4.587 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 58 Svar

Forbremse slipper ikke? Forbremse slipper ikke?

Goddag folkens. Der er et problem med forbremsen på min ny erhvervede cx500 custom fra 1980, forbremsen kan nemlig ikke slippe..
Når man trykker bremseklingen ind, er der kun en vandring på knap 1cm, hvilket vil sige at bremserne er aktiveret hele tiden.

Hvis man løsner en af udluftningsskruerne kommer der en smule væske ud, hvorefter cyklen kan trille igen, men efter nogle få tryk på bremseklingen, bliver den hård igen.
Altså virker det som om den ikke trækker væsken tilbage når man slipper bremsegrebet.

Jeg tænkte selv at problemet må kunne løses med et reparationssæt til bremsemasteren, men en kammerat har sagt at det er fordi der er luft i systemet, og at den derfor ikke kan trække bremsevæsken tilbage. Hvad tror i problemet er?

Med venlig hilsen Bjarke Andersen


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Havearbejde 900 kr.
  • Hækkeklipning 1.200 kr.
  • Opsætning af gardinstang 500 kr.
  • Male to værelser + lofter 2.750 kr.
  • Samle IKEA møbler 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forbremse slipper ikke?
  • #1   1. jun 2015 Jeg er ret sikker på du selv har fundet løsningen med et reperationssæt til masteren, har haft det samme problem på min Transalp..

  • #2   1. jun 2015 Hvis du vil give bremsemasteren et rep.sæt, så gør det også på din kaliber!
    Skil bremse kaliberen ad, ud med stempel, rens og poler urenheder væk, også inde i kalibren, nye gummipakninger og brug det blå bremsefedt til at samle det med igen, så stemplet kører ubesværet ud og ind, så skal det nok fungere når du har luftet systemmet ud igen, med nyt væske selvfølgelig!


  • #3   1. jun 2015 Du skal have et Rep sæt til din caliber , den hænger i læberner , så stemplerner skal pussets ren od de ny ringe skal smøres godt i blå bremse fedt , alt skal samles med de bare fingrer , ellers bliver historien den samme , jeg har arbejdet med bremser på ATE værksted i flere år smiley

  • #4   1. jun 2015 Hvis der var luft i systemet, ville du kunne trykke grebet langt ind. Det er højst sandsynligt stemplet/stemplerne i kalibreren, der sætter sig p.g.a. ir, som dannes bag gummiringen, som holder tæt om stemplet. Det er rimlig nemt at fikse. Du skal bare afmontere kalibreren, pille klodserne ud, og trykke stemplerne ud til de begynder at kæntrer, så kan du pille dem ud med fingrene(husk på at der kommer bremsevæske ud, så gør det over en bakke). Med en lille ligekærv skruetrækker, kan du så forsigtigt vippe gummiringen ud. Så kan du skrabe ir'en væk. Når du har renset kaliber og stempel, smører du gummiringen med silikone- kaliberfedt. sæt gummiringen i igen, samme vej som den vendte, da du tog den ud. Tryk semplet i, og hæld ny væske på, og luft ud.

  • #5   1. jun 2015 Rep sæt i din mastercyl. det lyder som om bremsevæsken ikke kan løbe retur, så bremser den mere og mere når skiverne bliver varme, jeg prøvede det på en Kawa 900 engang

  • #6   1. jun 2015 har også prøvet det engang , det var så slangerne der var klappet sammen indvendigt - gør dig selv og tegnebogen en tjeneste og transporter maskinen til en mekaniker som kan afgøre hvilken del der skal skiftes inden du har købt ny mc i reservedele !
    ingen herinde kan afgøre dit problem uden at have set på mcen !


  • #7   1. jun 2015 Start med kaliperen, hvis stemplet og resten ser godt ud er det jo ikke der fejlen ligger.

  • #8   1. jun 2015 Prøv dig lidt frem. Det er bare en bremse og den er ikke så vigtig..... Alternativt så få en mekaniker til at ordne det og gå så selv igang med at udvikle og øve dine mekaniske evner på mindre essentielle dele af motorcyklen.

  • #9   1. jun 2015 nej nu hvor bremsen virker konstant er det vel begrænset hvor megen skade man kan forårsage smiley
    fuld hane indtil begge dæk er på mærkerne , så anbefaler mcg. 2 nye svesker til dig


  • #11   1. jun 2015 Synes godt nok der er nogen der er hellige her til aften..
    Hvordan lærte i selv at lave bremser? Stå ved siden af på et autoriseret værksted mens de tegnede og fortalte?
    Nej i prøvede jer nok frem og fik måske hjælp af en mekanikerven ved jeres side..

