2.404 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Justering af bremsegreb efter udskiftning af bremseklodser Justering af bremsegreb efter udskiftning af bremseklodser

For nogen uger siden skiftede jeg klodser foran på min TL1000S.

Det gik som sådan fint nok, men siden har jeg haft bøvl med at bremselyset har lyst konstant.

Kontakten virker fint, problemet er at "hvilepositionen" af bremsegrebet ikke er langt nok frem til at den aktivere kontakten og slukke lyset.

Jeg kan altså slukke bremselyset ved at skubbe bremsegrebet frem.

Spg. er så hvordan man justere bremsegrebet så den automatisk trækker sig frem langt nok til at aktivere kontakten og slukke bremselyset?

Jeg skal sige at jeg er rimelig grøn vedr. emner som disse. Jeg har prøvet at justere slup i bremsegrebet ved at skubbe den frem og dreje på skiven med 1-4 på, men det er som at en justere slup i modsat retning. Det hjalp i hvert fald ikke.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Justering af bremsegreb efter udskiftning af bremseklodser
  • #2   5. jun 2014 Er det ikke bare Kontakten der hænger???

Tro ikke du kan justere lige det... altså hvornår den skal aktivere bremselyset

Den med 1-4 har ikke noget med det at gøre smiley

• #3   5. jun 2014 Prøv at lufte systemet ud. Du kan ikke justere dit "tilbagefald" på grebet. Men måske det kan hjælpe at få luftet ud. Slæber klodserne på skiverne eller er der fint friløb på hjulet ?.

• #4   5. jun 2014 Sig mig lige - bagbremsen har da også en kontakt, og den kan hænge eller returfjederen kan springe. Kig da lige på den!

• #5   5. jun 2014 Det BEHØVER jo ikke have noget som helst med de nye klodser at gøre

• #6   5. jun 2014 Jeg er sikker på at det grebplacering ift. kontakten foran der driller.

Jeg afmonteret kontakten og testede den "manuelt", der virker den fint. Den er fastgjort af én skrue og en tap, placering af den kan umiddelbart ikke justeres.

Jo, jeg har fornemmelse af at klodserne slæbte lidt umiddelbart efter de blev skiftet, mener det er væk nu når de er kørt til.

@Chris - kan du præcisere hvad du mener ved at "få luftet ud"?

• #7   5. jun 2014 Knud. Når han skriver at han kan skubbe grebet frem og at den så slukker så TROR jeg ikke det har så meget med bagbremsen at gøre.

Steen. Lufte bremserne ud . Evt skifte din bremsevæske mens der er igang. Af med låget ved din master. Find en 8èr ring/gaffelnøgle og løsen så udluftningsskruen ved den ene kaliber. Ganske lidt . Pumpe så et par gange og hold grebet inden og spænd så igen din udluftningsskrue. Påfyld lidt væske hvis du er kommet langt ned i beholderen. Gentage på den anden kaliber. Du kan med fordel montere en slange på udluftningsskruen så du ikke sviner utilsigtet.

• #8   5. jun 2014 Og hvis jeg husker rigtigt så kan du på samme måde udlufte din master. Men husk nu. Du afslutter altid med grebet i bund/aktiveret. Og SÅ spænder du udluftningsskruen.

• #9   5. jun 2014 Og prøv lige at få løftet din mc så du kan spinne hjulet. Den må gerne slæbe en lille bitte smule men naturligvis må hjulet ikke gå trægt. Gør det det så er der mulighed for at det er tid til et repsæt til dine kalibre. Hvis du bare har monteret de nye klodser i kalibrene og presset stemplerne ind, så kan de nemt ha` trukket så meget skidt med ind at de nu ikke kan retunere som de skal når du slipper bremsen .

• #10   5. jun 2014 Sorry - my bad.

Jeg havde læst trådstarten, så han ikke kunne slukke lyset ved grebet.

Jeg vi nu fastholde, at det er en god ide af rense og motionere kontakten til bremselyset fra bagbremsen:-)

• #11   5. jun 2014 Det er da også en god ide. Ligesom det er en god ide at stramme sin kæde efter behov. Men hverken det ene eller det andet hænger sammen med en forbremse/defekt smiley

• #12   5. jun 2014 LOL smiley

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #13   5. jun 2014 Chris - Du skal ikke løsne skruen, før du pumper. Du skal pumpe, også åbne/lukke hurtigt, mens du holder tryk på.

• #14   5. jun 2014 Det kan du OGSÅ gøre ja. Dette er dog ikke helt så fedt hvis du vil ha` udskiftet en god potion af væsken i samme ombæring. Men ja en ganske udemærket måde til kun at udlufte på.

• #16   6. jun 2014 Kontakt er afmonteret og test ok, ingen problem. Den kan som sådan ikke justeres.

I mine øjne skyldes problem manglende tilbagefald på bremsegrebet.

Ja, jeg skiftede klodser uden at afmontere og rengøre kalibrer, så det kan måske være et issue.

Hvis skal i gang med et "lufte ud", så kan jeg næste ligeså godt skifte bremsevæske samtidig. Jeg ved ikke hvornår det sidste er gjort, jeg har ingen servicehistorik på cyklen.

• #17   6. jun 2014 Du kan lave dig et nyttigt værktøj ved hjælp af en sodavandsflaske med skruelåg og 2 meter klar gummislange. Du borer 2 huller i låget hvor du i den ene hul presser en kort slange i. Så luften du presser ned i flasken kan passere igennem. Den anden slange presser du igennem det andet hul og fører den ned til en halv cm over bunden i flasken. Så hælder du bremsevæske i flasken indtil du er lige lidt over nederste del af slangen i bunden. Dette er for at når du pumper så trækker den ikke luft med retur. Og flasken fungere på denne måde samtidig som opsamling igennem din udluftningsproces.

• #18   6. jun 2014 Og til selv processen er der massere af hjælp at hente på feks youtube. Søg på How to bleed brakes motorcycle.

Kommentér på:
Justering af bremsegreb efter udskiftning af bremseklodser

Annonce