{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.876 visninger | Oprettet:

Rullefelt {{forumTopicSubject}}

Hvor mange af jer går og drømmer, om at bygge rullefelt. Og hvor mange af jer har forsøgt ?

- Hvad er i løbet ind i, af problemer ?
- Hvad er i villige til at bruge af penge på det ?
- Hvad vil i med det ?
Kom frisk med ide, input, kommentare mm

Jeg har selv en lille hobby, med at bygge rullefelte. Og er igang med det 8. i rækken. Som med garanti bliver det dyreste, jeg har bygget endnu.
Der kommer en 1200 Hk bremse på, sikker 4 stk gasmåler og alt andet skrammel man kan finde.

Jeg har tegning, der kan rettes til efter ønsker. Så de passe til størrelse af rullen, længen på rammen mm.
De kan fremsende gratis, til dem jeg finder seriøse nok.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rullefelt
  • #2   22. maj 2014 Formålet med det her indlæg, er give jer der har lyst. Et los i røven, så i kan komme igang. Jeg er ikke bange for at dele viden og erfaringer.

  • #3   22. maj 2014 Jeg synes helt klart det kunne være sjovt at bygge, men der er lige det der med tiden og penge og pladsen...

    Hvor meget skal man ca. regne med at det koster hvis man vil bygge et lille rullefelt der kan måle op til 100hk? og hvor meget mere ville det koste at kunne måle 200hk? Bare sådan i runde tal smiley


  • #4   22. maj 2014 Står ikke lige og hat pladsen eller tiden til det lige nu, men vil rigtig gerne høre om det. Hvad bremse bruger du? Er det en el motor, hvor du måler effekten, eller vandbremse? Meget af det andet måleudstyr er vel "bare" købt, og koblet til? Selvom det nu også kan være en udfordring i sig selv.
    Laver du selv programmet til at hive alle data ud, eller købes det?


  • #5   22. maj 2014 #3
    Hvis vi snakker rullefelt uden bremse, skal du lidt efter opbygning af rullen. Bruger ca 1.5 kg masse til at måle 1 BHP.
    Selve rammen kan laves for en 3-5000 vil jeg tro, hvis du selv kan skære og svejse.
    Rullen... Er du heldig at finde et emnerør, så koster det ikke ret meget mere end 4-5 timer af få den drejet af.

    #4
    Ja jeg laver selv software, elektronikken køber jeg. Ja det er en el bremse, vand bremser er for langsome. Som om det vil være super, pga de ikke bliver varme.


  • #6   22. maj 2014 Jeg har tit drømt om at lave et lille felt på måske 50 kg, og som kan klare op til 200hk, dog er problemet med at opnå enertien med så lille en rulle.
    Kunne bare være fedt til trackdays osv at kunne måle om man henter lidt ved de forskellige justeringer.


  • #7   22. maj 2014 #6
    For at lave noget så let, skal der en bremse på.. Det skaber sku ikke mindre problemer på en racerbane


  • #8   22. maj 2014 Måler du bare hvad elektrisk effekt du hiver ud af bremsen, og laver en graf ift tiden?

  • #9   22. maj 2014 #
    Nej det er for ustabil, effekte du trækker i strøm ændre sig meget. Efter hvor varm bremsen er.

    Jeg bruger en vejecelle, der "vejer" effekten. + rullen har en roterende masse der også skal ligges ind idet. og på den del er det acceleration man bruger. Så alt i alt, bliver det en noget omfattende opgave.


  • #10   23. maj 2014 Puha nu efter jeg har skrevet alt nedenstående, så opdager jeg pludselig hvor langt indlægget blev. Beklager hvis det er for langt til at i gider læse det. Anyway nedenstående er mit forslag til et super billigt rullefelt, der i teorien skulle være præcist.
    Jeg kan sagtens tage fejl i alt nedenstående. Det er det som i er her for smiley

    ------------------------------------------------------------------------------------

    Jeg antager at bremsen er en modstand?


    En metrisk hestekraft er, så vidt jeg kan læse mig til, defineret som

    75 * 9.82 / s^2 * m/s

    aka

    75N * m/s = 1hk

    Med andre ord altså den kraft der er nødvendig for at løfte 75kg 1 meter lodret op på 1 sekund. Jeg antog i ovenstående ligning at tyngdeaccelerationen er lig 10, hvilket den selvfølgelig ikke er, men jeg orker ikke at sidde med lommeregneren lige nu.

