{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.002 visninger | Oprettet:

Chris T. J
Chris T. J
Tilmeldt:
10. apr 2014
Følger: 2 Emner: 14 Svar: 28

Gearskifte på mc-motor - semesterprojekt {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Jeg har et spørgsmål omkring gearskift på en mc motor
På min uddannelse er jeg ved, at gå igang med mit 3 semester projekt og dette går ud på, at jeg og en kammerart vil forsøge, at lave et automatisk gearskifte på en mc-motor.
Vi ønsker, at det skal være muligt, at skifte gear ved tryk på en knap (en knap til op og en til ned - i stil med flappy padle til biler), deraf oprinder mit spørgsmål.
Motoren står i stativ, med ledningsnet monteret.

Kan jeg montere en magnetventil, som kan sørge for, at levere nok tryk, til at aktivere koblingen?
Eller er en automatisk gearkasse nødvendig?
Jeg ønsker desuden at, montere en motorstyring (ECU), så jeg via computer kan kontrollere motoren tal

Har i bud, gode råd og kommentarer til projektet er i velkomne til at skrive (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearskifte på mc-motor - semesterprojekt
  • #1   27. okt 2015 Garanteret ikke den bedste ide, men mit forslag kunne være...
    Brug elektriske cylendre.. de fås meget små med kort vandring.. sæt den ene til at skubbe/ trække hvor kablet normalt sidder fast ved koblingen på motoren, og brug den anden til at trække og skubbe gearpedalen. ved vi kan finde små tids relæ, og med den kan i jo styre tiden der er fra koblingen er trukket helt, til at den sætter i gear. og så det samme den anden vej.. fordelen med de elektriske er jo også, at i nemt kan styre hvor hurtig den vil slippe koblingen igen, så det ikke kommer i nøk.det sku da være til at gøre for små penge. meeeeeeeeeeeeeen bare en tanke.. det er jo også nemmere at få strøm fra en mc, end at sku genere luft, så skal der jo bygges alt muligt ekstra på.


  • #2   27. okt 2015 Hvilken motor har i? En motor med hydraulisk kobling ville måske være at fortrække.

  • #3   27. okt 2015 Kig på nogle af de løsninger der allerede er lavet.. Man kan jo købe et produkt mage til det i vil lave.

  • #5   27. okt 2015 min personlige mening er bare, at det ikke er sjovt bare at lave en kopi af en kopi. man skal da være kreativ, og lave sit eget system. hva skal man ellers bruge sin uddannelse til.. det er da nemt nok at se efter andre, men det giver da ingen udfordring.. så når det bliver vuderet: tillykke, i ku lave en kopi.
    Havde en der kontaktede mig ang en maskine at vi laver, de ville gerne lave den samme til et skole projekt. jeg hjalp dem, men i guder hvor gad jeg ik gi en go karakter for en nøjagtig kopi. det er vel side stillende med gymnasie elever der bare henter en opgave på nettet og udskriver den.men bare min mening.. arbejd og tænk nyt


  • #6   27. okt 2015 vfr kører med hydraulisk kobling
    i hvert fald


  • #7   27. okt 2015 @Kenneth.
    Nu er der vist ingen der har opfordret til kopivirksomhed.. Men når man vil fremstille noget der allerede er lavet, så kan man enten prøve at opfinde den dybe tallerken igen, med stor risiko for at stå med et meget dårligere resultat end det der findes. Eller man kan studerer det allerede eksisterende og forsøge at udvikle en forbedret udgave... Der er jo ingen grund til at bruge uanede resurser på at genopfinde de fejl som andre har spildt tid og penge på...


  • #8   27. okt 2015 Nja, men stadig. Okay, andre har lavet det, men jeg ville bestemt hellere udvikle et produkt jeg selv har gennem tænkt. Men ja, der er da andre der laver produkter som os, men ingen af dem ligner hinanden eller virker på samme måde. Jeg var som sådan heller ikke efter dem, de må da gerne få ideer fra andet steds, men man skal da selv lave forsøg og udvikle sit eget unikke system. Det er da stadig det sjoveste. En grave maskine er en gravemaskine, men der er dælme stor forskel stadig væk

  • #9   27. okt 2015 "En grave maskine er en gravemaskine, men der er dælme stor forskel stadig væk "

    Præcis !!! Jeg synes ikke der er noget fedt overhovedet, ved at bygge en gravemaskine der ikke engang kan hamle op med det som man lavede i 50erne..
    Har det på samme måde med et automatisk gear skifte der tager 2 sek om at lægge et nyt gear ind i en motor der køre med et forkert omdrejningstal.. Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige smiley


  • #10   27. okt 2015 Det er det fede ved det Brian. Ellers blev det fandeme for kedeligt smiley

  • #11   27. okt 2015 Lyder som et spændene projekt

    Om det er Wire en Hydro kobling er lige meget hvis i tænker lidt mere kreativ
    Det i er ude i er at i skal lave en form for lock up kobling som er omdrejnings bestemt, virker lidt som en puck maxi kobling, fordelen er at i kan trække koblingen ind med 1 finger, men jo flere rpm den får jo mere låser den,
    på den måde vil i få en meget glidene kobling mellem gearene

    Før jeg tør udtale mig om motorstyring ECU , vil jeg vide hvilken motor der er tale om, og om det er med indsprøjt osv


Kommentér på:
Gearskifte på mc-motor - semesterprojekt

Annonce