2.542 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Kan ikke starte min Honda CB 550 four Kan ikke starte min Honda CB 550 four

Godaften venner!

Jeg har en Honda Cb 550 four, som jeg prøver at få igang. Hvis vi skruer tiden 5 år tilbage kørte den perfekt, men kørte pludselig på 1 cylinder. Efter total rengøring og ny tænding, kom vi frem til, at det nok var tændspolen.

Her 5 år efter har jeg fået skaffet en aftermarket spole, til den årgang. Men efter at have installeret den, kan jeg slet ikke få den i gang. Jeg kan høre den starter på cylinder 3. (cylinder 2 og 3 forsynes af den nye spole). Jeg prøver så at hive alle tændrør op. Her kan jeg konstatere at de er helt våde og sorte. Jeg rensede dem og puttede dem i igen. I 2 sekunder kan jeg høre den går på flere cylindre, men efter det går den tilbage på cylinder 3 igen.

Og det skal siges den giver et ordenligt knald, når man prøver at starte den. Jeg gætter så her, at den antænder, når cylinder 2 er i udstødningstakten, da det så antænder hele den uforbrændte mix i udstødningen.

Jeg tror personligt det er vattede tændrør.. Hvad tror I?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan ikke starte min Honda CB 550 four
  • #1   14. sep 2015 Har du skiftet benzin? Den kan ikke starte på 5 år gammel benzin.

• #2   14. sep 2015 Jesper J: Min Z750E startede fint på 6-7 år gammel benzin.

Jeg ville for det første kontrollere at tændingen står rigtigt på mærkerne, og korrekt afstand på platiner (eller bedre endnu, montere elektronisk tænding).
    Dernæst ville jeg gå karburatorerne igennem. 40 sætter sine spor, og selvom du justerer dem ind efter bogen, er det ikke sikkert det bliver helt godt, hvis dyser og nåle er slidte.

• #3   14. sep 2015 Så lad os skrive det på en anden måde.. Du kan ikke FORVENTE den kan starte på 5 år gammel benzin.
    Det kommer også an på hvor længe det er siden. Det bio-tis vi kører med idag vild en nok heller ikke kunne starte med efter 1½ år.

• #4   14. sep 2015 Nyt Benzin som Jesper skriver Og nye tændrør, og hvis men tør ville jeg nok slæbe den i gang smiley

• #5   14. sep 2015 Du kan ikke trække den igang, det er alt for farligt.

• #6   14. sep 2015 kan desværre ikke hjælpe , men kan da rose dig for din tålmodighed smiley 5 år er dælme lang tid , at vente.

• #7   14. sep 2015 Der er vel 2 spoler, hvor den ene forsyner 1 og 3, mens den anden forsyner 2 og 4? Heg har selv i mine unge dage fået forbyttet 2 kabler på en cb400f, hvilket fik den til at gå meget mærkeligt og skyde helt vildt...

• #8   14. sep 2015 #7: Nej normalt er 1&4 på samme spole og 2&3 på samme spole.

• #10   14. sep 2015 Kenneth J, du er den klogeste mand som ikke ved en skid om Honda motorer. smiley

• #11   14. sep 2015 Det er jo temmelig nærliggende at tro, der er byttet om på tændkablerne, hvis den skyder og ikke tænder korrekt? Jeg har som sagt prøvet det selv for mange år siden, men det er da muligt jeg tager fejl. Mine egne 2 Hondaer kører nu ganske glimrende smiley Men jeg roder helst heller ikke med elektronikken, hvis jeg kan blive fri...

• #12   14. sep 2015 1-4-2-3

• #13   15. sep 2015 Benzinen er spritny. Men jeg prøve at dræne karburatorerne i morgen. Det kan jo godt være svømmerhuset stadig har noget af det gamle tilbage. Og som i selv diskuterer, så er jeg selv i tvivl om fordelen af tændingskabler? Jeg har arrangeret det på den måde, at venstre spole forsyner 2 og 3 og højre 1 og 4. Det i hvertfald den kombination der kan få den 3 cylinder til at vågne. Så må de resterende cylindre jo også passe.

