{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.209 visninger | Oprettet:

Laderelæ defekt midlertidig løsning? {{forumTopicSubject}}

Hej

Laderelæ er nok ved at synge for sidste vers, det overlader med 17 volt ved fulde omdrejninger. Først og fremmest drejer det sig om en gammel cbr 900 fra 92'.

En ide jeg har afprøvet er at pille en fase af hvor ladespændingen falder til under 14V. Ved tomgang ligger den så helt nede på 12,5V men det kan jeg leve med midlertidig.

Er det en foreløbig løsning, har jeg overset noget?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montere brusestang 800 kr.
  • Havemand til fræsning 840 kr.
  • VVS-installatør 1.000 kr.
  • Hængt billeder op 500 kr.
  • Rengøring af hus 800 kr.
  • Install washing machine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Laderelæ defekt midlertidig løsning?
  • #1   2. apr 2016 Lad være med køre fulde omdrejninger indtil du får et nyt.
    Køre videre som intet er sket, har sikkert længe kogt batteri med den lade spænding.

• #3   2. apr 2016 Tror ikke du skal regner med den lade regulator holder ret længe

• #4   2. apr 2016 Hvorfor skulle den ikk holde Søren?

• #5   2. apr 2016 Pris og kvalitet hænger lidt sammen

• #6   3. apr 2016 Måske, men den han linker til bliver sendt fra Kina, altså kinesisk forretning, så er tingene bare billigere. 100% det ville være den samme som man vil kunne køre for 6x prisen i Danmark hvis man køber uorginal, her køber man bare næsten direkte istedet smiley Så ingen mellemled skal tjene penge på det andet end DX.

• #7   3. apr 2016 Tja.... det meste af al elektronik er lavet i Kina alligevel. Nøglen til sucess er vel at den kan komme af med varmen og ud fra billedet ser den meget reel ud efter min overbevisning....

• #8   3. apr 2016 find enanden ensretter inden du fortsætter , ledningerne smelter helt oppe ved stikket og dit batteri bliver stegt = det alt sammen giver flere ærgelser og bliver dobbelt så dyrt

• #9   3. apr 2016 90 % af alle ensretter virker ved at de sender endel af den overskydende strøm tilbage i statoren, Det er der for at ledningerne fra stator og stik kan blive meget varme. Det er rigtig at man kan købe en billig regulator fra Kina men hva er kvalitet og de mærker dem med samme nummer som orginal. Jeg skal ikke bestemme hvad du gør, hvis du er rigtig heldig står du efter kort tid med en brændt stator og ledningsnet.

• #11   3. apr 2016 Var ikke klar over den sendte noget af det overskydende strøm tilbage gennem ledningerne... men det giver måske god mening for de har en tendens til at smelte. Sjovt nok det er 3. laderelæ jeg brænder af på 4 år og det er altid her om foråret.... Før har jeg brugt originale brugte.... men nu vil jeg prøve en af de billige....

Ved ikke helt hvorfor de brænder så ofte af,men nogen af de bud jeg har er 1. dårlig batteri (gel).... er røget ud nu. 2. Manglende/utilstrækkelig køling af relæet Andet kan det vel ikke være

• #12   3. apr 2016 prøv at kontakte e.s. elektro ved Erik schnabel. han skulle være manden der laver en som faktisk holder.
    det er selvfølgelig dyrere, men alternativet er jo at skifte i tide og utide smiley

• #14   3. apr 2016 13# jeg er helt sikker på han ikke hører den, om så hans tlf var koblet til luftalarmen som vi hører 1 gang om året smiley

• #15   3. apr 2016 vidste slet ikke han var død, så giver jeres svar mening smiley

• #16   4. apr 2016 Kontakt ham her: http://www.discteknik.dk/

Han har overtaget E.S. Schnabel lageret og laver vist også nye. De holder i hvertfald bedre end de originale eller de billige man kan købe.

Du kan risikere, at din stator har en fejl som er skylden i din ensretter går. Da min gamle ES ensretter gik i stykker, købte jeg en ny uoriginal, men den brændte sammen efter 14 dage hvor den ødelagde batteriet så meget, at jeg næsten ikke kunne få den ud af holderen. Så jeg skiftede stator, enretter fra discteknik og batteri. Siden har jeg ingen problemer. Min lader nu 14-14.2 volt og har kørt 6000km. Så jeg tror det holder.

• #17   4. apr 2016 Flemming er et godt bud

ellers køb en Electrex RR58 det skulle være en R/R så den ikke belaster stator så hård

• #19   5. apr 2016 Tja... defekt stator er der nogen der foreslå efter min overbevisning kan den ikke lade for meget kun for lidt... eller tager jeg fejl?

• #20   6. apr 2016 En defekt stator, kan få ens ensretter til og gå i stykker. Du kan ikke altid måle om stator har en fejl, hvis den først optræder når den bliver varm.

Jeg nåede og få ødelagt 2 batterier og 2 ensretter, inden jeg valgte og skifte stator også selvom det ikke burde være derekt. Men siden har jeg ikke haft problemer.

