Motor-HK vs. Baghjuls HK Motor-HK vs. Baghjuls HK
Hej MCG brugere.
Jeg har lige haft en lille diskussion med en bekendt omkring effekt tabet fra motor til baghjul paa forskellige mc-modeller.
Jeg mener at man som hovedregel kan traekke 10-15% fra den opgivne motor-effekt og saa har man det antal kraefter den har paa baghjulet. Nogle kan afvige og mister mere eller mindre end foernaevnte.
Er det ikke meget korrekt? Min kammerat mener det MAX er 10% tab.
Men saa er der MCer som fx en SV650, som er helt uden for scala. De er opgivet til ca 70 hk, men mange af dem har ogsaa 70hk paa baghjulet. Nogle endda mere.
Hvordan kan det vaere? En MC som min, samt diverse racere som ZX6R, R6, GSXR, CBR osv. vil aldrig have det samme antal hk paa baghjulet som de er opgivet til i moteren? Right? Selvom den faar en anden udstoedning paa og blir trimmet ind derefter. Men hvordan kan det vaere saa mange SVere har? For det har de da??? Ikk?
Haaber i kan hjaelpe med at give nogle svar. 2 personer med hver deres mening, kan jo ha svaert ved at blive enige uden andres input.
Mvh Jeppe
maj 2005
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 301
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
maj 2005
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 224
maj 2005
Vi snakker SV650 effekttab, vs. modeller som min og ronnies og diverse andre R4 "racer" motorere
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Som udgangspunkt er der minimum 10% tab (som regel mere)!
Ja faktisk er der de seneste år gået inflation i hestekræftopgivelserne netop fordi det for producenter gælder om at have flest hk på papiret
Se bare på mange af de nye 600ccm har opgivelser på heste over 120 på motor. Kommer de på bænken smider de i området af 100hk
Man skal også huske at der er stor forskel på bænke. Derfor kan man heller ikke sammenligne sine egne resulater med andres. Skal man sætte 2 mc op imod hinanden så er det med at få dem målt i samme bænk.
se her (og der er faktsik tit meget større forskel en denne her undersøgelse har vist)
(link fjernet)
En peppet sv650´er har ikke 70hk. Det giver sig selv. Skal man have samme baghjulsheste som motor er opgivet med, kræver det altså en tuning der koster. Sådan er det på de fleste mc´er. Men på enkelte kan der hentes rigtig meget ved at lave småting, netop fordi cyklen er droslet fra fabrikanten af pga regler og krav om forurening og støj. Se bare på zx12r, den får 15baghjulsheste med et komplet anlæg. Men det gælder altså ikke en sv650
Min TL har ikke engang samme baghjulsheste som den er opgivet med på motor, og det er ikke småting der er lavet ved den! Min Eks-mille har 4 hk mindre på hjulet end den er opgivet med på motor. Den er tunet for over 30k.
Men alle kan finde en bænk der måler optimistisk. Ja der er stor forskel på rullefelter. Min eks-amann mille er målt til alt mellem 124hk og 136hk på hjulet på 2 forskellige bænke. Jeg vælger at tro på den laveste, for så går jeg ikke helt galt i byen.
Min erfaring er et Ducati har mindst tab fra motor-baghjul i forhold til opgivelsen. Dvs de opgiver tit tal der ligger tæt på baghjulsydelsen. Dog ikke på de seneste modeller. Der gjaldte indtil deres 998 model.
Suzuki er typisk optimistiske, ligesom alle andre japanske mærker
maj 2005
Det er vel ikk pga. baenk? For gaelder vist hele landet. Og sammenlignet med andre mc'ere er der da ingen der har saa hoej effekt. Synes det lyder meget realistisk som brian siger. At 600ccm racerne, konkurrerer mod hinanden og opgiver lidt ekstra. SV650 har ingen direkte konkurrent udover den billige hoynsong (ved ikk hvordan det staves) tvillinge model. Derfor kunne det maaske godt taenkes at dens effekt er opgivet mere efter baghjul end racerne?
mar 2004
Det kan godt være jeg har "talt" over mig lige netop med SV`eren. Men de målinger jeg har set fra de bænke min mille og TL´er kørt ind på, der har de ikke haft 70. Der har de ligget omkring 65 hvis de var peppet med komplet anlæg. Cyklern er også fra 99, dvs inden der kom inflation i hestekræfterne
Men ja, der er ikke samme konkurrence element i sådan en cykel som med de nye. Mener også at selve måden man måler på idag er anderledes end i fx 1999.
