Hjælp !!! Problem med karburator Hjælp !!! Problem med karburator
Kære MC kollegaer
Håber der er et par sjæle der kan hjælpe mig med dette problem eller en mulig årsag til problemet
For at starte med begyndelsen...
Jeg besluttede at doktorere på min GSX 550 ED fra 84, idet den kørte dårligt i tomgang og ikke kunne starte når den er varm.
Har købt en haynes manual til hjælp.
Fik at vide jeg skulle prøve at rense karburatorerne og synkronisere dem.
Har købt en cabtune og skilte så mc'en ad så jeg kunne på karburatorerne ud.
Skilte dem at og rensede dem efter hjælp fra haynes.
Nu har jeg så samlet det hele igen.
På med shoker og vroom så kom der liv...
Da den var blevet varm og shoker taget af, kørte den meget ujævnt, stoppede maskinen, satte cabtune på de 2 vaccunskruer ( der er kun 2 karburatorer til hver 2 cylindrer) og så ville den ikke starte.
Prøvede efter haynes vejledning at skrue lidt på synkroniseringsskruen, stadig intet liv, skruede noget mere og efter en del skruen ville den starte meget pruttende, ujævnt og lydense som kørende på 3 cylindre.
Har tjekket alle tændrørene og de er ikke våde og ser alle ens ud.
Efter jeg fik liv i den, viste cabtune masser af vaccum på den ene side men intet vaccum i den anden side.
Har prøvet at bytte om på slangerne, for det kunne jo være den ene slange var defekt, men resultatet blev det samme.
Der er masser af vaccum på den venstre side ved tomgang men intet i højre side, når jeg giver gas kommer der lidt vaccum i højre side og endnu mere i venstre.
Nogen der har en ide om hvad der kan være galt og hvordan jeg skal ordne det ?
På forhånd tak
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
sep 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Emner: 4 Svar: 530
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 19 Svar: 104
Virker bare lidt underligt at jeg skal skrue så meget på synkroniseringsskruen i forhold til hvor den stod før...
Jeg prøver at tjekke indsugnings studserne
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
feb 2013
Jeg skruede ikke på nogen af indstillingsskruerne da jeg rensede den, skilte kun det ad som jeg skulle i følge manualen og samlede igen.
feb 2013
Prøvede at skrue synkron skruen helt ud, startede MC en og kørte den varm, denne gang var der vaccum på begge karburatorer men dobbelt så meget på højre som på venstre, skruede på skruen og de kom tættere på hinanden, indtil den højre var ca 1/4 højere end den venstre hvor mc'en gik ud.
Prøvede at starte igen uden held... Så skruede jeg skruen en omgang, fik liv i den nu med masser af vaccum i venstre side og næsten intet i højre side, skruede skruen lidt ud med det resultat at mc'en gik ud og nu vil den overhovedet ikke starte igen....
Undrer mig
feb 2013
Når man skal stille ventiler er cylinder 1 den længst til højre (ifølge manualen), men når man skal sætte tændrørshætterne på er cylinder 1 længst til venstre, det giver jo ikke rigtig nogen mening, eller hva?
feb 2013
Men man lærer jo ikke noget ved ikke at prøve sig frem.
Heldigvis er her jo er forum med mange dygtige gør-det-selv folk som ikke er bange for at hjælpe, frem for at komme med dumme kommentarer
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 8 Emner: 36 Svar: 382
feb 2013
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
feb 2013
Ok det var også det jeg tænkte, men hvordan kan det så være at cyl 1 er modsat når der skal justeres ventiler?
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 293
Men det er idiotsikkert for misforståelser og fejl i diverse manualer
mar 2010
Følger: 3 MC-er: 1 Svar: 35
Under de 2 store firkantige låg.
Hvis der er hul i den ene så bliver vakuumet märkeligt.
feb 2013
mar 2010
Bare kig efter så spjäldene åbner "nogenlunde"(helst dead on) samtidigt så er du nok närmere end nu.
Held og lykke.
mar 2010
Der står sikkert i Haynes at de skal stå omkring 1-1,5 omdrejninger ud, men de fleste äldre motorcykler vil gerne have lidt mere benzin på tomgang og lave omdrejninger.
2-2,5 omdrejninger ud havde jeg sat dem på.
De bestämmer blandningen på tomgang, så,,;-)
Obs. Ikke de er ikke luftskruer,,som jo giver mere luft i blandningen jo mere man skruer ud.
Skruer man disse ud så giver de en federe blandning.
feb 2013
Da jeg slog shokeren fra begyndte den at køre ujævnt og vaccummet forsvandt næsten fra den ene karburator
feb 2013
Hvilke skruer er det helt nøjagtig jeg skal stille på ?
Håber billedet hjælper
feb 2013
feb 2013
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 25
Der er utroligt lidt plads ved af og på montage. Den tilslutnings studser som sidder på begge sider er af en ret høj alder formoder jeg og de bliver stive med tiden, og besværliggør montagen med muligheder for brud ved tvang. Jeg har på din model flere gange varmet dem godt op enkeltvis før montage, og brugt en lille strimmel "2 omgange" gaffa i rillen hvor der skal strammes til. Jeg har desuden oplevet at jeg lige skulle rette lidt på "spændebånd", som jeg også har oplevet godt kunne bruge lidt diameter for at kunne spænde sammen om gummiet (der gaffa hjalp lidt "teoretisk"). Som de andre gæve gutter skriver er det jo en vacumm karburator og derfor skal hele linjen jo skabe det vacumm samme sted for begge karburatorer. fejler en med falsk luft som du kan kontrollere med æter som tidligere beskrevet, er det never ending story om igen. Har selv kan du høre haft noget bøvl med netop din udfordring. Pøj pøj med det.
mar 2010
feb 2013
Nu har jeg haft det hele pillet af og fået de andre karburatorer renoveret og sat på.