• #14   15. sep 2015 Og nu kan jeg selvfølgelig ikke redigere mit opslag. Men det skal rettes at den pludselig kun kørte på tre cylindre.. Og ikke én som jeg skrev.

• #15   15. sep 2015 Hvis dine tændrør har været druknede, så er det byt til nyt! De dør efter sådan en omgang, jeg har prøvet det 3 gange.. Og nej det hjælper ikke at bage dem i ovnen, eller brænde dem af, eller at hollde dem imod øst på en fuldmåne nat, imens kæresten danser nøgen rundt om dig med gyngende patter.. smiley :D Det er alt sammen en skrøne.. Byt til nyt! smiley

• #16   15. sep 2015 AArh den med fuldmånen og de gyngende patter , den er vel værd at prøve smiley

• #17   15. sep 2015 Jada, hvis din kæreste er Sasha Grey smiley
    http://38.media.tumblr.com/7b5486e9f7300d2f6fcf21d737914254/tumblr_n6k9frE5Ro1rryq1mo1_1280.jpg
    smiley

• #18   15. sep 2015 @stjernebarnet

Jeg har købt 4 nye tændrør.. De var dog kun tilgængelige med 2 varmegrader op! Så om lidt tømmer jeg alle svømmerhuse, fjerne de gamle tændrør, putter lidt æter i hullerne, og fyrer de nye i. Mon ikke om der skulle ske noget?

Og tak for det gode billede! Hun er ikke helt dårlig da

• #19   15. sep 2015 Ok, husk hellere ingen choker, og så prøve og så lidt mere og så prøve, jeg har også en tendens til at drukne min efter vinteropbevaring, men det ligemeget giver jo bare 400,- for et sæt nyt rør smiley Har du checket at alle fire rør gnistre når de er ude? Så du er sikker på at det virker?

• #20   15. sep 2015 Der skal åbenbart ikke meget til... Det er egentlig utroligt! Men kan sige så meget, at den startede! Men kører igen kun på tre cylindre. jeg valgte nu at pille tændrøret ud, og det var helt tørt (og blankt). Så nu må jeg vel have karburatoren af. Desværre

• #21   15. sep 2015 Det er da et godt tegn, så er der 3 der kører, og du ved hvorfor den sidste ikke gør, så er du tæt på målet smiley

• #22   15. sep 2015 Spørg om jeg er forvirret.. da jeg satte tændrøret i igen, og startede kværnen.. Så kom der overgang i tændrørshætten, så gnist fes igennem hætten og ikke tændrøret. Jeg prøvede så at bytte om på kablerne fra spole 1, og så var det 3 cylinder der døde og ikke længere 2. For at få et endeligt facit, skruede jeg hætten ud, og satte den over i 4 cylinder. Da jeg startede den.. Bum, så kørte den på alle 4. Men efter et stykke tid var vi tilbage på 3.

Nu skaffer jeg en ny hætte, og så venter jeg lige til motoren er kold. Så prøver jeg at finde ud af om det er den 4 der er død (Hvilket jeg håber, da jeg nu mistænker hætten)

• #23   15. sep 2015 Hvis du har en hætte der er slidt er kablerne sikkert også 1m kabel koster ca gratis, så skift det samtidigt, og skift alle hætterne, de er jo lige slidt, så får du ikke problemer med dem de næste mange år. Det ville jeg gøre hvis det var min cykel smiley

• #24   15. sep 2015 Man kan ikke skifte tændkabler på de orginale 550ér spoler, så hvis ikke spolerne er skiftet er det ikke en mulighed. smiley

• #25   15. sep 2015 Arhh ok, det var uden for min vidensbank smiley

• #26   16. sep 2015 Kablerne er støbt ind i de spoler, senere er der mulighed for at skrue en omløber af og skifte, sådan er det bare.

