Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bortskaffelse af haveaffald 500 kr.
  • Fragtmand 1.000 kr.
  • Rengøring af toilet, køkken og vinduer. 300 kr.
  • Opsætning af vaskemaskine og tørretumbler 1.000 kr.
  • Handyman til tilkobling af vaskemaskine 550 kr.
  • Siemens Opvaskemaskine med fejl E:24 – hjælp ønskes 1.120 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan vippearm genbruges?
  • #1   21. aug 2016 ikke hvis den burde være magen til den venstre.. smiley

• #2   21. aug 2016 Der var også lidt spøgefuld sarkasme i spørgsmålet. Begge er lige til skraldespanden smiley Den højre er selvfølgelig nedslidt i komisk grad smiley

• #3   21. aug 2016 Bare gi den en gang swedol og kør.hehe.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 295 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.720
    #4   21. aug 2016 Den, knasten og alle dine oliekanaler er lige til rotterne. smiley

• #5   21. aug 2016 smiley hvordan er den lige kommet til at se sådan ud ? det ligner nu mest "almindeligt" slid , bare lige lidt mere end servicelimit smiley det ligner ikke noget der er revet og hullet som hvis det havde kørt uden olie ?

• #6   21. aug 2016 Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er sket, men det har temmelig sikkert noget med olien at gøre og måske med opstartsproceduren sidste gang jeg havde motoren skildt ad.

• #7   21. aug 2016 Jeg undrer mig over den stor forskel på de to vippere, er det ikke 100% sikkert at den oliekanal har været stoppet længe.

• #8   21. aug 2016 #7 Jeg har spekuleret meget over det, men det jeg frygter mest er at oliepumpen har det skidt og har svært ved at levere olie til topstykket. Man skulle tro at begge vippearme så ville blive slidt ned, men vippearmen til indsugningen(den som ikke er så slidt) sidder tættere på knastakselkæden og har muligvis fået tilført nok olie fra kæden, som hiver det med op fra blokken.

En anden mulighed er den opstartsprocedure jeg benyttede sidste gang jeg skiftede knastakselen. Efter knastaksel skift skal man sørge for at holde omdrejninger på mindst 2000rpm for at være sikker på at der bliver leveret nok olie til topstykket. Det er særlig vigtigt de først 20-30min. Det vidste jeg ikke sidste gang. Når først et punkt på vippearmen er blevet slidt, så bliver det værre og værre med tiden.

Det kan også være olien, da jeg har kørt med alm mineral olie. Olier i dag har et lavt indhold af ZDDP additiv, som sikrer at 2 metaloverflader, som glider mod hinanden, ikke bliver slidt ned. ZDDP er skidt for katalysatorer, så derfor er mængden i moderne olie reduceret meget.

Så ved denne opstart bruger jeg noget særlig break in knastaksel fedt, en bedre olie hvor jeg tilføjer ekstra ZDDP og følger en korrekt opstartsprocedure. Og tjekker om der kommer olie til topstykket.

• #9   21. aug 2016 hvad motor er det og hvad skal den køre på af olie ?

• #10   21. aug 2016 #9 SR500 78'. Jeg husker ikke hvilken den skal køre på. Olien som er anbefalet fra fabrikken eksisterer ikke længere. Motoren er vist ikke for følsom overfor viskositet, men den må gerne være rimelig høj. Mange kører vist 20W50. Jeg ved dog at syntetisk olie kører den rigtig dårligt på, da jeg har testet det. Har kørt på billig mineralolie lige siden. Nu får den Castrol Classic Xl 20W50 og ekstra ZDDP additiv.

• #11   21. aug 2016 kig i retning af traktorolie , kan selvfølgelig ikke lige huske hvad godkendelsen hedder , men da de ikke er under samme stramme miljøkrav som biler har de højere Zinkindhold , der er mange der bruger traktorolie til street/dragracemotore pga Zinkindholdet + det er ikke så dyrt i forhold til en almindelig bil eller mcolie

• #12   21. aug 2016 Måske ikke nogen dårlig ide med traktorolie. Må jeg lige kigge på næste gang jeg skifter olie. Men nu har jeg købt olie og ZDDP additiv, så det bliver det denne gang smiley

• #13   22. aug 2016 har googlet lidt på ZDDP additiv , men kan ikke finde ud af hvor meget det egentlig kan hæve indholdet af Zink , har lidt på fornemmelsen der går "snakeoil" i det når hverken compcams eller andre store producenter af omtalte additiv glemmer/synligtgøre hvad det gør ved olien , eller nærmere ikke gør smiley

måske bare mig der er lidt paranoid eller gammeldags , måske begge dele , men har det bedst med at der er lidt dokumentation for de ting man hælder i maskinen smiley

• #14   22. aug 2016 #13 Ja det kan du have ret i. Sådan har jeg det også lidt selv. Det tog mig et godt stykke tid at finde ud af hvor meget der skulle hældes i. Comp skriver bare at i 1 flaske er der nok til 1 olieskift. Men det er jo en stor V8 de snakker om. Fandt til sidst en kommentar, hvor de skrev at 1 flaske var nok til 5-7 liter. Så nu hældte jeg omkring halvdelen i.
    Men jeg tror nu ikke at Comp Cams producerer "placebo olie". Det er jo deres levebrød og de ville nok blive slagtet hvis nogen rent faktisk testede olien og at deres additiv ingen effekt har.

I øvrigt så er motoren samlet og startet. Første huk. Så må vi se om knast og vippearme forsvinder ligesom de gamle...

• #15   22. aug 2016 Det vil jeg næsten garantere for hvis du ikke har tilkørt og hærdet knastakslen er det derfor det ser sådan ud nu.

Det ZDDP additiv, det bruger jeg faktisk også og tror på det har en go virkning, jeg brugte det især da jeg gjorde meget i tuning med trykladning, hvor man virkelig gerne vil have en go olie.

• #16   23. aug 2016 #15 Både ja og nej. Den knastaksel og de vippearme var allerede brugte da jeg satte dem i. Jeg skiftede hele topstykket. Det er meget muligt at den opstart ikke blev gjort korrekt(jeg startede den bare), men knast og vippearme så ok ud dengang, men de var bestemt brugte, så hærdede måtte de have været.

Hvis det går galt med den nye knast og varme også(håber jeg da ikke), så kommer der rullevippearme i i stedet. Har hverken tid, råd eller mulighed for at gå og eksperimentere...

Kommentér på:
Kan vippearm genbruges?

Annonce