    Anyway det betyder altså at vi har 2 brugbare variabler. Det ene at antal kilo og det antalet er den tid det tager at løfte massen. Hvis vi opper massen til 150kg og massen stadig kan løftes på 1 sekund, så har vi altså 2 hestekræfter. Kan de 150kg løftes på et halvt sekund, så har vi 4hk. Osv osv osv. Simpelt nok.


    At skulle løfte en masse er jo ikke ret praktisk, så jeg antager at "bremsen" er erstatning for den masse som der normalt skulle løftes?
    Klart at en bremse er det mest praktiske, men skulle man lave et ultra budget rullefelt, så ville det da give mening at benytte inertimoment?


    Jeg er efterhånden ved at være rimelig rusten til fysik, men så vidt jeg husker(og hvad jeg kan slå op i min gamle lærebog), så eksisterer dette forhold:

    M = I * a

    Hvor M er kraftmomentet = N * r

    I er inertimomentet = m * r^2

    a er vinkelaccelerationen = a / r


    Kraftmomentet er simpelt. Det er kraft gange arm. Dvs kraften(i Newton), som motorcyklens baghjul påvirker rullefeltet med, og så er det rullefeltets "rulle's"(det som bagdækket ruller på) radius. Altså halve diameter.

    Inertimomentet er svinghjulets inertimoment. Dette skal udregnes alt efter hvordan rullefeltets svunghjul er formet. Hvis vi antager at det er en cylinderformet klods med en hul igennem, så det kan sidde på en aksel, så udregnes det således:
    I = 1/2 * m(r^2 + R^2) - Hvor m er massen, r er radius på "hullet" og R er radiusen på hele svinhjulet.

    Vinkelaccelerationen er ganske nem at finde ved at måle ændringen af rullefeltets svinghjulets vinkler pr sekund og så differentere dette. Så hvis svinghjulet fx drejer 720 grader pr sekund, så differenteres dette tal altså og vinkelaccelerationen fåes.


    I kender vi. Vinkelhastigheden kan vi finde ved at måle hvor hurtigt rullefeltets svinghjul drejer. Dette skulle være relativt simpelt at gøre. Man kan sikkert købe dyrt udstyr, men har man lidt programmeringssnilde og kan bruge en lodekolbe, så kan en Arduino gøre jobbet. Der er sikkert også andre platforme som fx Linux der kan bruges, men Arduino + sensorer, kabler, strømforsyning osv kan vel erhverves for en 4-500kr vil jeg tro.

    Når vi kender vinkelhastigheden, så differenterer vi denne og får vinkelaccelerationen.

    Tilbage er nu kraftmomentet M. Som tidligere nævnt, så er kraftmomentet defineret som F * r. r er radius på vores svinhjul, så denne kender vi. Den eneste ubekendte er nu F, som er defineret som kg * tyngdeaccelerationen. Tyngdeaccelerationen er lig 9.82. Tilbage er der kun kg.


    Sætter vi derfor formlen for hestekræfter lig med rotationsmekanikkens analogi til translationsmekanikken(altså M = * I a ), så skulle vi gerne stå tilbage med en vinkelacceleration. Denne integrerer vi for at finde vinkelhastigheden. Dette er vores rullefelts omdrejinger. Ved hjælp af et par test, så kan vi hurtigt finde gearingen på motorcyklen og dermed dens rpm ved ethvert givent antal af rullefeltets rpm.
    Naturligvis så tages der selvfølgelig tid under test af hestekræfter.

    Alt i alt, så står vi tilbage med 3 vigtige data. Motorens hestekræfter, motorens rpm og disse 2 data kender vi på ethvert givent tidspunkt under testen.


    Selv konstruktionen af rullefeltet har jeg ikke tænkt så meget over, men hvis man virkelig gør det billigt og bruger det billigste stål man kan finde, så vil jeg tro at man kan bygge rullefeltet for et par tusinde eller 3 - inkl elektronik.

    Det er selvfølgelig klart at man skal kunne tage vægt af rullefeltets svinhjul. En 200hk motorcykel har antageligt brug for mere modstand end en 5hk knallert, for at få en præcis måling.

