1.677 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
39 Svar
Overgemt effekt? Overgemt effekt?
Hvilken betydning kan det have for kvaliteten af en motorcykel, at den har været overgemt hos en forhandler? F.eks. i fire år? Kan man se tegn på drop i kvalitet / værdi? Jeg tænker udelukkende på cykler med 0 km på tælleren.
0 synes godt om
jul 2013
Følger: 28 Følgere: 225 MC-er: 9 Emner: 48 Svar: 815
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.642
nyt kølervæske..
nyt olie
nyt bremsevæske
nyt forgaffelolie
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.458
Ubrugt forgaffel eller motorolie skiftes? og de andre væsker..?
Hvad fanden bygger du det sludder på?
Tue, Kom med nogle seriøse underbyggede argumenter på bare 3 af tingene!
Det er en direkte udfordring!
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
Samt pærene, da de også springer på et tidspunkt.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 195 Svar: 2.054
maj 2011
kølervæske skal skiftes hver 2 år.. står i hverfald i min manuel
forgaffelolie kan diskuteres...
dæk burde skiftes efter 2 år,, eller nedslag i pris for cyklen...
hvorfor mon eu har givet dækproducenter besked på og mærke dæk med dato..
selv om det er en videnskab og læse
okt 2008
Noget helt andet hvis vi taler om en maskine der er blevet brugt.
Du skriver at dæk over 2 år skal skiftes... Det er sludder og jeg afventer at se et eneste underbygget argument fra din liste.
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.484
okt 2008
Men, en ubrugt maskine.. slap nu af...
Det er kun på MCG man hører om den slags sludder..
OG at racerpotter giver 15% effekt..
og at motorcykler skal stå opvarmet om vinteren...
og at motorcykelmotorer ætser hvis de opstaldes med brugt olie...
og at....
I kender selv resten af sludderhistorierne....
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 104
okt 2008
maj 2011
hvis du læser diverse olietest er der et drænings interval hvorved hvor lang tid olie beholder sin rust beskyttelse og smøreevne . også selv om den ikke er brugt. med mindre den er i en forseglet dunk.. nogle vil hænge sig i det andre vil ikke
jeg ville hvis jeg var køber.. . dækkene kan diskuteres jeg ville få dem skiftet. du ved ikke om den har stået i et udstilling i vinduet og fået en masse uv..
med mindre det er en ny cykel der står i en forseglet kasse og ikke har været åbnet .så kan det diskuteres..
effekt tror jeg ikke den har tabt.. medmindre det er 4 år gammel benzin...
aug 2011
okt 2008
Jeg hæfter mig ved at du skriver at dæk bør skiftes fordi de er over 2 år.
Det må du gerne underbygge.
Manden stiller et seriøst spørgsmål i et MC forum, han spørger ikke om din egen dækfetich, men om reel vejledning.
Fint at du har din mening, men det er ikke det han spørger om.
Jeg er ikke uenig om at 4 år kan gøre noget ved dæk, men at lave denne liste:
nye dæk da de er over 2 år-..
nyt kølervæske..
nyt olie
nyt bremsevæske
nyt forgaffelolie
Råber til himlen om at det er overkill....
Så, venligst underbyg dine punkter med dokumentation og ikke bare at du har læst det...
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 121 MC-er: 4 Emner: 229 Svar: 2.709
http://gaarde.de/bgp/iltempo/iltempo-indhold.htm
okt 2008
Faktisk er der så mange af den slags holdningsudbrud fremfor fakta herinde at man normalt bare springer dem over.. Dit var bare lige i overkanten... Til at ignorere..
maj 2011
Men har læst omkring det der underbygger det via Google
okt 2008
Derfor jeg tænker at du kunne underbygge....
Men, det anede mig at det bare var skriv for skrivets skyld.
Kunne du underbygge seriøst ville jeg bøje mig med det samme og erkende at jeg ikke vidste bedre.. og have lært noget nyt...
Men, det blev så ikke i dag.
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 65 Svar: 935
maj 2011
nov 2006
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 654
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 104
Du glemmer at der er en masse helt uvidende mennesker herinde der tror på alt og bygger bjerge ud af småsten. Vi taler om en ny mc der har stået hos en forhandler lejerne har næppe taget skade, men nu hvor du har nævnt det vil nogle af de nye herinde stå op to gange hver nat for at dreje deres hjul 120 grader så lejerne ikke står og hviler samme sted.
okt 2008
nov 2006
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 654
På en mc motor vil det næppe blive etproblem med lejerne, såfremt de er af ordenlig kvalitet og har været korrekt monteret. Har dog oplevet en overgemt kina atv med lejemærker, men det er en anden historie.
Pakninger, især dem over olieniveau kan godt blive trætte og tørre efter 5års stilstand. Så deres holdbarhed kan være forringet.
Men igen, dek kommer jo an på måden den opbevares på.
Men ja, som tidligere nævnt kan mellemgasfordeleren blive træt i fjederlåsen til hydraulikken, så den skal heltsikkert skiftes efter to års stilstad.
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
Dæk på en cykel med 0km på tælleren, er ofte IKKE NYE når de bliver monteret på cyklen, og der er flere dækproducenter som har max alder på dæk.
Jeg mener det er Bridgestone der f.eks siger 5 år hvis de er opbevaret tørt / køligt og uden UV påvirkning - men hvis en MC står i et udstillingsvindue, får dækkene jo varme / kulde / fugt og UV stråler, og alt efter alder og type kan det være 3 eller 5 år de max må være fra produktionsdato før de skal skiftes.
