Skifte til upside-down forgaffel på ældre maskine Skifte til upside-down forgaffel på ældre maskine
Hej alle,
Jeg går og lægger planer for et custom projekt som jeg vil lave den nærmeste fremtid.
Det vil sandsynligvis blive baseret på Honda CB 750, Yamaha XS850, Kawa Z750 eller måske Suzukis 750'er - alle fra start 80'er.
Jeg er ret tændt på ideen om at skifte forgaffel ud til en mere moderne - måske bruge en R6 eller GSXR upside-down forgaffel.
Jeg ville i det tilfælde evt kunne få et maskinværksted til at fabrikere nye gaffelbroer eller købe dem som kits, men jeg er i tvivl om jeg vil ødelægge køreegenskaberne for meget.
Mit spørgsmål er derfor; hvis jeg får lavet gaffelbroer, så forgaflen har samme stigning, samme efterløb osv, kan jeg så forvente en forbedring af cyklens styreegenskaber, eller vil forgaflen være tilpasset til den oprindelige cykel, i en sådan grad at den ikke vil fungere sammen med min projektcykels styregeometri?
Alle svar, tanker og hints er velkomne!
Mvh. Allpass
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.574
Hvis det ikke er en show-cykel, er udskiftning af forgaffel en konstruktiv ændring, der kræver dokumentation og godkendelse ved syn, hvilket er svært at opnå.
Så hvad er formålet med ombygningen?
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
De fordele du nævner er der kun meget få mennesker der kan mærke til dagligt, men utætheder der gør man ikke kan kører videre iritere alle, jeg har selv prøvet det 2 gange.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
Hvis tingene er i orden er der kun fordele ved en usd.
Og mht køreegenskaberne. Så har jeg svært ved at se at de ikke vil blive forbedret, på de oldtidsfund der er i spil her.. På trods af at det ikke er gaflen der er det største problem på disse spøgelser
En usd ser bare mere cool ud
Vær opmærksom på at det formodentlig ikke er lovligt.
Mvh Brian
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Alle dele SKAL være godkendt.
Kawa går fra USD til almindelig da C modellen kommer i1998 på ZX9R, den bliver stivere og lettere, forgaflen altså, og den taber sig ca 23 kg på andre optimeringer.
Jeg er selv maskinarbejder og der var da ikke noget jeg hellere ville end lave mine egne broer osv, men der er lukket fra januar forrige år, alt skal være godkendt og der må påregnes afgift hvis Skat mener den skifter identitet.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
De par gange jeg har set RSU (konventionelle) gafler som var utætte, svømmede bremser / kalipre og fordæk også i forgaffelolie, så jeg har svært ved at se det argument komme i spil...
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
Med en rsu kan du altid kører forsigtig hjem uden olien køber over, på en usd står olien direkte ovenpå pakdåserne så der vil den løbe ud.
Og hvornår får jeg mine stumper Sajmon??
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
IKF.........
jan 2013
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 64
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 389
jeg har en bro til salg til gsxr gaffelben-Det har været moderne en overgang men gået lidt af mode-jeg kender 30-40 som har kørt sådan nogle gør det stadig-og man kan købe godkendte broer hvis det sku være bla ved
rf biketech.com
mkh kk
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 389
du må næsten skifte farve uden at betale afgift-ja hvis det var en ny HD-kun 3 måneder gammel- som får lavet ny lakering for 50000 kr med lidt guld og diamanter
ska der sikkert også ligges 100000 kr i afgift.
nu kender jeg også mange som kør usvogn de kør med skivebremser på gamle vogne-og de får dem også synet-men er selvfølgelig stadig ikke lovlig.
mkh kk
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
Alt udvikling sker på banerne.... Og selvfølgelig vil vi da ha det som udviklingen siger er bedst. Om det er Carbon, titanium,radial monteret kalibre.mono affjedring eller USD gafler...
At en USD ikke skulle være bedre på en sportscykel for menig mand, det er ikke korrekt. Den er meget stivere og den uaffjedrede vægt er betydelig mindre...og det mærkes så snart kørslen går fra touring til frisk
På gadecyklen er der ikke betydelig flere stenslag på usd'en end på en gl dags. Og er man bange for det, så må man jo monterer et skjold, eller en forskærm med beskyttelse
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 83 MC-er: 10 Annoncer: 42 Emner: 240 Svar: 1.307
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Jeg skal have en tegning med mål, dvs du står med risikoen for at alt er regnet rigtigt ud, jeg står for at tallene bliver puttet de rigtige steder i programmet.
Det allerbedste ville være hvis du lavede en tegning i et format som GibbsCam kunne omsætte, så ville man via postprocessoren kunne fremstille et cnc program af delen, et ISO program.
Men Gimbel i Tyskland kan jo sælge dem for kr 1.500,- med godkendelser osv, så hvorfor fuske?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
På ZX9R fra B til C model får de en stivere forgaffel, selvom de går fra USD til konventionel, det er det de siger fra Kawas side.
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 83 MC-er: 10 Annoncer: 42 Emner: 240 Svar: 1.307
sep 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 6
Tak for alle de mange svar - Det er helt kanon.
Formålet er at bruge cyklen til gadebrug, så jeg vil formentlig skule lave nogle krumspring for at kunne syne cyklen - nogle gode råd til hvordan man kan få den godkendt med konstruktive ændringer er meget velkomne - er der nogen mulighed for at slippe for at betale ny afgift?
Hele ideen med at skifte til usd, er selvfølgelig det mega fede rå look som det giver, og den forbedrede affjedring og bremseevne som man kunne forvente fra en nyere forgaffel.
Jeg er ikke så betænkelig ved ulempen ved, at olien kan løbe fra, uden at man kan køre videre - det virker jo på så mange maskiner, og jeg regner bestemt med at skulle montere en sund forgaffel.
Jeg har ikke den mest aggressive kørestil, men jeg håber på at kunne få en mere responsiv forende, end den originale forgaffel måske ville give.
Lige pt syntes jeg det lyder som den bedste løsning af anvende både gaffelrør og broer fra samme cykel og tilpasse dem til stellet på projektcyklen - Jeg har fundet følgende link vedr. en tilpasning af en R6 forgaffel på en Virago. Jeg vil også vurdere muligheden for at montere bagsvinger fra en nyere cykel - både for affjedringens skyld, men også for at få muligheden for at montere brede bagdæk.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Har nemlig 2 Viragoer, så det lyder da interessant.
sep 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 6
Efter at have undersøgt lidt, så er jeg faktisk ret tændt på at bruge XV750'eren eller 920 - De er gode fordi de har monoafffjedring, kardan (kan godt lide konceptet, hvor man ikke skal smøre og det sviner ikke) og de har fed lyd fra en 2cyl V-motor.
http://viragotechforum.com/viewtopic.php?f=11&t=29152
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
sep 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 6
har du en 920'er liggende?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Skifte til upside-down forgaffel på ældre maskine