Men jar har adgng til udskrifter fra en bænk der ligger i den lave ende (der min TL er målt til 115hk). Jeg ser lige om jeg kan uploade nogle kurver. Så kan vi se hvad sv´erne typisk måler
mar 2004
Husker da selv med min RF600. Den havde da mindst 95hk på hjulet selv den kun smed 85 da jeg endelig fik den i bænk. Men det sagde jeg da ikke til nogen
maj 2005
mar 2004
Tager du til andre bænke kan du få måling på alt imellem 80 og 95 hk
En makker og mig tager turen til foråret hvor vi måler vores mc på en 5-7 bænke og sammenligner. Vi skal nok lave en lille artikel om det
Og jeg er da sikker på at TL´eren nok skal have 125 på hjuet på n anden bænk
mar 2004
SV´eren tager faktisk omnkring de 70 på hjulet. Den bænk jeg bruger må være meget lav!
Som han sagde. Kundekredsen afgør hvor meget tab der er på modellerne!
På de nye racere gælder det jo om at ydemest på papiret!
På fx bandit 1200 der er opgivet til 98 på motor, ja den smider faktsik 98hk på hjul. Det er udelukkende fordi tyskerne så kunne købe den uden at drosle på den.
Så der er nok noget om det med konkurrencen osv. Men som udgangspunkt er de rikekforskel på om det er v2 eller r4. Det er nok den gruppe af kunder som cyklen henvender sig til der afgør hvor stort tabet er
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.642
Min pointe er at to ens cykler, hvor den ene har 100HK standard, og den anden er tunet til 130HK, der vil den med 130hk altså ikke tabe mere effekt i transmissionen, med mindre der er ændret på denne. Men tager man udgangspunkt i procent, så skulle den tunede jo tabe mere effekt end den der er standard, og sådan er det altså ikke.
Man kan sige at der er et generelt tab, dette kan så være fx minimum 10 HK, men tabet er altså det samme(ca) uanset hvor mange HK en cykel har. Naturligvis forudsat at transmissionen er nogenlunde ens bygget op.
Til spørgsmålet om række motor vs. V-motor, så må jeg holde med Ronnie, for der er absolut intet belæg for at antage at en V-motor skulle have mindre tab i transmissionen end en række motor.
Faktisk har en V-motor mere enerti end en række motor, og har derfor af samme grund også oftest en lavere ydelse pr. kubik end en rækkemotor, men det har kun betydning for hvad der kommer ud på krumtappen, ikke hvad der kommer ud på baghjulet i forhold til krumtappen. - Det er transmissions forholdne der afgør den del.
maj 2005
Og selvfoelgelig vil en mc ikke tabe mere i kaeden uanset hvad motor der er paa. V2, V4, Twin, R3, R4, R6, L2 eller hva pokker der elllers er.
Men lige praecis en SV650 maa bare vaere opgivet lavt siden de maales til at have det samme antal hk paa baghjulet som i motoren. Da de fleste andre MCere, har mindre effekt paa baghjulet end i motoren.
mar 2004
Tror min makker har ret i det med hvad kundetype/marked den enkelte cykel sigter efter!
maj 2005
sep 2006
Forstå mig ret. Du tager to identiske motorer på 100 hk, med to identiske transmissioner, den ene tuner du så i motoren til fx 30% mere, eller lad os sige 130HK.
Hvis begge motorer havde et krafttab på på 10%(10hk) før tuning, så har de altså ikke begge to et krafttab på 10% efter tuning.
Den motor der stadig er standard har stadig et tab på 10%/10hk. Men den der er blevet tunet til 130hk den har altså kun et tab på 7,7% men stadig 10hk.
