Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hækkeklip + køre afklip på lossepladsen 2.000 kr.
  • Fjernelse af ukrudt på fortov 700 kr.
  • install a few ikea items 550 kr.
  • Fjerneukrudt/ stort bed. 2.000 kr.
  • Toilet der løbet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ekstra toppakning?
  • #1   7. okt 2014 Hvorfor er det at du vil ha 2 på...

  • #2   7. okt 2014 Mere kubik ? smiley

  • #3   7. okt 2014 Hvis det er en Suzuki FZ50 du har planet topstykket på, er det altså en ekstra bundpakning der skal i! smiley

  • #4   7. okt 2014 Scootergalleri???

  • #5   7. okt 2014 Nej en toppakning giver ikke ekstra kubik. Jeg skal bare have sænket kompressionen smiley

  • #6   7. okt 2014 Det kan du godt, men tror nu ikke det vil sænke ret meget. En toppakning fylder sgu ikke meget.

  • #7   7. okt 2014 Nej måske der skal 3 til. Har også overvejet at klippe(og derefter file til) en metalplade og lægge imellem de 2 pakninger. Men igen spørgsmålet er hvordan det bedst gøres smiley

  • #8   7. okt 2014 En stål plader under cylinderen istedet.. Det er det eneste der holder

  • #9   7. okt 2014 Husk lige knast timingen, ændre sig et par grader ved det nummer.

  • #10   7. okt 2014 Hmm ja en plade ved bundpakningen giver mening i stedet for toppakning. Men hvorfor ændrer det på timingen? Stemplet går vel i top som altid? smiley

  • #11   7. okt 2014 Nu sider knaster vel i topstykket = Længere afstand = længere knast kæde.


  • #12   7. okt 2014 Hmm... Ja hvis der altså ikke er kæde nok i forvejen. Der er jo kædestrammer på.

  • #13   7. okt 2014 Toppakningen er nok den nemmeste måde at sænke kompressionen på.
    Du kunne også dreje af stemplerne. Går ud fra det er noget med trykladning?


  • #14   7. okt 2014 Du kan lave den i kobberplade som du blødgør ved at opvarme det og straks smider det i vand. Jeg har lavet det på en Fiat Uno Turbo banebil og en makker lavede det på en XT600 m. lattergas. Det kan sikkert holde, og du kan genanvende pakningen nved blot at opvarme/køle den igen.

  • #15   7. okt 2014 #13 Yup trykladning ja. Jeg kunne godt dreje noget at stemplerne, men vil helst undgå det, da jeg så også drejer i de fordybninger der beskytter ventilerne og jeg piller nok også for meget ved forbrændingskammerets geometri...

  • #16   8. okt 2014 jeg har lavet stempler til en traktor trækker på et tidspunkt hvor jeg drejede af stemplerne og færste hele stemplet facon det længere ned så der stadig var plads til ventilerne smiley

  • #17   8. okt 2014 Der kan jo aldrig blive MINDRE plads til ventilerne hvis du fræser materiale af stemplet. Uanset hvilket mønster det måtte være smiley

  • #18   8. okt 2014 To toppakninger burde blive noget hø, med mindre du finder en mellemlægningsplade.

    Hvor meget tryk skal du køre med og hvad er kompressionsforholdet på din motor nu?


  • #19   11. okt 2014 #17 Det har du jo sådanset ret i.

    #18
    Det var netop også en mellemlægningsplade jeg tænkte på at bruge. Og jeg regner ikke med ret meget tryk - ikke til at starte med i hvert fald. Max 0.5 bar. Nok tættere på 0.2-3 stykker.
    Kompressionsforholdet pt er på 9:1. Tunede SR500 motorer kører typisk med et kompressionforhold på 11:1 eller 12:1.


  • #20   12. okt 2014 Prøv at tage en snak med en motorspecialist om problemet.

    Som i stil med slagelse cylinderservice.

    Jeg vil ikke kloge mig på dit projekt, men mange gange kan en snak med en der ved lidt mere om motorer og trykladning spare dig for en masse penge og besvær.




  • #21   12. okt 2014 Det besvær kan jeg, let spare den gode Arsukfjorden. 1 cylindere med stor boring, luftkølet, karburator og trykladning i sammen sætning. Det kan og vil sige bang.. Et stort bang endda, men hvis det er formålet. Så har vi en sikker vinder.

