2.551 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Mening om styrdæmper. Mening om styrdæmper.

Hej hvad er jeres holdning/erfaring til/med efter monteret styrdæmper, med manuel justering.
Havde på min tidligere mc (cbr1000rr) en original monteret elektronisk styrdæmper, der selv justerede hvor stram den skulle være ud fra, hastighed og hvor meget gas man giver.
Men hvordan fungere det med en manuel, der skal skrues på, for at stramme/løsne. Skal man sidde og skrue på det imens man køre, eller finder man bare en fast opsætning?

Grunden til jeg spørger er at den mc jeg har nu (yzf 600r thundercat) ikke har noget monteret, og jeg har oplevet at den bliver urolig i styret ind imellem smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mening om styrdæmper.
  • #1   8. jul 2017 Thundercat´en skal da sagtens kunne køre perfekt uden styrdæmper.
    Så må der være fejl på dæk, kronrørslejer eller dæmper ??

• #2   8. jul 2017 Man bruger en fast indstilling. Styrdæmper har en effekt på cykler med stejl kronrørsvinkel, det mener jeg ikke Thundercaten har. Tjek istedet som #1 foreslår. Hvordan med tøj og kørestilling ? Hvis jeg kører i tekstil ved høj hastighed, trækker vinden så meget i overkroppen at jeg ubevidst får ubalance i styret.

• #3   8. jul 2017 Sidst den begyndt på at ryste i styret var med ca. 200 i et sving, med god nedlægning, fordækket var dog på det tidspunkt slidt næsten ned på mærkerne (bt016) der er siden kommet nye dæk på, der er ikke slør i kronrør, den tidligere ejer har skiftet fjedre i forgaffel.
    Skal siges at jeg er en halv stor bamse på ca. 110 kg. 1,93 (ved godt den ligner en pocket bike til mig) så skulle måske rode lidt med opsætning, mc har kørt lige over 100000 km. Den fik forresten nye baghjulslejer ved dækskifte.
    Måske det kan præcisere situation lidt nærmere, men stadig synes jeg måske det kunne være rart med lidt mere ro i styret. Også ved motorvej med sidevind.
    Og altså en Nimbus er jo født med en stor skrue til at stramme styret med, så det behøver jo ikke kun at være nyere dyre racer cykler der har det.

• #4   8. jul 2017 Det brudte ikke være nødvendig , hvor let er den på mitter benet , er kronlejer koretkt moment ? smiley

• #5   8. jul 2017 Sådan en lækker fuldblods racer (læs havelåge smiley ) har ikke dobbelt ben, den går let uden at hakke i styret. Og der er ikke slør heller smiley

• #6   8. jul 2017 Det kan jo være den går for let da der skal væren vis for spænding på lejernes , havelåge ?? It is the Real thing smiley

• #7   8. jul 2017 Tja måske smiley tænker at hvis det var kronrørslejer så ville problemet måske være der lidt oftere.

• #8   8. jul 2017 "200 i timen i et sving, godt med nedlægning , nedslidt fordæk og en halvstor bamse på 110kg."

Du har vidst selv svaret på hvad problemet skyldes.

Se at få nogle ordentlige nye dæk på og så få skiftet den affjedring til noget ordentligt og indstillet den til din vægt, hvis du vil ligge og køre sådan på de danske veje.

• #9   8. jul 2017 Det lyder lidt som om, din affjedring måske kunne trænge et eftersyn med nye bøs, kontrol af fjedrenes tolerence og ny olie i front og så fremdeles med fjeder og gas/olie og link i bag og så ellers en korrekt opsætning efter din vægt og kørestil.
    Hvis den er urolig i store/hurtige kurver ved høj hastighed skyldes det ofte, at både returdæmpning og kompression skal øges smiley

• #10   8. jul 2017 Havde engang en Suzuki gsxr750 '91,(mega dejlig maskine),da blev styrdæmperen utæt.
    Tja så pillede jeg skidtet af,og cyklen var ligeså stabil uden som med styrdæmper. Der var ikke nogen forskel.
    En ting man ihvertfald bør tjekke tit,er dæk tryk,hvilket jo da ihvertfald har meget og sige,hvordan cyklen "ligger" på vejen.

