{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.587 visninger | Oprettet:

Skal jeg have nye koblingsplader? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg oplevede sidste sæson, at når jeg kørte ved relativt høje omdrejninger, at koblingen slap. Det er i hvert fald hvad jeg går ud fra skete. Omdrejningerne røg i top, og trækket forsvandt.

Nu prøver jeg lige i første omgang at skifte olie inden sæsonen begynder, men ellers tænker jeg at skifte plader i koblingen.

Hvor køber jeg dem, hvad skal de koste, og hvilke passer til min cykel? Se den i min profil - GSXR 750 WP 1993.

Skal fjedrene i koblingen bare tages med når jeg er i gang?

Har jeg forstået det ret, at det er forholdsvist simpelt at skifte dem? Har ikke prøvet det før, men har nu efterhånden lavet en del andet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg have nye koblingsplader?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #1   27. jan 2015 Det er simpelt at skifte.

    Du skal have plader, fjedre og en pakning til koblingsdækslet. Resten klares med almindeligt håndværktøj og en værkstedsmanual.

    Efter min mening skal du bare se at få adskilt den - ny olie hjælper meget sjældent på sådan noget.

    Jeg ville købe originale stumper.


  • #2   27. jan 2015 Udmærket. Et sæt plader svinger bare mellem 300 og 1200 kr, sådan ca.

    Vil du mene at jeg har diagnosticeret problemet korrekt?


  • #3   27. jan 2015 når først koblingen glider, så er den næsten slidt op. og så skal den ikke glide ret mange gange før den er helt væk. så ud med den og i med en ny..

  • #4   27. jan 2015 Husk at skift plader og fjedre!!!!, og så undrer det mig lidt, når jeg har set slidte plader, hænger det næsten sammen med høj gear og lavere omdrejninger, men accellererende, ikke pludselige slip ved høje omdrejninger

  • #5   27. jan 2015 Nu er det ikke fordi dit kabel er justeret forkert?

  • #6   27. jan 2015 Det er ikke så længe siden at jeg skiftede kablet. Der kan selvfølgelig godt være sket noget med justeringen.

    Knud, ved høje omdrejninger udsættes koblingen vel for det største moment fra motoren, og ved høje hastigheder er vindmodstanden høj, så det giver vel ok mening.


  • #7   27. jan 2015 min honda cb750 slap koblingen ved 7000 omdrejninger, og der skulle ny kobling og fjedre til.
    koblingen vil slippe der hvor motoren laver størst moment, og på motorcykelmotorer vil det oftest være i toppen af omdrejningsspektret


  • #8   27. jan 2015 Søren M Og Andreas the Bad one:

    Jeg siger heller ikke det ikke kan lade sig gøre, men jeg plejer -altid faktisk - at observere det andet

    Søren Du kan godt have ret i At motoren udsætter pladerne for størst belastning ved høje omdr, men de udsættes for størst totalbelastning ved høje gear, så jeg forstår det ikke umiddelbart. Normalt opdager man også en slidt kobling ved fedteri i højt gear og ved lave omdrejninger, der accellerer for hurtigt op.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #9   27. jan 2015 Største modstand ved største moment må udsætte koblingen for den største belastning, så højeste gear kan jeg sagtens være enig i.

    Men den kan sagtens finde på at file ved lave omdrejninger såvel som høje i både lave og høje gear - det kommer vel an på hvor man er i registret, når man kalder på mest moment med fuld gas, og hvor slidte pladerne er... smiley

    Uanset hvad, så er de klar til udskiftning hvis de begynder at file uafhængigt af alle andre ting der evt bliver lavet/udskiftet på cyklen.


  • #10   27. jan 2015 Så vidt jeg husker har jeg også kun oplevet det på motorvej i 6. gear.. ved relativt høje hastigheder:) Det kan jeg godt se, at jeg ikke fik formuleret i mit første indlæg.

    Jeg tænker 6. gear, motorvejshastighed - accelererende til en overhaling. Det må give det største moment på koblingen pga. høje kræfter i motoren + kræfter fra vindmodstand. Mon ikke det er koblingen. Jeg vil i hvert fald inspicere pladerne ved olieskift. (Den skal vel tømmes for olie for denne operation).



