{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
709 visninger | Oprettet:

GSXR250/GS500 forgaffel swap. {{forumTopicSubject}}

Hej McG,
Som overskriften, forhåbentlig, beskriver, er jeg interesseret i at vide, om der vil være nogle problemer i, at monterer forgaffelbenene fra en gsxr250 på en gs500.
Grunden er først og fremmens at gaffelbenene på min gs500 er modne til en renovering, men også at gixxerens gaffelben har mulighed for 2X bremsekalibre frem for kun den ene på gs500'en og samtidig passer beslaget til forskærmen over på gixxerens ben, og alt er bare næste lige til at få passet over.
Min bekymring ligger i, at gixxeren er en væsentlig lettere maskine end en gs500 (gsxr - 138kg / gs500 - 169kg)

Så, er der nogle kloge hoveder der vil give mig nogle råd.

På forhånd tak for hjælpen smiley
MVH


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  GSXR250/GS500 forgaffel swap.
  • #1   2. okt 2015 Er de ikke noget kortere...

  • #2   2. okt 2015 mål oppe tykkelsen oppe i broen
    hvis den er det samme burde der ikke skulle mere end en stærkere fjeder evt tykkere olie
    og husk så du skal havde alt hva der
    sidder "under" gaflen

    + dette vil være en ulovlig konstruktiv ændring med mindre du kan få TÜV på det igennem en anerkendt test institut


  • #3   2. okt 2015 det er også ulovligt at køre i bil hvor der ikke er skruer i nummerpladen .. Hvad mm. har dine gamle gaffel rør og hvad diam har de "nye"

  • #4   2. okt 2015 problemet er man risikerer ny afgift ikke bare en "dumme bøde" på 1000kr
    og det er nu også først fra d15 i 11 det er ulovligt


  • #5   2. okt 2015 Hej igen, Jeg er 100% klar over, at det er en ulovlig ændring, men det skræmmer mig nu ikke.. Skulle jeg blive taget for det, så må jeg jo se på sagen der fra.. Nok om det..
    De gamle gaffelben er 37mm i diameter, og de "nye" er 38mm, men det bekymrer mig nu heller ikke, da jeg får boret/drejet den ekstra millimeter af broerne af, hos et smedeværksted. (godset er rigelig stærkt til, at den ændring holder).
    Jeg havde, med et halvt øre hørt, at man skal finde en forgaffel fra en maskine med nogen lunde samme vægt, eller vil forgaflen enten være for hård eller for blød. Det er derfor, at jeg bekymrer mig om, om projektet bliver noget værre lort, da jeg selvfølgelig ikke gider at ofte tid på noget, som ikke bliver lige så godt eller bedre end det var. Muligheden for 2X kaliber i fronten tiltaler mig meget.

    Mvh


  • #6   2. okt 2015 som sagt kraftigere fjedre og anden olie burde tage det værste

  • #7   3. okt 2015 De fjrdre du har op din originale gaffel heder et eller andet i kg .. F esk. 0.40 kg . osv .. Fjedrenes opgave er at bære din + cyklens vægt .. Det er også på den måde man beregner hvilke fjedre man skal ha´på sin cykel .. Hvis man så har de korrekte fjedre på , er det en anden sag om hvorvidt gaflen er for blød eller hård .. De skal man håndtere via. hydraulikken/olie, osv .. Fjedre er IKKE støddæmpningen. Fjedrene skal "bare" bære vægten

  • #8   3. okt 2015 Dine originale fjedre hedder 0.445 kg, De er MEGET bløde fjedre de har sat i fra standard .. hvis du F eks vejer 85 kg, burde de hedde i hvert fald over 0.70 kg .

    Man skal ikke tro at fjedre "bare" passer til én når man køber en cykel .. Fabrikken har mange parametre at gå ud fra. F eks alle slags person skal kunne køre på de samme cykel, uden at ha´ kæmpe problemer. Hvor er det største marked, og hvad vejer gennemsnittet dér. Dertil forsøger man på mange cykler at spare, F eks ved at sætte progressive fjedre i, for at på den måde at kunne få gaflen til at virke nogenlunde specielt til de lettere kørere, og undgå at skulle udstyre cyklen med et ordenligt hydraulisk system .. Progressive fjedre har så bare den downside at hvis du vejer 80 kg. så "falder" cyklen så meget sammen bare ved at du sætter din på den at du mister ½ delen af din affjedring lige der ..

    Bare et råd .. uanset hvad du vil montere af gaffel, så få de korrekte fjedre .. forkerte fjedre, gør alle gafler elendige at køre med


Kommentér på:
GSXR250/GS500 forgaffel swap.

Annonce