3.730 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 53 Svar

Hjælp !!! Problem med karburator Hjælp !!! Problem med karburator

Kære MC kollegaer smiley
Håber der er et par sjæle der kan hjælpe mig med dette problem eller en mulig årsag til problemet smiley

For at starte med begyndelsen...
Jeg besluttede at doktorere på min GSX 550 ED fra 84, idet den kørte dårligt i tomgang og ikke kunne starte når den er varm.
Har købt en haynes manual til hjælp.
Fik at vide jeg skulle prøve at rense karburatorerne og synkronisere dem.
Har købt en cabtune og skilte så mc'en ad så jeg kunne på karburatorerne ud.
Skilte dem at og rensede dem efter hjælp fra haynes.
Nu har jeg så samlet det hele igen.
På med shoker og vroom så kom der liv...
Da den var blevet varm og shoker taget af, kørte den meget ujævnt, stoppede maskinen, satte cabtune på de 2 vaccunskruer ( der er kun 2 karburatorer til hver 2 cylindrer) og så ville den ikke starte.
Prøvede efter haynes vejledning at skrue lidt på synkroniseringsskruen, stadig intet liv, skruede noget mere og efter en del skruen ville den starte meget pruttende, ujævnt og lydense som kørende på 3 cylindre.
Har tjekket alle tændrørene og de er ikke våde og ser alle ens ud.
Efter jeg fik liv i den, viste cabtune masser af vaccum på den ene side men intet vaccum i den anden side.
Har prøvet at bytte om på slangerne, for det kunne jo være den ene slange var defekt, men resultatet blev det samme.
Der er masser af vaccum på den venstre side ved tomgang men intet i højre side, når jeg giver gas kommer der lidt vaccum i højre side og endnu mere i venstre.
Nogen der har en ide om hvad der kan være galt og hvordan jeg skal ordne det ?
På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp !!! Problem med karburator
  • #1   5. sep 2015 Den er heeelt ude af vacuum justering. Så vidt jeg ser er du på rette spor, bare slet ikke langt nok. Husk at synkroniersere lidt højere end tomgang-ved f.eks.1900 - 2200 omdr. pr. min. og så altid sikre dig at din motor er driftsvarm

• #2   5. sep 2015 Prøv lige at checke selve indsugningsstudser, de har det med at løsne sig fra flangen på topstk , det gir falsk luft, tjek evt. med lidt dieselstart!

• #3   5. sep 2015 Ok, det prøver jeg smiley
    Virker bare lidt underligt at jeg skal skrue så meget på synkroniseringsskruen i forhold til hvor den stod før...
    Jeg prøver at tjekke indsugnings studserne

• #4   5. sep 2015 Nårdu renser kan du jo komme ud for nærmest alt + masser af MC-ister forsømmer det her

• #5   5. sep 2015 Men kan det godt gøre at den lyder til at køre på 3 cylindre?
    Jeg skruede ikke på nogen af indstillingsskruerne da jeg rensede den, skilte kun det ad som jeg skulle i følge manualen og samlede igen.

• #6   5. sep 2015 Nu har jeg lavet et experiment.
    Prøvede at skrue synkron skruen helt ud, startede MC en og kørte den varm, denne gang var der vaccum på begge karburatorer men dobbelt så meget på højre som på venstre, skruede på skruen og de kom tættere på hinanden, indtil den højre var ca 1/4 højere end den venstre hvor mc'en gik ud.
    Prøvede at starte igen uden held... Så skruede jeg skruen en omgang, fik liv i den nu med masser af vaccum i venstre side og næsten intet i højre side, skruede skruen lidt ud med det resultat at mc'en gik ud og nu vil den overhovedet ikke starte igen....
    Undrer mig

• #8   5. sep 2015 Har i øvrigt undret mig over noget...
    Når man skal stille ventiler er cylinder 1 den længst til højre (ifølge manualen), men når man skal sætte tændrørshætterne på er cylinder 1 længst til venstre, det giver jo ikke rigtig nogen mening, eller hva?

