{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.540 visninger | Oprettet:

Eger brudstyrke {{forumTopicSubject}}

Herinde er et herligt sted, man får svar på næsten hvad som helst, lige fra hvilke lejer og olie der er bedst til hvordan man nemmest restaurerer sin græsplæne. Det er fordi motorcyklister er et bredt og meget hjælpsomt udsnit af befolkningen, hvad hverken FDM eller farttosserne i Sikker Trafik har opdaget.

Jeg har brug for noget der rent faktisk har noget med motorcykler at gøre. Er der nogen der har adgang til en trækstyrkemåler? Jeg skal have målt brudstyrken på nogle eger, og jeg vil helst betale med bryggeriprodukter smiley De er 4-5 mm tykke, og jeg forventer de giver op ved omkring 1½ - 2 tons træk, formentlig ryger gevindet i niplen først.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Eger brudstyrke
  • #1   17. mar 2017 Hvis du ved hvilket materiale de er lavet af kan jeg nok hjælpe dig.

  • #2   18. mar 2017 Den ene er almindelig galvaniseret og den anden en tilsvarende i rustfrit. Jeg har lidt problemer med at de korte eger i baghjulet på min veteran knækker, efter jeg lavede rustfri hjul, Der er ingen problemer på de øvrige hjul og de lange eger i baghjulet er der ingen problemer med. Så røg jeg ud i en masse halløj om at rustfrit kunne strække sig, det var et blødt materiale osv, men jeg sejler også, og der er altså ingen problemer med rustfri rig.
    Jeg har så kigget lidt i nogle brudstyrketabeller og her er spredningen stor, alt efter hvilken type stål det er. Derfor vil jeg skære gennem al ammestuesnakken og måle det. Leverandøren (Hagon i England) siger der ikke er nogen forskel på rustfri og galvaniserede.


  • #3   18. mar 2017 Rustfri knækker nemmere end alm stål / alm stål kan gi sig mere før der opstår brud. Man kan heller ikke få rustfri bolte med ligeså høj brudstyrke som en sort bolt

    Min kollega har fået problemer med kniven på sin plæneklipper, efter han har skiftet bolten der holder kniven ud med rustfri så knækker den..


  • #4   18. mar 2017 @Peter K.

    Jeg har en del kendskab til styrkelære osv, fra studiemæssige sammenhænge. Derfor vil jeg sagtens kunne finde frem til brudstyrker osv, men det kræver et vist kendskab til materialet og geometrien.

    Dertil skal det siges at dynamikken i et egerhjul umiddelbart er ret kompliceret, men at der nok at nogle generelle retningslinier for hvordan man regner på det.

    Måske kan du rette henvendelse til et nærliggende universitet der burde have en trækprøveopstilling på et af deres laboratorier. Ellers findes der nok et nærliggende maskinværksted eller lign. der kan hjælpe dig smiley

    Ellers må du smide et par kilo selv smiley


  • #5   18. mar 2017 Jeg er i fuld gang med kiloafsmidningen, og jeg har planlagt at jeg kan passe min gamle læderjakke igen til sommer. Indtil videre er jeg gået fra 100 til 90 kg, bare ved at lægge kosten om.
    I første omgang har jeg øget diameteren på de korte eger i baghjulet fra 4mm til 5mm, og selv om det ikke lyder af noget, er det altså en dramatisk øgning af tværsnitsarealet. Brudstyrken er jo er ligefrem proportional med arealet, hvis ellers materialet er det samme.
    Jeg ved at sådan en fætter som min har et tværskibs påvirkning ved en friktionskoefficient på 0,8 på 265 kg på baghjulet når den begynder at løfte sidevognshjulet. Det er så ikke jævnt fordelt over hjulet, for den prøver i virkeligheden at bukke fælgen nede ved jorden. Jeg gav op da jeg så ville regne trækket ud i egeren, og købte nogen tykkere. Lidt samme filosofi som når man bare køber en større motor - der er ingen erstatning for kubik smiley Men det sikkert en interessant opgave for en matematikstuderende, og det er en motorcykel i det hele taget.
    Jeg kunne svært godt tænke mig at kende tallene, for man ryger ud i nærmest religiøse diskussioner om det og ammestuehistorierne er talrige. Emnet var også stærkt debatteret hos Franz Kroon om natten, når der var løb på Djursland eller Jyllandsringen for 45 år siden.
    Hagon i England, som leverer egerne, siger der ikke er forskel på styrken i rustfri og galv., men det er der altså.


  • #6   18. mar 2017 Godt gået med de første 10 kilo, det var nu bare ment i sjov, men det er da stærkt gået.