• #11   8. jul 2017 Synes det er lidt sjovt, det virker som om folk har meget imod at køre med styrdæmper.
    Er med på at affjedring skal være i orden og alt det der.
    Men jeg synes sku det var rart at have på min fireblade, på lang ture kunne man blandt andet også nemt køre 150-160 med en hånd uden overhovedet at skænke det en tanke. smiley

• #12   8. jul 2017 Det er noget helt andet på Fireblades fra 2004 -> og FireBlade fra 2002/2003 med fabriksmonterede, koniske rullelejer, som i øvrigt blev tilbudt udskiftet med "gammeldags" kugler i lejeskåle.
    De er langt mere nervøse, end den model du har smiley

Jeg har intet i mod styrdæmpere. Jeg har det dog ikke på min, da jeg hellere vil årsagsbehandle i første omgang.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #14   8. jul 2017 Jeg ved ikke hvad frygten for en styrdæmper skyldes - men min indgangsvinkel er at jeg hellere vil have den og ikke have brug for den, end at mangle den når man virkelig har brug for den, for i sådan et tilfælde er der afregning ved kasse 1.

Der findes en "best of both worlds" løsning, som hedder en HyperPro RSC styrdæmper. Den er progressiv, så man kan justere den så den ikke kan mærkes, og når man så får nogle hug i styret f.eks som følge af en lidt slatten landing efter en wheelie, man rammer et hul i vejen, man passerer nogle småsten i et sving eller en anden form for ujævnhed som får styret i selvsving, så strammer styrdæmperen meget op og står imod svingningerne.

• Sajmon ™

#15   8. jul 2017 Der er nævnt flere fejlmuligheder, men en af dem som folk stort set altid glemmer, er bagdæmperen. Olie, stempelringe og tætningsringe degraderer bare med alderen - og det får cyklen til at blive ustabil når dæmperen ikke kan holde bagenden i ro.
    Specielt med 100.000km på tælleren - så er det på høje tid man får den serviceret eller udskiftet til en bedre enhed. De fleste standard dæmpere kan man ikke få reservedele til, så den skal skiftes ud.

• #16   8. jul 2017 Har heller ikke noge imod Styrdæmper , men til alm. Dk kørsel med en motorcykel der er trimmet med dæk og dæmper måske lidt over kill. Måske smiley

• Sajmon ™

#17   8. jul 2017 Men det er de fleste cykler bare ikke. Bagdæmperen er overset af stort set alle, og det er den vigtigste af de to ender da den bærer mest. smiley
    Det er også den der bliver dårlig over længst tid, men når det først er begyndt at gå ned af bakke, accelererer det.

• #18   8. jul 2017 Grunden til de bageste støddæmper glemmes er at de kun bliver bløde og sjælen utætte så vi ser dem , det kan gøre en verden til forskel smiley

• Sajmon ™

#19   8. jul 2017 Hvis du med den sætning, mener at folk først reagerer når olien sjasker ud - så er vi enige. smiley

Men det er langt forbi det tidspunkt hvor der skulle være gjort noget ved den. smiley

• #20   8. jul 2017 måske folk bare er vokset op med stiv-stellet mc og bare er glade for alle bump ikke føles som et los i røveren....?

• #21   8. jul 2017 Må være ærlig og sige at jeg ikke har skænket affjedring en ærlig tanke på den her mc smiley det er en jeg har fået i byttehandel med den gamle fireblade, og jeg regner dens værdi for at være ca. 10-15000 kr. Var ikke planen at beholde den, men der kom et hus i vejen, Og ja den køre sku egentlig rigtig fint, og er nærmest lige så sjov at køre sving på

Har lige været ude og kigge lidt mere på opsætningen, og det sejler jo fuldstændig smiley
    Bagdæmper: reebound stod så lukket at man skulle vente 0,5-1 SEk på at den kom op igen. (8 klik fra fuldt lukket ud af 50, nu står den på 12)
    Kompression stod 2 klik fra fuld lukket ud af 25, men der er ingen mærkbar forskel fra fuld lukket til fuld åben haha smiley
    Fjederforspænding står på trin 6 ud af 7 (7 fuld "hård")

Forgaffel stod ikke helt ens i fjederforspænding (det gør den nu) der er kun svag forskel fra fuld åben til fuld lukket på både reebound og kompression smiley

Spørgsmålet er så nu hvad jeg gør, synes det virker voldsomt at begynde at ofre mange penge på ny affjedring til den. Service af hele lortet med link system osv, render også stærk. Eventuelt købe brugt, eller bare lade det køre. Og ikke presse den så meget smiley

profilbillede
  • Sajmon ™

#22   8. jul 2017 Uanset hvad, så kræver ældre cykler mere vedligeholdelse end nye cykler, så det du har sparet i indkøbspris, kommer du løbende til at poste i den på netop vedligeholdelse.