• #9   5. sep 2015 Hans Henrik, nu er jeg vant til diesel motorer smiley
    Men man lærer jo ikke noget ved ikke at prøve sig frem.
    Heldigvis er her jo er forum med mange dygtige gør-det-selv folk som ikke er bange for at hjælpe, frem for at komme med dumme kommentarer smiley

• #10   5. sep 2015 Bær over med Hans Henrik, det er en dårlig vane han har. Det er tilsyneladende normalt at mennesker der opnår erfaring og expert viden, bliver dårlige til at begå sig socialt..

• #11   5. sep 2015 der er da heldigvis så mange andre flinke og hjælpsomme mc'ister her, så det går jo nok endda smiley

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #12   5. sep 2015 Cyl. 1 er altid fra venstre når du sidder på cyklen, har du tjekket kompressionen, tror den mangler på cyl 2 eller 3. evt for stramme ventiler

• #13   5. sep 2015 Fanta H.
    Ok det var også det jeg tænkte, men hvordan kan det så være at cyl 1 er modsat når der skal justeres ventiler?

• #14   5. sep 2015 Hans Henrik vil sikkert håne mig som den amatør jeg er, men når jeg checker/justere ventiler, så kigger jeg på ventilerne, og måler/justerer når hver cylinder står på TDC efter indsugnings ventilerne har åbnet.
    Men det er idiotsikkert for misforståelser og fejl i diverse manualer

• mogens f
    mogens f Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 3 MC-er: 1 Svar: 35
    #15   5. sep 2015 Har du tjekket de 2 membraner?
    Under de 2 store firkantige låg. smiley
    Hvis der er hul i den ene så bliver vakuumet märkeligt.

• #16   5. sep 2015 Jeps det har jeg tjekket, har jo adskilt dem og renset dem, men tænker jeg giver dem en tur mere i morgen bare for at være sikker smiley

• mogens f
    mogens f Tilmeldt:
    mar 2010

#17   5. sep 2015 Så kan du jo "grov"-synkronisere dem når de alligevel er ude.
    Bare kig efter så spjäldene åbner "nogenlunde"(helst dead on) samtidigt så er du nok närmere end nu. smiley
    Held og lykke.

• mogens f
    mogens f Tilmeldt:
    mar 2010

#18   5. sep 2015 Jeg havde nok også lige skruet tomgangsblandningsskruerne ud, efter at have tjekket hvor mange omdrejninger de er skruede ud (målt fra bund) og bläst de kanaler med lidt trykluft samtidigt som tomgangsdysserne er ude.
    Der står sikkert i Haynes at de skal stå omkring 1-1,5 omdrejninger ud, men de fleste äldre motorcykler vil gerne have lidt mere benzin på tomgang og lave omdrejninger.
    2-2,5 omdrejninger ud havde jeg sat dem på.
    De bestämmer blandningen på tomgang, så,,;-)
    Obs. Ikke de er ikke luftskruer,,som jo giver mere luft i blandningen jo mere man skruer ud.
    Skruer man disse ud så giver de en federe blandning.

• #19   6. sep 2015 Det jeg lagde mærke til i går var, at med shokerne slået til kørte motoren rimelig jævnt og der var godt vaccum på begge sider (ikke ens men tæt på)
    Da jeg slog shokeren fra begyndte den at køre ujævnt og vaccummet forsvandt næsten fra den ene karburator

• #20   6. sep 2015 Jeg har uploaded et billede fra manualen..
    Hvilke skruer er det helt nøjagtig jeg skal stille på ?
    Håber billedet hjælper

profilbillede
  • #22   6. sep 2015 Motoren har kun kørt 38.000 km, så kan da ikke forestille mig at de skulle være slidt, men jeg har 2 sæt karburatorer, kan jeg tage indmaden fra den anden og sætte i denne? Den anden kan desværre ikke bruges som den er da den er irret indeni.

• #23   6. sep 2015 Der står i haynes manual at pilot skruerne ikke så stilles på da de er forudindstillet fra producenten i henhold til gældende forurenings lov i det område den bliver solgt.

