1.711 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

aksel til forreste tandhjul r6 aksel til forreste tandhjul r6

Hej drenge.

Fætters r6 smed forreste tandhjul her sidst på sæsonen. Vi troede først at det var kæden der var røget af. Men nu har vi fået kigget ordentligt på det og det viser sig at være møtrikken til tandhjulet der er smuttet af ( højst sandsynligt grundet dårligt gevind. Se billed ).

Spørgsmålet er så:
Kan vi nøjes med at friske det op og så ellers give møtrikken lock tight eller hedder det ny aksel og i så fald ny gearkasse? Kan man egentlig nøjes med at skifte aksel?

Mvh Rudi


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  aksel til forreste tandhjul r6
  • #2   28. jan 2017 Er det sikringsblik der sidder her?

    profilbillede
  • #4   28. jan 2017 Roger that..
    Jeg må prøve at friske gevindet op og så ellers ny møtrik og nyt sikringsblik. Samle pisset med locktite. Vi har noget krads stads på arbejde. Og så ellers håbe at lortet holder. Lyder ikke umiddelbart som en mulighed med at skille det hele fra hinanden. Så får vi sku aldrig samlet den igen hehe..


  • #5   28. jan 2017 Alternativt kunne den måske sikres med tråd eller låsesplit, hvis du borer et lille gennemgående hul...

  • #7   29. jan 2017 Ja, vi har både til indre og ydre gevind på jobbet, så det burde ikke være et problem. Godt tænkt med at bore hul. Altså hvis der er plads til det, når møtrikken er på plads. Ved ikke hvor meget den fylder.
    Kunne man være fræk og hæfte den med en svejseklat?


  • #8   29. jan 2017 Eller måske skære gevind i enden af aksel, der i hullet og så dreje en speciel skive der går ind og holder på møtrikken? Så burde den sku ikke ryge nogle steder..

  • #9   29. jan 2017 Det med svejseklatten er noget fusk men vælger du alligevel at gøre det så pas lige på hvor du tager stel når du svejser.Det skal være direkte på svejse stedet.

  • #10   29. jan 2017 Kan møtrikken spændes med det moment den skal, så skal gevindet da nok holde.

  • #11   29. jan 2017 Altså tænker at en svejseklat er sidste udvej.

    Læser mig frem til at den skal have en 100nm i moment. Det er immervæk en del.. Kan godt frygte at de par rynker der er tilbage, ikke kan klare det.


  • #12   29. jan 2017 Hvis ikke den kan holde til 100nm, jo mindre end en hjulbolt. Så ville jeg nok få den aksel skiftet, eller som du siger fuskerløsningen med en klat.

  • #13   29. jan 2017 Møtrikken "kan" være løsnet fordi låseblikket ikke har været monteret korrekt.
    Ny møtrik + låseblik og spænd med foreskrevet moment. Kan du ikke det så ny aksel. Locktite og svejseklat er no go her.
    Locktite forstærker jo ikke ødelagt gevind. Og svejseklyt er klyt. Akslen er hærdet og ikke svejsbar, samt kædehjulet jo ikke holder evigt.....

    Det er dit, din passager og alle de andre trafikanters liv det kan gå ud over hvis kædehjulet falder af...


  • #15   30. jan 2017 Ja, det lyder af en del. Men ihvertfald er nyt låseblik samt møtrik bestilt. Så må vi samle det så godt vi kan og så må vi bare holde godt øje med det i starten.

  • #16   30. jan 2017 @jens e

    Tror ikke du er klar over hvor let en slipperkobling kan løsne sådan en møtrik..


  • #17   30. jan 2017 Jeg ville nok vælge byt til nyt, sikkerhed frem for alt, også selvom det betyder at motoren skal af og gearkassen åbnes.
    I skal også tænke på fremtidige kædekit skifte og at en aksel er en sliddel.
    Så svært er det sgu heller ikke. Kan da huske min bror renoverede hans gearkasse på hans R1 for år tilbage.


  • #19   31. jan 2017 Det er vigtigt at forstå ideen med tilspændingsmomentet og korrekt forspænding - at undgå udmattelse af stålet.
    Kan møtrikken spændes til det forskrevne moment, kan du være meget sikker på at den ikke svigter under drift.


  • #20   31. jan 2017 Når aksel og kædehjul er nye, så er der stortset ingen slør i mangenot samlingen, men hvis det bliver slidt så kan hjulet nøkkes en lille smule frem og tilbage.er det spændt korrekt burde dette ikke ske. Men "når" det sker, vil et vel fungerende låseblik forhindre de små nøk i at forplante sig til møtrikken.

    Ved acceleration så strammes møtrikken så ingen problem her uanset om man køre 1 stamper, v2 eller r4.
    Men når man motorbremser så går kræfterne den modsatte vej. Og køre man hårdt virker en slipperkobling som en slagnøgle på møtrikken.
    Med korrekt tilspændt møtrik og brug af låseblik undgår man en masse tumult smiley


Kommentér på:
aksel til forreste tandhjul r6

Annonce