    Til trådstarter, se at komme i gang, prøv dig frem efter beskrivelserne herinde samt en (måske) modelspecifik video på Youtube - Test dem efter udluftning ved at trille frem og trykke et par gange på klingen, virker det fornuftigt er det det nok også smiley


  • #12   1. jun 2015 Det er 100% din master der er defekt/snavset.

    Der er et lille hul hvor olien kommer tilbage i din væskebeholder, som er stoppet/irret.
    Det er svært at rense og det hjælper ikke med et rep kit.
    Købe en ny master ..400 kr. for en Kina model, som virker fint eller en original.

    mikael


  • #13   1. jun 2015 nope hr. Blom ... dengang var internettet ren scifi .. og man tog dimserne og fejlsøgte og prøvede med sagerne i hånden

  • #14   2. jun 2015 Jeg har selv ordnet en del kalibre gennem tiden, så jeg er skam ikke nervøs for at skrue i det selv. Jeg ville bare høre om nogen kunne genkende denne fejl, og dermed pege mig i en bestemt retning mht. fejlsøgning. Jeg har nemlig også selv tænkt på det med slangerne, og det ved jeg ikke hvordan man tester. Hvordan tester mekanikeren om det er slangerne eller bremsemasteren?

  • #15   2. jun 2015 Mht. de mulige fejl på kaliberen, så forstår jeg ikke helt hvordan et irret stempel skulle kunne ordnes ved at lukke lidt væske ud af kaliberen. Hvis stemplet var irret fast burde det jo hverken blive bedre eller værre at ændre på væsketrykket?

  • #16   2. jun 2015 Prøv at skrue slange løs af helt oppe ved Masteren. hvis bremsen slipper, så er det Masteren.

    Mikael


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #17   2. jun 2015 Og prøv at åbne udluftningsskruen og aktiver bremsen (over en bakke). Hvis du kan få bremsen i bund og der står en stråle af bremsevæske ud, så er det ikke dine slanger, der er klappet sammen.

  • #18   2. jun 2015 Jeg vil prøve begge jeres forslag i dag, jeg melder lige tilbage hvad jeg finder ud af, tak for hjælpen so far smiley

  • #19   2. jun 2015 En hurtig løsning kan være at der er for meget væske på systemet..

  • #20   2. jun 2015 Det er der ikke, jeg har lukket væske ud af flere omgange, og beholderen er under halv fuld

  • #21   2. jun 2015 Hej Bjarke
    Jeg har prøvet det samme på bil mange gange.
    Man kan tage bremse klodser af, tryk forsigtigt stemplet lidt ud eventuelt sætte noget imellem stempel, og et fast punkt, så stemplet ikke falder helt ud, så kan du pudse den kant af,på stemplet som forhindre stemplet i at gå tilbage, smør lidt fedt på bagefter tryk så stemplet helt tilbage i calibren, og sæt klodser på igen.
    Jeg har gjort dette mange gange på bil,
    (regner med fremgangsmåden er den samme på mc) og det har virket på alle undtagen en, som var så slem, at der måtte ny calipre på.


  • #22   2. jun 2015 Jeg tror altså ikke det har noget med stemplerne at gøre. Hvorfor skulle det så hjælpe at tage trykket af ved at lukke væske ud? Desuden er der for nyligt skiftet klodser, og der var ikke noget rust på stemplerne

  • #23   2. jun 2015 Du har ret sikkert lige selv svaret på dit problem. "Desuden er der for nyligt skiftet klodser" . da de blev skiftet så er dine stempler blevet presset ind i kalibren og har taget skidt med ind i de pakringe som stemplet glider i. Det er en klassiker af folk ikke gør pinligt rent inden de presser stemplerne ind. Og det er meget ofte med det resultat du nu står i. Rep kit til dine kalibre og så kører du igen. Dine stempler kan ikke retunere og det er helt naturligt med snavs det forkerte sted.

  • #24   2. jun 2015 Det ændre stadig ikke på at der er for højt tryk i kalibrene.
    Jeg vil som sagt prøve tingene af, men jeg nægter at tro stemplet har noget med det at gøre, stemplet bevæger sig fint når der ikke er tryk på systemet.


