{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
615 visninger | Oprettet:

Steen S
Steen S
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Yamaha xj600 "snorker" {{forumTopicSubject}}

Har kun kørt 100km på min nye XJ600, så jeg er jo ikke erfaren i den maskine - faktisk ikke med nogle mcøer overhovedet! Men jeg undrer mig over en "snorken" ved acceleration fra 2500 - 3000 omdr. området. Der skal være træk på - i frigear er der intet, eller næsten intet, så det er betinget af motorbelastning. Det lyder som en mørk snorken eller drøvlen, og det er ikke en mekanisk lyd. Det kunne lyde som en lyd stammende fra indsugningssystemet. I andre omdrejningsområder er der ingen snorken.
Har nogen et bud på det?

Iøvrigt ser jeg andre "klage" over woblen ved lave hastigheder, men jeg synes det mærkes som shimmy. Fra andre sites/forum's oplyses det, at det kan skyldes dækmærket. Min har det samme - ved 40-45 km/t. hvilket jo egentlig er en ufarlig hastighed, og med begge hænder på styret er der intet. Et par råd her på siden anbefaler så også begge hænder på styret. Men det kan jo være vanskeligt når man skal tage begge hænder til hjælp til at holde en stor Leffe! Men det er egentlig underligt at den shimmy'er!
Håber på svar ang. den der snorken, selv om den godt kan lyde charmerende.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Yamaha xj600 "snorker"
  • #1   17. mar 2007 Snorken - et sjovt udtryk.

Kan du mærke noget i maskinens træk??

Vi kender det vel alle, at når motoren er belastet ved lave omdrejninger, der så stiger så meget, at momentet begynder at slå igennem så trækker karburatorerne vacuum, og det kan få motorlyden til at virke lidt dybere og mere brølende, til momentet er rigtigt etableret.

Mærker du ikke svigtende træk eller uregelmæssig motorgang, er det næppe noget.

Din betragtning over "shimmy" er lidt mere mærkværdig.

Prøv at læne dig ned over styret, når det opstår, men fasthold hastigheden. Forsvinder det så, er det nok woble, der kommer af masinens egensvingninger. Det kan flyttes med tyngdepunktet. Wobble påvirker ikke som sådan cyklens stabibilte, selv omdet kan føles meget ugehageligt.

Er det ikke wobble, men ægte shimming, skal du nok gøre noget ved det. Det kan komme fra dæk, affjedring eller fra ingen steder. Nogle løser det med en styrdæmper.

• Steen S
    Steen S Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #2   17. mar 2007 Snorken: jeg mærker intet i trækket. Ved accelleration opgennem omdringerne fra lave f. 1500 til 4500 er det bare i området 2500 til 3000 at motorlyden suppleres med denne snorken eller lidt dybe indsugningslyde. Hvis man accellererer hurtigt bemærker man det næsten ikke. Det kunne bare lyde endnu mere "perfekt 4-cylinder-turbine-agtigt" hvis den ikke gjorde det. Motoren har kun gået 1400 km!

Først ville jeg kalde det wobble, men i min mc-teoribog (!) er shimmy lidt mere passende betegnelse end wobble, da det kun finder sted ved de lave hastigheder, og kun med 1 hånd på styret. Er begge hænder i brug er der intet, og det er med 1 hånd ikke noget der er dramatisk. Det er bare lidt underligt, og mine 2 tidligere maskiner gjorde ikke dette. Igen, maskinen har kun kørt 1400 så sled kan der ikke være tale om, men selvfølgelig kan olien i forgaflen være løbet ud pga. utæthed. Dog ikke noget man kan se nu. Forgaflens dæmpere virker i øvrigt fint dæmpende.

• #3   17. mar 2007 Din snorken lyder bare som almindelig indsugningsstøj, som Knud beskriver det.
    Er der evt. monteret et mere åbent luftfilter på den? Det kan nemlig godt forstærke lyden.
    Tit oplever man det, hvis man prøver at accelerere helt fra bunden i højt gear. Prøv evt. at geare en pind ned næste gang, og se om lyden ikke forsvinder.

Kommentér på:
Yamaha xj600 "snorker"

Annonce