3.604 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Kværnet geving v/bundprop Kværnet geving v/bundprop

Hej MC Galleri, jeg har været et kvajhoved og kværnet gevindet til bundproppen på min Kawasaki zx6r 636, fra 2002. Der er tale om det indvendige 12mm geving i alu-blokken som er helt drejet ud - så nu er gode råd dyre, hvad gør jeg!?

Er det i med en helicoil, f.eks 14mm og så en ny bolt deri, eller vil helicoil'en ikke holde til at jeg drejer bolten ud når der skal skiftes olie!? Der er i så fald det aftapningssystem fra Louis.de hvor man vidst ikke skruer bolten ud, men blot monterer en aftapningsslange, dermed slippe man for st skrue noget ud og ind og evt. Komme til at løsne helicoil'en - eller findes der en meget bedre løsning!?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Mvh. Mikkel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kværnet geving v/bundprop
  • #1   23. mar 2016 Søg!

• #2   23. mar 2016 Kør i biltema. De har et reperationssæt til netop den slags.

• #4   23. mar 2016 Kim O: Med al respekt, hvis du ikke har noget at bidrage med udover dumme kommentarer, så råb ud af dit vindue! Jeg søger netop hjælp herinde, fordi jeg ikke ved hvad jeg skal bruge og jeg kommer med forslag selv!

Chris: ja de har et sæt, men det går kun op til 12mm og den bolt der sad i var allerede 12mm, går ud fra jeg så skal op i f.eks en 14mm Helicoil, eller er det misforstået!

Hans Henrik: Ja noget i den stil smiley

• #5   23. mar 2016 Kan du ikk bare bore det gamle gevind ud og så bare skære et nyt der selvfølgelig bliver lidt større :)??

• #6   23. mar 2016 Ingen helicoil !! Der findes bøsninger specielt til den slags ( der er ikke den første bundprop uden gevind verden har set, og med sikkerhed heller ikke den sidste smiley )

• #7   23. mar 2016 Brian S: nej lige præcis, det tænkte jeg nok- men i det er første gang for mig! smiley Hvor køber jeg sådan noget!?

Er det sådan et sæt(se link nedenfor), det største af sættene, der står 12,4mm, så det er vel så ment til at skrue op i en ødelagt 12mm gevind og lave et nyt 12mm gevind, eller!?

Som sagt, er lidt på udebane her! smiley

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Ovrigt/Gevindreparationssat-2000022403/

• #10   23. mar 2016 Du afmontere bundkaret ...skulle den hænge i pakningen, så køre der pt. en anden tråd med netop det problem smiley smiley smiley

Så slår du et nyt gevind i overstørrelse, og køber en ny bundprop som passer til det nye gevind. Det er og bliver den mest rigtige løsning!... Og det er ikke en voldsom opgave.

• #11   23. mar 2016 Det du selv linker til Mikker er helicoil.......

• #12   23. mar 2016 Milling: der er kun et problem, der er intet bundkar, der er en helstøbt alublok og da støbningen er således at bundproppen/bolten sidder monteret i en mindre forhøjning, så har jeg formentlig kun et skud til at reparere ellers er der ganske enkelt ikke mer Raul at give af til udskæring!

• #13   23. mar 2016 #4

Jeg er godt klar over, at du ikke ved hvad du skal gøre.

Derfor anbefaler jeg dig at søge på forum. Der har du nemlig alle svarene.

• #14   23. mar 2016 Søg på Timesert, de laver i de størrelser du søger.
    Tror wurth også har dem, og de kalder dem vist gevindbøsninger.
    Det helicoil er ikke til noget som skal skrues ud mange gange som en bundprop, det er mere til at lave et stærkere gevind i fx alu.

• #16   23. mar 2016 Er det en ZX6R 2002 du har dig? Som der står i din profil.

Den bør altså have et bundkar.

• #17   23. mar 2016 hej mikkel, nu kan man jo tydelig mærke at du er på helt fremmed grund her, og ligger søvnløs om natten(fuldt forståligt)
    men hvorfor ikke få den kørt på værft og få nogen "rutineret" folk til at fikse det for dig, koster self. lidt mere, men op mod at du risikere at ødelægge endnu mere, og udsætter sæson starten , er det nok givet godt ud.......pøj pøj

• #18   23. mar 2016 Hej Mikkel.
    Kan se du er fra Fyn, hvis du selv piller bundkaret af kan jeg lave det for dig på tirsdag, smid PB hvis behovet opstår smiley

• #19   23. mar 2016 I må altså skifte det olie om efteråre, så har i hele vintern til at reparerer de ødelagte gevind. smiley

• #20   23. mar 2016 Kevin a: Synes du ikke du lidt hurtigt hopper til konklusioner!? Jeg har aldrig drejet et gevind over før, fordi jeg netop ved hvad jeg laver - Jeg tog for hårdt fat denne gang, thats all! Vidste du alt om alting, før du skulle arbejde med noget eller søgte du også information/uddannelse - ja ik, tænkte jeg nok! smiley

