{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.383 visninger | Oprettet:

Hestekræft opgivelser m.m :) :) :) {{forumTopicSubject}}

Bare lidt stof til eftertanke:) og et par overvejelser fra min side.
Det er bare læsestof, og evt oplæg til en dybere funktionel
diskussion. Men ingen mudderkast og religionskrig smiley bare lidt hygge
diskussion smiley

Noget jeg synes der er skægt! Samtlige producenter (og os mcister) har
det jo med at det gælder om at have flest heste smiley :) i sin
motorcykel. Så kan man håne andre med mindre hestekræfter og føle
sig oven på smiley Ligesom man helt sikkert kører hurtigere end alle
andre med mindre HK smiley :)


Det sjove er, at der faktisk er gået en form for inflation i
Hestekræfterne. Tag fx en SV1000 K1 kontra en SV1000K6 motoren er
efter hvad jeg har kunne støve mig frem til nøjagtig ens! Men K1 er
opgivet til 120HK og k6 til 125HK smiley hvor kom de sidste 5HK fra?


Det samme gælder med ramair opgivelser. Mange af nye maskiner har
typisk over 170 HK på motor og så lige en 10-15HK mere med ram air.
Når skidtet så kommer i testbænk, ja så smider cyklen under 150hk
på hjulet. Hvor blev de sidste heste af? nå ja de ligger sikkert i
ramairen. smiley Og det endda på trods af at sportscykler idag med et
525´er kit overfører flere heste til baghulet end man gjorde for bare
5 år siden, da der typisk sad 530´er kit på, selvom selvsamme cykel
med en opgivelse 20HK under, den nu nyere model, stadig smider næsten
ligeså mange heste som den nye maskine gør smiley hvor blev de
hestekræfter af?


Fx suzuki k6´er 750´er, ja den smider mindre end en K1´er på
hjulet, selvom den på papiret har flere heste end k1´eren smiley Hvor
blev de heste af?


Så cykler fra 90´erne og før bør jo egentlig have et tillæg på
cirka 5-10% på deres opgivede motorheste, da man idag åbentbart
måler disse anderledes end dengang
skægt ikk? smiley :) eller?


En helt anden ting! Til os der har ramair.... Well prøv lige ved
næste køretur at få cyklen godt op i fart! Tag så lige og tag
hånden ned foran kåben i området af ramair kanalen og mærk hvor
meget fartvind/tryk der egentlig er på luften! Det mærkes som om der
ingen er! Forskellen på at tage hånden ud til siden og væk fra
motorcyklen kontra det at sætte hånden foran kåben på ens cykel er
enormm!. smiley i ved aerodynamik smiley :) Så hvor meget tryk er der mon i
ens ramair smiley og hvad har den at sige for hk antallet?


Jeg er selv af den mening (den behøver i ikke at dele med mig) at
ramairen stort set ikke har noget at sige for ens hestekræftantal, og
dog, det kommer an på hvordan indsugningen til ramairen er integreret
i kåben. Men jeg tror det er småting! Der hvor effekten hentes er det
fact at motoren kan trække kold luft ind istedet for varm luft. Alene
det giver en stor effektforøgelse, som er målbar, også i en bænk.
Derudover har ramairen en anden smart sideeffekt. Det er at dæmpe
støj fra luftfilterkassen. Men det er som sagt bare min mening


smiley
hvad mener i? er jeg helt galt på den eller? Så lær mig noget nyt!
(på en pæn måde) smiley :)



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestekræft opgivelser m.m :) :) :)
  • #1   24. sep 2006 jeg vil lige sige til det med sv'eren, det er fordi de lavede en special model der hed sv1000sz k5, på grund af gixxer jubilæum, der havde 5 hk mere, og den motor beholdte de så i k6'eren. smiley
    (link fjernet)


