{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.883 visninger | Oprettet:

HYDRAULISK KOBLING (Honda VT1100 - 1987). {{forumTopicSubject}}

Må krybe til korset og erkende at DEN "fejl" kan jeg sgutte lige umiddelbart løse selv: (har så heller aldrig haft det før - så nul erfaring med det)

Har i vinters skiftet koblings-master (pga. andet styr) + pak dåser på slave cylinder (pga. jeg alligevel skulle skifte stator og var "derinde).


Nu har jeg så lige fået samlet cyklen (efter større projekt) - og vi kan simpelthen ikke få ordentligt "tryk" på koblingen. Den er luftet både på gammeldags maner og med udlufter/trykluft.

Master er også skiftet (til samme model) i bremse siden - og den spiller max. Jeg er "vel" ude i at enten er den nye master defekt - eller også er slave cylinder(dele) slidt.

Inden jeg bare begynder fra en ende af - ku' det jo være rart hvis nogen havde et par guldkorn.

Har selv Googlet lidt og fandt en tråd hvor der blev sagt følgende:

Tag en tang og klem om "bremse"-slangen. Kan du få kobling til at blive "hård" - så er master OK - og fejlen ligger i slave cylinder. Det kan jeg - så pt. hælder jeg mod defekt slave cylinder.

Noget andet jeg kan prøve for at udelukke div. muligheder.

MC kan køres og kan skifte gear, men kobling skal helt ind før man kan skifte gear, og den er meget træg at skifte ned i gear. Der er stort set ingen "modstand" i grebet. Læste også noget med at koblings plader kunne "sætte" sig, men var det tilfældet, kunne jeg vel ikke køre den overhovedet.

Nogen der har prøvet tilsvarende - ikke nødvendigvis på samme MC.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HYDRAULISK KOBLING (Honda VT1100 - 1987).
  • #1   15. jul 2015 Jeg har haft lidt arbejde med at få udluftet min rigtigt, det er sværere med en kobling (har jeg læst mig til) end med en bremse. Jeg havde "bare" haft masteren til at hænge på hovedet i et par måneder, og det tog næsten lige så lang tid at få den luftet rigtigt ud smiley Men efter utallige gange, og en del væske igennem systemet, blev det godt igen. Så vil foreslå at blive ved med at lufte ud, det koster kun tid og tålmodighed, i stedet for bare at smide nye dele på, og risikere at stå med samme ballade smiley

  • #2   15. jul 2015 Vi satser også på at prøve igen fredag - med udlufteren på trykluft og et par dunke væske. Synes bare det lyder helt tosset at det skal drille SÅ meget på koblingen.

    Overvejer lidt om man skulle prøve noget jeg læste på nettet - og trække væsken modsat vej igennem. "påstanden" var at luft gerne vil opad - fremfor nedad.

    Kræver lidt Georg Gearløs "opsætning" - men et forsøg værd - hvis den "rigtige" måde fortsat skal fucke med mig.

    Nogen der har skiftet hele "slangen" til noget stål-armeret. Fandt nemlig lige ud af vi har den slags færdige på arbejde - i en del forskellige - lange - udgaver.0

    (ved så ikke om DEN slange kunne være ligesom med bremse slanger = blive gamle og møre - så den udvider sig - men logikken siger vel jooo det kan den).


  • #3   15. jul 2015 Jeg har ikke nogen specifik erfaring med motorcykelkoblinger, men lavede et hydraulisk system på min Yamaha fs-1 i de gode knallerdage.
    umiddelbart kunne jeg forestille mig at hvis du begrænsede slavens vandring så ville det være nemmere at sætte tryk på og dermed udlufte systemet.
    Det understøtter også Tomas teori om at bremser er nemmere da de jo møder stor modstand og ikke kan bevæges længere når først klodserne er trykket mod bremseskiver..


  • #4   15. jul 2015 Jeg var også begyndt at overveje den med at trykke det "modsat" igennem, men blev så stædig smiley Men vil tro at jeg har brugt fire/fem gange så lang tid som den mest umulige bremse jeg har haft fat i, før det blev godt!!

  • #5   15. jul 2015 Noget jeg studser over - er at der heller ikke - som når man lufter bremser - kommer den der meget voldsomme stråle når man åbner for udlufter skruen.

    På bremse kaliper er det jo som en bryllup's p** - her er det sgu lidt fesent synes jeg. Men igen jeg har aldrig rodet med hydraulisk kobling før - så ingen anelse om det skal være så'n


  • #6   15. jul 2015 Det skyldes manglende tryk/modstand som jeg skrev med når bremseklodserne er trykket mod skiven..