    Ingen tvivl om at det er smartere og i praksis sikkert også mere præcist at bruge en elektronisk styret bremse, frem for et svinhjul. Men jeg forestiller mig at den løsning også er langt, langt dyrere smiley



    Anyway kom glad med kommentarer til min usle ide, hvis i kan spotte de sikkert mange fejl smiley


  • #11   23. maj 2014 Føj hvor et indlæg

    Jeg vil sku bare kort og godt give den lidt extra tryk , og glemme alle ligninger


    profilbillede
  • #12   23. maj 2014 #11 Uden ligningerne kan man jo ikke finde hk? smiley

  • #13   23. maj 2014 #10 Det var sku lige for nørdet til jeg gad læse det, sorry...


    Meeen hvis nogen har bygget et rullefelt vil jeg da gerne være med til at teste det smiley


  • #14   23. maj 2014 Arsukfjorden

    Som altid.... Få nu røven ud af de lærebøger. og kom ud i den rigtig verden..
    Dine ligninger er til dels rigtig, men langt fra.
    Bremsen er variabel, der ændre sig konstant.

    Bremsen kan bruges på to måder:
    1. Statisk belastning, hvor motoren "Står stille" ved eks 10.000 Rpm
    2. Man laver en fast acceleration, hvor acceleration'en er lineær. Istedet for hvor den "normal" vil følge Monenetkurven. Her er alle dine ligninger så sat ud af kraft.

    Men ser vi bort fra bremsen, så er problemet i datasampling'en
    Jeg tvivler på du kan, finde et stykke billig elektronik, Der kan klare opgave, men kan du. Så skal jeg med 200% sikkerhed nok købe det..

    Speedsensoren på rullen:
    Det er den der skal skaber alle problemer, for at få en fornuftig og brugbar datasampling. Skal vi have et sted mellem 300-500 data pr sek og de SKAL komme med 100% sammen tidsnitivaller. Så alt USB lort er banlyst !!!
    Der skal et sted mellem 50-150 tænder, på tandhjulet man tæller på fra rullen. Alt efter hvor stor rullen er... Og nej encoder dur ikke, stempelslaget fra en 1 eller 2 cylinderet, er nok til de bliver ustabile. Og bruger man chokkoblinger, som Omron anbefaler, bliver de endnu mere ustabile.
    Men har du en løsning, så skal jeg nok købe den... Vi har ind til dato, nok testet ca 50 løsninger og kun 2 virker.


  • #15   23. maj 2014 Racing4fun.es

    Som altid undrer det mig over så agressiv du er? Bander og svovler uden at forklare ret meget. Hvad med at være kritisk og konstruktiv? Hvor går mine ligninger galt? Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dine 2 måder. Du forklarer ikke ret godt.

    Anyway jeg ved ikke hvad du bruger af elektronik. Det eneste jeg har rodet med er Arduino. I selve programmeringen er den præcis ned til omkring 3-4 mikrosekunder. Altså 3-4 milliontedele af et sekund. At tænde/slukke en pin tager med lidt modifikation omkring 300-400 mikrosekunder.
    Jeg kender ikke læsetiden, som nok er lidt længere, men det er intet problem for en Arduino at måle 300-500 gange i sekundet.

    Tror en Arduino Nano koster en 150kr...

    Jeg ved dog ikke helt hvad du mener med "USB lort"(igen meget agressiv måde at skrive på)? En usb port opdaterer mange flere gange end 300-500 gange i sekundet. Men hva bruger du ellers? En seriel port? Det kører Arduino nativt med, så det er intet problem.
    Selv hvis der skal en forbindelse sendt fra himlen til at opdatere hurtigt nok, så kan man jo bare lagre informationen på elektronikken og uploade den til computeren efter testen. Man behøver vel ikke se målingerne live? Det gøres igen også nemt med en Arduino, da en SD kortlæser/skriver nemt kan kobles til.


    Altså jeg prøver ikke at mane din dygtighed i jorden. Du har tænkt over det her i meget længere tid end jeg, arbejdet med det i meget længere tid end jeg og jeg er derfor sikker på at dine løsninger er meget bedre end mine.

    Men der er ikke meget at snakke om hvis det eneste du i principet skriver er "Det er alt for svært til dig og jeg gider ikke høre på dig fordi du har ikke lavet 7 rullefelter ligesom mig". Det kan jeg ikke bruge til noget. I stedet begynder det mere og mere at lugte af at pointen med den her tråd aldrig har været at dele viden ud og snakke om emnet, men enten er at du bare vil blære dig eller at du planlægger at give 3D tegningerne gratis ud, men selvfølgelig tager penge for elektrinikken. Den første mulighed er bare barnlig, den anden er imod reglerne på forumet, da man ikke må reklamere.