  • #2   24. sep 2006 Du har da så inderligt ret med de heste. Men mener de fleste er opgivet med en effekt uden generator og med heste på krumtappen. Det gælder så bare ikke cruisere for hvis du kikker er flere japanere noteret med færre heste end det de smider i bænken. Jeg tror de sætter stor lid til Ram-air de forskellige producenter men stadig zzr 1400 skulle være opgivet uden Ram-air men det holder stadig ikke. Prøv forresten at finde 2 blade der opgiver dens effekt til det samme, og nu er det ikke den de måler men den de har fået oplyst. Den kan godt svinge med op til 10hk. nå men ja man kan da godt tænke sit. Og så skal vi vel ikke tale jet-kit, potter og alt det andet isenkram, har selv nogle meninger om det smiley

  • #3   24. sep 2006 Tror det er alm kendt at mcproducenterne helst vil ha så mange hk som muligt på papiret.
    Nogen måler på krumtappen, andre på baghjulet (og andre mærkelige steder) og de bruger heller ikke alle den samme standard.
    Du har amerikanske standarder, tyske og japanske (Og sikkert flere) Der er ingen, der fortæller, hvilken de præcist bruger.
    Hvis man vil ha en brugbar sammenligning, er der ikke andet at gøre end, at smække en flok cykler op på den samme testbænk, den samme dag.
    Det behøver ikke at være en speciel advanceret bænk, så længe man bare kører testene ens.

    Man kan kun bruge hk angivelsen som vejledning. Desuden kan man jo ha 2 ens cykler fra samme årgang og så er der alligevel 10hk forskel! Det ved jeg, da min bror og hans køremakker købte en GSX-R1000k6 hver og testede dem samme dag på samme bænk. Den ene smed 10hk mere end den anden! Standard.

    En idé angående RAMAIR. Prøv og tape indsugningen til og se hvordan den kører. Det må give samme effekt, som hvis luftkassen bare var under sædet.
    Jeg tror det har noget at sige, da der skal et vist tryk på luftkassen. Selvfølgelig har det noget at sige, hvor indtagene er placeret. Jo tættere på center af cyklen jo bedre, der er størst tryk på cyklen. Rossi's racer kører fx med 1 bars tryk på luftkassen og det tror jeg såmænd også gadecykler gør. Det virker først ved høje hastigheder (150km/t+ vil jeg tro) og ikke 80km/t.

    Det er hvad jeg tror og mener om hk.


    Angående SV'eren... Så kom den, så vidt jeg ved, først i 03 og hed k3 smiley Og i 04 kom der en ny version, som var lavere og havde anden akselafstand. Om de så også optimerede motoren kan jeg ikke huske, men mener der var noget problem med at 03'eren kunne æde et leje eller noget.



  • #4   24. sep 2006 Forresten godt indlæg Sebastian.

    Lige noget jeg vil tilføje er, at jeg da heller ikke tror en dyt på fabrikkernes hk angivelser. Desuden.... hvor længe kan de blive ved med at pumpe 2-3hk ud af fx en 600ccm motor pr opdatering? Det må da snart få en ende.


  • #5   24. sep 2006 Sebastian, lige præcist eksemplet med SV1K er nok lidt dårligt da der ikke findes en K1, den startede med K3. Hvis du mente K3 så er forskellen 54mm spjældhuse mod 52mm og 11.6:1 kompression mod 11.3:1 samt lettere svinghjul.

    Ellers vil jeg give dig ret smiley


  • #6   24. sep 2006 Brian ok smiley Det var også sent i nat jeg skrev indlægget smiley :)


  • #7   24. sep 2006 Sebastian er bare lidt gnaven fordi han skal af med sin prilla! smiley

  • #8   24. sep 2006 haha smiley
    ja jeg er total gal smiley grrrr

    Mille er faktisk et godt eksempel. De nye er opgivet til 140hk, men smider knap 120hk på en bænk smiley tab på 20hk, tsk tsk. De ældre MIlle R skal have 128hk, men smider omkring 114hk på en ordentlig bænk, tab på 14hk.



  • #9   24. sep 2006 Mht. Ramair, så er det helt naturligt at man ikke vil opleve noget tryk/sug foran hullet når man kører, da der jo ikke er direkte luftgennemstrømning, det er jo et indsugningshul, der kun tager den mængde luft den har brug for, dvs den mængde motoren bruger. Resten skal jo "ud igen" og derfor er der nærmest en "prop" af luft i indsugningskanalen, og derfor slet slet ikke det samme tryk og bevægelse i luften som der fx er i den luft der passerer cyklen.