• #24   6. sep 2015 Mange gode indlæg. En ting der ikke er berørt, som jeg mener kan være en årsag er!
    Der er utroligt lidt plads ved af og på montage. Den tilslutnings studser som sidder på begge sider er af en ret høj alder formoder jeg og de bliver stive med tiden, og besværliggør montagen med muligheder for brud ved tvang. Jeg har på din model flere gange varmet dem godt op enkeltvis før montage, og brugt en lille strimmel "2 omgange" gaffa i rillen hvor der skal strammes til. Jeg har desuden oplevet at jeg lige skulle rette lidt på "spændebånd", som jeg også har oplevet godt kunne bruge lidt diameter for at kunne spænde sammen om gummiet (der gaffa hjalp lidt "teoretisk"). Som de andre gæve gutter skriver er det jo en vacumm karburator og derfor skal hele linjen jo skabe det vacumm samme sted for begge karburatorer. fejler en med falsk luft som du kan kontrollere med æter som tidligere beskrevet, er det never ending story om igen. Har selv kan du høre haft noget bøvl med netop din udfordring. Pøj pøj med det.

• mogens f
    mogens f Tilmeldt:
    mar 2010

#25   6. sep 2015 Pilot screws er nr. 69.

• #26   6. sep 2015 Hej igen.
    Nu har jeg haft det hele pillet af og fået de andre karburatorer renoveret og sat på.
    Disse kaburatorer har pilot skruer og dem har jeg sat på 2 1/2 omgange.
    Blæst alle dyser osv igennem med luft.
    Jeg har aldrig før kunnet starte den kold uden shoker, men denne gang startede den uden shoker med det samme.
    Den hoster og hakker, prutter og lyder som en der kører på 3 cylindre (meget pruttende og ujævnt)
    Kørte den varm og satte cabtune på.
    Den viste masser af vaccum på venstre side og intet på højre side.
    Efter at have skruet synkronskruen helt ud viste højre side 3/4 vaccum i forhold til venstre side, men skruen kan ikke justeres mere ud.
    Har tjekket alle gummiere på begge sider og de er både bløde og ser fine ud.
    Nogen ideer ?

• #27   6. sep 2015 Kunne det være et problem i cylinderen. Manglende kompression.

• #28   6. sep 2015 Har tænkt på det, må ud og købe en kompressions tester i morgen smiley

• #29   6. sep 2015 Jeg undrer mg dog stadig over hvordan cyl 1 kan være 2 forskellige ?
    Når man sætter tændrørshætterne på er cyl 1 den længst til venstre, altså ved gearet, men når man skal justere ventiler er cyl 1 den længst til højre, det er hvertfld sådan den er justeret... Er det forkert eller er det sådan det skal være?
    Tænker bare at hvis det var forkert og ventilerne virkelig var justeret 180 grader forkert ville den vel slet ikke kunne starte?

• #30   6. sep 2015 Nummer 1 er altid nummer 1.
    Prøv at checke dem som jeg foreslog i #14

• #31   6. sep 2015 Ok... Den havde jeg lige misset smiley
    Så du kører krumtappen til indsugningsventilerne har åbnet og lukket igen og måler med det anbefalede mellemrum der?

• #32   6. sep 2015 Ja når stemlet er i top. Det virker uanset om man kender tændingsrækkefølgen eller ej

• #33   6. sep 2015 Ok smiley

• #34   7. sep 2015 Vil du gå efter det laveste eller højeste mellemrum?
    Den siger 0,08 - 0,13 mm
    Jeg sigter efter 0,1 mm

• #35   7. sep 2015 hej.. her er egne erfaringer med den type motor og carb, det er en rigtig satan at arbejde med. Der er flere ting der skal spille Max inden en reel fin indstilling kan laves.. 1 tjek ventiler og lav en kompression test da 2 cylindre arbejder på samme carb skal dette spille Max før du går videre. De er dog nemme at justere da de er med stille skruer, ventilrum Max 0,05. Sæt nye tændrør i selvom de gamle ser fine ud det giver en forskel. De forreste spændbånd bliver trætte med tiden tjek dem og kort dem evt ned. Sæt begge spjæld helt ens med et stykke svejse tråd til at justere. skru nålene 1,5 omgang ud fra dødpunkt. pilot dyse er str 35 andet dur ikke helt godt. kontroller så dine nåle ventiler at de sidder ens og gerne i midterste rille eller en ned alt efter resten af mc opsætningen. kontroller at choker kablerne sidder rigtigt du kan fra toppen af carb uden låg se det hul de åbner og lukker. De skal kunne lukke helt. kontroller at der ikke kan komme falsk luft under hvor de er monteret. start cyklen og lad den blive varm. prøv så at give lidt choker,dør den er det godt hvis ikke så giv skruerne en halv omgang mere og så fremdeles. Du kan ikke bruge carbtune til tomgang grundet de begrænsede justerings muligheder. når tilfreds tomgang er nået så giv lidt gas bliver den oppe i tomgang så skal tomgangsskruen lidt ud igen . 4000 omdrejninger justerer du med carbtune. Du kan høre når der er rigtigt. håber det kan i det mindste hjælpe lidt. Mvh Tommy

