612 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Blinklys modstande?? Blinklys modstande??

Hej, vil først og fremmest sige at jeg godt ved at der er masser info onkring det her i forumet, men kunne ikke finde en konkret løsning alligevel.

Mit problem:
Jeg har købt nye blink, og vil gerne have dem til at fungere ordentligt. De gamle var 10w, de nye er 1w.

Jeg har regnet lidt på det udfra hvad jeg kan huske fra fysiktimerne :-), og er nået frem jeg skal bruge en 16 Ohms modstand pr. blink. Er der nogen der kan be/afkræfte det??

Herudover forestiller jeg mig at jeg skal sætte modstanden i serie med hver enkelt blink, er dette korretk?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ryd min altan 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.060 kr.
  • brusearmatur 970 kr.
  • Repareret en sendebud 700 kr.
  • udskift vindue på 2.sal 5.000 kr.
  • Dimmer not working and check power trip 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blinklys modstande??
  • #1   17. mar 2007 Ok. Lyder godt med at man kan nøjes med en modstand pr. side. Men hvad med de 16 ohm?? Er der nogen der kan fortælle mig om det er korrekt?

Jeg regnede mig frem til at de gamle blink trak 0,83 Amp, hvor de nye kun trækker 0,083 Amp. Forskellen er så 0,75 Amp, som jeg ville kompensere for med en modstand. 0,75Amp / 12volt = 16 ohm. Er det korrekt at regne det ud på denne måde??

• #2   17. mar 2007 Nope,
    det du skal tænke på er at du i hver side skal have afsat 2x10w (gamle blink) - 2x1w (nye blink) = 18w

Ohms lov: R (modstand/ohm) = U^2(volt) / P (watt)

dvs: R = 12^2 / 18 = 144 / 18 = 8ohm

Du skal altså bruge en effektmodstand på 8ohm, som min. kan klare en belastning på 18w. Hertil skal du så nok ligge en lidt til, for at den ikke brænder alt for let af, så vælg en der kan klare 20 eller 25w, med stadig kun på 8 ohm.

• #3   17. mar 2007 De koster ca 20 kr pr stk i din lokale elektronikbiks, dvs væsentligt billigere end dem fra Rizoma

• #4   17. mar 2007 Christian:
    Ok. Det er så pr. side, men hvis man bruger din formel pr. blink giver det 16 ohm pr. blink smiley

Dvs. sige at jeg har regnet det korrekt ud. Var bare ikke klar over man kunne nøjes med én modstand pr. side.

Mange tak for hjælpen - jeg vil prøve at sætte dem på imorgen. Det lyder som om man kan komme uden om blinker problemet meget enkelt og billigt i forhold til at købe "blinkermodstande".

• #5   17. mar 2007 Bob D:
    Doooh! Min fejl, sov vist lidt i timen... Beklager!

Men ja, du kan sagtens nøjes med en modstand pr. side, når det kun er 10w pærer i forvejen, skal du ikke afsætte nær så meget effekt/w og dermed varme, som hvis det oprindeligt havde været 23w pærer du havde skiftet ud med.

• #6   17. mar 2007 Din modstand skal altså sidde parallelt over et blink enten foran eller bagpå... sætter du det i serie, virker det ikke...

• #7   17. mar 2007 Det er korrekt at du skal sætte modstanden ind i parallekreds med blinklysene, da du skal ha delt strømmen. Sætter du dem i serie deler du spændingen i stedet. Jeg kan anbefale modstandene fra KGI.dk, det er 10ohms effektmodstande der kan ta 25w. Har selv lige monteret 2 i dag på mine bagerste blinklys...Works like a charm

Kommentér på:
Blinklys modstande??

Annonce