  • #11   27. jan 2015 Du lægger den bare lidt ned på siden .. Du skal ikke nødvendigvis regne med at du kan se så meget på dine plader, ud over at de nok ser lidt glasklare ud i det ..

    Tror du finder dem ment i MC nøglen, til en fair pris, og en hvilken som helst Max MC forhandler kan havde den til dig fra dag til dag ...


  • Kenneth O
    Kenneth O Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 29
    #12   27. jan 2015 Hvis den bliver ved efter ny kobling og fjeder så det dine stålplader i koblingen været varme og er blevet skæve så det byt til nyt

  • #13   27. jan 2015 udmærket. Snakkede lige med den lokale biks. Jeg vil lige starte med at tjekke frigangen i kablet, og så tager jeg den derfra. Vil ikke skifte dem inden jeg har testet det igen, når engang min sæson starter.

  • #14   27. jan 2015 Det Søren, du beskriver i #10 er voldsomt typisk for en nedslidt kobling- så nu har jeg det straks meget bedre. Ja og du skal ikke spilde din ungdom og penge på ekstra olieskift, men husk at tage fjedrene med. Husk også at kigge på den gemle kobling når du skiller den ad og samle den igen med ny plader og fledre i præcis samme rækkefølge. Husk at give de nye plader godt med olie ved samlingen!

  • #16   27. jan 2015 Aner det ikke. Jeg ville nok som Sajmon holde mig til originale stmper her - de er jo ikke meget dyre

  • #17   27. jan 2015 Jeg har skiftet kobling på en GSX-R W for et års tid siden og den er ikke opbygget som så mange andre og jeg vil sige at den lidt kræver en der ved bare lidt om hvad der findes derinde. Og så er alm håndværktøj ikke helt nok. Medmindre du regner en 54 top som helt almindeligt ;-). Fjedre fandtes heller ikke men derimod en stor fjeder-skive som sørger for udkoblingen. for at komme til den skal man ha` en låse-rings-tang ,og bag denne fjederskive er der så igen en stor låsering hvor der skal bruges en anden str låse-rings-tang.
    Jeg ved naturligvis ikke om din er samme årgang (husker ikke årgangen på den jeg havde inde) og måske der kan være en foreskel på koblingsdelen. Men tjek lige op ,for den jeg taler om kræver lige lidt mere end normalt.


  • #18   27. jan 2015 tak for advarslen. Jeg tjekker lige manualen inden jeg går igang. En 54'er top kan jeg nok finde, men resten lyder ret omstændeligt.

  • #19   27. jan 2015 låseringstang er ikke så omstændigt.
    http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Tanger-og-Sakse/
    men kig i manualen først.
    smiley


  • #20   28. jan 2015 Og husk at ligge dine nye koblings plader i olie bad natten over. Og husk at brug MC olie og ikke bil olie osv.

  • #21   28. jan 2015 En halvtime i olie i en plastpose kan sagtens gøre det, Det med bad natten over er bare noget dovne MC.mekanikere har fundet på smiley

  • #22   28. jan 2015 1/2 time eller natten over. Tja. Jeg plejer bare at smide dem i en ren gamle dunk der er skåret op og så hælde den samme type olie jeg har tænkt mig at komme på motoren og lade dem ligge indtil de skal i. Og det er tit dagen efter. (Såderfornatten over) og der er forskel på doven og grundig ?? (og sløset som visse andre kan jeg høre) ??
    Men nu var der jo ikke andre der kom med det indput, så det synes jeg lige vi skulle. Huske ham på nu da han skal til og igang.


  • #23   28. jan 2015 Fenris :-)sløs er det nu ikke. Du kaster jo også jævnligt selv nye plader i bad samtidig med at du tager de gamle af ikke. Det vigtigste er jo at pladerne inne bager sammen i den nyrenoverede kobling:-)

  • #24   28. jan 2015 Tro faktisk også jeg desværre snart skal have nye koblingsplader på min. Havde håbet jeg kunne vente. Men jeg tro dog bare den skal indstilles igen, da jeg har haft hele kobling siden af i vinters. Har selv købt en en stærker fjeder, og vil have et sæt plader hvor der er 1 ekstra plade til. Så skulle det give mig over 30% stærker kobling.

Kommentér på:
Skal jeg have nye koblingsplader?

Annonce