Dette er naturligvis rent teoretisk sat op, da man ikke kan overføre disse tal direkte til virkeligheden, lige som det er gældene med en bænkmåling
mar 2004
Derudover har rummet også noget at sige, er der fx ordentlig udluftning? Hvad med temperatur, stiger den i løbet af rulningen? Så der er rigtig mange faktorer der spiller ind. Også derfor jeg kun bruger Mr. dyno. Der er der taget forbehold for alle de faktorer
En anden sjov ting
Nogle forhandlere sætter fx et rør på udstødning for at komme af med gasser. Det er ej smart, da det svarer til at ændre på udstødningsrøret!
maj 2005
Netop i teorien er det i %. Den effekt der er i krumtappen kontra udgangen fra gearkassen der er tabet i %. Der ryger en hvis % del pr. kugleleje, pr tandhjuls-udveksling mm.
maj 2005
maj 2005
Og dvs. hvis motoren kun havde 10hk (svarer vel til en ret tunet knallert), saa skulle den SLET ikke kunne traekke gearkassen rundt. Saadan er det vist ikke
sep 2006
Det er muligt at vi taler totalt forbi hinanden!?
Man kan sagtens udregne tabet i procent mellem krumtap og gearkasse, det er slet ikke det jeg skriver. Det jeg siger er at man ikke kan generalisere, og sige at alle cykler taber mellem fx 10 og 15 % For det ville kræve at alle cykler havde max 5% forskel i ydelse.
maj 2005
Og det mener du ikke det er, men saadan er teorien nu og en gang
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Du er galt på den, den indre modstand har netop noget med hvor mange kræfter den bliver tilføjet..
Vi er enige om at det er lejer og tandhjul som giver modstanden? des mere du belaster disse dele, des højere bliver modstanden også..
Dette er et dårligt eksempel, men det bedste jeg kan komme på: Hvis du ligger en træplade på jorden og ligger 10 kg ovenpå den vil den være lettere at trække end hvis du havde 15 kg på den.. Som jeg sagde ved jeg godt eksemplet er groft, men det vil i hovede træk forklare det, og ligegyldigt hvad du smører med, vil effekten der bruges gøre at modstanden øges..
Det skal dog siges at måden man måler modtsanden, eller effekttabet på en rulleprøvestand, gør at det i dit eksempel vil den være nøjagtig den samme! Men måden det gøres på, er der også en del usikkerhed på hvor nøjagtigt den rammer, men det er desværre den eneste og mest sikre måde at gøre det på..!
Hov forresten - kom på et bedre eksempel!!
Vi er enige om at modstand udvikler varme?? Populært siger man også at al modstand bliver til varme - om det er mekanisk, hydraulisk, eller elektrisk!!
Hvis du tilfører en gearkasse henholdsvis 100 hk, og 130 hk, vil den gearkasse der får 130 hk blive varmest, ergo er der et større effekttab.!
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Effekttabet har jo intet med motoren at gøre.. Det siger jo også ligesom sig selv, da man kalder det krumtap hk - dvs. for enden af krumtapper, og der har motorens interne effekttab intet at sige!!
Det er ren og skær gearkasse og bagud der giver det effekttab der her tales om.!
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
Og ja der er gået inflation i de hk tal... mærkeligt at de så for fanden ikke kunne frembringe et bedre moment end de klassiske 63-66 nm i 600 klassen.... det er jo det man har mest at bruge til
mvh Offslow
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.982
Der er mange meninger om effekttab...
Jeg kan komme med et eks. Dyno Ove lavede en test en gang for læææænge siden... Med en mc, der havde slidt kædekit, hvorefter kæden blev smurt grundigt.. Det allene gav 2 hk. PÅ HJULET... LoL
Så skal man "rulle" cyklen.. Så er det bare på med "spraydåsen".. Så det ser ud af lidt xtra... =8o)
Man kan så "gøre" lidt for at mindske det "effekttab"..
Man kan skifte kædekittet, tandhjul, fælge m.m. til noget der vejen mindre... Så er der jo mindre at "slæbe" rundt på...
Det var så lidt "benzin på bålet"... =8o)
sep 2006
Jeg er helt med på at enertien vokser i takt med ydelsen, men uden at jeg vil lægge hovedet på blokken, så vil jeg påstå at kurven for dette tab <b>ikke</b> er lineær, og derfor ikke kan bruges til ret meget i praksis når man taler om effektforøgelse i stil det det man normalt ser på en MC når man tuner. Transmissionerne på en MC er efter min bedste overbevisning bygget til at levere nogenlunde "den samme vare" inden for et givent område.
