2.987 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Kan man med tryghed lappe et bagdæk ? Kan man med tryghed lappe et bagdæk ?

Hej rødder
Jeg har lige konstateret at der i mit nymonteret Pilot Power sidder et søm i dækket.
Kan jeg med tryghed lappe det med sådan et sæt fra Thansen eller skal jeg skifte dækket igen ?

-Jesper

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan man med tryghed lappe et bagdæk ?
  • #1   30. sep 2006 Det er der vist mange delte meninger om!!!!!!!!
    Jeg ville personligt gå til en dækmang og få ham til at lappe det!!!

• #2   30. sep 2006 Hmm...hvor godt du spørger!! smiley Jeg har efter 500km også fået et søm i mit nye Pilot Power. Jeg lappede det selv med et sæt fra thansen (forholdsvis hurtigt - 5 min eller sådan noget). Jeg kørte forsigtigt på det bagefter, men det er ligesom at "lappeklumpen" glider ud efter nogle km... dette skyldes øjensynligt trykket inde i dækket samt centrifugalkraften. Jeg hørte min mekaniker ad, og han sagde at der skal slange i for det holder. Men jeg vil gerne undgå slangen, så jeg hørte så Holtug MC ad lige for at være sikker, de sagde dækket var færdigt da en slangeløsning ikke er optimal heller, og at lappeløsningen ikke holder til 300km/t. Så på med et NYT! smiley Øv bøv... vil dog pointere at det billige lappekit godt kan bruges til hastigheder på 120km/t, så det er ideelt til ferien da dækket kan lappes på 5 min, så mangler man kun trykluften smiley

Konklusion: På med et nyt dæk!

• #3   30. sep 2006 lap det selv.. lav en brænder og køb et nyt..

• #4   30. sep 2006 Ps. det er ikke sådan at "lappeklumpen" glider helt ud. Jeg tror godt man kunne køre 5000km med lappeløsningen ved en 120km/t. Jeg ville bare ikke turde køre hurtigere med det...

• #5   30. sep 2006 Thomas H

God pointe smiley

• #6   30. sep 2006 En fagmand kan sagtens lave det så det holder. Der bliver sat en lap på fra indersiden som bliver vulkaniseret sammen med dækket. Så få det lavet hos en fagmand der ikke har en skjult dagsorden med at sælge dig et nyt dæk...

/
    Jesper

• #7   30. sep 2006 Hey Rødder
    Jeg har selv lige ringet til Vulkano i Roskilde.

Han sagde:
    At Thansen sættet kunne man bruge som en nødløsning, dog maks. 70 km/t med denne løsning.

Han kunne Vulkanisere nyt gummi indenfra (dækket skal af) og så blev det lige så godt som nyt.

Så jeg tror at jeg bruger den sidste løsning.

-Jesper

• #8   30. sep 2006 Jeg har fornylig fået lappet mit bagdæk ved en fagmænd (2 huller kommet samtidig endda). Hjulet af, dækket af fælgen, lappe indefra.

Kører præcis som før (ej morfar), og mærker intet....

Hullerne var ganske små (søm størrelse), hvis de bliver for store, kan dækkets strukturelle støtte (dækbånd) være ødelagt og så ville jeg skifte...

• #9   30. sep 2006 skift det. belastningen på mc dæk er så voldsom at det ikke er helt forsvarligt at lappe det. det holder nok et stykke tid. men hørt et par eksempler hvor dækket flækkede ud fra hullet. (var dog på en track day, men cyklerne måtte ned)
    vulkanisering? never. blev testet i touring nyt. der faldt stykker af dækket af. og det kun på en sv6.5. . mistede selv slidbanen på min tidligere volvo. nåede at bukke vangen og skærmen etc.
    så af hensyn til din sikkerhed, køb nyt

• #10   30. sep 2006 Ved ikke om det er din Ninja eller din Blade det er gået galt med.
    Det er nogle sure penge at skulle af med. MEN jeg ville også skifte til nyt. Jeg ville føle mig ærgrelig hvis jeg en dag vågnede op på sygehuset fordi jeg skulle spare kr 1000 ifht at få dækket lappet ved en fagmand. Dækket skal jo af. Lappes osv. Ville skyde på at det kostede kr500 minimum at få lavet.
    Jeg handler dæk hos SydfynsMC og det er sgu priser jeg kan lide. smiley
    Hvis jeg ikke havde pengene lige nu ville jeg altså lade MCen stå indtil jeg havde råd. Man tager jo en chance med livet som indsats.

• #11   30. sep 2006 Jens C: Lyder mere som regummidæk du omtaler...

Ham her gør det dagligt. Det er hysteri når man "råber" op om manglende sikkerhed...
    http://motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=2912

• #12   30. sep 2006 Jesper har helt ret:

En fagmand trækker en lap med plade igennem indefra, og så vulkaniserer han om "proppen og pladen". Det er nøjagtigt ligesom et knoglebrud - det går aldrig fra hinanden samme sted!

• #13   30. sep 2006 Bare husk det må kun gøres en gang på et dæk (lappes)

• #14   30. sep 2006 Det er på Kawaen jeg har fået sømmet i bagdækket.
    Det er bare pisse ærgeligt da dækket kun har kørt omkring 150 km. :O(
    Sømmet er kun små. 2 mm. io diameter.

-Jesper

• #15   30. sep 2006 Dette emne trækker altid delte meninger til sig.

I sidste ende vælger du selv. Jeg har tilmed haft godt erfaring m. dækskum. Kørte på bane med det 2 gange, og det holdt sku fint. Det var ellers et søm, og det ville ikke holde tæt i første omgang. Jeg sku til noget banekørsel, og da jeg nåede derud havde jeg åbenbart fået et søm i dækket. Det var søndag, og umuligt at skifte eller få det lappet.
    Jeg havde betalt og det hele, og det endte med jeg lappede med skum (og noget gaffe til at holde skuffet inde i starten. Da det havde sat sig tabte det ikke noget luft eller noget.

Skum bliver også kun anbefalet som en lidlertidig løsning, og jeg fik da også skiftet dækket. Men som jeg skriver ovenfor - det holdt 100% til 2 banedage, og 800-1000 km. før det blev skiftet pga. slidtage og ikke fordi det var blevet utæt.

• #16   30. sep 2006 For lige at tage det lovgivningsmæssige først, så er det ulovligt at lappe en MC eller bil med T.Hansen kittet(det hvor man skyder en "orm" i udefra) Faktisk er det ulovligt at lappe en 45-knallert med det også.
    Den eneste type lapper der er lovlige er dem der monteret indefra = dækket af, ny afbalancering osv.

I følge instruktionsbogen må der - på min MC - ikke køres hurtigere end 130km/t med en "rigtig" lap(indefra), hvilket i mit tilfælde i hvertfald, betyder at jeg altid vil skifte dækket hvis jeg punkterer. men det kan man jo selv styre.

• #17   2. okt 2006 alt afhængig af hvor slemt det er, så vil jeg da sige at jeg har kørt endda nogle tusinde km i år med et par ture til jylland osv. med dækpilot i det ene dæk fordi det tabte en smule luft. Sætte nye på næste år, men det har funket fint nok indtil videre selv ved rimelig høje hastigheder

Kommentér på:
Kan man med tryghed lappe et bagdæk ?

Annonce