    Ud over det så har du givet vis ret i at man kun skal bruge fabriks opgivelser af HK, som en vejviser, ikke meget andet. :o)


  • #10   24. sep 2006 hvis du har bil så kan du jo prøve at stikke hovedet ud ved 60 kilometer i timen, her vil du mærke en vis luftmodstand, prøv så at sætte farten op til 160 og så stikke hovedet ud, her skulle du kunne mærke en stor forskel, det er det samme som gør sig gældende med ramair
    køb Kawasaki så får du de hk som du betaler for


  • #11   24. sep 2006 "Proppen" er der naturligvis kun ved højere hastigheder, det siger sig selv... Dvs hastigheder hvor der leveres mere luft end der konsumeres :o)

    Hvis vi forholder os teoretisk til dit udsagn, så vil man også kunne mærke noget nær samme vindtryk foran ram hullet, ved høj hastighed, som hvis man stikker labben ud til siden.
    Når jeg skriver teoretisk, så er det fordi jeg ikke har i sinde at forsøge at nå ramair hullet ved +150 km/t.. ;o)


  • #12   24. sep 2006 hekto
    "Det du mærker ved at holde hånden ude i fartvinden er ikke modstand, men nærmere suget på bagsiden."
    sikke noget vrøvl at sige, nu kører jeg uden kåbe og kan tydelig mærke luftmodstand ved 60 og 160, ved 220 er der virkelig tryk på, prøv en maskine som kan rende så stærkt så kan du jo selv teste om det er modstand eller sug på bagsiden


  • #13   24. sep 2006 Nemlig Hekto. Det jeg mener smiley
    Har bare for mange tømemrmænd til at forklare det så præcist smiley


  • #14   24. sep 2006 her er diagram for Kawasaki, tydelig bevis på lufttryk

    http://www.sportrider.com/tech/146_9508_ram/photo_06.html


  • #15   25. sep 2006 millibar er jo nada??

  • #16   25. sep 2006 Hmm vil da mene at lufttryk er en god ting til forbrænding. Hvorfor pokker sætter vi ellers alle de sjove ting på vores motorer der kan lave tryk turbo, komp osv. men det er også rigtigt at vi ønsker en kold luft men heller ikke for kold (intercooler) så er der også problemer med fyldningen. Bare det jeg ville sige smiley


  • #17   25. sep 2006 ja det er surt at se facts

  • #18   25. sep 2006 Så må den her graf da ligesom slutte den diskussion.

    http://www.sportrider.com/tech/146_9508_ram/photo_09.html

    Det ser jo ud til at virke smiley Om det så er millibar eller ej. Nu er det også en gammel cykel de data kommer fra og de har, så vidt jeg ved, viderudviklet på det system ved bla. at sætte hullet tættere på centrum osv osv. Den ene bar jeg havde læst om på Rossi's racer er fra den nye Yamaha Insider, som jeg gerne vil anbefale. Skide godt magasin og gratis.


  • #19   25. sep 2006 Sebastian skriver.:Så cykler fra 90´erne og før bør jo egentlig have et tillæg på
    cirka 5-10% på deres opgivede motorheste, da man idag åbentbart
    måler disse anderledes end dengang
    skægt ikk? smiley :) eller?
    LIGE PRÆCIS smiley Jeg opdaterer mine 135 HK på motoråån, plus potte og ti procent oveni. BANG så har jeg en R1 killer. haha Jeg tror derfor der skal stå 157 hk på min profil. smiley

    Nå jokes aside. Jeg tror den kolde luft og større konc af ilt som er gavnlig for forbrændingen er vigtigst. Hvis Ram Air indtaget som jeg ser det på ZX-12R osv sidder foran kåben må den da også opbygge et tryk. Det er jo som et pitotrør. Hvor stor effekten er ved jeg ikke. Men nogen må det da have.


Kommentér på:
Hestekræft opgivelser m.m :) :) :)

Annonce