1.793 visninger
|
Oprettet:
520/530 tandhjul {{forumTopicSubject}}
nogen der har skiftet til smallere kæde/tandhjul, fra 530 til 520?
kan det holde på en lidt kraftigere maskine, eller bliver den rykket fra hinanden for hurtigt?
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Der er mange 200hk (på hjulet) baneracere som kører en sæson på en 520 kæde uden problemer. Men hvorfor vil du skifte? Der er ingen målbar effekt, og det er måske 500 gram du sparer i bedste fald. Det er det samme som et lidt længere toiletbesøg før du kører afsted... Langt billigere.
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 49 MC-er: 16 Annoncer: 2 Emner: 57 Svar: 640
fordi jeg er ved at skifte til lettere fælge, og der følger 520 tandhjul med.
undersøger man lidt på udenlandske sider ser det dog ud til der er forskellige meninger(de fleste fraråder dog)
tror sku det er for farligt. . . .
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Sådan et koster 300 kroner.
www.motorradteile-hamburg.de - gode billige mærkevarer.
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 49 MC-er: 16 Annoncer: 2 Emner: 57 Svar: 640
samt der kan læses på det store net at det faktisk skulle give mindre tab i transmission = flere hk, og hurtigere acceleration (ikke fordi det er direkte nødvendigt)
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
jun 2014
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 192
har jeg skiftet mit fortandhjul fra 14 tænder til 15 uden at skifte kæde, grunden til at jeg fik det var at mit speedometer viste 10 km forkert i forhold til GPS nu efter skiftet er der ikke nogen forkerte tal. og nu er 1. og 2. gear meget mere by venlige end før.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Og folk der påstår at de fik en helt ny og mere frisk MC ud af at skifte til 520, skal spørge sig selv hvad de skiftede FRA. Hvis man piller et slidt 530 kædekit af cyklen, hvor kæden er slap og har stive led osv, så er det logisk at man kan mærke en forskel - men så er det fordi man får en ny (!!!!) kæde på, og ikke fordi det netop er 520.
Jeg har endnu til gode at se nogen sammenligne et helt nyt 530 kædekit med et helt nyt 520 kædekit, og vise mig en graf der siger de fik mere effekt ud af det.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 926
Men det er virkelig i småtings afdelingen vi snakker, sikkert derfor det kun er udbredt i motorsport.
Selv vil jeg ikke løbe den øgede risiko for kædebrud og de skader det kan forsage.
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 49 MC-er: 16 Annoncer: 2 Emner: 57 Svar: 640
Jeg tror I har talt mig fra det, kom bare i gang med at spekulere da muligheden var der og jeg aldrig havde tænkt på det før.
Men strækkes kæden eller det der er værre for hurtigt, er det ikke værd at gøre, så der kommer 530 på igen.
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
Så lad os så lige blive enige om, at tandhjul hører til i bl.a. gearkasser og kører sammen med tandhjul.
Kædehjul derimod kører med kæder (det her er jo det rene bedrevidenhed)
Vi kunne jo diskutere muligheden for en reel og målbar effektforøgelse ved smøring af kæden med gearolie i forhold til det kædefedt/voks, der indkapsler kæden og som oftest gør den mindre bevægelig
Je' turde skutte' putte en 520 kæde på hidsig krabat som en Busa
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 49 MC-er: 16 Annoncer: 2 Emner: 57 Svar: 640
Men du har ret, igen, kædehjul vs tandhjul, Potato/potato (virker bedre med tale)
dec 2007
Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.240
Å så kommer det saddaneddemame tel å gå stærgd!
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 542
Det holdte fint de ca. 20000 km jeg kørte med det, hvor efter mc'en blev solgt. Dog vil jeg sige at det virkede som om der skulle justeres og smøres kæde lidt oftere end med 530.
jan 2006
Følger: 26 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 18
Prisen for et 520 kædekit er ca. det samme som for et 530 kædekit, da tyndere kæder er lidt billigere, men bedre kvalitet er lidt dyrere. Alt i alt plejer jeg at give ca 1100-1300kr leveret fra mot-tei.de. Til en Hayabusa havde jeg nok holdt mig til 530 eller 525 med kæde i allerbedste kvalitet, men havde godt turde prøve et kvalitets alu bagtandhjul eller i i det mindste gå efter et stealth sprocket med stål tænder og resten i alu. Med hensyn til holdbarhed har jeg aldrig oplevet den var nedsat, men jeg kører heller ikke så meget mere, og kun i tørvejr.
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 49 MC-er: 16 Annoncer: 2 Emner: 57 Svar: 640
Havde en idé om der var mere at hente, ikke fordi det er livsnødvendigt, men fordi man kan.
Har investeret i nyt 530 grej.
Og Marchesini fælge.
Igen, unødvendigt, men de er lettere og federe
Man lever jo kun én gang. . .
520/530 tandhjul