Disse kaburatorer har pilot skruer og dem har jeg sat på 2 1/2 omgange.
Blæst alle dyser osv igennem med luft.
Jeg har aldrig før kunnet starte den kold uden shoker, men denne gang startede den uden shoker med det samme.
Den hoster og hakker, prutter og lyder som en der kører på 3 cylindre (meget pruttende og ujævnt)
Kørte den varm og satte cabtune på.
Den viste masser af vaccum på venstre side og intet på højre side.
Efter at have skruet synkronskruen helt ud viste højre side 3/4 vaccum i forhold til venstre side, men skruen kan ikke justeres mere ud.
Har tjekket alle gummiere på begge sider og de er både bløde og ser fine ud.
Nogen ideer ?
nov 2005
Følger: 2 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 148 Svar: 1.027
feb 2013
feb 2013
Når man sætter tændrørshætterne på er cyl 1 den længst til venstre, altså ved gearet, men når man skal justere ventiler er cyl 1 den længst til højre, det er hvertfld sådan den er justeret... Er det forkert eller er det sådan det skal være?
Tænker bare at hvis det var forkert og ventilerne virkelig var justeret 180 grader forkert ville den vel slet ikke kunne starte?
feb 2014
Prøv at checke dem som jeg foreslog i #14
feb 2013
Så du kører krumtappen til indsugningsventilerne har åbnet og lukket igen og måler med det anbefalede mellemrum der?
feb 2014
feb 2013
feb 2013
Den siger 0,08 - 0,13 mm
Jeg sigter efter 0,1 mm
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 5 Emner: 6 Svar: 50
feb 2013
Det må jeg prøv i løbet af ugen
Skal ud og købe en kompressionstester i dag.
Jeg har ganske vist justeret ventiler efter bogen men prøver da lige den metode i skriver.
Lige et spørgsmål eller to
Hvilke skruer er det jeg skal stille på hvis den ikke dør ved shoker når den er varm?
Og hvordan kontrollerer jeg om den suger luft under shokeren?
Der står i bogen at pilot skruerne skal hav 1 5/8 - 2,5 omgange så er 1,5 omgange nok?
Er det kun spændebåndene mellem karburator og motor der er vigtig?
maj 2012
feb 2013
Hvad med resten af delene?
Jeg har dele fra 2 karburator konfigurationer, der i blandt både hoved dyser nr 35 og 40
maj 2012
feb 2013
Kompressionstesten viste 11 - 11,5 bar på alle cylindre
maj 2012
feb 2013
Spændebånd skiftet ud med andre mindre slidte og shokeren ser ud til at virke fint
maj 2012
feb 2013
En ville godt starte med fuld shoker, men så snart jeg tog shoker af døde den fuldstændig.
Med fuld shoker igen startede den med dør når shoker tages af.
Pilot skruerne er nu 3 omgange ude og den hoster lidt og dør igen med det samme...
What to do what to do ?
mar 2010
Pröv med ultralydsvask.
Jeg tror IKKE at du skal blande med andre nåle fra de andre karbs hvis de ikke har samme antal hak,,tjek om det er samme slags nåle,,det står på dem.
Tjek alle membraner,,igen.
Tjek alle slanger til, og fra karbs, alle skal väre hele.
Hvordan gik det med synkroniseringen når du havde karbs af?
Tomgangsskruen? Åbner den spjällene lidt?
Svömmernivåen?
Spjället skal cirka vise et halvt hul af de 2-3 progressionshullerne ved tomgangsdyssen, hvis de gör det begge to, og der er rent i karbsen, og ikke nogle revner i membranerne og alle dysser er rigtige så skal den starte.
feb 2013
Har kørt med ca 3500 omdr og synkroniseret karburatorerne efter cabtune, med den faldt i omdrejninger og lød mere rå i lyden, skal den det ?
Nu slapper den lige af i 10 min så prøver jeg at starte igen og give shoker
mar 2010
Og sig ikke at den er ny,,selv nye ting kan väre istykker.;-)
Har du prövet at skifte på slangerne til Carbtune?
Flytter problemet sig, så er det karbs om ikke så er det Carbtune.
Er der dämpningsskruer på Carbtune?
Pröv at skrue lidt på dem,,nålen skal ikke stå helt stille den skal vibrere meget lidt så ved du at der åbent.
mar 2010
mar 2010
mar 2010
Har du noget?
feb 2013
Den startede fint og den døde da jeg gav den fuld shoker, den kører en anelse ujævnt i tomgang men ikke noget i forhold til før og i de lave omdr vil den gerne dø lidt ved gas givning men den gør det ikke....
Så skal der bare prøves en tur i morgen og se om det er bedre når den er kold
feb 2013
Har justeret cyl så cabtune giver det samme i begge sider.
Fuld shoker når den er varm skulle indikere om den fik nok at leve af
Nu ser jeg om den vil starte i morgen når den er kold og om den kan køre tomgang uden at gå ud.
maj 2012
feb 2013
feb 2013
Nu er det noget tid siden jeg sidst har haft startet min MC, og nu kører den rent ad h... Til.
Lyder som om den kun kører på 3 cylindre, og det eneste jeg har gjort siden jeg sidst justerede den, er at pille udstødning af og male udstødningen.
Så den står nok på en helt ny omgang motor justering.
Jeg vil lige høre om der er nogen af jer der ved hvor man kan købe reservedele til sådan en ældre dame, tænker jeg vil have nogle nye gummier mellem karburator og indsugning, evt nogle nye dyser til karburator
Det er en Suzuki gsx 550 ed fra 84
Mvh Anders
Hjælp !!! Problem med karburator