5.989 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Adskille Nimbus tænding Adskille Nimbus tænding

Jeg har fået en gammel Nimbus som har stået stille 2-3 år, den gnister ikke, så jeg går ud fra at platinerne måske er irrede. Jeg vil i hvert fald lige kigge efter.

Men når jeg tager tændingen af (både plastic delen og metalskålen) så kan jeg ikke få den adskilt, og noget af den er desuden smattet ind i tjære, se billedet.

Hvordan får jeg adskilt tændingen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adskille Nimbus tænding
  • per h j
    per h j Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 4 MC-er: 2 Svar: 11
    #1   16. jun 2014 Den del skal du ikke skille ad, det er spolen som generere strøm til tænding, men der er 4 gnist punkter, som en strømfordeler, som rotoren kører forbi, de skal være rene. Derefter skal du se om det lille stykke kul i midten er langt nok, så det kan nå rotoren. Platiner og evt kondensator sidder inde i enden af kamakselhuset. Mener platin afstand skal 0,7 mm. God fornøjelse og tillykke med maskinen.

• #2   16. jun 2014 Godt at høre at jeg ikke skal pille ved den tjæreklump. Kan man evt måle om spolen virker?

Nu fik jeg det adskilt (små slag med en hammer), jeg har renset platinerne, spidsen af rotoren, og nu tjekker jeg indstillingen af platinerne, så må vi se om det lykkes, tak for svaret.

• #3   16. jun 2014 Jeg har desuden et par ledninger jeg ikke ved hvor skal gå hen. Det drejer sig om:

plus ledningen fra batteriet
    Den røde ledning (fra "S") fra stoplyskontakten

• per h j
    per h j Tilmeldt:
    okt 2007

#4   16. jun 2014 S ledning går til stoplyskontakt. Plus fra batteri går til b på stoplyskontakt

• #5   16. jun 2014 Det forstår jeg ikke helt, det kan være jeg forklarede forkert i min første kommentar.
    Jeg er i tvivl om de tre ledninger i den sorte cirkel alle tre skal gå på der hvor der står "51" (så vidt jeg kan se). Altså om de sidder rigtigt på billedet.

Her er en forklaring af hvilke tre ledninger der er tale om.
    1. går til batteri.
    2. går til "B" på stoplyskontakten
    3. går op videre op under tanken.

profilbillede
  • per h j
    per h j Tilmeldt:
    okt 2007

#6   16. jun 2014 Google nimbus ledningsnet. Der er en tegning der viser hele. Det er nemmere at se som at forstå en forklaring.

• #7   16. jun 2014 Jeg har fundet en, men jeg forstår den ikke rigtig

http://www.mcnimbus.dk/reservedele/reservedele/ledningsnet/index_h.htm

• per h j
    per h j Tilmeldt:
    okt 2007

#8   16. jun 2014 Ledning 3 vil jeg tro er strøm til kontrolleren (lyskontakt håndtag)

• #9   16. jun 2014 Jeg spørger godt nok meget, men kan det passe at alle tre ledninger skal sidde fast samme sted (i den sorte cirkel)?

• per h j
    per h j Tilmeldt:
    okt 2007

#10   16. jun 2014 Det er nok fordi ledningen til bremsekontakten, bliver taget der, istedet for at tage den direkte fra batteri.

• #11   17. jun 2014 Den nemmeste måde at se hvor ledn 3 går hen er vist ved at montere tanken. Hvis du da ikke kan se det ved at rykke lidt i den og se om noget flytter sig et sted.

Hvis du vil blive klogere på tændingssystemer er her lidt læsestof: http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf

Hvis du tror der er rod i ledningsnettet, så start med at rydde op i det! På en gl motorcykel er det trods alt til at overskue. Så får du også luset ud i gl knækkede ledninger, som ellers kan være svære at finde.

Jeg ved godt du søger det universelle start nimbus hurtigt via computeren trick, men den er ret svær at give. Den bedste måde at løse problemer som dette på er systematisk fejlsøgning smiley

Er sikker på du har den rette indstilling, så klø bare på med den!

• #12   17. jun 2014 Ledning 3 hedder "B" og går fra laderelæ til "kontroller" iflg. denne tegning: http://www.mcnimbus.dk/reservedele/reservedele/ledningsnet/index_h.htm

Jeg synes jeg er godt i gang med fejlsøgningen, problemet er bare at jeg ikke rigtig ved hvordan jeg udmåler tændspole, kondensator, dynamo osv.

Kan den egentlig starte selvom dynamoen er defekt/ledningerne dertil er knækkede? ledningerne ned til dynamoen er nemlig noget smaddrede..

Kommentér på:
Adskille Nimbus tænding

Annonce