1.452 visninger
|
Oprettet:
2V-teknik vs 4V-teknik {{forumTopicSubject}}
Hej NG
En ting jeg ikke har helt styr på. Hvorfor er det en motor med 4 ventil-teknik har højere ydelse end en med 2 ventil teknik. Og den med 2v har et større moment end den med 4v-teknik?
Ved at 4v teknik giver en hurtigere fyldning af cylinderen.
Og så er der lige outsiderne som Honda og Yamaha der også gør brug af 3v og 5v teknik.
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.130
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 1.489
feb 2006
Følger: 15 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 62 Svar: 619
Hurtigere fyldning... hurtigere takter.
Langsom fyldning... lange seje takter.
Vandringen af stempler er længere...
lige den bedste måde jeg kan udtrykke det på
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
Hondas 3V teknik var jo set som en kompromis mellem høj ydelse og godt moment. Altså hvad giver det høje moment? Og tænker ikke på slaglængden.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
okt 2005
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 31 Svar: 453
Men der bliver der kørt med 2 ventiler op til omkirng 7500 RPM også skifterden over og bruger alle 4 ventiler... Men det rykker vist noget i cyklen når den gør det... Ikke så behageligt...
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
Altså en R4 motor med 8 ventiler Vs en R4 motor med 16 ventiler.
I dag støder man ikke rigtig på det ved motorcykler, men man kan stadig godt finde bilmotorer med en R4 motor der har 8 ventiler. Og de har flere kræfter (moment) ved lave omdrejninger end en med et 16v topstykke.
Altså, hvorfor har en R4 med 8v topstykke flere kræfter/ større moment ved lave omdrejninger end en med 16V topstykke?
/
Jesper
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
feb 2006
Følger: 15 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 62 Svar: 619
Mon ikke jeg bare burde gå i seng nu
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 936
Det eneste jeg vil sige er bedre ånding med flere ventiler... Derfor FZR1000 har 5V...
jan 2005
Følger: 38 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 175 Svar: 927
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 334
/Anders
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 28 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 1.489
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 822
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
Stadig forudsat vi taler om motore der er ens i størrelse/ydelse.
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.298
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
Jeg tror den primære årsag til at "man" er tilbøjelig til at sige 8v har mere moment i bunden, er at dengang 16v motorene begyndte at vinde frem, var det samme tidspunkt hvor man begyndte at fokusere på andre karakteristika ved en motor.
Tager man udgangspunkt i motorer fra dengang 16v teknikken var "ung" i udbredt forstand, så var der helt sikkert en stor forskel i karakteristikken på de to motorer, men i dag, vil jeg faktisk mene at man sagtens kan bygge en motor med 16v, og karakteristik som en 8v´er af ældre dato. Spørgsmålet er; hvorfor skulle man, når man i dag kan få begge dele?(bundtræk <i>og</i> topydelse)
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.130
Fidusen ved 4ventil teknik er at kunne dreje motoren med højere omdr. og derved vinde effekt (hk). Hvis motoren ikke har brug for at yde meget effekt, kan man vælge den billigere løsning med de 2 ventiler, og her designer man ofte motorerne med mere slaglængde. 2 ventiler giver ikke automatisk bedre moment
Man vil sagtens kunne opnå samme moment på en 4ventilet som på en 2ventilet motor ved samme omdrejningstal... men hvorfor skulle man det?
Alt andet lige er 4 ventiler den bedste løsning både med hensyn til moment og effekt, da det jo er den teknik der bruges på racerbanerne.
apr 2004
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 446
Er det ikke det samme som med de derens 'tunpotter' Der er mindre modstand i effekt potter end standard ditto - derfor mindre moment med effekt potten?????? Og altså med et mindre ventilareal = større modstand = mere moment??? Ja ja jeg skyder bare fra hoften!!
CB
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 935
Det er jo netop det der er hele fidusen i Vtec og lignende systemer.
Nej 6-7 skylle kanaler og 2 udstødningsporte med 2 boostere pr. cylinder og så 14.000 omdrejninger. Det er top effekt pr. liter så det vil noget. (Sorry, det var et sidespor!)
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 935
Bl.a hvor den kun kører med en ind og ud ventil intil et bestemt omdrejningstal. Der begynder den så at åbne for alle 4 og senere igen åbner den alle 4 ventiler i længere tid.
Det giver en usandsynligt "bred" effekt.
Prøv evt. at søge på det på. howstuffworks
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
Jeg tjekkede faktisk "Howstuffworks" inden jeg postede, for lige at være helt sikker på jeg huskede korrekt, og nu har jeg lige tjekket igen, og kan stadig ikke se hvor der står at det jeg siger er forkert?!
Du må meget gerne linke til det, eller "sakse" det her ind, hvis du kan finde det
Bortset fra det, så ændrer det jo stadig ikke ved at det <i>du</i> postulerer er forkert
Det er ikke antallet af ventiler der gør tricket om en motor har mere eller mindre bundtræk, det er åbningstid og højde...(Når man snakker ventiler/knaster i hvertfald)
Vtec systemet drager jo ikke nytte af at det er 2 og 4 ventiler, men af at du kan differentiere timingen/åbningen. Selv om de skulle lave et system der kun åbnede to ventiler ved lave RPM og 4 ved høje, ville løsningen med de 2 ventiler alene jo ikke virke ved de højere RPM = ineffektiv motor
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
Ifølge Honda selv er det for at give bedre bundtræk ved lave omdrejninger, og topeffekt ved de høje omdrejninger.
/
Jesper
2V-teknik vs 4V-teknik