Eger brudstyrke {{forumTopicSubject}}
Herinde er et herligt sted, man får svar på næsten hvad som helst, lige fra hvilke lejer og olie der er bedst til hvordan man nemmest restaurerer sin græsplæne. Det er fordi motorcyklister er et bredt og meget hjælpsomt udsnit af befolkningen, hvad hverken FDM eller farttosserne i Sikker Trafik har opdaget.
Jeg har brug for noget der rent faktisk har noget med motorcykler at gøre. Er der nogen der har adgang til en trækstyrkemåler? Jeg skal have målt brudstyrken på nogle eger, og jeg vil helst betale med bryggeriprodukter
De er 4-5 mm tykke, og jeg forventer de giver op ved omkring 1½ - 2 tons træk, formentlig ryger gevindet i niplen først.
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 564
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 849
Jeg har så kigget lidt i nogle brudstyrketabeller og her er spredningen stor, alt efter hvilken type stål det er. Derfor vil jeg skære gennem al ammestuesnakken og måle det. Leverandøren (Hagon i England) siger der ikke er nogen forskel på rustfri og galvaniserede.
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 811
Min kollega har fået problemer med kniven på sin plæneklipper, efter han har skiftet bolten der holder kniven ud med rustfri så knækker den..
dec 2009
Jeg har en del kendskab til styrkelære osv, fra studiemæssige sammenhænge. Derfor vil jeg sagtens kunne finde frem til brudstyrker osv, men det kræver et vist kendskab til materialet og geometrien.
Dertil skal det siges at dynamikken i et egerhjul umiddelbart er ret kompliceret, men at der nok at nogle generelle retningslinier for hvordan man regner på det.
Måske kan du rette henvendelse til et nærliggende universitet der burde have en trækprøveopstilling på et af deres laboratorier. Ellers findes der nok et nærliggende maskinværksted eller lign. der kan hjælpe dig
Ellers må du smide et par kilo selv
sep 2011
I første omgang har jeg øget diameteren på de korte eger i baghjulet fra 4mm til 5mm, og selv om det ikke lyder af noget, er det altså en dramatisk øgning af tværsnitsarealet. Brudstyrken er jo er ligefrem proportional med arealet, hvis ellers materialet er det samme.
Jeg ved at sådan en fætter som min har et tværskibs påvirkning ved en friktionskoefficient på 0,8 på 265 kg på baghjulet når den begynder at løfte sidevognshjulet. Det er så ikke jævnt fordelt over hjulet, for den prøver i virkeligheden at bukke fælgen nede ved jorden. Jeg gav op da jeg så ville regne trækket ud i egeren, og købte nogen tykkere. Lidt samme filosofi som når man bare køber en større motor - der er ingen erstatning for kubik
Jeg kunne svært godt tænke mig at kende tallene, for man ryger ud i nærmest religiøse diskussioner om det og ammestuehistorierne er talrige. Emnet var også stærkt debatteret hos Franz Kroon om natten, når der var løb på Djursland eller Jyllandsringen for 45 år siden.
Hagon i England, som leverer egerne, siger der ikke er forskel på styrken i rustfri og galv., men det er der altså.
dec 2009
Jeg er selv ingeniørstuderende, og derfor har jeg lidt dybere kendskab til de omtalte ting end bare ammestuehistorier
Du er gået fra et tværsnitsareal på ca 12.5 mm^2 til lige knap 20 mm^2, så det er helt klart at det gør en forskel ifht. de rene "træk-tryk"-spændinger, da de er afhængige af dette areal og det såkaldte E-modul /youngs modulus. Dette modul beskriver hvordan metallet strækkes under påvirkning, i det man kalder det "lineært elastiske område" - men det er alt sammen en lang smøre.
Når du kører med sidevogt, og denne løftes fra jorden osv, og i det hele taget modvirker den vinkling man normalt laver på motorcyklen ifht de normale 90 grader fra asfalten, bliver belastningerne lige pludselig mere komplekse. Men vi er helt enige om, at der vil ske både bøjning af eger samt tværgående belastninger af disse.
Du siger at du lavede et rustfrit hjul. Man laver jo også fælge ud af aluminium og mange andre materialer, og der er fremgangsmåden almindeligvis at give hjulet "eger" en større profil, da alu er nemmere at strække. Du siger dog at dine eger knækker? Dette tyder på at de enten er meget underdimensionerede, eller at der er materialefejl/spændingskoncentrationer/restspændinger fra bearbejdning.
Du er velkommen til at uddybe, evt også med billeder, så skal jeg svare efter bedste evne. Hvis du kan undersøge E-modul og brudspænding/ultimate tensile strength på de materialer der er i spil, kan det være du bliver klogere
sep 2011
Men det ville være rart med lidt håndfaste beviser, intet er rarere og mere betryggende end tal, og de er svære at argumentere imod - det er kun politikere der gør det.
Nå - man kan ikke lægge billeder på et svar, det er da for åndssvagt.
sep 2011
sep 2011
Eger brudstyrke