{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.454 visninger | Oprettet:

cs
cs
Tilmeldt:
31. dec 2006
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23

Lidt om dæk? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle,

Jeg ser lidt på om jeg skal have nye dæk på R6eren.. Nu kender jeg de fleste mærker til biler; men der er mange til MC som jeg aldrig har hørt om.. Alt har været overladt til forhandleren.. men nu kunne det være at jeg selv skulle have lidt mere indsigt.

Det indebærer at jeg har et par spørgsmål:

Skal man holde sig til de mærker som også laver bildæk, eller findes der andre gode mærker til MC? Jeg kører ikke specielt hårdt (eller hurtigt - mest hyggeture under 130 km/t), så jeg har ikke brug for et performance-dæk, men sætter pris på at vejgrebet er det bedst mulige..

Jeg ser rundt omkring at der findes apperater til at skifte dæk selv - som regel en samling firkantrør der er samlet på en snedig måde, så man kan lægge vægt i at presse dækket af fælgen.
Er det noget man skulle købe, eller er det bedst at overlade montering til forhandler?
- hvis nu man selv skulle give sig i kast med det, hvor "svært" er det så at afmontere hjulene? (i særdeleshed baghjul? - forhjul ser forholdsvist nemt ud)
Jeg har lavet det meste på bil selv, så jeg har en vis teknisk indsigt - men MC har jeg aldrig rørt ved og ved derfor ikke hvor "kompliceret" det er..
EDIT: Og hvordan er det med afbalancering? Er det noget man selv kan, uden at have de store skills?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt om dæk?
  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #1   22. aug 2014 Dækvælg på/til MC er grænsende til religion.... så du vil uden tvivl få svar ud fra ens overbevisning.

    Med den adfærd du har og beskriver, så vil jeg anbefale, at du ser nærmere på Michelin Pilot Road 4, som er et fantastisk dæk på alle måder - specielt gør det sig unikt ved koldt vejr og våde veje. Det lyder ikke til at du river dækket ud over grænsen - derfor denne anbefaling. Desuden har du utroligt mange km. i disse dæk!



  • #2   22. aug 2014 Det er nemt at afmontere både forhjul og baghjul. Mht. selv at skifte dækket, så kan det godt være lidt besværligt. Du risikere at ridse fælgen hvis du ikke har styr på hvad du laver. Har du en cykel hvor det er lige meget, så er det bare at øve sig indtil man har teknikken, men hvis du er glad for dine ridse frie fælge på din R6 så vil jeg råde dig til at lade nogen andre monterer dækket. Det koster mellem 150 og 250kr alt efter hvem der ordner det.

    Prøv evt. at find nogen youtube videoer med tutorials til afmontering af hjul, skift af dæk og afbalancering. Der burde være en del der ude. Så kan du se om det er noget du har lyst til at eksperimentere med.


  • #3   22. aug 2014 jeg vil anbefale dig et par gode sportstoure dæk de er kendt for at blive hurtige varme og at holde en del km. samtidig at have et godt bid, men er ikke at anbefale på bane hvis du er hård til at køre race. es evt test i det nye motorrad.

  • cs
    cs Tilmeldt:
    dec 2006

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #4   22. aug 2014 tak for dit svar GTR - Jeg er helt sikker på at du har ret mht. det med religion - men som med bildæk, er der normalt enighed om hvilke mærker man skal holde sig fra og hvilke 5-10 mærker der er gode.. Jeg tænkte på om nogle at de for-mig-ukendte mærker hører til blandt top 10 MC dæk.

    Tak for anbefalingen - den vil jeg se nærmere på.. Det skal dog lige siges at jeg ikke kører når det bare tilnærmelsesvis trækker op til dårligt vejr - være sig det koldt eller vådt.. Ændrer det din anbefaling?


