{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.144 visninger | Oprettet:

Rengøring af rustfri forrør (Hjælp) {{forumTopicSubject}}

Hej Gutter.
Jeg har rustfrie forrør på min cykel som jeg gerne vil have gjort pæne. Lige nu er de irret/rustet til.
Så hvordan fjerner jeg det nemmest? Og hvilket middel skal der til?
Jeg har noget rustæder fra biltema, men jeg ved ikke om det er for heftigt?

Der var denne video, mit forrør er sammen stand som hans og det ser legende let ud. Hvad er det han bruger?
https://www.youtube.com/watch?v=gqaVAU1HPw4

På forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rengøring af rustfri forrør (Hjælp)
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #1   26. apr 2017 Han bruger vel bare bejdse syre... Det er det nemmeste.

  • #2   26. apr 2017 ved ikke hvad han bruger, men du kan med fordel bruge WC rens (Harpic power plus) det virker fantastisk til opgaven smiley

  • #5   26. apr 2017 Som Sajmon skriver.. Bejdse pasta/ væske.. Fåes ved det lokale smede firma/ værksted. Pas på øjne og fingre.

  • #6   26. apr 2017 Tak for hjælpen drenge.
    Det skal ikke behandles yderligere efter sådan en gang syre?


  • #7   27. apr 2017 Har aldrig hørt om bejdsesyre, så det skal jeg ikke kloge mig på.
    Ellers kan du hente noget 00 ståluld i byggemarkedet og bruge det. Godt nok manuelt arbejde, men det blive pænt nok af det. Husk en dåse Knofedt smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #8   27. apr 2017 Man skal absolut ikke bruge ståluld på et rustfri rør - så bliver det ved med at ruste og misfarve.

    Efter bejdsesyre skal ikke gøre mere end at skylle godt med vand. Det bliver mat i overfladen.


  • #9   27. apr 2017 Okay. Hvordan gør jeg det så blankt bagefter?
    Bare engang med polering?


  • #10   27. apr 2017 Jeg fanger bare ikke hvorfor det ruster hvis det er rustfrit stål.... - men som der siges på videoen, skyldes det dårlig kvalitet af stålet. Det giver jo god mening.

    Jeg har en del stumper af rustfrit som jeg selv har lavet, og der er bare intet rust eller noget. Bliver det nusset af skidt og møg, får det en gang 00 ståluld. Så står det helt blankt igen. Ikke som crom, da det aldrig er poleret op til det, men bare meget blankt. - Men der er vel forskel på det stål jeg bruger, og så det som dine rør er lavet af.

    Måske du kan få det væk med Coca-Cola. Det har vi da set på you-tube at folk fjerner rust med. smiley


  • #11   27. apr 2017 når sajmon siger mat mener han det ikke har højglans , det står som matpoleret , men svejse-bejse-pasta er nok den nemmeste måde at fjerne misfarvning/rust på

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #13   27. apr 2017 #10 - Hvis rustfri stål ruster, er det fordi det har været varmt og er blevet blåt - så er overfladen ikke længere korrosionsbestandig.
    Hvis du gnider det med ståluld som ikke er rustfri, så sætter der sig mikroskopiske partikler i overfladen, som ruster med tiden.

    Men når du har pudset og poleret rustfri stål nok gange, er overfladen hærdet - og så har det sværere ved at tage imod noget møg, og er nemmere at få rent. smiley

    Billedet er før/efter bejdsning af 316L (syrefast) rustfri stål.


    profilbillede
  • #14   30. apr 2017 Så er der lidt resultater. Jeg afprøvede det der Harpic WC rens.
    Som det ses så gik det ganske godt.


    profilbillede
  • #15   30. apr 2017

    profilbillede
  • #16   30. apr 2017 Det var satans...

  • #17   1. maj 2017 Hov.. Hvor købte du det Harpic henne? smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #18   1. maj 2017 Det der ser sgu godt ud, og er lavet med ting man finder i husholdningen.

    Klart en bedre idé end bejdsesyre, som er noget lort at håndtere for menigmand... smiley


  • #19   1. maj 2017 Hvor meget arbejde lå der i det stefan? Og kan alt wc rens bruges

  • #20   1. maj 2017 der er ikke rigitg nogen arbejdsindsats i det, brug en pensel eller svamp til at påføre, vent 3-5 minnuter og skyl efter med vand, hvis dine forrør er meget slemme kan du eventuelt give det en hurtig tur med en grydesvamp imens væsken er påført smiley
    jeg tror som udgangspunkt at alle kan bruges, men det skal gerne være en af de kræftigere mærker smiley


  • #21   1. maj 2017 Jeg købte det i føtex til 16 kr. smiley

    Det var ikke helt så nemt som i videoen.
    3 min. og så skylle af med vand var ikke nok i mit tilfælde.
    Jeg gik derfor efter 15 min. og så i gang med en grydesvamp på den grove side og så skylle det af. Så skal jeg lige love for der skete noget.
    Jeg gentog dette 2 gange yderligere og efter gik jeg hurtigt over med lidt poleringsmiddel.
    Det kan nemt blive bedre end det ses på billedet, men jeg var tilfreds nok.

    Jeg brugte nok omkring 1½ time bare på rengøringen og polering.
    Når der snakkes om WC rens på youtube så ser jeg kun Harpic blive nævnt, så det var derfor jeg gik efter det. smiley


  • #24   11. maj 2017 Nu spørger jeg så lidt dumt:
    Virker dette på alle rør, uanset om det er rustfrit, eller vil det skade metallet hvis det bare er "normale" rør ?
    Og tager det osse den blå farve som opstår af varmen ?


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 3
    #25   22. maj 2017 Nu har jeg læst og læst og det ser ud til at forkromet rør skal man holde det der Harpic fra, ellers er det bare at give los. Skal selv ud og hente imorgen og have ordnet mine forrør

    OP kan du evt. smide et billede op af den Harpic du brugte da den kan købes i mange varianter


  • #26   24. maj 2017 Jeg brugte denne Harpic.
    Ved ikke hvilken type det er. Der står power plus på dem alle.
    Men det er den sorte flaske.
    https://www.ocado.com/productImages/345/34506011_4_640x640.jpg?identifier=4f3504761e1933be2b76716135940bbb


  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 3
    #27   24. maj 2017 ja men der findes en der bare hedder Power Plus, så har du Power Plus x5 og den du linker billede til som er Power Plus x10 og af det jeg har kunnet finde er kemikalie sammensætningen forskellig. Det der så også er en udfordring er at finde netop den der x10 den er nærmest ikke til at opstøve. Dog har jeg fået et hint om at x10 udgaven skulle kunne købes i SuperBrugsen eller Kvickly. Men hvis du siger din er x10 så kan den tydeligvis også købes i føtex som du skriver er der du har købt din smiley

  • #29   25. maj 2017 SALTSYRE..... Det lyder fandeme voldsomt.
    Hvis det blot er syre der renser, så ville jeg nok prøve med eddikesyre.


  • #30   25. maj 2017 Det er den samme jeg har. Max10 smiley

  • Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 3
    #31   25. maj 2017 Speedy 1050 og stefan v tusinde tak for tilbagemeldingen det var lige det jeg skulle bruge smiley

    Vil ikke være nervøs over at bruge saltsyre på titanium da det sagtens kan holde til svovlsyre og saltsyre i fortyndet udgave og det må man sige 9% er. Bare hold det væk fra resten af bæstet så skal det nok gå smiley


Kommentér på:
Rengøring af rustfri forrør (Hjælp)

Annonce