{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.647 visninger | Oprettet:

Bolte og møtrikker til MC {{forumTopicSubject}}

Nogle der kender nogle gode steder at købe bolte og møtrikker til cyklen?

Synes måske det er lige voldsomt nok at skulle smide en 50'er for en bolt og 25 for en møtrik hos xparts.dk -plus 120,- i porto.

Står og mangler den nederst bolt/møtrik til bagdæmperen (10x55).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bolte og møtrikker til MC
  • #1   14. okt 2015 har du prøvet den lokale forhandler?

  • #2   14. okt 2015 bauhaus har boltreoler hvor du betaler for vægten smiley

  • #3   14. okt 2015 1 - Nej, nåede det ikke før jeg tog på ferie. Så har kun søgt på nettet.

    2 - Tænker der er stor forskel på hærdning osv. Så stoler ikke på tilfældige bolte på så kritiske steder.


  • #4   14. okt 2015 probolt.dk måske.

  • #5   14. okt 2015 det kan sagtens være. kender ikke kvaliteten hos dem smiley
    probolt.dk som søren skriver, har jeg kun hørt godt om smiley


  • #6   14. okt 2015 Har også kun hørt godt om probolt, men tænker ikke det er et billigere alternativ. smiley

  • #8   14. okt 2015 Den lokale maskinforretning vil sikkert nok sælge dig en bolt eller to mod betaling til deres kaffekasse.

    https://www.google.es/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=maskinforretning%20fyn


  • #9   14. okt 2015 Som der tidligere er skrevet, så plejer jeg også at besøge den lokale kleinsmed. Ellers er Bauhaus' kvalitet også helt ok, mange af boltene mm. kan fåes i syrefast rustfrie, dyre (pr. vægt) men god kvalitet.

  • #11   14. okt 2015 Jeg har sådan en liggende i overskud.
    Den kommer fra støddæmperen på en gsxr.
    Den må du da gerne få...
    Mvh Michael


    profilbillede
  • #12   14. okt 2015 Tyvhugget fra anden side...

    Når man omtaler en bolts styrke snakker man om brudstyrke ved træk. 12.9 stål er det stærkeste. 12 står for selve brudstyrken og betyder 1200N/mm². 9 står for hvor meget af styrken der skal til før bolten deformerer sig, altså hvor meget af de 1200N/mm² der skal til før bolten strækkes så meget at den tager form af det, altså at den forlænges uden at trække sig helt sammen igen. 9 står så for 0,9 gange eller 90%. Dvs. der skal 90% af de 1200N/mm² til før at bolten strækkes så meget at den trækkes ud af sin oprindelige form. Jeg synes at kunne forstå at definitionen siger 0,2% deformation.

    Dvs. en M4 bolt i 12.9 stål kan klare et træk på 1200N/mm² før den knækker, det svarer til 120kg per kvadratmillimeter, og lad os bare sige at den indre del af bolten der ikke er gevind på er 3,3mm i diameter - det giver r² x Pi = 1,65² x 3,14 = 8,55mm2 x 120kg/mm2 = 1026kg.
    Dvs. der skal et træk på lige over et ton til før en M4 bolt i 12.9 stål knækker. Men trækker du i den med 0,9 x 1026kg = 923kg vil den strække sig uden at vende helt tilbage til oprindelig form når trækket forsvinder (husk på at stål kan give sig og trække sig sammen igen, ligesom en fjeder, men trækker man for hårdt i en fjeder, vil man udvide den, det samme gælder for bolte/skruer).

    Stålstyrker sorteret efter brudstyrke:
    12.9
    10.9
    9.8
    8.8
    Titanium ligger ca. her - de bedste titanium skruer er på højde med 8.8 stål
    A2 og A4 rustfri ligger ca. her og kan betegnes som 7.6 stål
    5.8
    4.8
    4.6
    Rustfri der ikke er A2 eller A4 ligger på højde med 4.6 stål

    Normalt står styrken trykt på toppen af hovedet.
    Ifølge det jeg kan finde på nettet, svarer rustfri bolte til 4.6 og en anden kilde siger 7.6 for A2 og A4 rustfri.
    Så rustfrie skruer ligger i bunden af skalaen.

    Rustfrit stål:
    Det er muligt at man tager fejl af rustfri fordi det er svært at bearbejde, f.eks. at bore et hul i rustfri stål. Men grunden til at det er svært at bearbejde er fordi det laver noget jeg kender som "work harden", oversat til dansk betyder det at når man bearbejder stålet, hærder det lige foran skæret på ens værktøj. Men det betyder ikke at selve stålet er stærkere. Skal man bearbejde rustfrit stål, gøres det ved lave skærehastigheder for at nedsætte hærde effekten. Det er da tidligere lykkedes mig at bore et 2mm hul i en A4 rustfri gevindstang - ved hul nummer 2, knækkede boret :whistle:

    Titanium bolte:
    Titanium vejer kun ca. det halve af stål, og kan klare høje temperaturer, men de er ikke lige så stærke som de stærkeste stål bolte.

    12.9 stål og låseskiver:
    Angående 12.9 har jeg lige læst at der ikke findes spændskiver der kan hjælpe med at holde skruen på plads da de ikke kan bide i stålets hårde overflade. Det kunne da godt være grunden til at mine udstødningsbolte ryster løse da de netop er 12.9 og jeg bruger låseskiver da loctite ikke kan holde til varmen.
    8.8 stål vil derfor være bedre hvis man bruger låseskiver til at holde den på plads.


  • #13   15. okt 2015 Bemærkninger til ovenstående forklaring.
    - Flydespænding måles som 0.2% spænding, dvs. 0,2 % deformation, da det kan være svært at afgøre hvornår flydning opstår.
    - En bolts regningsmæssige tværsnitsareal er større end den "indre" diameter uden gevind, gevindtrådene bidrager med en smule styrke, som medregnes med en længere formel.
    - Årsagen til at en 12.9 bolt nemt ryster sig løs, skal ikke findes i spændskiven, men derimod i boltens stivhed. En 8.8 bolt giver sig mere under forspænding end en 12.9 og har derfor sværere ved at ryste sig løs.


  • #14   16. okt 2015 Så må man bare bruge Loctite!

Kommentér på:
Bolte og møtrikker til MC

Annonce