{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maks ændring af stel?
  • #1   18. apr 2016 bag rammen er en grå Zone og du må slet ikke på hoved rammen

  • Jonas T
    Jonas T Tilmeldt:
    jun 2009

    Emner: 2 Svar: 60
    #2   18. apr 2016 Farven.
    Hvorfor ikke ændre tanken?


  • Peter K
    Peter K Tilmeldt:
    mar 2016

    Følgere: 128 Emner: 22 Svar: 45
    #3   18. apr 2016 det er en gammel DT tank synes det ville være en skam smiley
    Men havde tænkt tanken dog har jeg aldrig arbejdet med at svejse en tank eller ombygge den smiley


  • #5   18. apr 2016 Alt er tilladt, men du har oplysningspligt overfor myndighederne/synsmand. Og hvis du ændre noget, risikerer du at han vil have dokumentation for det ene og det andet, samt ny afgift pga. identitetskifte.

    Der er ingen gråzoner, kun folk der forsømmer deres oplysningspligt..
    Det er klart at hvis du laver en minimal ændring som synsmanden ikke lægger mærke til, så får det ingen konsekvenser, men det gør det ikke lovligt..


  • #6   18. apr 2016 http://caferacer.dk/regler-for-ombygninger/
    Her er en god oversigt.


  • #7   18. apr 2016 Bjarne A Han spørger til Stel , og der kan man sige at INTET ER TILLADT ud over at fjerne lidt på en HD

  • #8   18. apr 2016 Bjarke, hedder jeg.. og spørgsmålet er forstået.

    Hvis intet er tilladt, vil du så indgå et vædemål imod min påstand om, at jeg kan finde en mc der er ombygget og godkendt til gadekørsel?

    Det vil du sikkert ikke, for hvis en ændring af stellet er lavet så den er lige så stærk som fra fabrikken, så kan du få testet og dokumenteret ombygningen, og derefter få den godkendt ved syn. Du risikerer derefter stadig, at den mister sin skattemæssige identitet, og skal så betale ny afgift.

    Men det er stadig tilladt, det er bare en bøvlet, og dyrt - men kan godt svare sig hvis man vil lave flere motorcykler med samme ombygning.

    Mht. HD er det blevet godkendt at fjerne den del af stellet på en softail, hvor bagskærmen sidder fast. Og det er det fordi, at alt er tilladt, hvis man kan dokumentere konstruktionens styrke


  • #9   18. apr 2016 Bjarke jeg tror du har ret. Men kan du finde et eksempel på en dansk mc der er ændret i stellet og som er blevet godkendt af et firma så den kan gå igennem syn?

    Hva med rearset og clip ons som ikke er tüv godkendte?


  • #10   18. apr 2016 Det er ikke så sjældent igen, jeg snakkede med nogle der havde en stand til Herning motorshow, de havde fået godkendt en ændring med noget der lignede rear loop på en Yamaha. Om den ligger på nettet et sted aner jeg ikke. Men prøv at led hos skad eller TFTB, de må have nogle sager på emnet.

    Tilladelsen til at fjerne benene der holder bagskærmen på en HD Softail, er jo kommet frem ved at nogle har været bøvlet igennem.

    Rearset har jeg ingen erfaring med, men det er sikkert en konstruktiv ændring. Ændring af styr er ikke, i sig selv, en konstruktiv ændring, men ved clip ons ændre man selve monteringen af styret, så det er garanteret ikke tilladt uden TÜV.


  • #11   20. apr 2016 Kan man få for eks Force technology til at måle de ting man har ændret? Ville det være godkendelse nok?

  • #12   20. apr 2016 Hvilken dokumentation der kræves har jeg desværre ingen anelse om, jeg ved bare at der skal en eller anden form for dokumentation til. Om der findes nogle "stats autoriserede" eller hvad, det ved jeg ikke.

  • #13   20. apr 2016 hvis jeg husker rigtig står der tüv eller andet godkendt testcenter
    og i praksis mangler jeg stadig at høre om andet end tüv som værende godkendt


  • #14   20. apr 2016 Må høre synshallen en dag. De må da vide det..

  • #15   20. apr 2016 Har før snakket/skrevet med nogle personer fra SKAD/TFTB. Det koster ca. 30.000kr at få kontrolleret/testet et ombygget stel.

    Og så er der jo self. ingen garanti for at det går igennem... Tror det er en af grundene til at man ikke ser navnligt mange af de gamle japanere, da det jo ofte er "low budget" byggeri.


  • #16   21. apr 2016 Mener teknologisk institut har ret til det ja , og hvis du kan få en godkendelse fra fabrikken er det også nok , men jeg skriver det er forbudt på grund af at det så at sige er umulig for almindelige mennesker at betale sig fra , se hvordan det gik Lauge Jensen Motorcykler


  • #17   21. apr 2016 Kan kun alt for varmt anbefale at man melder sig ind i The Freedom To Build. Det koster sølle 350,- om året og man kan få alt den vejledning man skal bruge. Det kan potentielt spare en tusindvis af kroner i mistet afgift og bøder (for slet ikke at tale om en konfiskeret mc). Derudover får man opdateringer på hvad der bliver arbejdet på inden for lovene i custom verdenen.

  • #18   21. apr 2016 #16

    ...30.000kr er da ikke umuligt at betale sig fra?


  • #19   21. apr 2016 Jeg fik en mail i dag fra SKAD. De skriver at der er ændringer på vej så vi får samme regler som tyskland sverige. Det er et prøvningsfirma som ska køre en tur på cyklen og vurdere om den er egnet til kørsel. Dog er der stadig det med afgiften efter ombygningen som er uklart hvordan og hvorledes.

  • #20   21. apr 2016 Ja det er det de arbejder på for tiden. Meningen er at man sort/hvidt set bare bygger om som man vil (inden for gældende lovgivning) og så kører den til en test+syn. Hvis den er sikkerhedsmæssigt i orden, så kan den få plader på. Så vidt jeg har forstået også helt uden TÜV - så længe at den er sikkerhedsmæssigt forsvarlig.

  • #21   22. apr 2016 Lidt ligesom MOT i england.. De må jo næsten alt

  • #22   22. apr 2016 Har sku meldt min ind i TFTB , det lyder til at være en god sags tjeneste smiley


  • #23   22. apr 2016 Det er det helt bestemt også. De gør utrolig meget for alle os der vil bygge om og jo flere der melder sig under fanerne, jo mere kan de gøre smiley

Kommentér på:
Maks ændring af stel?

Annonce