Den tilstand cyklen er i nu bliver ikke bedre af bare at køre på den, og hvor går din smertegrænse så for hvornår du gør noget ved det, og hvor mange gange vil du kyles ud over styret før du synes det er tid? F.eks en highsider er en af de ting man ikke når at opdage før det ER for sent og man er lettet fra sædet med cyklen på tværs...

Forgaffel service med nye simmerringe, koster ikke alverden - jeg tager ca 1400 for det når jeg laver det.

En bagdæmper kan fås ned til ca 3000 kroner - det er en YSS fuldt justerbar, og virker ganske fortrinligt i mange år fremover.

Der er argumenter for og imod. smiley

• #23   8. jul 2017 Spændende tråd.
    Jens Henrik forklar lige - hvorfor tilbød Honda at udskifte koniske lejer til almindelige kugler?
    Har en 1200 Bandit generation 2 og undrer mig over at denne har kugler i kronrøret Min gamle Bandit 1200 generation 1 var med konisk . Er det ikke et skridt frem og to tilbage eller hvad? Hvad er forklaringen

• #24   9. jul 2017 Det er fordi, den kan blive ret urolig ved acceleration.
    I følge Hondas vejledning, skal den udførende slå en kørnerprik mellem tank og kronrør for at indikere, at lejet er udskiftet.
    Jo, det mener jeg også. Men Baba San har åbenbart kørt den helt til kanten, da hans team konstruerede den...
    Min 954'er kører stadig med de koniske lejer og det bliver den ved med, så længe jeg har den smiley

• #25   9. jul 2017 Affjedring er VIGTIGT.. Med din kampvægt er det også vigtigt at have de rigtige fjedre ...
    Service af disse komponenter er ikke dyrere på en gammel mc, selvom mange hellere vil ofre 5k på en cykel til 150k end på en til 10k... Havde du beholdt Cbrén så var det garanteret også tid til at den havde fået en affjedringsservice,,, selv om det nok var blevet sprunget over smiley
    Jeg havde sat en ny billig styrdæmper på. det er ikke den der gør at cyklen er rolig ved ligeudkørsel. men som Sajmon siger, når/hvis man rammer et hul så giver den tryghed og stabilitet i nogle tilfælde helt uvurderlig smiley

• #26   9. jul 2017 Har godt tænkt på at der nok skulle andre fjedre på den, hvis det skulle være helt efter bogen med min vægt smiley
    Og der er slet ingen tvivl om at affjedringen trænger til service.

Brian selvfølgelig fik fireblade lavet service på dæmpere smiley som den skulle.

Men må nok indrømme at med denne mc synes jeg at det er mange penge at smide 5000,- efter den til affjedring, da det er penge jeg aldrig ser igen.
    Men har ikke besluttet hvad jeg vil endnu smiley

• Sajmon ™

#27   9. jul 2017 Pengene for et olie/filter skift ser du heller aldrig igen, sammen med dæk, kædekit og kædesmørelsen, ligesom det meste af det benzin du hælder på, nok heller ikke er nogen decideret fantastisk investering. Hvad er din pointe?

Det kaldes vedligeholdelse - og det findes på alle motorcykler, uanset om de koster 600 millioner eller 12500 kroner fra ny. Laver man det ikke, så har det konsekvenser før eller siden.

• #28   10. jul 2017 Vi er slet ikke uenige, penge brugt på vedligehold ser man sjællent igen.
    Men for mig er 5000,- mange penge, og for mig er det en væsentlig større post end dæk, olie, og kædekit tilsammen.
    og pt. Er det ikke noget der gør at mc'en ikke kan køres på, så derfor ved jeg ikke om jeg helt synes at det er det værd.
    Det er lidt det samme med den styrdæmper du nævnte fra hyperpro, ingen tvivl det kunne være lækkert at have den monteret (lyder smart det med at den er progressiv). Men igen det er et spørgsmål om priotering, mangler jeg den nok til at ville ofre pengene på den. smiley

• dan G
    dan G Tilmeldt:
    okt 2013

Følgere: 8 MC-er: 2 Svar: 7
    #29   16. jul 2017 Havde en fireblade 929 årg 2001. Den havde ingen brug for styrdæmper,
    Og den fik gas.gik fint uden.
    Nuværende Kawasaki z1000 årg 06,kørt under 10000km.
    Kan jeg overhovedet ikke ikke undvære styrdæmper på,da den bliver noget vild
    Over 200 igennem S sving,og hvis det blæser bare lidt ligeud
    Efter montering af en LSL dæmper er problemet løst. ????

Kommentér på:
Mening om styrdæmper.

Annonce