    Jeg er selv ingeniørstuderende, og derfor har jeg lidt dybere kendskab til de omtalte ting end bare ammestuehistorier smiley

    Du er gået fra et tværsnitsareal på ca 12.5 mm^2 til lige knap 20 mm^2, så det er helt klart at det gør en forskel ifht. de rene "træk-tryk"-spændinger, da de er afhængige af dette areal og det såkaldte E-modul /youngs modulus. Dette modul beskriver hvordan metallet strækkes under påvirkning, i det man kalder det "lineært elastiske område" - men det er alt sammen en lang smøre.

    Når du kører med sidevogt, og denne løftes fra jorden osv, og i det hele taget modvirker den vinkling man normalt laver på motorcyklen ifht de normale 90 grader fra asfalten, bliver belastningerne lige pludselig mere komplekse. Men vi er helt enige om, at der vil ske både bøjning af eger samt tværgående belastninger af disse.

    Du siger at du lavede et rustfrit hjul. Man laver jo også fælge ud af aluminium og mange andre materialer, og der er fremgangsmåden almindeligvis at give hjulet "eger" en større profil, da alu er nemmere at strække. Du siger dog at dine eger knækker? Dette tyder på at de enten er meget underdimensionerede, eller at der er materialefejl/spændingskoncentrationer/restspændinger fra bearbejdning.

    Du er velkommen til at uddybe, evt også med billeder, så skal jeg svare efter bedste evne. Hvis du kan undersøge E-modul og brudspænding/ultimate tensile strength på de materialer der er i spil, kan det være du bliver klogere smiley


  • #7   18. mar 2017 Det er kun på baghjulet og det er kun de korte eger. Sådan en har halvnavsbremser og derfor korte eger i den ene side og lange i den anden. Det er kun de korte der knækker, og de knækker i bøjningen. Kigger man godt efter kan man se spor efter udmatningsbrud. Mine eger har den rigtige længde så det er nemt at skifte en uden at tage hjul og dæk af, og jeg har for vane nu at have 5-6 stykker med. Jeg kan godt lave ordentlige hjul, som du kan se på filmen kører det indenfor 2/10 mm, så håndværket er i orden. Om 288 timer må jeg køre igen, og så vil jeg holde skarpt øje med hvordan de nye tykkere eger klarer sig. At de kan holde på de andre hjul kunne tyde på at de rustfri eger er lidt svagere og derfor underdimensionerede. Der er voldsomt belastning på baghjulet i forhold til de andre. Jeg skrev en artikel om det og målte det ud, og jeg blev noget forbavset over at det er så markant. Der var ingen problemer med de galvaniserede.
    Men det ville være rart med lidt håndfaste beviser, intet er rarere og mere betryggende end tal, og de er svære at argumentere imod - det er kun politikere der gør det.
    Nå - man kan ikke lægge billeder på et svar, det er da for åndssvagt.


  • #8   3. apr 2017 Her er en knækket eger i stor forstørrelse, det ligner umiskendligt udmattelsesbrud. Jeg har nok fokuseret for meget på brudstyrken og glemt Young - altså elasticiteten. Fælgene er ikke alu men rustfrit stål og ekstremt stærke. Jeg har været ude for at der knak 10 eger - halvdelen af de korte - på en tur på 200 km uden der blev kørt hurtigt i svingene og uden passager, altså begrænset belastning. Da jeg fik sat egerne i igen og spændt det hele så godt op man nu kan på en rasteplads kørte jeg forsigtigt hjem. Da hjulet kom af kunne det uden videre justeres ind til de 2/10 igen. Jeg har nu et helt rustfrit baghjul med 4,5 mm eger og et nyt med forkromede 4,5mm der foreløbigt bliver reservehjul. Så må praksis vise hvad der holder. Jeg er ret sikker på at de forkromede er stærkest - ikke i trækstyrke men kombineret. Jeg beholder de rustfri for- og sidevognshjul, de holder fint.

    profilbillede
  • #10   6. apr 2017 Det kan det sagtens, men den har jeg været igennem. Der findes 2 forskellige nav til sådan en fætter, det ene kræver eger der er bukket 87 grader, det andet kræver 90 grader. Bytter man rundt på det knækker de hurtigere end man skulle tro. Jeg har nu 2 hjul: Et med 4,5mm rustfri eget og et med 4mm forkromet. De 4mm er standard og det har jeg aldrig haft problemer med, andet end en knækket i ny og næ 1-2 om året, shit happens, Foråret vil vise hvad der dur.

Kommentér på:
Eger brudstyrke

Annonce