  • #22   12. okt 2014 Kan du uddybe "bang"? Som i lyden "bang" eller som i "motor kaput"?

  • #23   12. okt 2014 Begge dele ha ha ha.... Først STOR bang, og så dør baby helt.

    Luftkølet cylindere har, MEGET let ved at blive ovale. Når de får for meget varme, og det er helt sikker det, der kommer til at ske.

    Vil du lave et billig tryklader project, så brug heller en CBR600 F3 fra 95. Den er både billig uden afgift og den er rigtig godt forbered på trykladning.
    Det var en af de første, karburator med RAM. Og det virker !!, mest fordi Honda har lavet et overkill af slanger, til at udligne trykket fra RAM'en.
    Jeg har haft fingerne i flere af dem med tryk og de holder fornuftig 0.4-0.6 bar.


  • #24   12. okt 2014 Temperaturer er jeg ikke så bange for. Motoren skal alligevel ikke belastes så ofte og jeg ved at motoren kan holde til nogle grader. Kørte tværs igennem Danmark i sommers med en motortemperatur på knap 120 grader. Og så varm regner jeg ikke med at motoren bliver med turbo, når jeg kører 3-5 kilometer til byen.
    Turboen får sit eget kølesystem. Den bliver ikke koblet på motorcyklens oliesystem smiley

    Desuden prøver jeg ikke at lave en banemotorcykel. Jeg leder ikke efter 20-30 hestekræfter mere. 5-10 er fint til mig.
    Men SR500/XT500 motorer bliver ofte tunet op langt over 40 hestekræfter - så det er ikke fordi den ikke kan holde til lidt ekstra effekt smiley

    Og jeg skal bestemt ikke have en CBR600. Først og fremmest så har jeg ikke kørekort til den, for det andet så er den hæslig, og for det tredje så er jeg slet ikke interesseret i så mange hestekræfter - turbo eller ej smiley

    Projektet her er bare for øvelsens skyld. Lykkedes det så er det awesome, lykkedes det ikke så lærer jeg forhåbentlig noget nyt, som jeg ikke ville have lært med en google søgning på emnet smiley


    Racing4fun, du har selv kritiseret mig for at spekulere for meget i projekter og ikke rent faktisk lave noget - nu sætter jeg et projekt igang - du burde være glad og tilfreds smiley


    #20 Jeg har mulighed for at lave dette projekt netop fordi jeg lige pt er på første semester på maskinmesterskole. Dvs jeg har både værksted og en række erfarne maskinmestre til rådighed smiley


  • #25   12. okt 2014 Du kan sagtens bruge olie fra motoren. Det er ikke Turboen i selv, der laver varme problemerne. Bare en god stor olie og intercooler, varmen kommer fra hele tryklandings processen. Og bare rolig den skal nok blive varm, lige så snart der kommer trykladning på. Det er ALTID killeren....
    En varme / luft kappe, som man bruger på flymotore, kan sikker afhjælpe problemet. Og lad være med at ignorer problemet, for det er der.

    Ang kørekort... Lige så snart du har trykladning på, så har du under ingen omstændigheder kørekort, uanset ladetryk. en turbo uden typegodkendelse. Bliver altid regnet for en effekt forøgelse på over 20%.

    Ja det er vel også på tide, du prøvet at få olie under neglene. Istedet for at kneppe dig selv ihjel med teorier. Alt respekt her fra, jeg er bare ikke enig med dig, omkring motorvalget.
    Jeg vil endda, strække mig så langt. Jeg godt vil ligge rullefelt til, når den skal køre ind. Og nej det er ikke bare, for at få den evige håneret. Det er min fagligestolthed, tros alt for stor til.





  • #26   12. okt 2014 Ja jeg er godt klar over at det ikke er varmen fra selve turboen du snakker om, men oliekølingen og smørringen er i forvejen ikke den alerbedste på den motor, så vil foretrække at holde de 2 systemer adskilt.

    Og det med kørekort osv er jeg godt klar over, men det er alligevel noget lettere at se at jeg ikke må køre en 600 racermaskine, frem for at se at der er turbo monteret på SR'en. Turboen kommer til at ligge inde under sædet.