• #36   7. sep 2015 Tommy, tak for den udførlige guide smiley
    Det må jeg prøv i løbet af ugen smiley
    Skal ud og købe en kompressionstester i dag.
    Jeg har ganske vist justeret ventiler efter bogen men prøver da lige den metode i skriver.
    Lige et spørgsmål eller to smiley
    Hvilke skruer er det jeg skal stille på hvis den ikke dør ved shoker når den er varm?
    Og hvordan kontrollerer jeg om den suger luft under shokeren?
    Der står i bogen at pilot skruerne skal hav 1 5/8 - 2,5 omgange så er 1,5 omgange nok?
    Er det kun spændebåndene mellem karburator og motor der er vigtig?

• #37   7. sep 2015 hej. hvis den ikke dør ud eller i det mindste prøver på det sulter den, giv justér skruerne der sidder forrest på hver carb et lille nøk mere. Skal siges at dette ikke er en regel men en erfaring på denne mc. Skal gerne ende med at du kan starte og kun bruge 10 —20 sek på choker på en alm dag ( længere om vinteren). Det er kun de forreste spændbånd jeg har erfaret bliver for lange. De 1,5 omgang er for at starte et sted du kommer til at justere over et par gange. Mine sidder mellem 1 og 2 efter justering. når du tager lågene af karburator og kigger forrest kan du se et lille hul hvor messing stemplerne til chokere er. giv den fuld choker så skal der være fri passage til hullerne, tag chokere helt af så kan du se om de lukker helt I. altså der skal være lidt løs kabel de sidste mm. hattene hvor choker kabler sidder er i plast og bliver slidt med tiden det er den der skal sidde tæt så der ikke kan komme falsk luft derned.. hvis det er så skriver du bare kan efterhånden denne karb i søvne har siddet som dig og revet håret ud i fortvivlelse. men alt dette burde få den til et punkt hvor du kan starte cyklen og derefter få den kørt helt ind.

• #38   9. sep 2015 Tommy, du skriver at hoved dyserne skal være nr 35.
    Hvad med resten af delene?
    Jeg har dele fra 2 karburator konfigurationer, der i blandt både hoved dyser nr 35 og 40

• #39   9. sep 2015 hej det er pilot dyserne der er 35. hoved dyser ca 102 i midten og 95 i siderne, så vidt jeg husker. alle andre standard.

• #40   10. sep 2015 Ok, de store nåle dyser har jeg både med 3 og 5 huller, hvilke skal jeg bruge? Er det lige meget?
    Kompressionstesten viste 11 - 11,5 bar på alle cylindre

• #41   10. sep 2015 prøv dem med 5 huller alt den i den midterste. husk at mærk efter hakker på nålene de skal være pænt og lige. 11 bar er rigtig fint svarer til ca 150 psi som er over middel.

• #42   10. sep 2015 Ok, nålene ser fine ud og sidder i midterste rille.
    Spændebånd skiftet ud med andre mindre slidte og shokeren ser ud til at virke fint

• #43   10. sep 2015 jamen så er det vel ikke andet for end at prøve lykken på starter en..

• #44   11. sep 2015 Nu har jeg så prøvet,
    En ville godt starte med fuld shoker, men så snart jeg tog shoker af døde den fuldstændig.
    Med fuld shoker igen startede den med dør når shoker tages af.
    Pilot skruerne er nu 3 omgange ude og den hoster lidt og dør igen med det samme...
    What to do what to do ?