Jeg mener, -igen uden at ville lægge hovedet på blokken, da jeg ikke pt. sidder inde med materiale til at underbygge min påstand-, at kurven for enertien i en normal sekventiel gearkasse er temmelig progressiv, hvilket jeg også vil sige gælder kuglelejer i almindelighed.
apr 2004
Følger: 28 Følgere: 27 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 167
Effekten på motoren er standard 135 hk. (altid målt på krumtappen)
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Grunden til en SV650 næsten altid yder omkring de 70Hk på hjulet, skyldes at Suzuki ikke har prøvet at prale med den, så den har nok nærmere 75 på krumtappen.
Det er altså ikke rullefeltet der er grund til de andre taber mere effekt på vej ned til baghjulet, men altså en beskeden opgivelse på krumtappen.
/
Jesper
maj 2005
sep 2006
Nu er det jo ikke sådan at fordi man tuner en motor til at yde 10-30 hk mere, at den så pludselig stiger 10-20 eller 30 grader i temperatur, og materialerne ændrer sq ikke specs i så voldsom grad som i får det til at lyde, ved så moderate ændringer.
Jeg siger lige én gang til. JA man kan godt udregne tabet i procent, men procenten vil ændre sig i takt med ydelsen. Muligvis ikke lineært, men det <b>vil</b> ændre sig, det er jeg stadig overbevist om.
Anyway, I rest my case. Tak for en god debat
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Hvis man antager at 2 motorer med nøjagtigt samme opbygning eksempelvis GSXR 600/750/1000, som deler mange stumper, havde samme enerti (vægtmodstand i motor), vil jeg påstå det samme som Buggi, netop at modstanden ikke bliver mærkbart større fordi motoren har flere HK på tappen.
En tørkobling som mange racere benytter giver mindre modstand end en våd-plade-kobling.
Mange racere får tillige lettet krumtappen og andre dele i motoren, netop for at opnå flere HK, men på bekostning af moment (NM).
Stor volumen = stort moment
En tysker model (100HK) har oftest et højere moment end den tilsvarende Danske. Grunden hertil kan i de tidligere (90'ene) modeller søges i ændret knaster, som begrænser top effekten men giver bedre bundtræk.
2 cylindret motorer har i mange tilfælde et højere moment en end tilsvarende 4 cylindret med samme volume. (naturligvis indenfor samme klasse).
,. Jeg tror på de 10-20 HK i tab.
Men en goldwing taber mere effekt end en Gixer 1000.
apr 2004
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
Med en blødere compound, (forskellene på dæk kan nemt variere med 2 hk). Måske er luft filteret
blevet mere beskidt, benzin kvaliteten har også noget at sige. Hvis olien er helt frisk og dermed lidt tykkere er den mere træg. Alle disse ting og mange flere spiller ind på effekten og de forskelle man ofte møder.
Hurra Thomas, endelig en der ved han skriver om.
apr 2004
apr 2004
apr 2006
Den har du liige misforstået der.
Jo mindre en motor skal drive rundt - jo mindre effekttab.
Effekten bliver ikke større fordi man afmonterer generator mv. Man opnår et mmindre effekttab og mindre samlet egenvægt.
At man derudover letter motoren for Kg for at opnå en mere omdrejningsvillig motor giver heller ikke flere HK.
HK forøgelse ligger i forbrændingen (Altså det der lligger oven over krumtappen) samt optimeringen ttil forbrændingenl.
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Scootermotorer har typiskt et effekt tap på 20-25% grundet variogearet.
maj 2005
mar 2004
( det er jo det det kommer an på) (Læs nu min ironi)
apr 2004
Ville også blot påpege, at der er forskelle på testbænke, men rigtig mange mc'ister "hænger" sig i disse Hk. tal, som det altoverskyggende. ellers en fed debat.
maj 2005
mar 2004
Alt for mange læser data istedet for at køre cyklen!
Har lige lagt kurven ud for min Eks-amann mille. Der er en mpling fra amann og en fra MR. Dyno. Der er stor forskel:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8311
133hk ved amann
124hk ved Mr. Dyno
I byen siger jeg da 133
Tag så og sammenlign med kurven fra denne her mille:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1295
Der er ikke lavet ret meget på den sammenlignet med amann millen. Men alligevel topper den på 128hk. Det er en helt 3. bænk ned Mr. dynos og amanns!
Det fortæller lidt om det hele.