    Men det er også helt ligegyldigt. Jeg skal ikke have en CBR500. Grunden til at det er en SR500 jeg vil tryklade er udelukkende at det er den motorcykel jeg har tilgængelig. Jeg har også min vintermaskine som er en XT250, men den er om noget endnu mere uegnet til at tryklades.

    Men jeg takker for tilbuddet om indkørsel på rullefelt. Det kan være at jeg benytter mig af det på et tidspunkt. Jeg regner dog ikke med at jeg rigtig når at få brugt motorcyklen med turbo på før til næste sæsson, da jeg skifter til vintercyklen. Det giver selvfølgelig fin mulighed for at rode med SR'en, men det besværliggøres af at SR'en står ved min gamle Daddy på Sjælland hen over vinteren og jer er på Sydfyn.

    Og jeg fører da projekter ud i livet. Lige pt er det en Underberg oplukker, der kan oplukke 3 Underberg flasker på én gang. Ikke helt færdig dog. Skulle den gerne være i morgen smiley


    profilbillede
  • #27   12. okt 2014 Du skulle heller bruge den 3D printer, til at prototyper til mit nye rullefelt ha ha ha. Det vil være LANG mere lærrigt for dig.

  • #28   12. okt 2014 #27 Jamen du siger da bare til, hvis du skal have noget printet. Tag dig ikke er "træ-looket". Det er alu extruderingerme der er selve skelettet smiley Min printer er rimelig habil, men jeg går naturligvis hele tiden og laver forbedringer, finjusterer osv.

    Men ja en Underberg åbner er et tåbeligt projekt, men det er fantastisk øvelse i problemløsning, designing osv. Efter ferien bliver projektet en lille væskepumpe, som skal bruges i endnu en drukrelateret maskine smiley


  • #29   12. okt 2014 Kan du tager autodesk inventor filer, eller hvad format skal de i ?


  • #30   12. okt 2014 #29 Jeg tegner selv i Inventor 2014, så ipt filer er helt fint. Slicer(som konverterer 3D modellerne til G-code, som printeren æder) programmet spiser dog kun STl filer, men det eksporterer jeg dem bare som fra Inventor.

    Problemet med hvis jeg modtager filerne i STL format er at så kan jeg ikke redigere så nemt i dem. Fordi hvis du fx har lavet et hul på 5mm, så er det ikke sikkert at hullet kommer ud på præcis 5mm når det printes. Det kommer måske ud som 4.9 eller 5.1mm og det skal jeg tage højde for i tegningerne.
    Det endelig print kommer an på mange faktorer. Lufttemperatur, luftfugtighed, plasttype, selve 3D modellen, hastighed, opløsning osv smiley

    Men du kan bare sende mig en ipt fil. Så kigger jeg på det. Jeg kan dog allerede sige dig at jeg ikke når at printe noget indenfor den næste uge. Underberg åbneren tager alt min tid i dag og i morgen og på tirsdag tager jeg på ferie indtil d. 19 smiley

    Jeg har i øvrigt flere slags plast. ABS og PLA er det mest normale at printe i, men min printers hot-end(den der smelter plastiken) er ren metal, så jeg kan smelte andre slags plastik også. Har Nylon og Polycarbonat liggende også. Jeg har dog ikke nået at eksperimentere med dem, men de er generelt noget stærkere end ABS og PLA og kan holde til højere temperaturer smiley


  • #31   12. okt 2014 Jeg er heller ikke helt færdig med tegningerne, men i første omgang er det en lejebuk. Der skal være vandkøl i den, og det volder sku en del problemer.


    profilbillede
  • #32   12. okt 2014 Hmm den skulle nok være mulig at printe. Med hensyn til selve lejet, så skal jeg så nok gøre hullet lidt for små. Så kan du varme lejet op og "smelte" det ind i plastikken.

    Alternativt så skal modellen laves i 2 dele. Selve bunden og så "buen", sådan at man kan spænde buen ned på selve bunddelen.

