kan osse prøve det med mejslen. bare pas på den ikke smutter fordi så får du træls hakker i fodvileren

• #33   31. jan 2014 varm bolten op

• #34   31. jan 2014 pas lige på med varme, da alu'et i fodhvileren smelter ret nemt!

• #35   1. feb 2014 #30 - lige akkurat. En god spids mejsel og en mukkert. Det ville jeg også bruge - som det første.

• #36   1. feb 2014 Thomas k - hex plus holder bedre uanset hvilket materiale..

Men det kan self ikke redde alle bolte hvis de er helt groet fast.

• #38   1. feb 2014 Var nede hos silvan og købe et metalbor i dag, bolten var sgu af stål, men det lykkedes mig at få boret den ud

tak for input alle smiley nu skal det satme pudses!

• #39   1. feb 2014 Stort set alt på nær svejsning, har været forsøgt!

NU er bolten ude. En times tid med et 10 mm metalbor, så var bolthovedet væk. Første del af det var blødt som snot resten hårdt som sten. Selve bolten er tilsyneladende af rustfrit stål, men hovedet var ret underligt. Jeg har endda haft held til at banke en 12 mm top ned over det-uden af den grund at have haft held til at få det af.

Lang rørtang og min vægt - moment-FNYS!!!!

• #40   1. feb 2014 Dejligt det lykkedes.

Knud, jeg skrev jo ikke hvor stort moment smiley

• #41   1. feb 2014 OK

....Flab!

• #42   1. feb 2014 Det endte med faktisk at blive gjort præcis som beskrevet i #18

• #43   1. feb 2014 Man skal ALTID, bore med lave omdrejninger og rigeligt køle/smøring når der bores i rustfri, det hærder op det lort når det begynder at ryge. glemmer man dette tager 30sek boring pludselig 1 time ( og en masse eder og forbandelser samt en frygtelig masse bor nu uden skær smiley )

Godt det lykkedes ( og få så skrevet et svejseapperat på den ønskeseddel smiley )

• #44   1. feb 2014 Det var bare en ret massiv bolt tror jeg, for brugte massere af smørrelse og kun 1 bor og en hådnfuld tålmodighed smiley

• #46   1. feb 2014 10 mm metalbor fra silvan til 60 kr, tror bare jeg har haft god tålmodighed, hvilket normalt ikke ligner mig smiley

• #47   1. feb 2014 @henrik.

Du skal vist have et kursus i rustfri bearbejdning smiley

• #49   2. feb 2014 kæresten smidt i seng. Så skal der sgu hygges smiley

profilbillede
  • #50   2. feb 2014 boltene de bliver skøre pga de bliver opvarmet og nedkølet hele tiden smiley

• #51   2. feb 2014 de får nogle nye bolte med rigtigt hoved og en gang fedt denne gang smiley

• Erik F
    Erik F Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 3 MC-er: 1 Svar: 21
    #52   7. feb 2014 Tillykke med at du fik bolten af.
    Selv om det ikke er aktuelt længere vil jeg lige komme med nogen egne erfaringer til næste gang.
    Svejsning er nr 1, den intense og pludselige varme gør at bolten når at blive varmet meget kraftigt op, inden omgivelserne også bliver varmet op. Det gør at bolten udvider sig og knuser korrosion i gevindet, når bolten kort tid efter trækker sig sammen er der nu plads til at gevindet kan bevæge sig. ( det er ihvertfald min udlægning af hvad der sker )

Da det er de færreste der har en svejser er en udtrækker normalt det bedste alternativ.
    MEN der er fandeme forskel på udtrækkere, og den type som bliver linket til i #4 er den værste.

For det første er de sprøde som glas (næsten) og hvis/når den først knækker inde i hullet er gode dyr rådne.

Derfor vil man være tilbøjelig til at bruge det størst mulige bor, så man kan bruge den størst mulige udtrækker (så stærk som mulig ) men på grund af de koniske design vil den presse bolten ud mod gevindet så det sidder endnu bedre fast.

Jeg vil anbefale sådan her sæt:
    (link fjernet)

Jeg har brugt den til af få en unbraco af, selv om bolthovedet er rundt på ydersiden bider aftrækkeren sig glimrende fat. Desværre kom jeg til at dreje hovedet af.

Det betød ingenting for så kunne jeg pille dimsen af og en stump gevind stak ud, og på den brugte jeg bare en mindre aftrækker af samme sæt.

Det rigtige værktøj gør virkelig alverden til forskel, og der er alt for mange som kun kender til svinepik modellen, - som i min beskedne opfattelse er langt den værste model.

• #53   7. feb 2014 Som sagt, det er heldigvis løst, men der ville slet ikke have været plads til en udvendig aftrækker. Jeg prøvede sådan set noget lignende, idet jeg bankede er 12 mm top ned over boltens hoved. Det var der præcis plads til, og jeg havde det herligt, daat det lykkedes at knokle den på.

Desværre rev de sig bare løs da jeg to ved der - har aldrig set mage til bolt!

Nå - lortet kom af:-)

• Erik F
    Erik F Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 3 MC-er: 1 Svar: 21
    #54   8. feb 2014 Så sådan et sæt her da smiley

(link fjernet)

Det gør jo ikke noget at det er konisk når det kun bliver brugt på hovedet, så er der ikke noget gevind som bliver expanderet ud.

Det er jo nok ikke den sidste umulige bolt du kommer til at møde. smiley

• #55   8. feb 2014 De ser umiddelbart bedre ud

Kommentér på:
godt ide/løsning til at få bolt af?

Annonce