Mine Pirelli Diablo Rosso II på min XT'er, var møre da jeg fik cyklen og bagdækket holdt kun 2500km, og fordækket fulgte efter ved 3500km - men de havde også produktionsdato i 2009 selvom cyklen var produceret i 12 og først taget i brug i august 13 - dvs lige sådan en vi taler om her i tråden.
Kølervæske er ikke så vigtig - det holder fint smøreevne / frostbeskyttelse længere end 2 år, så det tager jeg jo nok ved næste service - dvs 20.000km.
Bremsevæsken ville jeg skifte med det samme. Det skifter jeg flere gange om året af forskellige årsager på de fleste af mine maskiner.
Det er skiftet på XT'eren sidste vinter, da det var blevet grumset meget kort tid efter cyklen blev taget i brug, og efter en hel sæson på den samme væske, er den stadig krystalklar. Jeg fik ikke målt kogepunkt på den væske jeg tappede af, men grums er aldrig en god ting.
Forgaffel olie? Tja... Jeg har set flere eksempler på at fabrikanten påfylder temmelig uens mængde på forgaffelbenene - og det var også tilfældet på min XT'er, så det er skiftet og nøje afmålt efter foreskrifterne.
Jeg bilder mig ikke ind at jeg kan mærke forskel på før og efter fordi den er så "behageligt" (blødt...) affjedret, men så ved jeg det er iorden.
Jeg er ligeglad med at blive kaldt hysterisk - mine skuldre kan sagtens bære det.
Men alt hvad jeg selv har skruet på gennem tiden, har vist sig at være særdeles driftsikkert - og jeg har tæt på blind tillid til en MC jeg selv har haft adskilt / samlet, så for mig er det mere det psykiske i at visse ting bare er iorden, der gør at jeg gider bruge tid på det.
Set i bakspejlet, skulle jeg have krævet nye dæk på XT'eren - det er det eneste jeg ville ændre hvis jeg kunne.
aug 2011
1. tror ikke man behøver at være bange for manglene effect I affjedringen fordi den har atået med original olie I nogle år. Men specielt på Japanske cycler ( hvis man gerne vil ha´en god affjedring ) så bør man vide at den Nye cycler IKKe kunner med den bedste olie fabrikken kunne producer .. Det er heller ikke ret tit at cyklen har den same olie I gafflen fra ny som fabrikken selv anbefaler man skal benytte sig af. Det gør de af forskellige årsager, og penge er een af den.
Hvad man kan mærke som kører ?! .. vi lavede en test med at få nogle gafler DLC coatet I sort og guld . ( og blank ) ALLE kunne mærke en forskel I forbedring af dæmpning med de sotre og guld gaflerne, og og de blanke som var "standard", kunne alle mærke at de var mere træg .. Sandheden var at alle var coatet ! .. og sandheden var at det var faktisk ikke noget man kunne registrere på en dynotester I form af nedsat friction .. Derimod havede det en MEGET større effekt at skifte pakdåser og Teflon bøsninger ud, og DET kunne ses I en dyno .. På en MX´er bliver der forøget friction efter 20 køretimer .. Det er vel så ca et års gennemsnits kørsel på en landevejs MC ..
Udover det er det tæt på ikke ret mange hverken private, forhandlere osv, der tager bagdæmpere fra hinanden , som udskifter det ting som faktisk burde udskftes , så som, Sealhead/ pakdåsehoved Teflon, piston/ventil ring, osv .. Enten fordi man ikke viste hvor man skulle få delene fra, eller fordi man ikke viste at det var nødvendigt, og kunden nok heller ikke ville betale for det, så det endte "bare" med en gang ny olie, .. tæt på spild af tid ..
maj 2014
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 7
Det lyder næsten som det ville være bedre at købe en brugt på samme alder, hvis den ikke har kørt så meget og er passet ordentligt.
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
Øøøøøh - synes du skal læse manualen til din MC/bil. Bremsevæsken foreskrives faktisk at skulle skiftes hver 2. år. (ved godt der ikke er mange der gør det).
Om man burde gøre det på en ny maskine kan man så diskutere - men synes div. folk skulle læse lidt op på deres teori - INDEN de punker Tue.
Dæk - vil jeg ikke give nogen helt ret i - men jeg ville nok nærmere SE-MÆRKE på de aktuelle - og så bedømme ud fra det.
jun 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Køb - få en sindssyg rabtat - kør - servicer ved 1000 .... kør en masse km... skift dæk.
Så nu er den præcis lige så meget (lidt) værd som hvis du havde købt en ny model.
Du har bare fået den billig
Og ja levetiden på olien er faldet dramatisk af at stå i butik....... før var den x Millioner¨år ......nu er den måske kun xx 100 tusind år
Hallo det er ikke andet end rådnede plantedele fra undergrunden der er syltet i lidt millioner år.... taget op tilsat mirakelvip og hældt på dyre dåser
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
maj 2014
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 7
maj 2011
det er ihvertfald nye dæk jeg har fået de 2 gange jeg har bestilt.. og tit billigere og hurtigere end dækonline ..( uden og reklamere )
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 371
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
købte en VW Up! forrige år, og opdagede at alle dæk er over 2 år gamle nu, endda også vinter dækkene , så nu er på VW og Neger tvillingen klosset op på øl kasser, og jeg skal snart på arbejde igen !
apr 2006
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
apr 2006
Overgemt effekt?