  • #25   2. jun 2015 Det forklare jo NETOP hvorfor der er tryk på kalibrene. Når du bremser danner du tryk. I en normal situation glider stemplerne en anelse tilbage når du slipper bremsen og fjerner trykket. Det sker ikke her fordi (Læs mit første indlæg)

  • #26   2. jun 2015 Det har du ret i, indtil man slipper grebet. Hvis stemplerne i kaliberen er presset ud, og stemplet i bremsemasteren er tilbage, burde der være undertryk, eller intet tryk (da det er væske)

  • #27   2. jun 2015 Ja hvis stemplerne gled tilbage så burde der blive undertryk eller intet. Men gør de ikke så beholder den trykket.

  • #28   2. jun 2015 Okay vi dropper diskussionen, det bliver vi aldrig enige om. Jeg skriver herinde hvis der bliver tørvejr i morgen, så finder vi ud af hvad det er smiley

  • #29   2. jun 2015 Det er vi enige i smiley pøj pøj med dit kommende repkit til dine kalibre smiley

  • #30   2. jun 2015 Haha, hvis du har ret, er det i det mindste noget jeg ved hvordan skal laves smiley

  • #31   2. jun 2015 Hvis !!! . Aaaaaaarrrhahahahahaha smiley . Held og lykke med din fejlfinding. Og giv endelig en tilbagemelding.

  • #32   3. jun 2015 Det er stemplet i hovedcylinderen, der ikke går helt tilbage, sandsynligvis på grund af rust eller snavs. Så kan trykket ikke gå af systemet. Det er en velkendt fejl på biler.

  • #33   3. jun 2015 Jeg har taget cylinderen af og er ved at rense den nu, og det var i hvert fald tiltrængt.

    Tjekker kalibrene bagefter


  • #34   3. jun 2015 God arbejdslyst smiley

  • #35   3. jun 2015 Min gamle boldor , havde samme problem med bagbremsen, det var masterens ene hul, returhullet som var tilstoppet.
    1mm bor, rensede det hos min mc-mand og da jeg kom hjem fik den et 2-3mm større hul
    Du kan risikere hun at se det ene hul , uden at vide at der er et ved siden af.


  • #37   3. jun 2015 Jeg mistænker altså også kraftigt returhullet for at være skyld i problemet.
    men væskebeholderen sidder i vejen, så jeg kan ikke få renset det lille hul, og hullet er desuden så lille at jeg ikke ved hvad jeg skal kunne få igennem det, det er nok ca 0,5mm. Kan man evt. bore hullet en lille smule op?

    stemplerne kører forresten fint, og med Esbern snarres slangetest, kunne jeg trykke grebet i bund og der kom væske ud.


  • #38   4. jun 2015 Min mekaniker havde et finger-bor, som han fixed det med , og da jeg så hvordan han gjorde , gav jeg den lidt ekstra da jeg kom hjem med den:-D
    brug en lup og eventuelt en dysenål, og led efter nr 2 hul, mit var helt væk, og lignede alm aluminium
    Håber sku det lykkedes for dig , vejret er sku fint i dag..
    Ellers må du køre lidt langsommere , og nøjes med bagbremsen.:-D

    Prøv at kigge forbi din lokale,, og lur hvordan han gør, min gjorde det gratis,,
    Husk at skifte al din væske, hvis det har været oppe på kogepunktet


  • #39   4. jun 2015 Tak for tippet, jeg vil give det et forsøg mere. Hvor stort er hullet efter du borede det op?

    Ja vejret er perfekt, men jeg har desværre også en stator der skal skiftes, så der bliver ingen kørsel det næste stykke tid smiley

    Hele systemet er skilt ad, så der er slet ikke mulighed for at beholde det gamle væske.


  • #40   4. jun 2015 Væskebeholderen kan garanteret pilles af. Måske skal der trækkes lidt hårdt i den, hvis den sidder med nogle gummiringe. Det burde ikke være nødvendigt at bore hullet op. Det skal bare være rent.

  • #41   4. jun 2015 Jeg har bare læst rundt omkring at det er sjældent at man kan få den på igen, og at der ofte skal en ny beholder+pakning til, hvilket bliver dyrere end en ny bremsemaster smiley

  • #42   4. jun 2015 Kan du se begge huller nede i bunden af beholderen? Det er ikke sikkert, hullet er stoppet. Trykluft er godt til mange ting. Hold for alle de andre huller, så luften er nødt til at passere det lille hul.
    Cylinderen skal poleres indvendigt, så stemplet glider let frem og tilbage. Har du købt et rep.sæt med nye gummistempler? Og en tube bremsefedt. Blå ATE f.eks. Det er ikke det samme som det kobberfedt, der skal smøres på bagsiden af klodserne. De to ting må ikke forveksles.