Forrige vinter skildte jeg Mc`en ad fra a-z skiftede alt der skulle skiftes, bremser, lejer, fodhvilere, dæk, blinklys osv. osv. fik ramme samt alle mindre dele mv. "blæst" og malet, samt samlet igen! Jeg har rodet med sportsvogne i 10 år, før jeg fik mc, ejet to Supra`er og restaureret/serviceret alt! Så min erfaring/knowhow er ALT rigeligt Kevin, bare rolig! Jeg har som sagt blot aldrig nogensinde før kvadret et gevind og derfor aldrig skulle bore et op og da slet ikke i en skrøbelig alu del hvor der ikke er meget at give af, så jeg søger BEDSTE LØSNING og føler det underligt at et simpelt spørgsmål om et gevind har ført til så idiotiske indlæg!

Jeg kunne godt tage den første og bedste snittap og blot dreje et nyt gevind, men hvis andre herinde havde bedre løsninger, ja så kunne jeg drage nytte af disse - Så igen, for sidste gang, info, intet andet, ikke dumsmarte kommentarer fra "hjemmebyggemand Bob" der nu vejrer medvind fordi han ved noget som en anden ikke gør og derfor skal spille dum(til dig Kevind)!

Til alle jer med nyttige indlæg, tak for hjælpen, jeg skærer gevindet op til 13mm og smider en ny bundprop i(sættet som Lindgaard linker til, tak for det!), dog køber jeg en alu/gummipakning til, istedet for de medfølgende, så den slutter tæt hurtigere og dermed kræver mindre moment ved opstramning!

• #21   23. mar 2016 Tak for tilbuddet Morten, det er meget venligt at dig, skulle det blive nødvendigt, så skriver jeg til dig smiley

• #22   23. mar 2016 jeg vil sgu anbefale dig at køre til ES med den blok de kan sgu trylle med det grej de har

https://www.facebook.com/ES-Motocross-Teknik-155575664530594/?ref=ts&fref=ts

• #25   24. mar 2016 Jeg er skam helt rolig Hans Henrik! Uøvrigt så er problemet løst, købte sættet som Lindgaard linkede til, skar gevind og satte ny bundprop i. Løsningen på længere sigt bliver dog helt sikkert at smide et oil drain kit i fra Stahlbus, kræver et M14x1,5 gevind, nu hvor det alligevel er boret ud til 13mm, så gør det nok ikke den store forskel med en mm mere!

• #27   24. mar 2016 Er et 13mm hul for stort til et 14mm gevind!? Hvad er det for noget sludder - Der sad et 12mm gevind, det kvadrede jeg som bekendt - Så drejede jeg det op til et 13mm med gevind og satte en M13 bolt i, med pakning og spændte den - Det samme kan naturligvis gøres fra 13mm til 14mm. Det er jo ikke et 13mm hul, der siger jo sig selv, men et 13mm indvendigt gevind smiley

• #28   24. mar 2016 Et gevind har 2 mål. Toppen af gevindet og bunden. Toppen er det mm gevindet nævnes med .. M12 eks. Bunden ( den str hul der skal bores) er top minus stigning.
    Så et m14 x 1,5 kræver et 12,5 hul for at være perfekt. Og det kan man jo ikke hvis hullet allerede er med m13. For så er der skåret gevind som udv er 13mm.........
    M13 i et tidligere m12 er langtfra optimalt, og skal behandles yderst forsigtig.....

• #29   24. mar 2016 #26 og #28 har ret Mikkel, længere er den ikke.
    Tjek en gevindtabel, hvis du er i tvivl smiley

• #30   24. mar 2016 Er ret sikker på at M14 har 2mm stigning.

• #31   24. mar 2016 #30 nemlig Milling, og dermed 12mm i forboring smiley

• #32   24. mar 2016 Jeps. Den var rettet på #28

Så et M14 gevind havde været at fortrække i erstatning for M12 gevindet. Hvis der er M13 nu, så bør man nok op i en M16 hvor der bores for med 14mm.

...men det er spørgsmålet hvor stor en prop der er plads til.

• #33   24. mar 2016 .

• #34   24. mar 2016 @milling
    Std er m14x2 men bundpropper er som regel med fingevind (1,5)pga den manglende materiale tykkelse.

• #35   25. mar 2016 Smid nu bare den gevindbøsning i, de har også gevindbøsninger i overstørrelse, de kaldes big-sert.

• #36   25. mar 2016 Som sagt er den boret op til m13, bolten er skruet i og spændt, sidder fint og rokker sig ikke! Men som sagt bliver løsningenpå længere sigt et Stahlbus Oil drain kit, på 14x1.5, den skal sættes i med f.eks locktite, så vidt jeg lige husker og så skal der ikke rodes mere ved det!

• #37   30. mar 2016 Omskær til 1/2 "

• #38   30. mar 2016 @Fætter F

Nogle gange skulle man bare ikke have skrevet et svar.... smiley

• #39   30. mar 2016 Brian S: Rofl

Kommentér på:
Kværnet geving v/bundprop

Annonce