1.392 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Hårdere fjedre vs progressive. Hjælp + forklaring. Hårdere fjedre vs progressive. Hjælp + forklaring.

Godmorgen og glædelig fredag til alle!!
Dette indlæg vedrør hvilke fjedre det bedst kan betale sig at investere i..
Hårdere linære eller progressive fjedre. Forgaflen på min Cbr rammer den nederste bro, til trods for den er spændt helt op.
Det er et problem af flere årsager..

Det egentlige spørgsmål består i jeg vil vide hvilken slags fjeder jeg får ha den største justeringsmulighed med + hvordan de reagere under belastning.

Og det er meget vel set hvis man kan pensle det ud smiley smiley

smiley smiley smiley

Mvh Mike

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hårdere fjedre vs progressive. Hjælp + forklaring.
  • #1   24. jul 2015 1. vil jeg gætte på den bunder ud fordi der mangler olie eller der er andre defekter på gaflen.

2. Progressive, som navnet muligvis antyder bliver hårdere ved mere belastning, og vil ikke virke så hårde ved små bump, hvor imod vægt afstemte fjedre har en lineær bevægelse.

Nogen kan lide det ene andre det andet, til alm. vej brug hælder jeg nok mest til de progressive, men det skal du selv afgøre.

• #2   24. jul 2015 hvis det er stuntbiken, så ville jeg vælge lineære fjedre, men hårdere end standard...

• #3   24. jul 2015 Okay. Så lad mig komme med forklaringen.
    Det er forgaflen til min stuntcykel og det er ikke fordi den har fejl eller mangler, men at den er hårdt belastet.
    Grunden til jeg vil ha en ændring i gaflen så den bliver hårdere er for at jeg gerne vil øge den afstand jeg kan rulle på forhjulet. Dvs at med de nye fjedre skal gaflen synke et par cm mindre - så den hurtiger bliver stabil og der går mindre energi tabt i pickuppet.

• #4   24. jul 2015 Det er til den Niels Christian

• #5   24. jul 2015 hvis den går på er der for lidt olie (olie kan ikke kompremeres/ trykkes sammen)

• #6   24. jul 2015 kkj92dk...

Mener du at hvis der er den korrekte mængde olie i gaflen , så kan den ikke trykkes sammen? smiley

• #7   24. jul 2015 nej vis der den korekte mængde i kan top og bund på et gaffelben (lige præcis) ikke støde sammen

hvis der er formeget bruger den ikke alt hele forgaflen typisk omkring 130mm

• #8   24. jul 2015 Der er jo så lige et par ting du kan lege med inden du overvejer nye fjedre. Mere olie. Tykkere olie. Begge dele ville ikke være tilrådeligt på en gade-mc. Men en stuntbike der vel ikke kommer op i højere fart end 60-70 kmt så kan jeg ikke se problemet i at lege med de ting.

• #9   24. jul 2015 som Chris skriver...Det lader til at være et godt sted at starte...der er mange som skriver at de bruger 15w olie og fylder en lille smule ekstra i (a'la 10ml) det er da værd at prøve!
    er meget blank på hvordan en stuntbike skal sættes op, for det er jo nogen helt andre belastninger den bliver udsat for og er ikke lige klar over hvordan den bliver "perfekt".
    den skal nok løsnes godt i rebound'en hvis du skifter til tykkere olie så den ikke bare sætter sig helt smiley

• #10   25. jul 2015 Det kunne godt være man skulle prøve med mere olie i gaflen, men frygter at det vil medførere en nedsat levetid på pakdåserne, som i forvejen er meget kort..
    Jeg bruger 20w olie.

Fjedrene er også blødere fra fabrikken end de er på så mange andre af de cykler man stunter på.

• #11   30. sep 2015 Personligt fortrækker jeg en lineær fjeder frem for en progressiv, på den måde kan jeg selv styre hvor progressiv jeg vil have gaflen via oliehøjden.
    Det kræver lidt forsøg at finde sin helt egen oliehøjde men det er bestemt timerne værd.

Kommentér på:
Hårdere fjedre vs progressive. Hjælp + forklaring.

Annonce