4.593 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
Olielampe lyser ved hård opbremsning Olielampe lyser ved hård opbremsning
jeg var ud og trille en lille tur og lavede en relativt hård opbremsning for ligsom lige at lære den nye cykel at kende.
Er de noget jeg skal være nervøs for eller er det bare fordi oien så at sige "svulper" fremad og niveaumåleren derfor måler forkert, umiddelbart ser det ud til at der er olie nok på, kan nok godt tåle en lille smule mere.
btw min cykel er en gsx 600F fra '93
på forhånd tak, jeg er rimelig ny på mc.
0 synes godt om
jul 2005
Følger: 39 Følgere: 39 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 188
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 435
Hvilken olie skal den have på? og hvordan skifter jeg den?
jul 2006
Er der nogen der har en manual på elektronisk form eller et link
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
jul 2006
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 85
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Hvad betyder olielampen egentlig?
Vi har den alle, og vi ser på den hver gang vi skal ud og køre på vores CX'er – men hvad betyder denne røde lampe egentlig??
Før jeg kommer med forklaringen, vil jeg lige fortælle hvad denne lampe ikke betyder.
Det faktum at den røde lampe slukker, betyder IKKE at der er »olie nok« i motoren. Den røde lampe kan sagtens slukke, selvom der er al for lidt olie i motoren. Den har altså ikke noget med oliestanden at gøre, med mindre at der slet ikke, eller næsten slet ikke, er olie i motoren. Oliestanden skal kontrolleres ved selvsyn, ved at kontrollere at standen er imellem de to grænser på oliepinden.
Til gengæld, kan olielampen tænde, selvom der er rigeligt med olie i motoren. Hvis din olielampe tænder under kørsel, skal du standse motoren og undersøge problemet, selvom der er vished for at der er rigeligt med olie i motoren.
Jamen – hvorfor nu det?
Jo, fordi det som lampen indikerer er, om der er tryk i oliesmøre systemet. Lampen er forbundet til en tryk ventil, som afbryder strømmen til lampen når den bliver påvirket, af olietrykket. Derved slukkes lampen. Men der kan godt være tilstrækkeligt med olietryk på til at slukke lampen, uden at der er en tilstrækkelig mængde olie til at smøre alle de dele inden i motoren som skal smøres. Dette kan give skader på de indre motordele.
Omvendt kan olielampen tænde, selvom der er rigeligt med olie i motoren! Dette kan ske hvis olie sien er stoppet, eller hvis oliepumpen er defekt, eller hvis oliefilteret er tilstoppet og overtryksventilen ikke virker. Det kan også ske ved at der er en utæthed i olietryksystemet inde i motoren.
Altså, for at runde af...
Selvom olielampen slukker: Check selv oliestanden – jævnligt.
Hvis olielampen ikke slukker, eller tænder under kørslen: Stop motoren og få forholdene undersøgt!
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Der er en af de tekniske supportere i Cx-klubben, Per, der ofte udøser af sin enorme viden om MC'er: (link fjernet)
maj 2004
Følger: 26 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 307
jan 2005
Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 393
Som en før har nævnt kommer der kondens i olie'en og den bliver alt for tynd..derfor kan olie pumben ikke holde tilstrækkelig tryk....
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Der lyser lampen konstant!!!
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 85
Olielampe lyser ved hård opbremsning