4.593 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Olielampe lyser ved hård opbremsning Olielampe lyser ved hård opbremsning

jeg var ud og trille en lille tur og lavede en relativt hård opbremsning for ligsom lige at lære den nye cykel at kende.
Er de noget jeg skal være nervøs for eller er det bare fordi oien så at sige "svulper" fremad og niveaumåleren derfor måler forkert, umiddelbart ser det ud til at der er olie nok på, kan nok godt tåle en lille smule mere.

btw min cykel er en gsx 600F fra '93

på forhånd tak, jeg er rimelig ny på mc.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olielampe lyser ved hård opbremsning
  • #1   4. sep 2006 Er det noget gammelt olie du har på?

• #2   4. sep 2006 Ja, jeg regner med at det skal skiftes snart, den gamle ejer mente det var ca. 1 år eller 2 siden sidst (så er den relativt gammel ik?). Jeg har kun haft den en uge, så jeg har ikke fået gjort så meget ved den....
    Hvilken olie skal den have på? og hvordan skifter jeg den?

• #4   4. sep 2006 1000 tak, i er sgu godt nok hurtige til at svare smiley
    Er der nogen der har en manual på elektronisk form eller et link

• #5   4. sep 2006 Altså hvis der er olie nok på, betyder det normalt ikke noget at indikatoren lyser kortvaring ved hidsige manøvrer. Du skvulper simpelthen olien væk fra føleren. Jeg ville nu nok skifte olie og filter og sikre ig, at der er nok på.

• #6   4. sep 2006 det kommer an på så meget, der kan gost ligge en masse olie oppe i motoren hvis motoren er kold og man så bremser hårdt op, det gjorde min en dag da den var kold og jeg kørte op af en lille hældning på min, men da den blev varm holdte den med at lyse, men prøv at tjekke olie, den skal være lun og så skal den lige have lov til at stå i 2-5 minutter inden du tjekker, hvis det er med en pind så skal du bare sætte den ned i UDEN at skrue den ned når du tjekker

• #8   4. sep 2006 Jep, det er også det jeg er blevet enig med mig selv om! Igen tusind tak for hjælpen alle sammen!

• #10   4. sep 2006 Jeg har aldrig været ude for det. Har haft én magen til din... Jeg ville se at få skiftet olien, du skal minimum skifte 1 gang om året da der kan dannes kondensvand. Især ved mange korte ture.

• #11   4. sep 2006 At olielampen lyser betyder altså ikke lav oliestand - i hvert fald ikke på min gamle CX'er. Her er en forklaring fra cx-klubbens hjemmeside:

Hvad betyder olielampen egentlig?

Vi har den alle, og vi ser på den hver gang vi skal ud og køre på vores CX'er – men hvad betyder denne røde lampe egentlig??

Før jeg kommer med forklaringen, vil jeg lige fortælle hvad denne lampe ikke betyder.

Det faktum at den røde lampe slukker, betyder IKKE at der er »olie nok« i motoren. Den røde lampe kan sagtens slukke, selvom der er al for lidt olie i motoren. Den har altså ikke noget med oliestanden at gøre, med mindre at der slet ikke, eller næsten slet ikke, er olie i motoren. Oliestanden skal kontrolleres ved selvsyn, ved at kontrollere at standen er imellem de to grænser på oliepinden.

Til gengæld, kan olielampen tænde, selvom der er rigeligt med olie i motoren. Hvis din olielampe tænder under kørsel, skal du standse motoren og undersøge problemet, selvom der er vished for at der er rigeligt med olie i motoren.

Jamen – hvorfor nu det?
    Jo, fordi det som lampen indikerer er, om der er tryk i oliesmøre systemet. Lampen er forbundet til en tryk ventil, som afbryder strømmen til lampen når den bliver påvirket, af olietrykket. Derved slukkes lampen. Men der kan godt være tilstrækkeligt med olietryk på til at slukke lampen, uden at der er en tilstrækkelig mængde olie til at smøre alle de dele inden i motoren som skal smøres. Dette kan give skader på de indre motordele.

Omvendt kan olielampen tænde, selvom der er rigeligt med olie i motoren! Dette kan ske hvis olie sien er stoppet, eller hvis oliepumpen er defekt, eller hvis oliefilteret er tilstoppet og overtryksventilen ikke virker. Det kan også ske ved at der er en utæthed i olietryksystemet inde i motoren.

Altså, for at runde af...

Selvom olielampen slukker: Check selv oliestanden – jævnligt.
    Hvis olielampen ikke slukker, eller tænder under kørslen: Stop motoren og få forholdene undersøgt!

• #13   4. sep 2006 Det er nu ikke mig, der har forstand på det - jeg er mekanisk mongol:-)
    Der er en af de tekniske supportere i Cx-klubben, Per, der ofte udøser af sin enorme viden om MC'er: (link fjernet)

• #15   4. sep 2006 Hvis det er 1-2 år siden der er skiftet olie kan det kun gå for langsomt med at få skiftet det olie og filter..

• #16   4. sep 2006 en olie tryks lampe må aldrig lyse... end ikke ved hård acceleration eller deacceleration..!!! en olie der har stået stille 1 vinter eller fordenne sags skyld 2 vinter må man ikke køre 10 meter med den smører ikke for en skid...

Som en før har nævnt kommer der kondens i olie'en og den bliver alt for tynd..derfor kan olie pumben ikke holde tilstrækkelig tryk....

• #17   4. sep 2006 puha......... nu er jeg bange for at jeg har hældt forkert olie på min kompressor.....!!!!

Der lyser lampen konstant!!!

• #18   5. sep 2006 Mener at det der er problemet med en gammel olie er den ikke er selvrensende mereog den danner syre hvilket i løbet af en vinter betyder tæring. Vand er jeg ikke så bange for det fordamper ud når den blir varm (det er jo ikke flere liter der ligger derinde) det værste er at man tit lukker olie af fordi der er for meget på når der er kodensvand i motoren. Når man så begynder at køre og vandet damper af såmangler der olie i stedet og det er farligt. Ved så ikke om der sidder olie standsmåler eller trykføler på pågældende maskine. Men kører man meget "aktivt" blir olien meget tynd og er det med trykføler skal der ikke så meget til før den lyser hvis olien løber væk. Havde selv engang en træls oplevelse med olie lampen, der var skavet hul på ledningen og den rørte så stel ind imellem og det er ikke sjovt når skidtet lyser.

• #19   5. sep 2006 Steffen - På nogle yamaha´er er det ikke olietryk lampen lyser ved, men oliestand... Det er ihvertfald tilfældet på en virago 1100 ´91... ka være det samme på din?

Kommentér på:
Olielampe lyser ved hård opbremsning

Annonce