Kan selvfølgelig være et tilfælde, at den nye ensretter jeg købte kun holdt i små 10 timer drifttid, men jeg ville ikke risikere flere batterier og ensretter for at bekræfte teorien smiley Havde heldigvis en anden stator liggende, så den røg i, sammen med en Schnabel ensretter. Jeg har også eftermonteret et voltmeter/temp/ur, så jeg bliver advaret hvis batteriet over/under -lades smiley

Det sidste batteri blev så voldsom kogt, at hele batteri kassen blev deform (plastik), så jeg næsten ikke kunne få batteriet ud og det nye kan lige kan komme igen.

• #21   6. apr 2016 Erling , jeg vil rigtigt gerne købe din defekte spole for en hundrede manner ...

• #23   6. apr 2016 Det kan godt lade sig gøre at en eller to af vikilingerne giver højre spænding, De fleste defekte stator brænder viklingen over i en af spolerne. Men du kan være uheldig at der bliver slidt hul på lakken så man får en kortslutning imellem nogle af vikilingerne, og dermed bliver der ubalance i stator strøm da spolen elektrisk ikke er samme størrelse.

• #25   6. apr 2016 Målinger på koldt motor ubelastet (ledningerne pillet af laderelæ) 71 v / 72v / 71v mellem faser ved 5000omd. samt 1 ohm imellem hver fase... så det skulle være inden for spec'en

skulle lige hilse at sige at 71 V kan man godt mærke i fingrene smiley

• #27   6. apr 2016 Det er jo enlig også det jeg skriver Hans Henrik, man kan godt være udenfor at man måler 71 73 112 volt fra statoren og dermed er den også def.

• #29   7. apr 2016 Det værste er, at en defekt regulator/ensretter kan finde på at tage statoren med sig i døden. Uf og fusk og mere fusk sagde jeg bare! smiley

• #30   7. apr 2016 Der er helt klart noget galt, hvis den brænder dine regulatorer af så hyppigt. Statoren lader næppe for meget; jeg har endnu ikke hørt om en stator, der afgav HØJERE spænding/strømstyrke, efterhånden som den blev ældre. c".)

En del af problemet ved motorcyklers ladekreds ligger i, som det ganske rigtigt bliver nævnt, at en del af den overskydende strøm sendes tilbage til statoren (også derfor, de som regel kører i et oliebad - for at køle dem af). Og det resterende overskydende bliver omsat til varme i selve regulatoren. Så det er faktisk bedst at bruge så meget strøm som muligt, indenfor generatorens kapacitet selvfølgelig - jo mere der bliver aftaget "naturligt", jo mindre varme bliver der jo afsat i hhv. regulator og stator.

Men det løser jo ikke dit tilbagevendende problem. Et bud kunne være dårlige ledninger mellem regulatoren og batteriet - jeg ville først og fremmest checke +12V ledningen til batteriet, samt stelforbindelsen, evt. sætte nogle kraftigere ledninger på.
    Men selv om regulatoren sender strøm tilbage til generatoren, bør ledningerne altså ikke smelte - fabrikkerne laver det jo netop, så det kan holde til dette design. Men disse ledninger kunne naturligvis også være irrede eller noget, så der er for stor modstand i dem. Nok bedst at checke samtlige ledninger i ladekredsen...
    Hvis tegnebogen tillader det, kunne man også med fordel smide en MOS-FET regulator på - de tåler mere, bliver knap så varme og giver en mere ensartet ladespænding. Jeg køber selv én af dem, når min tegnebog har sundet sig oven på alle de andre køb - Scott-Oiler med Magnum HCR, nye Givi E45 tasker osv. c".= smiley

• #31   7. apr 2016 #21 - UrbanViking. Den er desværre for længst røget til metalskrot.

• #33   7. apr 2016 Hans Henrik ... folk har vel for mange penge

• #34   7. apr 2016 Tjaa... for mig havde den ingen værdi da den var defekt i mine øjne, når en anden har løst problemet.

Hvis jeg skulle sætte alt til salg jeg har inden det ryger på genbrug, så ville jeg skulle bruge mere tid på at svare på mails eller holde øje med forum m.v. end det er værd. Sende noget med PostDK er sku ved og være for dyrt.

Jeg har taget den anden jeg kører med fra en reservemotor, så reservedele har jeg nok af, gider ikke også gemme på defekte dele som måske kan bruges af en eller anden på et eller andet tidspunkt. Så meget plads har jeg ikke i min kælder/garage smiley

• #35   7. apr 2016 Har selvfølgelig en anden stator (det skal man jo have) men jeg ser ingen grund til at udskifte den eksisterende, Men at tjekke sedningerne igennem er nok en god ide.

Det er sådan at stikket med de 3 faseledninger er for længst smeltet sammen så nu er de sat sammen med kronmuffer... det burde vel være ok?

Men må lige gå det hele igennem igen...

Kommentér på:
Laderelæ defekt midlertidig løsning?

Annonce