Men det er vel meget logsik at mange af de forhandlere der sælger tuningskit, justeringskit med mere skal have en optimistisk bænk. Så er kunden jo mere tilfreds når papiret er flot! i sidste ende er der samme cykel. Og inden kunden køber, ja så er de jo nemmere at sælge et produkt der viser mest mulig på papiret.
Det er kun papiret til forskel. Cyklen kører ikke anderledes. Det gjorde min Eks-amann mille ihvertfald ikek efter jeg havde fået en 10hk lavere måling ved Mr. dyno
maj 2005
Det burde man ellers bede om. Så sælger ikk siger den har fået 10 hk mere.
mar 2004
Se på både min amann kurve. Det er standard millen vs amann setuppet
Ved Mr. Dyno er det samme setup men før og efter pc3 usb indkørsel
Brug en kendt justre såsom FV eller Mr. Dyno (der er sikekrt også flere)
Der er nogle forhandlere der kun kører ind med 100% throttle. Dvs når du kører by osv (der kører man typisk mellen 2% og 60%) så er det som regel ikke godt nok. Har også hørt om forhandlere der monterer en powercimmander med et 0-map (dvs ingen forskel) men målingen har et par heste mere (det kan ordnes ved at flytte hjulet from på rullen). Så man skal være lidt varsom med hvem man bruger. Det skal sq være en der har styr på det og har grejet i orden
maj 2005
apr 2006
Normalt ville jeg sige at en %-opgivelse af tab ikke vil være helt korrekt. En svinghjulsbremsning vil være det der kommer tættest på, hvad motoren yder. Men kun baghjulsheste kan bruges i virkeligheden. Eksempelvis vil din MC tabe mere i transmissionen end fx. en Gixer 600, da din motor har tungere dele. Til gængæld holder din motor længere og er mere behagelig til længere ture. Din MC´s moment er bedre til touring omvendt er Gixeren bedre til race.
Til tabet i gearkassen vil jeg sige at beregningen skal være tæt på konstant pr. gearkasse, med mindre vi skal til at beregne vridning og elastisitet. Gearkassen bliver jo ikke tungere, blot fordi man sætter en større volumen-motor foran. Enertiem vokser i takt med rotation og vil altid være den samme om det er en svag eller kraftig motor der sidder foran. Jeg tror du forveksler med energi, hvilket er en helt anden snak. En motors trækkraft måles i NM og dette er ikke et udtryk for hvor mange HK den har. En Harley med 1600cc og 70HK har mere moment end en GIXER 1000 med 160HK.
Og som Lars D. helt rigtigt skriver er der utrolig mange faktorer der spiller ind, bløde dæk, luftfugtighed, lufttemperatur. motortemperatur, Olietemperatur osv osv.
lunken motor med varm driftsvarm olie, kold og fugtig indsugningsluft, højoktan benzin - velsmurt kæde, korrekt dæktryk og dæktemp - kan alt ialt give udslag i flere HK til forskel.
Sebastian:
Helt enig - alt for mange går kun op i antal HK - næsten det samme som antal CM (centimeter) til konen......
Man glemmer helt at køre en tur og se hvordan MC'en i realiteten kører.
Tuning har altid en omkostning - oftest trækkraften i mellemområdet og bunden. Men mange heste er godt til pral og måling af "tisserens" størrelse.... ggg.
Min mening er en optimering i stedet for tuning.
Motoren kan afballanceres, hvilket giver en langt roligere motorgang og mindre "sodavand" i fingre. Flow-optimering af karburering/indsprøjtning og korrekt benzin/luft blanding vil til gadekørsel være at foretrække.
Lyden af en MC - kan vi dog alle blive enige om. Den skal natruligvis tale til een. Og her er kompromisset - Larm=mindre NM men = med flere HK (hvis korrekt udregnet modstand) og igen = bredre smil.
Lydmuren måler altid før og efter montering, men hans bænk er sikkert heller ikke 100% korrekt men giver et glimrende udtryk for forskellen mellem før og efter.
Jeg fik monteret en Powercommander på min Gixer1000, ikke for at få flere HK men for at optimere benzin/luftblanding i alle omdrejningsområder. (Justeret til korrekt blanding for hver 500 omdrejninger) At den så gav 18HK oven i hatten, var jo kun godt. Så havde jeg lidt til klubben at prale med......
Derudover blev kurven langt bedre og cyklen nemmere at køre.
