1.074 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Hastigheder Hastigheder

Jeg har tænkt lidt på hvorfor der er en kraftig forskel på omdrejningstallet på ældre og moderne motorer......

Årsagen er at jeg er ved at konstruere en elektronisk pulsgiver til tændspolerne på en gammel mc og dermed skulle beregne hvor lang pulsen til tændspolen dermed skal være. Med min gamle Suzuki i tankerne som kunne pines op på ca 12.000omdr, så gav det ligegodt en frekvens på ca 200hz - eller en pulstid på ca 5mS.

Med andre ord, kan tændspolerne klare det, så kunne jeg også lave styringen til f.eks 16.000 omdrejninger......

Og så var det spørgsmålet kom op.......

Hvis den elektroniske del kan følge med - vil jeg risikere at motoren kan "løbe løbsk" eller vil hele motorkonstruktionen begrænse sig selv??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.
  • Tage ned en lampe i taget 335 kr.
  • Havemand til ukrudsrydning i indkørsel 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hastigheder
  • #1   4. apr 2014 Når ventilerne begynder at flyde så øger den ikke mere. Hvis den da ikke har sparket et ben ud gennem siden inden da.

• #2   4. apr 2014 Altså en slags naturlig begrænsning?? smiley

• #4   4. apr 2014 Hej Søren - det er faktisk ikke til min MC, men noget tilsvarende......

Tror heller ikke at min Suzuki har en egentlig begrænsning, men som skrevet - det var bare nogle tanker....... smiley

• #5   4. apr 2014 Uhh der er mange variabler her! En ting er bla. smøring!
    Der er jo forskel på stempelvandring på de enkelte motorer, og der er et max for stempelhastigheden. så du kan ikke bare skrue uendeligt op..
    Man siger at et max er 25m/s, at man kan komme over det er ikke umuligt, i 90'erne gik nogle af F1 bilerne med 28m/s bla.

Det med ventiler vil strammere fjedre nok kunne løse, men det løser jo ikke stempelhastigheds problematikken.
    Men jo højre hastighed, jo bedre skal materialerne være, for at det ikke ender med et brag ;D

• #6   4. apr 2014 materialers begrænsning før det adskilles (meter pr.sekund) tjek det eventuelt på google ...
    ¨men inden da er ventilerne sikkert problemet ...

Ofte kan omdrejningstallet hæves med 1000-1500 omdr. uden større bekymringer

• #7   4. apr 2014 Der er mange ting der stopper omdrejningerne...

Indre inerti i motoren...
    Stempelhastigheden....
    utilstrækkelig afbalancering
    Flydende ventiler...
    Materialernes styrke...

Osv. osv. ...

Men det er jo ikke tændingen der styrer omdrejningerne men din gasregulering.
    Hvis du lukker af for "gassen" - så vil den også gå ned i omdrejninger uanset hvilket vidunder af et tændingsanlæg du får mekket sammen smiley

Hvis du planlægger at lave en test med sindsygt mange omdrejninger, så husk lige at optage en lille film til os... smiley

• #8   5. apr 2014 Hvilken elektronik planlægger du at bruge til styringen? smiley

• #9   5. apr 2014 Arsuk:
    En hjemmelavet styring.

En analog forstærkning og invertering af pulserne fra pick-up'erne.

Kommentér på:
Hastigheder

Annonce