    Men hvad skal det leje holde til? Plastikken kan jo ikke holde til hvad som helst. Og hvor stort er emnet? Det er jo ikke rigtig til at se på tegningen smiley


  • #33   12. okt 2014 Det eneste formål er at se den IRL. Så jeg kan se hvordan hele setup'et kommer til at se ud og lave en flow test af vand flowet. og få prøve montere sensore mm.
    Jeg kan ikke huske målet på den, men lejet er et 6310

    De skal bruges til at holde rullen / bremserne. Så under alle omstændigheder kan de ikke holde til en live test. Det er bare ikke for sjovt, at står med 12 custom made lejer bukke, i næsten gratis fly alu. Hvis der er fejl i dem og ikke kan bruges.

    Hvor store emner kan du lave ?? Vi arbejder på en vandbremse, jeg gerne vil have en 3D print af. Den er omkring Ø 350mm. men kan jo skalenes ned.


  • #34   12. okt 2014 Min printplade er lidt større en typisk. Jeg kan teoretisk set printe 10" x 10" x 10". Så omkring 254 x 254 x 254 men i virkeligheden er 240 x 240 x 240mm nok mere sandsynligt, da at printe helt til kanten kan give lidt problemer pga varmepladen, klemmer der holder glaspladen på plads osv.

    Den største fare ved sådan et stort print er dog at det tager rigtig, RIGTIG lang tid. Ved normale hastigheder(omkring 100mm/s) vil et sådan print kunne tage alt fra 10 til måske 100 timer, alt efter hvor meget infill man laver.

    Jeg ved ikke hvor meget du har kigget på 3D printning, men det er sjældent at man printer med 100% infill. Typisk printer man med et sted mellem 10 og 40%. De fleste bruger firkanter eller "diamond" infill, men jeg foretrækker Honeycombs, da de lægges komplet for hvert lag. Diamonds lægges på kryds og tværs. Ligesom hvis man forsøger at lave et firkantet "tårn" af blyanter. Så kommer der luft imellem de forskelige lag.

    2sek har et billede af infill tests.


  • #35   12. okt 2014 Her. Her er der en række typer infill. Den helt til venstre er faktisk ok, men kun hvis emnet skal holde til et pres fra 1 vinkel af(oppefra). Nr 2 fra venstre er diamonds. De her er printet relativt langsomt, så de forskelige lag diamonds er smeltet ok sammen, men ved højere hastigheden bliver det noget hø.
    De resterende 3 er bare noget hø, da de ikke er regelmæssige og er langsomme at printe med. Giver ingen mening at bruge dem.
    Honecombs er ikke med, men er egentlig bare sekskanter.


    profilbillede
  • #36   12. okt 2014 Jeg er helt klar over hvordan det virker og de problemer der er i det. Har gravet temlig meget i det, og kom frem til hvis jeg skal have en. Så har jeg sku ikke råd til den, pga mine krag ha ha

    Hvad løber sådan et print op i ca ?? Gratis -40% er jo min favorit pris smiley


  • #37   12. okt 2014 Altså noget rimeligt PLA eller ABS koster en 200kr pr kilo. Nylon og PC nok nærmere 250kr pr kilo. Så det er jo ikke helt billigt, men omvendt så bruger man heller ikke ret meget, hvis man kører med en del infill, hvilket jo ikke er et problem i dit tilfælde, da delen som sådan ikke skal udsættes for stress.

    Men send mig filen på emil_nyboder@hotmail.com. Så smider jeg den ind i Slic3r og ser hvad den siger om volumen smiley


  • #38   12. okt 2014 Har lige tilføjet dig på FB


  • #39   12. okt 2014 Men ja jeg ser heller ikke 3D printere som et præcisionsværktøj som kan bruges alene. Jeg ser det mere som et hjælpeværktøj. Det kan lave beslag, støbeforme, prototyper og andre mere komplicerede emner, som ikke nødvendigvis skal holde til så meget, men er for komplicerede til at man kan lave det på konventielle måder medmindre man har sprøjtestøbemaskiner, CNC maskiner eller lignende til rådighed.

    Men ser man det som et hjælpeværktøj, så er mulighederne rigtig, rigtig mangfoldige smiley


  • #40   13. okt 2014 Man kan lave små knapper til instrumentbordet i din flyver:)

  • #41   13. okt 2014 #Allan
    Det kan man. Jeg har også en bestilling på en nye drejeknap til mit kollegie's fælleshus's komfur smiley


Kommentér på:
Ekstra toppakning?

Annonce