Forbremse slipper ikke? Forbremse slipper ikke?
Goddag folkens. Der er et problem med forbremsen på min ny erhvervede cx500 custom fra 1980, forbremsen kan nemlig ikke slippe..
Når man trykker bremseklingen ind, er der kun en vandring på knap 1cm, hvilket vil sige at bremserne er aktiveret hele tiden.
Hvis man løsner en af udluftningsskruerne kommer der en smule væske ud, hvorefter cyklen kan trille igen, men efter nogle få tryk på bremseklingen, bliver den hård igen.
Altså virker det som om den ikke trækker væsken tilbage når man slipper bremsegrebet.
Jeg tænkte selv at problemet må kunne løses med et reparationssæt til bremsemasteren, men en kammerat har sagt at det er fordi der er luft i systemet, og at den derfor ikke kan trække bremsevæsken tilbage. Hvad tror i problemet er?
Med venlig hilsen Bjarke Andersen
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 64 MC-er: 7 Emner: 45 Svar: 848
Skil bremse kaliberen ad, ud med stempel, rens og poler urenheder væk, også inde i kalibren, nye gummipakninger og brug det blå bremsefedt til at samle det med igen, så stemplet kører ubesværet ud og ind, så skal det nok fungere når du har luftet systemmet ud igen, med nyt væske selvfølgelig!
sep 2014
Følger: 45 Følgere: 90 MC-er: 1 Emner: 51 Svar: 484
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 16 MC-er: 3 Svar: 121
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 41 Svar: 676
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
ingen herinde kan afgøre dit problem uden at have set på mcen !
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
fuld hane indtil begge dæk er på mærkerne , så anbefaler mcg. 2 nye svesker til dig
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
Hvordan lærte i selv at lave bremser? Stå ved siden af på et autoriseret værksted mens de tegnede og fortalte?
Nej i prøvede jer nok frem og fik måske hjælp af en mekanikerven ved jeres side..
Til trådstarter, se at komme i gang, prøv dig frem efter beskrivelserne herinde samt en (måske) modelspecifik video på Youtube - Test dem efter udluftning ved at trille frem og trykke et par gange på klingen, virker det fornuftigt er det det nok også
dec 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 63
Der er et lille hul hvor olien kommer tilbage i din væskebeholder, som er stoppet/irret.
Det er svært at rense og det hjælper ikke med et rep kit.
Købe en ny master ..400 kr. for en Kina model, som virker fint eller en original.
mikael
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
dec 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 63
Mikael
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 313
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
jan 2009
Følgere: 7 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 445
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 659
Jeg har prøvet det samme på bil mange gange.
Man kan tage bremse klodser af, tryk forsigtigt stemplet lidt ud eventuelt sætte noget imellem stempel, og et fast punkt, så stemplet ikke falder helt ud, så kan du pudse den kant af,på stemplet som forhindre stemplet i at gå tilbage, smør lidt fedt på bagefter tryk så stemplet helt tilbage i calibren, og sæt klodser på igen.
Jeg har gjort dette mange gange på bil,
(regner med fremgangsmåden er den samme på mc) og det har virket på alle undtagen en, som var så slem, at der måtte ny calipre på.
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
Jeg vil som sagt prøve tingene af, men jeg nægter at tro stemplet har noget med det at gøre, stemplet bevæger sig fint når der ikke er tryk på systemet.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 24
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
Tjekker kalibrene bagefter
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 45
1mm bor, rensede det hos min mc-mand og da jeg kom hjem fik den et 2-3mm større hul
Du kan risikere hun at se det ene hul , uden at vide at der er et ved siden af.
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
men væskebeholderen sidder i vejen, så jeg kan ikke få renset det lille hul, og hullet er desuden så lille at jeg ikke ved hvad jeg skal kunne få igennem det, det er nok ca 0,5mm. Kan man evt. bore hullet en lille smule op?
stemplerne kører forresten fint, og med Esbern snarres slangetest, kunne jeg trykke grebet i bund og der kom væske ud.
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 45
brug en lup og eventuelt en dysenål, og led efter nr 2 hul, mit var helt væk, og lignede alm aluminium
Håber sku det lykkedes for dig , vejret er sku fint i dag..
Ellers må du køre lidt langsommere , og nøjes med bagbremsen.:-D
Prøv at kigge forbi din lokale,, og lur hvordan han gør, min gjorde det gratis,,
Husk at skifte al din væske, hvis det har været oppe på kogepunktet
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
Ja vejret er perfekt, men jeg har desværre også en stator der skal skiftes, så der bliver ingen kørsel det næste stykke tid
Hele systemet er skilt ad, så der er slet ikke mulighed for at beholde det gamle væske.
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 24
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 24
Cylinderen skal poleres indvendigt, så stemplet glider let frem og tilbage. Har du købt et rep.sæt med nye gummistempler? Og en tube bremsefedt. Blå ATE f.eks. Det er ikke det samme som det kobberfedt, der skal smøres på bagsiden af klodserne. De to ting må ikke forveksles.
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
Du forstår sku at lave en malende beskrivelse af problemet
"Jeg kan se begge huller, men kan ikke rigtig komme til det lille hul"
HAHAHAHA
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
Det lagde jeg sgu ikke mærke til før
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
Stemplerne blev taget ud og "poleret" med ståluld, blæst rene, og derefter smurt med bremsevæske. O-ringene blev taget ud, blæst rene og smurt med bremsevæske.
Bremseslangerne blev taget af og fordeleren (der er to kalibre), blev renset.
Jeg fik renset returhullet i bremsemasteren, med en nål.
Jeg tog cylinderen ud af bremsemasteren, rensede og smurte den igen.
Hvis problemet stadig er der når jeg samler systemet i morgen, har jeg en billig Honda CX500 til salg
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Skal vi ikke se Güllepumpen oprettet?
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 45
Bare min mening, brugte selv autosol , og bremsecaliberne blev rigtig flotte og enormt let at bruge
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
Det er blevet slebet og samlet nu
Jeg har altid fået at vide man bare skulle bruge bremsevæske, da det jo alligevel er bremsevæske det kommer til at køre i, men jeg vil prøve med fedt næste gang (fedt og et rep. kit)
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Så ved du det til næste gang
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 45
Og han ved hvordan wire osv. skal forløbe..:-D
Mener at han er typen som gerne hjælper hvor han kan..
Hehehe, der var du allerede ,, sorry.:-D Andersen.
Stålarmeret slanger, Eventuelt lån en testslange , behøver jo ikke være præcis samme længde , bare nogenlunde , og virker det så,, så køb et nyt sæt til den , koster nok noget særligt, slangespecialisten omkring køge laver på bestilling,
men ellers er nettet her endnu.
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 45
Også det bedste sted at spørge til en CX.
Brug eventuelt deres forum,, (gratis) bare registrere dig.
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
Forbremse slipper ikke?