    Undskyld mit sure opstød, men den her slags emner er noget jeg syntes er sjovt at spekulere i, selvom jeg i min SU-betalte tilstand ikke har råd til et værksted materialerne til at føre det ud i livet ligesom dig(Ikke et projekt som det her i hvert fald).
    Men når det eneste man får tilbage er et hånligt, overlegent blik, så er der ikke meget sjov ved det smiley


  • #16   23. maj 2014 Nu skal vi nok lige slå en ting fast med 7" søm, jeg sælger IKKE mit software eller eletroknik !!! Og det kommer heller ikke på tale, først af alt. Er det lavet alt for spicifik til mit brug og hardware. Der ligger alt for meget, i mit software som jeg heller ikke agter, at dele med andre.
    Så salget af den slags, lad jeg andre om...

    Ang tegninger.... Ja det er jo lavet, og jeg har sådan set ikke noget imod, andre bruger mine ider. At jeg så er nået til V8.0 i rullefelt, og vel ikke en garanti for de 7 andre er lavet rigtig. Faktis mener jeg selv V2 er den eneste brugbare. Af samme grund er V2 og V3 også de eneste, der er i live endnu. De andre er skåret i småstykker.

    Det jeg mener med USB lort, er ret simpel. For dataoverførlsen via USB, har jeg endnu ikke fundet noget der er stabil nok. Der er alt for mange problemer med radiostøj, magnetfelter osv. Vi kan eks laver 1.000 dataoverførlser, der ligger 100% som de skal og så kommer der måske en eller to der er forskudt. Grundlager for beregning er derfor også forskuldt. Derfor bliver resten af målingen også forkert.
    Så det er ikke hastighede, men derimod stabiliteten der er problemet. Vi har prøvet at lokke data i hardwaret, men det udelukker live data brug. Hvilket så udelukker brug af bremse, gasmåling via lambdasonte osv.

    Ind til nu har jeg kun fundet, RS232 stabil nok. Men vi har ikke testet USB 3.0

    Løsning 2 med en acceleration'en der er lineær.
    Hvis du bare bruger et svinghjul, så føler acceleration'en jo klar nok, momenet du overføre til svinghjulet. Den løsning er jo rigtig fint, så længe man ikke skal bruge, målingen til noget fornuftig.
    Eks kan acceleration'en ved 100 Km/T være 1 meter pr sek på rullen, ved X Nm.
    ændre du så effekten i motoren ved at justere den. kan acceleration'en eks være 1.2 Meter pr sek ved 100 Km/T. Din udregning, vil så også give en effekt forøgning. Som den så også skal.
    Hele problemet ligge så i hvordan, motoren opføre sig over for det. For den får nemlig et kunstig boos pga den hurtiger acceleration. Størelsen af boos'et er = størelsen i acceleration'en.
    CV kaboratore vil åbne mere, og MAP sensoren i FI motoren vil opfatte det samme.
    Turbomotore gå helt amok, over for det her.
    Den slags målinger er fantastisk ned i grilbaren, for det påvirker i den grad topeffekten. Den brugbare målinger, som skal bruges til justeringer. Er det her næsten helt håbløs, da der er alt for meget der ændre, sig efter effekten.

    Laver du derimod en hvor acceleration'en er lineær. Altså hvor man selv bestemmer acceleration'en uanset moment du ligger i rullen. Så får man man en HELT anden måling.. Sjovt nok er den ikke særlig pobulær, da den ikke rigtig påviker topeffekten.
    Det er så her, langt det meste. Af dine udregninger, er sat ud at spild. pga acceleration faktoren, i dine udregninger ikke virker.
    Det her er klar nok, lang svære at styre. Fordi bremsne hel tiden, skal ændre sig.

    Så lige den her sammenhæng, er stenaldere metoden stadig, den eneste rigtig måde.
    Nemlig med statis belastning og en vægt.

    Din terori er sådan set fin nok, du bare bare ingen praktisk erfaring og som du selv skriver er penge også et problem. Så når du får styr på de to sidste ting, skal du nok få dig en god fremtid.


  • #17   23. maj 2014 Det var et helt utroligt meget bedre svar. Meget mere konstruktivt og positivt. Det havde jeg ærlig talt ikke regnet. Thumps up! smiley


    Nu forstår jeg din metode langt bedre. Som du selv siger så mangler jeg selvfølgelig praktisk erfaring. Jeg kunne godt tænke mig en dag at prøve at bygge begge metoder. Din med bremsen og så min simple. Bare for at slå forskelen fast.