• #27   16. sep 2015 Hvis folk vil høre en opdatering, så kommer den nu

I går prøvede jeg at starte mc'en. Den kørte igen på tre cylindre, hvoraf den sidste ikke kørte (som jeg glædeligt forventede) men den døde pludselig for mig. Jeg tænker at den nok er løbet tør for benzin. Så i mellemtiden prøver jeg at lave en anordning, så cylinder 4 for tændrørskablet direkte ned på tændrøret. Jeg tænker det kunne være en sjov måde at teste det på. Flere timer efter, da jeg har hentet ny benzin, har jeg en klar forventning om, at den vil starte PROMPTE. Det gjorde den IKKE. Tændingen var fuldstændig død. Ikke så meget som en eneste gnist. Jeg er ved at ryge ud af mit gode skind af ren frustration. Jeg mistænker, at der er kommet vand ned i tændingen, imens skybruddet stod på (Taget er ikke synderligt tæt i min garage). Jeg går i gang med at finde ud af hvor 12V forsyningen glipper til spolerne. På venstre spole, går der både en sort og en gul ledning ind i den, og jeg tænker naturligvis, at den gule må være 12V. Men intet lyser... Jeg finder et eldiagram, og her ser jeg så, at den gule er minus, og den sorte er 12V. Og da dette er gået op for mig, finder jeg så et stik der forsyner begge spoler med 12V, og dette stik er helt smadret.

Jeg samler det hele igen. Og ja, tændingen er kommet igen. Men jeg opdagede så også, at jeg i sin tid har installeret den nye spole forkert. Minus terminalen har fået plus og omvendt. Dette gør selvfølgelig at gnisten mister meget effekt. og dette kan meget vel være grunden til, at jeg ikke kunne starte den på de gamle tændrør.

Men nu har jeg skaffet en ny hætte, så kommer den på den sidste cylinder, og så burde den spinde som en missekat smiley

• #28   16. sep 2015 Fedt med en update smiley

• Allan B
    Allan B Tilmeldt:
    feb 2009

Svar: 2
    #29   16. sep 2015 rens evt karburatorene

• Ryan P
    Ryan P Tilmeldt:
    maj 2005

Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 4
    #30   16. sep 2015 Godt at det begynder at lysne smiley Har selv været igennem lign med min gamle z-650. Jeg fik nye kul-tændkabler til bil på vha en speciel bøsning som kan samle det gamle kobber kabel med kul kabel (stor fordel med tætte gummi gætter). Slut af med lidt silicone og krympyeflex men check modstand for god kontaktsamling før silicone. Fik senere fat i original elektronisk tænding, har ikke siden rodet med platiner, kondensatorer osv.

• #31   16. sep 2015 Mine damer (hvis der evt. skulle være nogen) og herrer. Tror minsandten, at den løber på alle fire nu. Men det var nu ikke lige til. Da jeg tidligere i dag kom hjem med en ny hætte (Det kunne ikke blive en original, da den ikke var til at opspore nogle steder i byen), får jeg startet den op igen.2-3 cylindre kørte den på. Her var jeg igen på grænsen til at skrige. Jeg kigger igen på spolerne, og ser at nogle af ledninger til dem er ret dårligt isoleret, og i ret dårlig stand i øvrigt. Jeg vælger så her at lodde to kabler på, som fulgte med til den nye tændspole. Nu var det i orden. Men den gik stadig ikke på nr. 4. Jeg prøvede så at hive det forholdsvis nye tændrør op, og kunne her konstatere det havde en belægning. Det skyldes jo nok, at jeg har puttet varmere tændrør i. Jeg prøvede at rense det. Nu viste den da gnist på tændrøret, men denne gnist døde i selve motoren. Så prøvede jeg som det sidste at sætte et af de gamle tændrør i (som er originalle) VUPTI! Så skete der noget alle steder.

Nu er der dog et kæmpe indstillingsarbejde i vente. Men det må jo klares over vinteren! smiley

Jeg takker for jeres hjælpsomhed.

• #32   16. sep 2015 Super Fedt!! Tillykke, man er ikke til at skyde igennem, når det endeligt lykkes! Og ja tændrør kan være noget djævelskab, de kan gnistre fint ude, men så løber gnisten tossede veje når der er kompression.. smiley

• #33   16. sep 2015 @Stjernebarnet

Ja, det er næsten ren lykke smiley Nu er jeg stadigvæk novice.. Men det har overrasket mig, hvor meget det betyder med rigtige og ordenlige tændrør.

• #34   16. sep 2015 Og at kabler er i orden hele vejen rundt smiley

Kommentér på:
Kan ikke starte min Honda CB 550 four

Annonce