Allan H:
Nu kender jeg ikke de direkte forskelle imellem din og tilsvarende tysker. Men din model vil sikkert også have et større moment i tyskland. Hovedregel er at samme volumen begrænset i HK giver større moment.
Og ja - god rigtig god debat.
Håber at MCG-turen som MOTO er ved at stable på benene bliver til noget så mange af os kan mødes og fortælle løgnehistorier...
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
Vejrstationen som skulle lave en korrektions faktor der skulle give ens resultater uanset vejr, kan kke altid korregere nok hvis der den ene dag er knastørt og den anden meget fugt i luften. Højttryk vs, lavtryk giver også ofte store udsving som vejrstationen ikke altid kan korregere for.
mar 2004
Jeg kender rigtig mange der har rodet med gsx1000r
En powercommander alene kan ikke give 18hk alene helelr ikke hvis du skifter til komplet system. Fra standard potte til akrapovic fuldsystem med pc3 kan man ikke engang hente 18hk.
Fortæl lige lidt mere om hvem der har justeret og hvad der blev lavet sammen med justeringen
Det lugter lidt af "forhandler" pral, dvs undskyld udtrykket, men at de simpelthen pillet ved "efter" kurven. Den nægter jeg at tro på i og med jeg har set rigtig mange 1000´ere der er justeret med pc3.
mar 2004
apr 2006
Du skal ikke spørge mig, hvor meget en PC giver, jeg aner det ikke. Testen er lavet hos Lydmuren. Jeg var med til begge test både før og efter. 4 tests blev lavet.
Ved første test opnåede han som det bedste resultat 140 HK. grunden til moneringen af PC'en var at den stod meget magert i området efter 8000 rpm. Heinrich brugte næsten 3 timer på at justere PC'en til det korrekte blandingsforhold hele vejen op igennem registret. De 2 sidste test ved afslutning viste 158HK i samme bænk, samme dag.
158-140 kan jeg kun få til 18.
Jeg har på intet tidspunkt antydet at min gixer var standard med hensyn til udstødning. Jeg havde monteret en gennemstrømningspotte af mærket ART. Et pardage for inden var Indsrøjtningssystemet blevet trimmet i standard boksen, men standard boksen kunne ikke udjævne blandingsforholdet tilstrækkeligt, derfor PC'en.
PC'en er fra DOT Enginering - og Heinrich er den eneste jeg tør overlade at skrue på mine cykler foruden mig selv naturligvis.
Jeg kender ikke nok til den moderne tuning med elektronik, jeg kommer fra den tidligere era.......
Heinrich var selv lidt overrasket - hvis det kan hjælpe lidt, omend vist på hans egen diskrete måde...
Jeg havde egentlig været tilfreds med de 140 men pga. blandingsforholdet og frygten for evt. skade på motor valgte jeg at købe den PC. Også hvis cyklen skulle sælges, ville jeg have god samvittighed over en evt. køber.
mar 2004
18hk det lyder MEGET voldsomt især hvis det kun er med en almindeig råberør? Men har standard cdien været justeret forkert, således ´pc´en skulle kompensere for det også kan være noget om det!
Er der lavet andet på den ellers?
Du kan rolig lade dot-e pille i den pgså. Mr. Dyno ved hvad hanlaver
apr 2006
Ja - de er fintfølende de nye elektronsike maskiner....
Jeg tror at Lydmurens bænk er meget tæt på virkeligheden idet jeg fik testet min SP'er også. Den er 100% standard og opgivet til 130HK på tappen - testet i bænk til 114 på hjul (og så plus de ca 15 HK fra tab i transmisionen mv. - så er den tæt på fabrikkens opgivelse).
For mig var det vigtigst at cyklen er nem at håntere selvom den har mange HK og lav vægt (tænker her på GIXER1000'eren).
Jeg skiftede motor med een fra LC, der kun havde gået 8000 km - er ikke sikker på om det er en K1 eller K2. Men lav i blandingen efter 8000 rpm var den i hvertfald. Derfor PC'en. Jeg havde fint kunne klare mig med standard - den klarer fint 0 - hak i kortet, før end man aner med standard.
Det burde mange tænke på inden de tuner deres gade maskiner. Det er fan.... dyrt at tune og lette for kg.
Hav en rigitg god aften mine herrer, håber vi ses på gader og stræder til sommer - suk der er længe til....
mar 2004
Motor-HK vs. Baghjuls HK