{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
898 visninger | Oprettet:

Info om tre-cylindrede? {{forumTopicSubject}}

Hej MCG! Jeg sad lige og lomme-filosoferede lidt og kom til at tænke på, den nye Daytona 675 har jo en motor med tre cylindrer. Det har de tidligere maskiner fra Daytona vist også, nuvel i den henseende, hvordan tænder tændrørene i hver cylinder i forhold til omdrejningerne?

Lad mig uddybe; i en R4-motor tænder cylindrerne vist nok 2x2, altså to sæt stempler som kører i takt. Hvilket må give een antænding pr omdrejning (for en fire-takts motor). Som bekendt lyder en R4 ret skrigende, hvilket skyldes de mange omdrejninger, som igen skyldes de mindre cylindrer - der er jo fire af dem. Modsætningen er jo V2 som vist nok også har een antænding pr omdrejning, altså hver cylinder tænder for hver anden omdrejning og der jo to cylindrer = een antænding pr omdrejning. Denne buldrer vel mere pga. de større eksplosioner og lavere omdrejninger.

Hvordan forholder det sig så for en tre cylindret?? Kører alle tre stempler i takt, forskudt fra hinanden eller 2+1?

Lad mig lige tilføje, at motor-lyd er musik i mine ører smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Info om tre-cylindrede?
  • #1   3. dec 2006 De kører vel alle tre forskudt i forhold til hinanden altså 360 grader fordelt på 3 = 120 grader mellem hver tænding, hånden på hjertet ved jeg det ikke, men det var da sådan jeg kunne forstille mig de havde gjort det.

  • #2   3. dec 2006 Micheal: Det er også det eneste jeg har set - tror ikke man kan undgå voldsomme vibrationer hvis man gjorde det anderledes...

  • #3   3. dec 2006 Sorry - Michael!!!

  • #4   3. dec 2006 Forløberne for 675, hedder daytone 650/500 og tt600 og de er med en R4 motor. Datona 955/959 er med en tre cylindret. Ved ikke hvordan de tænder, men den mest jævne gang kommer ved de nævnte 120 grader.

  • #5   3. dec 2006 Info
    Jeg var ude at prøve sådan en 1150 st - tror jeg nok den hed sidste år - Tænkte sådan en 1150'er måtte der da være noget spark i --- Men nej den var noget så kedlig den havede ABS bremser som nok var det mest spænden for mig at prøve af. En cykel som min egen er båder hurtiger i accl top. Skuffet var jeg - Mener den skulle koste 255K - Det var den ikke vær, Den blev også så varm at den næsten ikke var til at sidde på. for ens ben.


  • #6   3. dec 2006 Dine ideer om hvordan en motor virker er helt hen i vejret ..

    en R4 kan godt køre 2x2 men oftest kører de forskudt individuelt .. og pga de 4 takter som der skal til så tænder der kun 2 cylindere per omgang men ikke på samme tid.

    En V2 tænder ofte begge cylindere på sammen omgang med pga de 4 takter som der skal til så går der en omgang hvor der ikke er nogen kraftimpulser.

    Triumph Daytona 675 tænder 120 grader forskudt. Dette giver 1½ kraft per omgang idet den ene cylinder tænder lige når de to andre cylindere hhv er på vej op og på vej ned.


  • #7   3. dec 2006 De gamle Laverda 1000 fra starten af 1970'erne havde faktisk 180 graders krumtap - altså 2+1. Det giver en lidt "haltende" tomgang, ligesom en 2 cylindret med forsatte stempler (GS400/450/500, XS400, GPZ/ER500)

  • #8   3. dec 2006 Okay - så blev jeg så klogere. Mente nok at det ville give den mest stabile gang, ved at de kører forskudt. Jeg var dog ik klar over, at det samme gjorde sig gældende for R4'ere, men jeg er på den anden side heller ikke imotoringeniør.

    Tak for svarene


Kommentér på:
Info om tre-cylindrede?

Annonce