  • cs
    cs Tilmeldt:
    dec 2006

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #5   22. aug 2014 Nikolaj: Jeg er ret glad for at der ikke er ridser i min R6 fælge - så det kunne godt være jeg skunne finde ender kan gøre det.. Så skal jeg bare finde en der kan gøre det.. smiley Hvis nogen kender et firma der kan anbefales omkring helsingør eller i sverige, så hører jeg gerne om det..
    Jeg vil prøve at se om jeg kan finde film om det også - og evt købe et brugt fælg jeg kan "ødelægge" med leg, for derefter at gøre pænt og sætte på cyklen.

    Per: Det er lidt mere konkrete anbefalinger omkring mærker jeg leder efter; da det har vist sig at MCdækfabrikanter ikke altid hedder det samme som bildæksfabrikanter smiley


  • #6   22. aug 2014 De fleste sværger til Michelin (her nok PR4), Bridgestone (T30) eller Pirelli (er det Angel ST?).

    Hvad folk så vælger herudfra er vidst lige dele religion og andres erfaringer (som nok igen er 50% religion). Jeg kører selv med T30 og er rigtigt godt tilfreds med dem.


  • cs
    cs Tilmeldt:
    dec 2006

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #7   22. aug 2014 OK, så det er de samme mærker som dem der leverer autogummi - tak for det smiley

  • #8   22. aug 2014 Metzler laver kanon dæk til mc, me z8 har vundet mange test. Det er også til touring og med et kanon godt greb.

  • #9   22. aug 2014 Jeg bruger selv Bridgestone Battle AX BT 023. Om de er optimale eller ej aner jeg ikke, men de har et rimeligt grip og så er de rimeligt slidstærke

  • cs
    cs Tilmeldt:
    dec 2006

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #11   22. aug 2014 Metzler var et af de mærker jeg ikke kendte, så tak for det smiley

    jeg har nu noteret jeres forslag og vil bruge dem, når jeg skal kigge på dæk!

    Tak til alle for jeres tid!


  • #13   22. aug 2014 og hvor mange km er der så i jeres dæk ?

  • #14   22. aug 2014 mellem 8 og 12000, helt afhængig af hvor mange vi er på cyklen.

    Kommer jeg ned på 6000 eller derunder, så går jeg i hyl - har prøvet det


  • #15   22. aug 2014 haha 6000km Knud. Kører vel 8000 på Brigestone BT 45 R smiley

  • #16   22. aug 2014 BT 45 holder max 5000 til mig. Det er prøvet og sker ikke igen



  • Daddy
    Daddy Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #17   22. aug 2014 Michelin er rigtig godt valg, det er et blødt dæk at kører på og er også blød i kassen og har et fantastik bid.

    Ps.Michelin har jo verdens største testcenter inden for dæk. smiley


  • #18   22. aug 2014 jeg kommer heller ikke ret meget over 5000 på mine BT45 smiley

  • #19   22. aug 2014 Hmm . man skifter da ikke før der er absolut intet mønster eller hvad. ?

  • #20   22. aug 2014 Spibatten det er der også delte meninger om. De fleste skifter ved slidmærkerne på dækket.

    Fik selv Bridgestone S20 Evo på min ZX6R for et par uger siden... Fantastiske dæk! Men jeg køre også min cykel meget frisk, så ved ikke om du ville få ligeså meget ud af dem som jeg.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #22   24. aug 2014 @cs: Både og.... det er jo kombinationen af hvor godt dækket holder godt vs. hvor gammelt det reelt når at blive - enten dør pga. alder eller slid! Årsagen til at jeg peger i retning af Pilot Road er, at du har mange km i de dæk. Du har (efter min religion/opfattelse) langt det bedste grip (all-round) på alm. vej og endelig at du bestemt skal være lavet af et helt specielt stof for at køre ud over deres grænser (og så burde du måske overveje kørslen på bane og ikke off. vej). Men som der peges på i ovenstående svar, så har du tre gode valg alene inden for Michelin, Pirelli samt Bridgestone. Og givetvis nogle få andre. Hvad der passer bedst til dig, tja, det må du prøve dig frem til... og tro mig, du får uden tvivl også din helt egen holdning (læs: religion) når du har haft de første 3-4 forskellige dæk-vælg på cyklen!

    smiley


Kommentér på:
Lidt om dæk?

Annonce