3.810 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Skifte til upside-down forgaffel på ældre maskine Skifte til upside-down forgaffel på ældre maskine

Hej alle,
Jeg går og lægger planer for et custom projekt som jeg vil lave den nærmeste fremtid.
Det vil sandsynligvis blive baseret på Honda CB 750, Yamaha XS850, Kawa Z750 eller måske Suzukis 750'er - alle fra start 80'er.
Jeg er ret tændt på ideen om at skifte forgaffel ud til en mere moderne - måske bruge en R6 eller GSXR upside-down forgaffel.
Jeg ville i det tilfælde evt kunne få et maskinværksted til at fabrikere nye gaffelbroer eller købe dem som kits, men jeg er i tvivl om jeg vil ødelægge køreegenskaberne for meget.

Mit spørgsmål er derfor; hvis jeg får lavet gaffelbroer, så forgaflen har samme stigning, samme efterløb osv, kan jeg så forvente en forbedring af cyklens styreegenskaber, eller vil forgaflen være tilpasset til den oprindelige cykel, i en sådan grad at den ikke vil fungere sammen med min projektcykels styregeometri?

Alle svar, tanker og hints er velkomne!

Mvh. Allpass

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skifte til upside-down forgaffel på ældre maskine
  • #1   12. jul 2014 Hvis det er en show-cykel, er det så ikke lidt ligemeget, hvordan den klarer ultimative nedlægninger?

Hvis det ikke er en show-cykel, er udskiftning af forgaffel en konstruktiv ændring, der kræver dokumentation og godkendelse ved syn, hvilket er svært at opnå.

Så hvad er formålet med ombygningen?

• #2   12. jul 2014 En usd-gaffel er kun en ulempe til gadebrug

• #3   12. jul 2014 Vrøvl glenn, en USD gaffel er fin til gadebrug, hele konceptet ved den gør at den er mere stabil over for lateral belastning og giver en lavere uaffjedret vægt

• #4   12. jul 2014 Jeg har selv usd på 3 cykler lige nu og en rsu-gaffel er meget nemmere at arbejde på og bedst af alt er at du kan kører videre selvom der går en pakdåse, når pakdåserne går på en usd har man al olien ude på skiverne og dæk.

De fordele du nævner er der kun meget få mennesker der kan mærke til dagligt, men utætheder der gør man ikke kan kører videre iritere alle, jeg har selv prøvet det 2 gange.

• #5   12. jul 2014 Tror Glenn's erfaringer er fra noget gammel userviceret forkneppet pis smiley :P smiley

Hvis tingene er i orden er der kun fordele ved en usd.

Og mht køreegenskaberne. Så har jeg svært ved at se at de ikke vil blive forbedret, på de oldtidsfund der er i spil her.. På trods af at det ikke er gaflen der er det største problem på disse spøgelser smiley B)

En usd ser bare mere cool ud smiley

Vær opmærksom på at det formodentlig ikke er lovligt.

Mvh Brian

• #8   12. jul 2014 Det kræver ny afgift.
    Alle dele SKAL være godkendt.
    Kawa går fra USD til almindelig da C modellen kommer i1998 på ZX9R, den bliver stivere og lettere, forgaflen altså, og den taber sig ca 23 kg på andre optimeringer.
    Jeg er selv maskinarbejder og der var da ikke noget jeg hellere ville end lave mine egne broer osv, men der er lukket fra januar forrige år, alt skal være godkendt og der må påregnes afgift hvis Skat mener den skifter identitet.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #9   12. jul 2014 USD er fint på sådan en, men du vil kun mærke forskel på køreegenskaberne hvis du samtidigt opgraderer bagenden på cyklen så der er balance i tingene.

De par gange jeg har set RSU (konventionelle) gafler som var utætte, svømmede bremser / kalipre og fordæk også i forgaffelolie, så jeg har svært ved at se det argument komme i spil... smiley

• #10   12. jul 2014 Hvis der var en god forretning i at skifte de gafler så var der nok en fabrikant som ville få lavet nogen godkendelser og få solgt nogen systemer, men det sker nok desværre ikke.

• #11   12. jul 2014 Gammel forkneppet pis, ja okay, der bliver vist snakket som der er forstand til, det var en totalrenoveret Öhlins og en sprit ny gsxr gaffel.
    Med en rsu kan du altid kører forsigtig hjem uden olien køber over, på en usd står olien direkte ovenpå pakdåserne så der vil den løbe ud.

Og hvornår får jeg mine stumper Sajmon??

• #12   12. jul 2014 Så har du ikke renoveret den ordentligt glenn, hvis man laver noget klyt så kommer det og bider en i røven når man mindst venter det.

• #13   12. jul 2014 Tommy du kender mig vist ikke, forgafler/ bagdæmpere lader jeg xperterne om at bygge og renovere, indse det, usd har ingen fordele for hr jensen på offentlig vej

• #15   12. jul 2014 Og så alle de fede stenslag man får nede i det område, super gavnligt for pakdåserne.

IKF.........

• #16   12. jul 2014 Glenn B skal ikke kalde mig ekspert på området, men siden man vælger at lave stort set alle nye cykler med usd gaffel, tænker jeg der må være fordele ved den smiley

• #17   12. jul 2014 USD er som nogen siger et modefænomen, vi ser det på banerne og vil have det på gadecyklerne, sådan er det!

