2.551 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
28 Svar
Mening om styrdæmper. Mening om styrdæmper.
Hej hvad er jeres holdning/erfaring til/med efter monteret styrdæmper, med manuel justering.
Havde på min tidligere mc (cbr1000rr) en original monteret elektronisk styrdæmper, der selv justerede hvor stram den skulle være ud fra, hastighed og hvor meget gas man giver.
Men hvordan fungere det med en manuel, der skal skrues på, for at stramme/løsne. Skal man sidde og skrue på det imens man køre, eller finder man bare en fast opsætning?
Grunden til jeg spørger er at den mc jeg har nu (yzf 600r thundercat) ikke har noget monteret, og jeg har oplevet at den bliver urolig i styret ind imellem
0 synes godt om
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.940
Så må der være fejl på dæk, kronrørslejer eller dæmper ??
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 920
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 543
Skal siges at jeg er en halv stor bamse på ca. 110 kg. 1,93 (ved godt den ligner en pocket bike til mig) så skulle måske rode lidt med opsætning, mc har kørt lige over 100000 km. Den fik forresten nye baghjulslejer ved dækskifte.
Måske det kan præcisere situation lidt nærmere, men stadig synes jeg måske det kunne være rart med lidt mere ro i styret. Også ved motorvej med sidevind.
Og altså en Nimbus er jo født med en stor skrue til at stramme styret med, så det behøver jo ikke kun at være nyere dyre racer cykler der har det.
sep 2014
Følger: 44 Følgere: 85 MC-er: 2 Emner: 51 Svar: 483
jul 2013
sep 2014
jul 2013
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.871
Du har vidst selv svaret på hvad problemet skyldes.
Se at få nogle ordentlige nye dæk på og så få skiftet den affjedring til noget ordentligt og indstillet den til din vægt, hvis du vil ligge og køre sådan på de danske veje.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.236
Hvis den er urolig i store/hurtige kurver ved høj hastighed skyldes det ofte, at både returdæmpning og kompression skal øges
aug 2016
Følger: 15 Følgere: 51 Emner: 30 Svar: 818
Tja så pillede jeg skidtet af,og cyklen var ligeså stabil uden som med styrdæmper. Der var ikke nogen forskel.
En ting man ihvertfald bør tjekke tit,er dæk tryk,hvilket jo da ihvertfald har meget og sige,hvordan cyklen "ligger" på vejen.
jul 2013
Er med på at affjedring skal være i orden og alt det der.
Men jeg synes sku det var rart at have på min fireblade, på lang ture kunne man blandt andet også nemt køre 150-160 med en hånd uden overhovedet at skænke det en tanke.
dec 2007
De er langt mere nervøse, end den model du har
Jeg har intet i mod styrdæmpere. Jeg har det dog ikke på min, da jeg hellere vil årsagsbehandle i første omgang.
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
Der findes en "best of both worlds" løsning, som hedder en HyperPro RSC styrdæmper. Den er progressiv, så man kan justere den så den ikke kan mærkes, og når man så får nogle hug i styret f.eks som følge af en lidt slatten landing efter en wheelie, man rammer et hul i vejen, man passerer nogle småsten i et sving eller en anden form for ujævnhed som får styret i selvsving, så strammer styrdæmperen meget op og står imod svingningerne.
Specielt med 100.000km på tælleren - så er det på høje tid man får den serviceret eller udskiftet til en bedre enhed. De fleste standard dæmpere kan man ikke få reservedele til, så den skal skiftes ud.
sep 2014
Det er også den der bliver dårlig over længst tid, men når det først er begyndt at gå ned af bakke, accelererer det.
sep 2014
Men det er langt forbi det tidspunkt hvor der skulle være gjort noget ved den.
