{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.691 visninger | Oprettet:

Åbne potter - karburatorjustering {{forumTopicSubject}}

Honda er ret grundige til de ting de laver...også lydpotter! VT1100'eren siger derfor ikke voldsomt meget smiley

Jeg kan tage dæmperne ud af potterne, og så siger den faktisk ganske sødt smiley og køre også fint. Dog kommer den med nogle gevaldige knald!...mere end hvad godt er og jeg har derfor sat dæmperne i igen.

Nu står jeg og skal til at splitte den ad, for at gå brændstof systemet igennem og rense karburatorer - så jeg tænker at jeg i samme omgang kan justere, så den kan køre med de åbne rør?

Men hvor omfattende er det? Er det ''bare'' at dyse den lidt op, eller er det et større projekt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Åbne potter - karburatorjustering
  • #1   21. sep 2014 Rullefelt / 4 gastes... Alt andet er sku bare gætværk

  • #2   21. sep 2014 Prøv at se hvad du kan finde på nettet om det, det kan være du skal led lidt, men der skal nok være noget smiley Og gad vide hvor mange computerstyrede rullefelter der var da den var ny? I gamle dage kunne man også få cykler til at køre, nogen gange endda ret godt smiley

  • #3   21. sep 2014 #2
    Det var da godt du fik "nogen gange" med... Vi skriver 2014 på min kalender, og vi har aldrig haft så meget computer kraft før. Så hvorfor ikke bruge den ??



  • #4   21. sep 2014 R4f - hvis du fik lidt humor og ironi, ikke mindst selvironi, med i dine indlæg, ville det virke meget bedre. Jeg mener at du næsten altid lyder lidt, undskyld udtrykket, selvfed, men det er nok bare mig smiley Men nu er vi et par stykker der sætter en ære i at lave tingene selv, og hvis alle havde deres eget rullefelt, var der jo ikke rigtigt brug for dig! Nu håber jeg ikke jeg har fornærmet dig alt for meget, hvis det skulle være tilfældet beder jeg oprigtigt om undskyld, og så ikke mere herfra.

  • #5   21. sep 2014 Nu er det jo ganske tydelig, at trådstarteren IKKE har fornøden vide. Så en lang forklaring, på hvordan en karburator viker, vil sikkert være spild af tid. Og vil med garanti heller ikke hjælpe ham.. Det han brug for er, et brugbart svar, og ikke gætværk. Det får han kun ved, en seriøs 4 gasmåling, der specifik kan kan udpege problemet.

    Så tror jeg i øvrigt, du vil få dig en slem overraskelse. Hvis du giver dig til at undesøge, hvor mange hjemmebygger, jeg hjælper med rullefeltet. Så nej jeg er ikke bange for, rullefelt bliver hvem mand eje. Tværtimod så arbejder jeg ret meget, for udbredelse af DIY rullefelte.



  • #6   21. sep 2014 Uden tvivl ville det være den forgyldte løsning, at få den kørt ind på et rullefelt...Men nu er det jo ikke en racer, som skal ud og presses til det yderste. Det er en tøffer! Og om den smider 66, 67 eller 68 HK er jeg fuldstændig ligeglad med.

    ...Jeg vil helst bare ikke have at den knalder for meget eller går for magert.


  • #7   21. sep 2014 Spørger jo til hjælp, så den fornødne viden har jeg ikke (i så fald havde jeg ikke spurgt smiley ).

    Har da en grundlæggende forståelse for hvordan karburatoren virker, og er ligeledes maskinmesterstuderende...Så lidt teknisk snak afskrækker mig ikke smiley


  • #8   21. sep 2014 Men så ret mig da lige hvis jeg er helt gal på den! smiley

    Tomgangsdysen afgør (sjovt nok) brændstofs mængden i tomgang. Nålen styre brændstofs mængden når man begynder at give gas (mellem området?) og kan justeres ved at rykke nålen op/ned. Ved fuld hammer (helt åbent spjæld) er det udelukkende hoveddysens størrelse, som bestemmer brændstofs mængden...Korrekt?

    Når jeg så fjerner lyddæmperne, og dermed øger flowet, så kan den hive noget mere luft igennem, men hoveddysen kan ikke tilfører mere brændstof end størrelsen nu engang tillader. Derfor vil den (muligvis) gå for magert.

    Mit problem er, at når jeg accelerere og slipper gassen (gearskifte) så kommer den med et ordentligt knald. Ligeledes når jeg motorbremser. Det har jeg læst er tegn på for mager blanding?


  • #9   21. sep 2014 Jeg kan så sige dig, en fiskkutter som din. Er langt være at køre ind, end en racer. ene og alleen af den simple grund, den måde den bliver brugt på.
    Bundområdet er altid svært, om ikke håbløs uden gasmåler.
    Så den 500,- er sku godt givet ud..


  • #10   21. sep 2014 Tomgangsdysen, blandskruger, svømmerhøjde styre op til ca 2500 Rpm på din.
    Problemet er tit, CV karburator skal dyses ned pga det støre flow. Fordi vakuum spjældene åbne mere, ved støre flow.
    ALT i en karburator påvirker hinanden, selv om de har hver sit arbejdsområde.