• #18   12. jul 2014 Det er ikke for at få bedre køreegenskaber man montere sådan en på en gamel cykel.når man kør over 160 kmt ka man mærke hvor skidt det er-hov er det lovlig på de danske veje?
    jeg har en bro til salg til gsxr gaffelben-Det har været moderne en overgang men gået lidt af mode-jeg kender 30-40 som har kørt sådan nogle gør det stadig-og man kan købe godkendte broer hvis det sku være bla ved
    rf biketech.com
    mkh kk

• #19   12. jul 2014 Men laver du om fra en måde at fastgøle styret på til en anden, så må der betales afgift og delene skal være godkendte.

• #20   12. jul 2014 Det er rigti allan og de regler har altid været i DK-hvis du skifter den orgrinal potte ud ska den være godkendt-og hvis du køber nye skiver i mcnøglen ska de være godkendt-hvis du kør med andre hjul på din vogn ska de være godkendt.
    du må næsten skifte farve uden at betale afgift-ja hvis det var en ny HD-kun 3 måneder gammel- som får lavet ny lakering for 50000 kr med lidt guld og diamanter
    ska der sikkert også ligges 100000 kr i afgift.
    nu kender jeg også mange som kør usvogn de kør med skivebremser på gamle vogne-og de får dem også synet-men er selvfølgelig stadig ikke lovlig.
    mkh kk

• #21   12. jul 2014 @allan.

Alt udvikling sker på banerne.... Og selvfølgelig vil vi da ha det som udviklingen siger er bedst. Om det er Carbon, titanium,radial monteret kalibre.mono affjedring eller USD gafler...

At en USD ikke skulle være bedre på en sportscykel for menig mand, det er ikke korrekt. Den er meget stivere og den uaffjedrede vægt er betydelig mindre...og det mærkes så snart kørslen går fra touring til frisk smiley
    På gadecyklen er der ikke betydelig flere stenslag på usd'en end på en gl dags. Og er man bange for det, så må man jo monterer et skjold, eller en forskærm med beskyttelse smiley

• #22   12. jul 2014 Allan ( Kolding ) hvad tager du for sådan et sæt broer

• #23   13. jul 2014 Jamen det koster 1.000 i timen på en cnc maskine her i firmaet, og de kører alle hele tiden, så fusk er ekstremt svært.
    Jeg skal have en tegning med mål, dvs du står med risikoen for at alt er regnet rigtigt ud, jeg står for at tallene bliver puttet de rigtige steder i programmet.
    Det allerbedste ville være hvis du lavede en tegning i et format som GibbsCam kunne omsætte, så ville man via postprocessoren kunne fremstille et cnc program af delen, et ISO program.
    Men Gimbel i Tyskland kan jo sælge dem for kr 1.500,- med godkendelser osv, så hvorfor fuske?

• #24   13. jul 2014 Brian:
    På ZX9R fra B til C model får de en stivere forgaffel, selvom de går fra USD til konventionel, det er det de siger fra Kawas side.

• #25   13. jul 2014 For hjemme lavet broer ser mere cool ud vis de er lavet rigtig

• #26   13. jul 2014 hej alle,
    Tak for alle de mange svar - Det er helt kanon.

Formålet er at bruge cyklen til gadebrug, så jeg vil formentlig skule lave nogle krumspring for at kunne syne cyklen - nogle gode råd til hvordan man kan få den godkendt med konstruktive ændringer er meget velkomne - er der nogen mulighed for at slippe for at betale ny afgift?

Hele ideen med at skifte til usd, er selvfølgelig det mega fede rå look som det giver, og den forbedrede affjedring og bremseevne som man kunne forvente fra en nyere forgaffel.
    Jeg er ikke så betænkelig ved ulempen ved, at olien kan løbe fra, uden at man kan køre videre - det virker jo på så mange maskiner, og jeg regner bestemt med at skulle montere en sund forgaffel.
    Jeg har ikke den mest aggressive kørestil, men jeg håber på at kunne få en mere responsiv forende, end den originale forgaffel måske ville give.

Lige pt syntes jeg det lyder som den bedste løsning af anvende både gaffelrør og broer fra samme cykel og tilpasse dem til stellet på projektcyklen - Jeg har fundet følgende link vedr. en tilpasning af en R6 forgaffel på en Virago. Jeg vil også vurdere muligheden for at montere bagsvinger fra en nyere cykel - både for affjedringens skyld, men også for at få muligheden for at montere brede bagdæk.

• #27   13. jul 2014 Du glemte linket??
    Har nemlig 2 Viragoer, så det lyder da interessant.

• #28   13. jul 2014 Hov - det kom her smiley

Efter at have undersøgt lidt, så er jeg faktisk ret tændt på at bruge XV750'eren eller 920 - De er gode fordi de har monoafffjedring, kardan (kan godt lide konceptet, hvor man ikke skal smøre og det sviner ikke) og de har fed lyd fra en 2cyl V-motor.

http://viragotechforum.com/viewtopic.php?f=11&t=29152

• #29   13. jul 2014 Og jeg har stumper til 2 hele bikes smiley

• #30   15. jul 2014 Hej Allan,

har du en 920'er liggende?

• #31   16. jul 2014 XV750 begge 2 og kan muligvis skaffe en mere.

Kommentér på:
Skifte til upside-down forgaffel på ældre maskine

Annonce