• mogens f
    mogens f Tilmeldt:
    mar 2010

#45   11. sep 2015 Du må nok lige rense karburatorerne igen,,alle dysser,,OG alle kanaler.
    Pröv med ultralydsvask.
    Jeg tror IKKE at du skal blande med andre nåle fra de andre karbs hvis de ikke har samme antal hak,,tjek om det er samme slags nåle,,det står på dem.
    Tjek alle membraner,,igen.
    Tjek alle slanger til, og fra karbs, alle skal väre hele.
    Hvordan gik det med synkroniseringen når du havde karbs af?
    Tomgangsskruen? Åbner den spjällene lidt?
    Svömmernivåen?
    Spjället skal cirka vise et halvt hul af de 2-3 progressionshullerne ved tomgangsdyssen, hvis de gör det begge to, og der er rent i karbsen, og ikke nogle revner i membranerne og alle dysser er rigtige så skal den starte.

• #46   11. sep 2015 Nu fik jeg liv i den, tror skruerne er på snart 3 omgange, men den dør ikke når jeg giver shoker, den prøver at gå ud men gør det ikke,
    Har kørt med ca 3500 omdr og synkroniseret karburatorerne efter cabtune, med den faldt i omdrejninger og lød mere rå i lyden, skal den det ?
    Nu slapper den lige af i 10 min så prøver jeg at starte igen og give shoker

• mogens f
    mogens f Tilmeldt:
    mar 2010

#47   11. sep 2015 Hvis du fik samme fenomen, at der ikke er vakuum på den ene side når du sätter Carbtunen på de "nye" karbs,,er den så helt iorden, den der Carbtune??
    Og sig ikke at den er ny,,selv nye ting kan väre istykker.;-)
    Har du prövet at skifte på slangerne til Carbtune?
    Flytter problemet sig, så er det karbs om ikke så er det Carbtune.
    Er der dämpningsskruer på Carbtune?
    Pröv at skrue lidt på dem,,nålen skal ikke stå helt stille den skal vibrere meget lidt så ved du at der åbent.

• mogens f
    mogens f Tilmeldt:
    mar 2010

#48   11. sep 2015 Hvorfor choker hvis den er varm??

• mogens f
    mogens f Tilmeldt:
    mar 2010

#49   11. sep 2015 Jeg ser nu at du har prövet at skifte på slangerne,,sorry. smiley

• mogens f
    mogens f Tilmeldt:
    mar 2010

#50   11. sep 2015 Hvordan ser dit luftfilter ud?
    Har du noget?

• #51   11. sep 2015 Wee indtil videre virker det smiley
    Den startede fint og den døde da jeg gav den fuld shoker, den kører en anelse ujævnt i tomgang men ikke noget i forhold til før og i de lave omdr vil den gerne dø lidt ved gas givning men den gør det ikke....
    Så skal der bare prøves en tur i morgen og se om det er bedre når den er kold smiley

• #52   11. sep 2015 Nej cabtune gav fint udslag bare ikke det samme i begge sider (har skiftet gummierne mellem karburator og motor)
    Har justeret cyl så cabtune giver det samme i begge sider.
    Fuld shoker når den er varm skulle indikere om den fik nok at leve af smiley
    Nu ser jeg om den vil starte i morgen når den er kold og om den kan køre tomgang uden at gå ud.

• #53   11. sep 2015 hej. Lyder da til du har ramt lidt succes. glæder mig til at høre resultat af turen i morgen. lærte på min at hvis den går dårligt i mellem området kan man give lidt choker, bliver det bedre med trækket tørster den lidt.Jeg trak nålene et trin op og så passede den igen.. Mvh Tommy.

• #54   12. sep 2015 Så er første lille prøvetur overstået, og den kører langt bedre i motoren end før, og den kunne køre tomgang efter 40-50 sekunder med shoker, så det er en klar forbedring, kørte også fint i de lave omdr.

• #55   21. mar 2016 Hej igen folkens smiley

Nu er det noget tid siden jeg sidst har haft startet min MC, og nu kører den rent ad h... Til.
    Lyder som om den kun kører på 3 cylindre, og det eneste jeg har gjort siden jeg sidst justerede den, er at pille udstødning af og male udstødningen.

Så den står nok på en helt ny omgang motor justering.

Jeg vil lige høre om der er nogen af jer der ved hvor man kan købe reservedele til sådan en ældre dame, tænker jeg vil have nogle nye gummier mellem karburator og indsugning, evt nogle nye dyser til karburator

Det er en Suzuki gsx 550 ed fra 84

Mvh Anders

Kommentér på:
Hjælp !!! Problem med karburator

Annonce