    Du siger at du har problemer med stabiliteten, men ikke hastigheden med usb? Har du overvejet at prøve at eliminere fejlene med ren, rå hastighed? Altså hvis du fx tager 1.000 målinger, men sender dem alle 5 gange? Eller 10 gange? Så får du altså sendt hvert "stykke data" 10 gange. Hvis et par af disse stykker data er korrupte, så har du stadig de 8 andre.

    Så hvis fx at et af datastykkerne er tallet 17, så sender du tallet 17 ti gange. Når du modtager dataen, så viser det sig at du har modtaget tallet 17 ni gange og så 1 korrupt fil. Det burde ikke være nogen sag at programmere systemet til at regne ud at det selvfølgelig er det tal der er modtaget flest af, som er det rigtige tal.


    Jeg ved selvfølgelig ikke hvilken data du sender, men det er måske en mulighed. Ved at sende den samme data nok gange, så garanterer du at det når frem. Og selv USB 2.0 har rigeligt med båndbredde.

    Anyway det var bare et forslag smiley


    Men den bremse er det bare en elmotor der modarbejder rotationen?


    Og nu må det ikke lyde som at jeg tvivler dig overhovedet, men hvordan ved du at metoden med en bremse giver det korrekte output? Du må have en eller anden form for kontrol? smiley


    Åh ja og hvilken elektronikplatform bruger du egentlig? Bare nysgerrig smiley


  • #18   23. maj 2014 Vi har prøvet at sample i hardwaren og sende datapakker.. Men igen er det tiden mellem dem, der er alt afgørende for beregningsgrundlaget. og igen der skal bruges en del, data for at styre bremsen under acceleration.
    Som det er opbygget med rullfelt V2.0 , skal der justeres på rullen / bremsen ca 20-200 gange pr sek alt efter motoren.
    Som jeg skrev tidliger, så har vi testet mange platforme. Og ja det billiger platforme bliver bedre og bedre.
    Rullefelt V8.0 vil der komme meget fære justeringer af bremsen pga en langt tungere rulle. Som aldrig havde være planlagt, efter at skulle have bremse. Men det har så den udlæmpe, at lav effekt områder bliver LANGT, svære at måle.

    Kontrol grundlager på, bremse rullefelte er ret simpel. Da der sidder en vejecelle, der skal caliberes med en fast vægt. Hvilket klar nok giver, en garanti for beregningsgrundlaget. Ved statisk belastning, kan du sample så længe du vil.
    Så lad os sige du på din måde, kan sample 5 data pr punkt / Rpm / Km/T så kan jeg jo lave en langt støre gemmensnits udregning. Da jeg kan lave så mange data som jeg ønsker, og over så lang tid som jeg ønsker.
    Om det så giver et korekt antal Hk, jeg er sådan set ret kold over for. Det vigtige er den viser ens HVER gang. Min effekt måling er lineær, i forhold til effekten. Pga min "test" vægt i rullen altid er den samme. Hvis jeg skal bruge 100 Kg til at stoppe acceleration'en, så har jeg 100 Kg. Skal der bruges 500 Kg, så har jeg 500 Kg. "0" acceleration er altid "0"
    Typisk måler jeg ved 150 Hk ca 20-25% mindre end de fleste acceleration rullefelte. Ved 200 Hk nærmer vi os nok 30-35%, og trykladet motoren har jeg oplevet op til 50% forskeld.

    Af sammen grund, bruger jeg heller ikke effektkurven. Til at justere efter, da den er alt for ustabil. Men udelukkede gasmålingen via en 4gasmåler, effekten skal nok komme når forbrændingen er der.

    Du kan bare se ud, næste gang jeg er i dk. Så skal jeg hurtig vise dig, hvad der sker med to målinger under acceleration. Når der bliver kørt lineær og ikke lineær målinger. For jeg kan bare sætte acceleration, så overdrevet høj. at bremsen aldrig slå ind. Så har vi nemlig en typisk, acceleration rullefelt.

    Den bemse jeg lige har købt er i mer eller mindre "Bare" en AC motor med speedkontrol. Måske nok lidt overdreven stor, 3600 Nm @ 750 Rpm og 1200 Hk @ 3000 Rpm smiley
    Overdrivelse fremme forståelsen !!! Men for H.. den er stor og TUNG



Kommentér på:
Rullefelt

Annonce