  • #7   15. jul 2015 Giver mening jo - så kan jeg da droppe den "bekymring" - som sagt min første MC - der ikke har gammeldags kabel kobling.

    Fint med hydraulik - når det spiller - pænt irriterende lige nu. Havde ikke lige regnet med den skulle holde stille pga. det.


  • #8   15. jul 2015 Tålmodighed, kommer det så fra mig der dårligt kender ordet smiley smiley

  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #10   15. jul 2015 Jg har også som du stået i timevis!! og trykket på det rådne håndtag...

    Jeg endte med at tage en stor injektionssprøjte, fylde den med bremsevæske og via en stump slange, trykke væsken baglæns gennem udluftningsskruen.
    5 min senere var den hård som en sømandspik.


  • #11   15. jul 2015 #9 - den er købt og prøvet. Hjalp ikke en skidisse

    #10 - det har jeg lige prøvet - virker heller ikke.


    Kan se på diverse forums at de skriver man skal "udlufte" begge banjo bolte - da luften "gemmer" sig der.

    Har købt 2 dunke bremsevæske - så prøver vi liiiige igen på fredag - med Harald skrald tingen. Det skal fandeme virke det lort.


  • #12   16. jul 2015 Hvor du kan afmontere enheden med stemplet, samtidig med at væskesystemet er intakt, så spænd det let i en skruestik, en skruetvinge el. pump luften ud, til den er hård, og monter igen, så skulle det virke .. Ellers er det som regel som #10 siger, baglæns gennem systemet, . pres væske gennem til er ikke kommer mere luft ud i beholderen, luk , og den skulle virke .. ikke noget med at udlufte igen .. kun pump til der ikke kommer mere luft og luk

  • #14   16. jul 2015 Jeg har altid en smørekande stående med bremsevædske, jeg bruger til at trykke vædsken op, nedefra! Din nye master har samme fortrængning som den gamle?

  • #15   16. jul 2015 #13

    Som i: Tøm systemet HELT for væske - og så fylde op "bagfra"...?? - Har nemlig prøvet at gøre det bagfra - men jeg tappede ikke væsken af først - så de "lommer" der åbenbart er - de blev hvor de var.

    Nu prøver jeg og en kammerat lige i morgen - og lykkes det ikke - så afventer jeg en stål armeret slange. MC er jo trods alt fra 1987 - og vil tro det er den orig. der sidder. Så gammel en bremseslange ville jeg jo ikke køre med - og når dele af den til kobling er lavet af det samme - så må den sgu også skiftes.

    Lykkes det fredag - så kan den nye slange ligge til det bliver vinter. Har fandeme lige fået den færdig - og så driller noget så latterligt som udluftningen..


  • #16   16. jul 2015 #14

    Må jeg indrømme at jeg ikke aaaaner - MEN har samme model på bremsen - og den virker perfekt. Tror derfor ikke det er noget med at den nye ikke "leverer varen".


  • #18   16. jul 2015 #17

    Hmm - når man pumper tryk - så kun 2/3..?? - DET har vi i hvert fald ikke overholdt. Men ok - når vi har brugt den der Harald Skrald ting - så har greb slet ikke været rørt.

    Prøver lige tricket i morgen aften. Nu kan jeg sidde og bande over endnu en torsdag - jeg IKKE kommer på havnen - fååååårk.


  • #20   16. jul 2015 Vi kom for resten til at tænke på noget - når man bruger udlufter på trykluft - skal man så tage greb - eller bare lade det være helt "ude"..??

  • #22   16. jul 2015 #21 - prøv at sige det - så burde det være indlysende smiley

  • #23   16. jul 2015 Jeg har haft held med en del gange på mc/scooter og ta en klar benzin slange på udluftingst skrue og så op i mastaren og få det til at køre rundt, og husk som #17 siger må du ikke trykke det for langt ind, nogen gange virker det og slå det 1-5-2,5 cm ind hurtig 10-20 gange. Men det kan sku drille lidt

  • #25   18. jul 2015 UPDATE: Problem næsten løst - vi brugte Harald Skrald udlufteren - og kørte en 1/2 liter bremse væske igennem - 4-5 gange - så var den der stort set.

    (men skifter nu alligevel til stålarmeret slange og ny slave cylinder. Der er nemlig bitte små "metal støvkorn" i væsken - og der bliver ved med at komme sort væske retur i master - når vi lufter på gammeldags maner).


Kommentér på:
HYDRAULISK KOBLING (Honda VT1100 - 1987).

Annonce