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 136
jul 2013
Har lige været ude og kigge lidt mere på opsætningen, og det sejler jo fuldstændig
Bagdæmper: reebound stod så lukket at man skulle vente 0,5-1 SEk på at den kom op igen. (8 klik fra fuldt lukket ud af 50, nu står den på 12)
Kompression stod 2 klik fra fuld lukket ud af 25, men der er ingen mærkbar forskel fra fuld lukket til fuld åben haha
Fjederforspænding står på trin 6 ud af 7 (7 fuld "hård")
Forgaffel stod ikke helt ens i fjederforspænding (det gør den nu) der er kun svag forskel fra fuld åben til fuld lukket på både reebound og kompression
Spørgsmålet er så nu hvad jeg gør, synes det virker voldsomt at begynde at ofre mange penge på ny affjedring til den. Service af hele lortet med link system osv, render også stærk. Eventuelt købe brugt, eller bare lade det køre. Og ikke presse den så meget
Den tilstand cyklen er i nu bliver ikke bedre af bare at køre på den, og hvor går din smertegrænse så for hvornår du gør noget ved det, og hvor mange gange vil du kyles ud over styret før du synes det er tid? F.eks en highsider er en af de ting man ikke når at opdage før det ER for sent og man er lettet fra sædet med cyklen på tværs...
Forgaffel service med nye simmerringe, koster ikke alverden - jeg tager ca 1400 for det når jeg laver det.
En bagdæmper kan fås ned til ca 3000 kroner - det er en YSS fuldt justerbar, og virker ganske fortrinligt i mange år fremover.
Der er argumenter for og imod.
dec 2008
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 164
Jens Henrik forklar lige - hvorfor tilbød Honda at udskifte koniske lejer til almindelige kugler?
Har en 1200 Bandit generation 2 og undrer mig over at denne har kugler i kronrøret Min gamle Bandit 1200 generation 1 var med konisk . Er det ikke et skridt frem og to tilbage eller hvad? Hvad er forklaringen
dec 2007
I følge Hondas vejledning, skal den udførende slå en kørnerprik mellem tank og kronrør for at indikere, at lejet er udskiftet.
Jo, det mener jeg også. Men Baba San har åbenbart kørt den helt til kanten, da hans team konstruerede den...
Min 954'er kører stadig med de koniske lejer og det bliver den ved med, så længe jeg har den
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Service af disse komponenter er ikke dyrere på en gammel mc, selvom mange hellere vil ofre 5k på en cykel til 150k end på en til 10k... Havde du beholdt Cbrén så var det garanteret også tid til at den havde fået en affjedringsservice,,, selv om det nok var blevet sprunget over
Jeg havde sat en ny billig styrdæmper på. det er ikke den der gør at cyklen er rolig ved ligeudkørsel. men som Sajmon siger, når/hvis man rammer et hul så giver den tryghed og stabilitet i nogle tilfælde helt uvurderlig
jul 2013
Og der er slet ingen tvivl om at affjedringen trænger til service.
Brian selvfølgelig fik fireblade lavet service på dæmpere
Men må nok indrømme at med denne mc synes jeg at det er mange penge at smide 5000,- efter den til affjedring, da det er penge jeg aldrig ser igen.
Men har ikke besluttet hvad jeg vil endnu
Det kaldes vedligeholdelse - og det findes på alle motorcykler, uanset om de koster 600 millioner eller 12500 kroner fra ny. Laver man det ikke, så har det konsekvenser før eller siden.
jul 2013
Men for mig er 5000,- mange penge, og for mig er det en væsentlig større post end dæk, olie, og kædekit tilsammen.
og pt. Er det ikke noget der gør at mc'en ikke kan køres på, så derfor ved jeg ikke om jeg helt synes at det er det værd.
Det er lidt det samme med den styrdæmper du nævnte fra hyperpro, ingen tvivl det kunne være lækkert at have den monteret (lyder smart det med at den er progressiv). Men igen det er et spørgsmål om priotering, mangler jeg den nok til at ville ofre pengene på den.
okt 2013
Følgere: 8 MC-er: 2 Svar: 7
Og den fik gas.gik fint uden.
Nuværende Kawasaki z1000 årg 06,kørt under 10000km.
Kan jeg overhovedet ikke ikke undvære styrdæmper på,da den bliver noget vild
Over 200 igennem S sving,og hvis det blæser bare lidt ligeud
Efter montering af en LSL dæmper er problemet løst. ????
Mening om styrdæmper.