Öhlin for/bag dæmper til en Blackbird årgang 01 Öhlin for/bag dæmper til en Blackbird årgang 01
Hej allesammen,
Langtid siden jeg har været aktiv her på MCG. Og glædelig bagjul til allesammen. Har nu lidt mer tid og glad for at være tilbage på siden.
Jeg vil høre jeres råd til hvad man eventuelt skulle købe, kigge efter omkring progressiv fjedre til for og bag, for en Honda Blackbird årgang 2001. Min cykel har kørt nu 67k.
Jeg har idag progressiv fjedre for og bag fra Hyperpro, (Streetkit), jeg er tilfreds med dem, men jeg har siden jeg fik skiftet fjedrene nogen rystelser i min cykel, og har endnu ikke kunne lokalisere hvor problemet kommer fra. Har fået meget hjælp fra Hyperpro, og der findes ingen fejl i kittet, så selve fejle må stadigt befinde sig et sted på cyklen.
Har skiftet til nye skiver, bremseklodser, udluftning af bremsesystem, afbalancering af dæk osv. Så leger lidt med tankerne om at prøve helt andet, der kommer dette Öhlin fjeder system på spil, og samtidigt for at se, om dette laver nogen forskel i cykel og kørsel.
Jeg har jo ikke fået råd til at få min cykel genomgået fra A til B, som jeg ønsket for at evt. fejlfinde, for at se om den evt. har skævt stel eller lignende. Jeg har også haft forskellige gode mennesker som har prøvet nogen turer på min cykel, uden at bemærke noget af det som jeg prøver at forklare.
På forhånd tak
Mvh
Hans
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.484
Udover det, ville jeg ikke anbefale din at montere en progressiv bagfjeder. jeg kan ikke huske i hovedet om din bagdæmper kan adskilles ( mener jeg ), men hvis den kan skal den bare sættes op anderledes i hydraulikken, efter hvad du nu ønsker at få forbedret. At sætte en progressiv fejder på et i system med link, som i forvejen gør dæmpningen progressiv, er ikke godt.
Grunden til at cyklen har et link system på er at sætte hastigheden på dæmperen op vej bevægelse, som så gør at shims stacken #bremser" mere. Det ER hydraulikken så skal regulere hårdheden på cyklen .. IKKE fjedrene .. Fjedrenes opgave et at bære Cyklen + kørerens vægt .. Det samme med forgaflen !
Sagt på en anden måde ; Fjedrene er IKKE støddæmpning .. Støddæmperen dvs. hydraulikken er støddæmpningen, komfort eller hvad man ellers skal kalde det .. Det samme med forgaflen . det eneste der sker ved at montere progressive fjedre i er at man "flytter" problemet et andet sted hen i vandringen . Den i forvejen progressive de i gaflen , kaldet air-spring" som er den luft mængde i benet alt efter hvor meget lie man hælder på benet.. Luft har IKKE den samme stigning rent progressivt i forhold til vandringen i mm på benet.. Dvs. Når man ændrer olie højde, ændrer man samtidig tidspunktet, hvor luften begynder at stige kraftigt (progressivt ) .. Når du så monterer progressive fjedre i sker der noget andet :
Gaflen falder i vandringen på den første del af stroken, Man vil mene at nu ER gaflen altså blevet bedre fordi den nu er mere blød i starten af storken . Måske.. Men nu er det 2 progressive faktore som ikke arbejder ens. Alene er air-spring er følsomt problem, da der let bliver en tendens til det man kalder mid-stroke harshness. Det er at gaflen bliver hård "pludselig" midt i stroken. Fornemmelsen er gaflen (forhjulet ) bliver urolig nede i vandringen, man kan få head-shake, og et forhjul som næsten hopper ved opbremsninger.
Med de progressive fjedre bliver det en større videnskab at liiiige ramme den olie højde så de 2 progressive faktore ikke er et problem imod hinanden. Derfor har man et hydraulisk styret system som skal håndtere dette. Det ændrer sig ikke, og man kan lave en jævnt stigende progressiv skala, og endda gøre den både progressiv både i forhold til vandring, men også i forhold til hastighed ..
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.484
jul 2008
Følger: 12 Følgere: 29 MC-er: 8 Emner: 109 Svar: 641
Og husk at få kontrolleret kæden for stive led
mar 2005
Følger: 33 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 298
apr 2012
Følger: 24 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 968
Lige nu står cykel til vinter hvil.
Angående mine nuværende affjedring, er jeg sikker på at Hyperpro udøver sit alle bedste de kan. Cyklens egenskaber har jo blevet bedre, men den vibrerende jo stadigt meget, og derved følesans lidt ustabil når man køre (I hvertfald for mig). Hvad som evt. kan være orsagen her ved jeg ikke. Men jeg er sikker på at det er noget.
Angående mine Hyperpro fjedre ved jeg da atv de progressiv i front, men man også skifte ud fjedre i bag til min vægt. Men slet ikke kundskab nok på dette, så stoler jo på de erfarne bruger/sælger.
Men når sæson starter kommer jeg gerne forbi dig, og måske kan du tage et kig på cyklen. Tak for det Morten.
Brian,
Tak for information. Ja det eneste jeg ikke endnu prøvet er at købe nye lejer til hjulene, men planen er at få købt dem til sæsonens start. Heller ikke fået afrettet min fælge , i tilfælde at de måske skulle være skæve (dog ser de ikke skæve ud).
Du har jo selv kørt på min cykel og synes den køre godt. Og andre samme som dig siger den samme, men selv når jeg så pendler fra arbejde og hjem igen på de 224km om dagen, mærkes der disse vibrationer.
Men tak for ydligere hjælp.
Mvh
apr 2012
Tak for svar. Jan og Kjeld fra Hyperpro har gjort alt som de kan. Ca. midt på sommeren tog Jan med sig min forgaffel og fik "skimmet" mine lameller i forgaffler. for at netop rense og man brugte også en anden type af olie hvis jeg ikke tager helt fejl.
mar 2005
Følger: 33 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 298
apr 2012
Öhlin for/bag dæmper til en Blackbird årgang 01