{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.472 visninger | Oprettet:

Ny olie i front dæmpere! {{forumTopicSubject}}

God jul alle sammen - jeg har skildt min 2002 kawa zx6r 636'er ad, for at gå den igennem, male den om samt foretage nødvendigt service.

Blandt andet skal jeg have skiftet olie i dæmpere foran - selve opgaven med at foretage skiftet er jeg ikke så nervøs for, mine hænder er rigtigt skruet på(har rodet med biler i mange år) og jeg har min haynes manual til zx6r'en (men bør jeg have mere respekt for det, eller er det ok at kaste sig ud i, at skille dæmpere ad og foretage skift af olie, pakninger mv.?)

Hvis vi går ud fra at min ide om at det godt er noget jeg kan håndtere, hvad skal jeg så regne med at skifte, udover naturligvis olie'en?)(sidespørgsmål: kan man ikke få gasdæmpere til en mc som min, altså til foran, center støddæmperen under sædet er jo en gasdæmper, eller bruger man olie dæmpere foran, fordi en gasdæmper vil være for kontant?)

På nedenstående link er der et blueprint over de dele der hører sig til frontdæmperne- hvilke bør jeg bestille/forvente at skulle udskifte? Er det bare hele perlerækken, undtagen fjedre og cylinderen selv, eller?

http://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/kaw/500b2626f8700223e478fdfb/front-fork

På forhånd tak! ????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny olie i front dæmpere!
  • #1   29. dec 2014 Jeg har ikk umiddelbart set en forgaffel som gasdæmper, men sikkert ikk utænkeligt at det fåes, men så er det garanteret også pisse dyrt, men ja oile, pakdåser og støvkraver så er du kørende smiley

  • #2   29. dec 2014 Du kan måske få en bedre indsats, men gas har jeg aldrig set i gaffelbenene. Hvis den ikke er utæt skal du bare have fat i den rigtige olie og hvor meget luft der skal være i det komprimerede ben uden fjeder. Glem alt om mængde det er væske højden man måler efter, det er jo en RSU så ingen ben i det. Husk at løsne den øverste bolt inden demontag smiley

  • #3   29. dec 2014 Skift de "bløde" pakninger. Og undersøg om du skal bruge et special værktøj til at banke pakningerne på plads inde i yderrøret - det er ikke sådan lige til, uden at ødelægge, dem hvis du ikke har en "to delt slå krans adaptor" (fork seal driver). Se om der ikke ligger en video på youtube eller lign. Altid godt at være forberedt inden... men svært er det ikke smiley

  • #4   29. dec 2014 TS . som Bang76 siger, så bestil en Forkseal driver med, ellers bestiller du 2X nr.92093. 92949. 44065 og 44065A, så kører det for dig smiley

    og ja, mål oliehøjde og ikke mængde .. hvis du ikke kan finde en video som vejleder dig ordenligt når du skal samle, kan du bare skrive, så skal du nok få vejledning ..

    Omkring Gas forks : Der er flere Gas- systemer til MX cycler, bla. Ohlin og WP laver det system, men det er nok ret dyrt at får til din street bike ..Hele ideen med gas er at holde et ensartet modtryk på olien, så dæmperen virker ens under alle forhold og ikke skaber wacuum når den bevæger sig retur .. Sådan er det også med en bagdæmper ..

    Selve gastrykkets modtryk, er så lille I forhold til trykket fra hjulet at gassen ikke har noget at gøre med hårdheden at selve affjedringen. De forgafler som kaldes twin chamber forks, fungere som 2 systemer. et lukket hydraulisk system, hvor man enten har gas eller en modtryks fjeder til at holde olien konstant og forhindre wacuum .. Ingen tvivl om at de gafler med Gas er bedre, men også noget dyrere ..

    PT er det Nye sort, inden for MX affjedring at lave Air forks, hvor man ikke har nogen fjedre I affjedringen, og kun luft for at fjerne vægt fra forenden, så man kan nok forvente at der vil gå 3-5 år så kommer det på gadebikes også ..


  • #5   29. dec 2014 Men et par nye progressive fjedre foran ville sikkert være en lækker upgrade..

  • #7   29. dec 2014 Hvis den ikke er utæt syntes jeg det er spild af tid og penge at pakke den om. Jeg ville bare skifte olien hvis det var mig. If it's not broken, dont fix it.


  • #8   29. dec 2014 Det er også træls at få det samlet og så finde ud af at det er utæt, så dyre er sådan et pakning sæt sku heller ikke

  • #9   29. dec 2014 #5 .. hvis cyklen er udstyret fra standard med linære fjedre, og sat op til at den progressive del er styret af air-spring er det nok en rigtig dårlig idé at montere progressive fjedre .. så har man pludselig 3 progressive faktore som arbejder uafhængigt af hinanden .. Det tror jeg ikke man får let ved at kontrollere .. forgaflen bliver uforsigelig, specielt I mid-strokes området !!

  • #11   29. dec 2014 Når nu du alligevel vil åbne den så skift teflonbæsningerne derinde...

  • #12   29. dec 2014 #10 .. joh, men det sætter ikke air-spring ud af effect .. Derimod kan man med success ændre den progressive stigning, meget mere nøjagtigt, via hydraulikken, Eller ved at tilføje en regulering til air-spring .. At forsøge at lave en progressive forgaffel via fjedrene, er den mest unøjagtige måde at forsøge at gøre det på, og på den måde får man kun en gaffel som er styret gennem vandring og ikke hastighed ..

    Det er faktisk derfor man laver twin-chamber gafler, for at kunne ha´en affjedring som kan være "flydende" og følsom både under lav og høj "slaghastighed, uanset om der er stor eller lille G-påvirkning mens det sker !!


  • #13   2. jan 2015 Mange tak for alle de brugbare svar! Jeg er, efter at have læst Haynes manualen igennem om skift af netop det omtalte, ikke så nervøs for at kaste mig ud i det! Jeg er dog i tvivl om det kan betale sig at rode med selv, primært fordi inden jeg får købt oil samt dust seal samt evt. bøs og olie samt en fork seal driver, ja så har jeg brugt 1000-1200kr. og Rydbergs ville have omkring 1500 kr. for at ordne det, det var så uden bøs!
    Så ved jeg godt at jeg også har værktøjet til en anden gang!

    Apropro special værktøj, så anbefaler Kawasaki og Haynes manualen at man bruge to stk. værktøj fra Kawasaki, nemlig et "Service tool", Fork cylinder holder(57001-1406) samt en "steering stem wrench"(57001-1100), er det noget i har erfaring med, altså om det er nødvendigt, eller om det kun er noget tåbelige MC rookies som jeg kunne finde på at købe!?



  • #14   2. jan 2015 den dér fork cylinder-holder har du ingen brog for .. istedet for sørger du bare for at løsne de bundskruer I bunden af yderbenet FØR du tager fjedretoppen af ! ...

    Bare de ige er løse, så er det let at tage fra hinanden uden noget specielt værktøj .. De samme når de strammes ; pres med fjederen ned I inder benet mens du strammer, SÅ kører det for dig smiley .. får du nogel problemer, skriver du bare smiley


Kommentér på:
Ny olie i front dæmpere!

Annonce