  • #11   21. sep 2014 Syntes heller ikke at der er nogen problemer op til 2500 RPM. Problemet er når man ved RPM over 3000 pludseligt slipper gassen (gearskift) eller motorbremser lidt kraftigt... Så slår den en skid.

  • #12   22. sep 2014 Ud fra det det du skriver, og jeg mener trådstarter, vil jeg næsten vædde på at du kører med en meget lav tomgang. Det lyder rigtigt godt, men er pisse usundt, hvis jeg nu har vundet væddemålet smiley så prøv lige at stille tomgangen op, så tror jeg det ville hjælpe gevaldigt på det "knalden" du beskriver. Og for lige at prøve at runde den af med "rullemarie" jeg kender en gut på omkring 70/75 år, han kan med statsgaranti få en motor til at kørebedre end nogen anden her i landet, uden moderne remedier. Så selvfølgeligt kan det lade sig gøre, man kunne altså godt lave ting før computeralderen, men dermed ikke sagt at det ikke er det nemmeste eller det bedste for langt de fleste. Jeg kan bare ikke rigtigt se hvad nogen har ud af sådan en "mig alene vide" nedladende facon, men fred med det ;(

  • #13   22. sep 2014 Den står omkring 1100 RPM i tomgang.



  • #14   22. sep 2014 Men det er da en nem løsning, at prøve og skrue den lidt op. Så det er et forsøg værd smiley

  • #15   22. sep 2014 Ejj, så er det sgu nok ikke det, jeg ved bare at mange er tilbøjelige til at køre med meget lav tomgang, og så kan du opleve netop det du beskriver. Men prøv at give den lidt federe blanding.

  • #16   24. sep 2014 Så er der sket lidt!

    Skiftede til en #155 dyse (standard #140, dyserne springer med #5 for hver dyse) og åben udstødning.

    Jeg føler helt bestemt at den trække bedre/renere når den får noget at leve af. I bund- og mellemområdet er der ikke forandring at spore. Én ting er sikkert, den køre i hvert fald ikke dårligere end før! smiley

    Ang. knalderiet...så er det en anden historie smiley

    Før jeg skiftede dyser, kom den som sagt med et ordentligt knald, når jeg skiftede gear eller motorbremsede... Det gør den ikke mere! smiley Til gengæld kommer den nu med en masse små knalderi/pludren når jeg motorbremser og en lille smule i tomgang også - intet ved gearskifte dog.

    ...Kan ikke helt finde ud af om det lyder cool, eller bare er irreterende, men det er i hvert fald bedre end før. Og lyden i de potter uden dæmpning fejler i hvert fald ikke noget!


  • #17   24. sep 2014 Hvis du keder dig en dag, så prøv 165 - det kunne være det var endnu bedre:)

  • #18   24. sep 2014 Muligvis smiley

    ...næste gang tror jeg dog at jeg køber et sæt. 20kr. pr. dyse var nu egentlig ikke galt, men 88kr. i forsendelse, det er da helt hen i vejret.


  • #19   16. nov 2014 Er kommet lidt videre i sagen..

    Jeg er nu kommer frem til, at den ene gummistud imellem luftfilterkasse og karburator ikke slutter tæt, gummiet er blevet gammelt og sejt i det, og formen passer ikke længere .

    At den suger luft uden om filteret, kan vel godt resultere i knalden fra udstødning? Eller hvad.

    Jeg kan ikke finde noget steder, hvor jeg kan købe nye gummi studser. Har prøvet div. honda spare parts forhandlere/hjemmesider.

    Er der nogen der har erfaring med powerfilter på deres VT'er? Eller bare V2 motor generelt. F.eks KN filter.

    Ville egentlig nok helst køre med det originale... men et aftermarket filter, må være bedre end et originalt som ikke slutter tæt?


  • #20   26. nov 2014 Yes sir! Nu spiller det smiley

    Bestilte et Sigma jekit hjem fra Ebay (usa) sammen med et sæt skumfiltre. Jetkittet kom med en god vejledning, så det var bare lige ud af landevejen.

    Nålen er blevet rykket med to skiver, større main- og pilot jet, blandingskruen stillet 3½ omgang fra bunden (som guiden foreskrev).

    Og den køre bare max lækkert nu! Jeg føler at den har tabt en maginal smule på toppen, men til gengæld trækker den meget bedre (...og rent!) i bund og mellemområdet - og det er hovedsagelig i det felt jeg arbejder.

    Og ikke det mindste knald ved motorbremsning smiley


  • #21   5. apr 2015 Vil godt lige komme med en opfølgning!

    Jeg fik som sagt sat åbne filtre på den, og dysset den om med et jetkit. Skal man tro mange af de tråde man bla.kan læse her på siden, så burde det jo ikke være muligt at få den til at gå ordentligt med sådan en opsætning på CV karburatorer.

    Jeg har haft lidt tid til at prøve det af på nu, både på motorvej, landevej, i byen, krafig vind osv. osv. Den køre fortsat pisse godt, trække jævnt og skyder så godt som aldrig.

    Som sagt påstår mange jo at det ikke er muligt.. måske jeg bare har været heldig. Jeg har i vært fald adlrig været mere glad for min VT'er end jeg er nu smiley smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Åbne potter - karburatorjustering

Annonce