{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.307 visninger | Oprettet:

Henrik M
Henrik M
Tilmeldt:
30. nov 2005
Emner: 3 Svar: 15

Hvilken olie {{forumTopicSubject}}

Hej.

Har lige købt en 1985 Yamaha XT 350

Sælgerne kunne ikke gøre rede for hvornår olien sidst var skiftet så det vil jeg selvfølgelig straks gøre.

Ifølge en manual jeg fandt online så skal motoren have SAE20W40 Type SE motorolie.

Hvis jeg derimod kigger på Castrol's side så anbefaler de at jeg bruger "Power 1 Racing 4T 10W-40"

Eller endda som alternativ :

10W30 = -10°C to 35°C
10w40 = -10°C to 45°C
20w40 = 5°C to 45°C
20w50 = 5°C to 50°C

Så spørgsmålet er, skal jeg bruge 20W40 eller er det bedre at købe en god 10W30 eller 10W40 ?

Der er noget med at olien også smører kobling, så det skal vist ikke bare være alm 10W40 motorolie hvis jeg f.eks skal bruge den slags ?

Er her nogen som kører på sådan en svend der har erfaringer med hvad der er godt at putte på ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken olie
  • per v
    per v Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 173
    #1   20. nov 2014 bare køb en 10w-40 olie der er jaso godkendt, det er til mcer
    f.eks denne (link fjernet)

    og ja jeg kører ikke på andet end biltema olie.


  • #2   20. nov 2014 Castrols side foreslår altid den dyreste olie.

  • #4   20. nov 2014 Biltemas olier er fra Statoil. Så de kan sagtens bruges.
    Bare husk at med oliesmurt kobling, skal der bruges MC olie


  • #5   20. nov 2014 Jeg bruger motul semi syntetisk 10-40 til min og det spiller bare 100%! Lad hver at hop på det dyre fuldsyntetiske, du får ikke gavn af det alligevel smiley

  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    nov 2005

    Emner: 3 Svar: 15
    #6   20. nov 2014 Mange tak for råd, jeg ville bare lige checke at jeg godt kunne bruge en 10W40 til MC'er.

    Ville jo være synd at motoren eksploderede fordi jeg gav den noget dårligt olie.

    Så den får 10W40, nyt oliefilter og nyt tændrør i morgen og jeg har lige fået svejset et par småhuller i udstødningen og i morgen kommer der en ny holder til speedometer og omdr. tæller, den var nemlig knækket.

    Men så tror jeg også jeg er ved at have en cykel som bare kører og kører smiley


  • #7   20. nov 2014 De går bare godt de gamle xt'ere smiley Men husk at køb et kvalitets oliefilter. Jeg har lige skiftet på min. Har fået KN på nu, men det gamle var af ringe kvalitet i forhold til KN. KN er opbygget af lameller hvilket muliggør bedre filtrering af skidt, men også bedre flow. Prisforskellen er nok 20kr. Jeg købte mit på eBay, fra England smiley

  • #8   20. nov 2014 ville ikke spilde penge på power racing fuldsyntetisk olie på sådan en gammel svend, tror at noget semi syntetisk ville være fint

  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    nov 2005

    Emner: 3 Svar: 15
    #9   20. nov 2014 Nu er jeg godt klar over at THansen ikke er så populære men ville denne olie være ok ?

    http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/olie-rens-og-pleje/motorolie/putoline-technomoto-sport-4-10w-40-1-liter/n-487127873/pn-536187103/

    Det er mest af nød jeg spørger, Thansen er her i byen og Biltema og diverse netbutikker ligger laaaangt væk og jeg ville gerne skifte olien i weekenden.


  • #10   20. nov 2014 Jeg er 100% sikker på at den putoline er lige så godt hvis ikke bedre end den fra biltema! smiley har haft det på en af mine cykler og den kunne da både koble ind og ud uden problemer! Thansen har også castrol som jeg selv plejer at bruge smiley

  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    nov 2005

    Emner: 3 Svar: 15
    #11   20. nov 2014 Ja har set de har castrol men jeg skal bruge 1.4 liter og så bliver Castrol'en pludseligt meget dyr i forhold til 2 liter putoline smiley

Kommentér på:
Hvilken olie

Annonce