{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.063 visninger | Oprettet:

Diagram søges {{forumTopicSubject}}

Hej der ude

Er der en teknisk kyndig der evt. kunne lave mig et diagram over et setup som følger:

En solenoid kontakt/ventil(i praksis en centrallås motor) skal kunne aktiveres af en kontakt, kontakten skal være en knap, altså <i>ikke</i> en vippe kontakt, det skal virke således at når man trykker på knappen én gang, går solenoid kontakten/ventilen den ene vej, og bliver i den position, og trykker man på kontakten igen, går den tilbage igen, og bliver der.
Hele setup´et skal køre på 12 volt.

Jeg formoder der skal bruges et arbejdsrelæ eller to, og evt. nogle dioder, men kan sq ikke helt se for mig hvordan det hele skal tilsluttes.
Så er der en elektronik kyndig der lige ved hvordan den skal kringles, så vil jeg blive meget glad smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diagram søges
  • #1   6. dec 2006 hej har monteret noget lignende, til nummerplade vip, der blev brugt en alarm styring og en lille servo motor, men ved ikke lige hvad der inde i sådan en boks, mvh tjm

  • #2   6. dec 2006 Hvad med at tage en viskermotor fra en bil?

    /Jan


  • #3   6. dec 2006 En viskermotor er for stor, tung og klodset til det aktuelle setup, jeg skal lave, den er heller ikke hurtig nok, i det hele taget en skidt løsning. smiley

    Men tak for forslaget, det kunne jo sagtens ha været lige dét input jeg manglede smiley



  • #4   6. dec 2006 Hvad med de servomotorer der bruges til fjernstyrede biler/både/fly osv.

    Mener at man kan få dem i nogle rimeligt kraftige udgaver, der heller ikke er så langsomme endda, men da det er ca. 12 år siden jeg sidst har leget med sådan noget kan det være at jeg husker forkert...


  • #5   6. dec 2006 Spørgsmålet er egentligt ikke så meget, hvad jeg skal bruge som "motor", men mere hvordan man tilslutter det.

    Det jeg er ude efter er en opsætning, eller et relæ(hvad ved jeg smiley ) der når man giver det 12 V, sender 12 V videre til en solenoid/centrallås motor, og når man giver det 12V igen, så sender det igen 12 V videre, men denne gang med modsat fase, altså den skal vende strømmen hver anden gang!
    Det vil resultere i at solenoid´en/centrallåsmotoren skifter retning, og på den måde får man en "åben/lukke" funktion.

    Håber det giver mening, det er svært at forklare smiley

    PS: en RC servo har samme funktion som en solenoid, men tåler ikke 12 V, og så er Solenoid´en en bedre løsning. smiley
    Men tak for forslaget smiley


  • #6   6. dec 2006 Det du skal bruge er et gammeldags holderelæ, da du vil bruge den samme knap til at de-/-aktivere relæ'et.

    Alternativt kan du bruge en elektronisk opstilling med en hc4019 (4049) så du kan bruge et alm relæ istedet.

    Et færdig elektronisk relæ kan købes hos RS components til 5-700kr.

    Jeg har en opstilling et sted, men kan ikke hjælpe mere før efter 18/12.


  • #7   6. dec 2006 Findes der ikke også et 12V kiprelæ evt. fra Louis Poulsen

  • #8   6. dec 2006 Erik f: Jo, og det er det samme som hos RS Components.

    Desværre er det bare stort og dyrt smiley


  • #9   6. dec 2006 Torkild> vil et holderelæ ikke kun give strøm så længe jeg holder knappen nede, og vil den vende strømmen hver anden gang?

    Jeg overvejer en anden løsning, da det ikke lader til at være sådan lige til, inden for en rimelig økonomisk ramme, det skal nemlig tages i betragtning at jeg kan købe et komplet færdigt produkt, der udfører den komplette ønskede opgave for omkring 150,-$ bestilt i USA.

    Den anden løsning jeg overvejer, er simpelthen at købe et komplet centrallåse sæt fra T.Hansen, og så bruge signalet fra én af de fire solenoid´er i en kontakt i stedet, og så lade den "box" med elektronikken styre resten, da den jo faktisk gør det ønskede arbejde. Et sådan sæt koster ikke alverden.
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=783123355&n=1199147587&pn=1229003619


  • #10   6. dec 2006 kommer da til at tænke på at du kan købe en kontakt med skiftefunktion, når du trykker.

    Jeg ved ikke om den skal nulstille hvergang strømmen forsvinder eller skal bibeholde sin stilling.

    Jeg har et lille print liggende, som du må få, til 12V, og med 2 relæ'er.
    I min opstilling, går relæ'erne på "0" hvis strømmen forsvinder til printet og skifter hver gang du trykker på knappen. Er der konstant spænding på printet, så bibeholdes stillingen indtil næste tryk.

    Relæ'et kobler du med "brugeren" på midterbenene og krydser de andre med + og -. Derved virker det som en "strømvender. smiley


  • #11   6. dec 2006 Du skal da bare have et "kip relæ" i 12V... Hmm.. Måske solar har det... Så er den røv da barberet... =8o)

  • #12   6. dec 2006 Torkild>

    Det med kontakten lyder da ikke så tosset smiley

    Det print der, lyder bestemt også til at være brugbart, dog ville jeg helst undgå at skulle i gang med print osv. for simpelhedens skyld(og holdbarheden). Hvis ikke andre mere ligetil løsninger viser sig brugbare(Fx den med kontakten) så vil jeg helt sikkert tage i mod dit super tilbud smiley

    Har du i øvrigt nogen idé til hvor jeg finder sådan en kontakt med skifte funktion?


  • #13   6. dec 2006 Århus Radiolager tlf: 86246422

    Printet er færdigmonteret - dog mangler sluttesten.


  • #14   6. dec 2006 Torkild>
    Mange tak for din hjælp.
    Jeg vender lige tilbage ang. det print der smiley


Kommentér på:
Diagram søges

Annonce