Skal købe ny udstødning for første gang. Hvor starter jeg? Skal købe ny udstødning for første gang. Hvor starter jeg?
Jeg har en CBX 750F fra 1984 som trænger til ny udstødning. Det er min første motorcykel og første gang jeg skal skifte sådan noget her, så jeg er lidt i tvivl.
Mere præcist beskrevet så er det selve 'lyddæmperne' som er fyldt med huller. Der er nogle tidligere ejere der har svejset og lappet på dem, og de dur sgu ikke mere. Selve rørene som går ud fra motorblokken og under cyklen fejler ikke noget. Det er dog original udstødning som er i et stykke hvis man kan sige det på den måde.
Så jeg tænker at man kunne skære dem over og købe to slip-on udstødninger? Kan man overhovedet det? Og i det tilfælde hvad skal jeg så købe?
Hvad hvis jeg vil have et helt nyt system? Hvad gør jeg så? Hvor leder jeg overhovedet efter sådan noget til en motorcykel der er 31 år gammel?
Jeg har fundet et brugt 4 til 1 udstødning på ebay som passer på min motor. Så skal der bare købes en ny dæmper til den. Er der noget specifikt jeg skal tage højde for? Eller er det gør det ikke noget forskel hvis man pludselig skifter 4 til 2 originale udstødning ud med 4 til 1 med en nyere lyddæmper der brøler noget mere på en maskine der er så gammel?
jul 2013
Følger: 28 Følgere: 225 MC-er: 9 Emner: 48 Svar: 815
Forrør/manifold (typisk manifold på biler) - det rør som går fra cylinderen(de), og ned under/ved siden af cyklen.
Mellemrør - Det stykke som forbinder forrør med 'potten/dæmperen'
Potten/dæmperen - Det bagerste. Fås ofte i en 'slip-on' variant hvor man kun skifter potten.
Lyddæmper/DB-killer - Et kort stumpt metalrør med bund og huller i siden, som bruger til at dæmpe lyden. Sættes i potten.
Det hele kaldes et komplet system, det er ikke altid at DB-killer(e) medfølger: Typisk ikke i et standard system.
Jeg ville kigge efter noget komplet på eBay, da jeg personligt synes der er stor forskel på at køre med standard forrør og uoriginal potte, kontra at køre uoriginal forrør kombineret med uoriginal potte. Typisk giver eftermonterede forrør en lidt mere potent lyd, særligt hvis man går fra et system med kat, til et uden - men det meste kan ændres blot ved at skifte potten. Hvis du selv har mod på det kan du snildt skære de gamle potter af og smække noget nyt på.
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 12 Svar: 26
Jeg kigger videre på ebay. Bare ærgeligt at det 4 i 1 forrør jeg fandt sidst er pist væk
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 16 Svar: 230
Da dine forrør er ok ville jeg nok vælge nogle potter med mellem rør til og så selv tilpasse.
Men hvad med dem her; http://kglracing.com/shop/exhausts_by_brand/marving/honda/marving_silencers_honda_cbx_750_f_master_black?cPath=23_96_98_1288&
nov 2014
Motorcyklen har det bare ikke for godt. Jeg tror ikke jeg ville kunne få 10.000 for den hvis jeg solgte den i dag, så nye originale potter er ikke rigtig pengene værd synes jeg.
Ville det kunne lade sig gøre hvis jeg fandt en 4 i 1 forrør og mellm rør og så købte en potte herfra:
http://bike-netshoppen.dk/category/udstoedning-potter-power-wrap-283/
?
apr 2008
apr 2008
http://www.mc-huset.dk/index.php?option=com_hotproperty&view=properties&layout=property&id=1507&Itemid=68
Jeg ville prøve det intet slår originalt honda....
nov 2014
Problemet er bare at de tror det er guld de ligger inde med og jeg er ikke millionær.
apr 2008
Det bliver nok det billigste og bedste mulige løsning.
Gætter på en tudse alt i alt.
nov 2014
Er det virkelig det værd at gå igennem så meget for et beholde de gennemhullede originale potter?
apr 2008
nov 2014
Tusind tak for hjælpen
Skal købe ny udstødning for første gang. Hvor starter jeg?