Kan ikke starte min Honda CB 550 four Kan ikke starte min Honda CB 550 four
Godaften venner!
Jeg har en Honda Cb 550 four, som jeg prøver at få igang. Hvis vi skruer tiden 5 år tilbage kørte den perfekt, men kørte pludselig på 1 cylinder. Efter total rengøring og ny tænding, kom vi frem til, at det nok var tændspolen.
Her 5 år efter har jeg fået skaffet en aftermarket spole, til den årgang. Men efter at have installeret den, kan jeg slet ikke få den i gang. Jeg kan høre den starter på cylinder 3. (cylinder 2 og 3 forsynes af den nye spole). Jeg prøver så at hive alle tændrør op. Her kan jeg konstatere at de er helt våde og sorte. Jeg rensede dem og puttede dem i igen. I 2 sekunder kan jeg høre den går på flere cylindre, men efter det går den tilbage på cylinder 3 igen.
Og det skal siges den giver et ordenligt knald, når man prøver at starte den. Jeg gætter så her, at den antænder, når cylinder 2 er i udstødningstakten, da det så antænder hele den uforbrændte mix i udstødningen.
Jeg tror personligt det er vattede tændrør.. Hvad tror I?
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Jeg ville for det første kontrollere at tændingen står rigtigt på mærkerne, og korrekt afstand på platiner (eller bedre endnu, montere elektronisk tænding).
Dernæst ville jeg gå karburatorerne igennem. 40 sætter sine spor, og selvom du justerer dem ind efter bogen, er det ikke sikkert det bliver helt godt, hvis dyser og nåle er slidte.
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Det kommer også an på hvor længe det er siden. Det bio-tis vi kører med idag vild en nok heller ikke kunne starte med efter 1½ år.
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.420
aug 2011
Følger: 23 Følgere: 22 MC-er: 4 Emner: 14 Svar: 478
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
aug 2011
Følger: 23 Følgere: 22 MC-er: 4 Emner: 14 Svar: 478
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 22 Emner: 17 Svar: 46
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 22 Emner: 17 Svar: 46
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
http://38.media.tumblr.com/7b5486e9f7300d2f6fcf21d737914254/tumblr_n6k9frE5Ro1rryq1mo1_1280.jpg
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 22 Emner: 17 Svar: 46
Jeg har købt 4 nye tændrør.. De var dog kun tilgængelige med 2 varmegrader op! Så om lidt tømmer jeg alle svømmerhuse, fjerne de gamle tændrør, putter lidt æter i hullerne, og fyrer de nye i. Mon ikke om der skulle ske noget?
Og tak for det gode billede! Hun er ikke helt dårlig da
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 22 Emner: 17 Svar: 46
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 22 Emner: 17 Svar: 46
Nu skaffer jeg en ny hætte, og så venter jeg lige til motoren er kold. Så prøver jeg at finde ud af om det er den 4 der er død (Hvilket jeg håber, da jeg nu mistænker hætten)
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 22 Emner: 17 Svar: 46
I går prøvede jeg at starte mc'en. Den kørte igen på tre cylindre, hvoraf den sidste ikke kørte (som jeg glædeligt forventede) men den døde pludselig for mig. Jeg tænker at den nok er løbet tør for benzin. Så i mellemtiden prøver jeg at lave en anordning, så cylinder 4 for tændrørskablet direkte ned på tændrøret. Jeg tænker det kunne være en sjov måde at teste det på. Flere timer efter, da jeg har hentet ny benzin, har jeg en klar forventning om, at den vil starte PROMPTE. Det gjorde den IKKE. Tændingen var fuldstændig død. Ikke så meget som en eneste gnist. Jeg er ved at ryge ud af mit gode skind af ren frustration. Jeg mistænker, at der er kommet vand ned i tændingen, imens skybruddet stod på (Taget er ikke synderligt tæt i min garage). Jeg går i gang med at finde ud af hvor 12V forsyningen glipper til spolerne. På venstre spole, går der både en sort og en gul ledning ind i den, og jeg tænker naturligvis, at den gule må være 12V. Men intet lyser... Jeg finder et eldiagram, og her ser jeg så, at den gule er minus, og den sorte er 12V. Og da dette er gået op for mig, finder jeg så et stik der forsyner begge spoler med 12V, og dette stik er helt smadret.
Jeg samler det hele igen. Og ja, tændingen er kommet igen. Men jeg opdagede så også, at jeg i sin tid har installeret den nye spole forkert. Minus terminalen har fået plus og omvendt. Dette gør selvfølgelig at gnisten mister meget effekt. og dette kan meget vel være grunden til, at jeg ikke kunne starte den på de gamle tændrør.
Men nu har jeg skaffet en ny hætte, så kommer den på den sidste cylinder, og så burde den spinde som en missekat
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
feb 2009
Svar: 2
maj 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 4
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 22 Emner: 17 Svar: 46
Nu er der dog et kæmpe indstillingsarbejde i vente. Men det må jo klares over vinteren!
Jeg takker for jeres hjælpsomhed.
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 22 Emner: 17 Svar: 46
Ja, det er næsten ren lykke
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
Kan ikke starte min Honda CB 550 four