  • #43   4. jun 2015 Jeg kan se begge huller, men kan ikke rigtig komme til det lille hul. Men jeg tror hullet er stoppet, kan ikke rigtig se hvad problemet ellers skulle være, og der bliver vacum i cylinderen når man slipper bremsegrebet.

  • #44   4. jun 2015 #43
    Du forstår sku at lave en malende beskrivelse af problemet smiley
    "Jeg kan se begge huller, men kan ikke rigtig komme til det lille hul"

    HAHAHAHA smiley


  • #45   5. jun 2015 Det er som om jeg ikke må stikke noget ind i det lille hul.. haha
    Det lagde jeg sgu ikke mærke til før smiley


  • #46   5. jun 2015 Nej, det er NO GO ved de fleste smiley

  • #47   6. jun 2015 Endelig fik jeg tid og vejr til at skille hele systemet ad.
    Stemplerne blev taget ud og "poleret" med ståluld, blæst rene, og derefter smurt med bremsevæske. O-ringene blev taget ud, blæst rene og smurt med bremsevæske.
    Bremseslangerne blev taget af og fordeleren (der er to kalibre), blev renset.
    Jeg fik renset returhullet i bremsemasteren, med en nål.
    Jeg tog cylinderen ud af bremsemasteren, rensede og smurte den igen.

    Hvis problemet stadig er der når jeg samler systemet i morgen, har jeg en billig Honda CX500 til salg smiley


  • #48   6. jun 2015 Brug Red Rubber Grease eller ATE bremsefedt, det er mange gange bedre end bremsevæske, der må betragtes som en nødløsning, og arbejdet må gentages alt for hurtigt.

    Skal vi ikke se Güllepumpen oprettet?


  • #49   7. jun 2015 autosol eller glerusol, er pisse godt til at polere stemplerne og caliberhuset , i stedet for ståluld osv... som tager alt for meget matriale med i nedslibningen..

    Bare min mening, brugte selv autosol , og bremsecaliberne blev rigtig flotte og enormt let at bruge


  • #50   7. jun 2015 Too little too late.
    Det er blevet slebet og samlet nu smiley
    Jeg har altid fået at vide man bare skulle bruge bremsevæske, da det jo alligevel er bremsevæske det kommer til at køre i, men jeg vil prøve med fedt næste gang (fedt og et rep. kit)


  • #51   7. jun 2015 Men du har vel ikke smurt manchetten med bremsevæske?

  • #52   8. jun 2015 Nej den der sidder rundt om stemplet, for at holde skidt ude, er ikke smurt smiley

  • #53   8. jun 2015 Og netop den del, samt det af stemplet der rager ud, bør smøres med det fedt, fordi gummiet holder sig smidigt og frisk. mørner ikke.
    Så ved du det til næste gang smiley


  • #55   10. jun 2015 Så må den skiftes når den mørner, hellere det, end at det bliver fyldt med skidt, fordi fedtet holder på det.

  • #56   10. jun 2015 Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor kablerne skal gå rundt om styret (gas, kobling, bremseslange osv.) er der en måde man kan se den anbefalede kabelføring på ens mc?

  • #57   11. jun 2015 CX klubben har en mand i 2600 Glostrup, som ved alt om CX ,og laver også service for klubbens medlemmer , til næsten "koster gratis" smiley

    Og han ved hvordan wire osv. skal forløbe..:-D
    Mener at han er typen som gerne hjælper hvor han kan..


    Hehehe, der var du allerede ,, sorry.:-D Andersen.

    Stålarmeret slanger, Eventuelt lån en testslange , behøver jo ikke være præcis samme længde , bare nogenlunde , og virker det så,, så køb et nyt sæt til den , koster nok noget særligt, slangespecialisten omkring køge laver på bestilling,
    men ellers er nettet her endnu. smiley


  • #58   11. jun 2015 http://www.cxclub.dk/joomla/

    Også det bedste sted at spørge til en CX. smiley

    Brug eventuelt deres forum,, (gratis) bare registrere dig.


  • #59   11. jun 2015 Jeg er skam medlem af cx-clubben, og har stillet spørgsmålet derinde også, men herinde får man lidt flere svar smiley

  • #60   11. jun 2015 Jeg tror det er fordi at mit koblingskabel er for langt, at jeg ikke kan få det til at sidde ordentligt.. Og den går også lidt stramt i det, så jeg prøver lige at skifte det smiley

Kommentér på:
Forbremse slipper ikke?

Annonce