Gummidele - Hvornår er de for gamle? {{forumTopicSubject}}
Hej folks
Jeg har et par gange haft fornøjelsen af at adskille og rense karburatorer samt skifte gummimanchetter, etc, på lidt ældre maskiner.
Min erfaring er at gummidele med tiden bliver møre, hvilket er en belastning, både fordi de kan være svære at få af motorcyklen og fordi de kan være halvdyre.
Nu er jeg lidt nysgerrig efter jeres mening.
Hvor gammel skal en MC være, før I regner med at originale gummidele såsom manchetter og karburatormembraner er ved at være mørnet?
Jeg tænker, at hvis man ser på en gennemsnitlig MC fra omkring årtusindskiftet, er gummidelene vel fine nok.
Men nok ikke så meget for en ellers pæn MC fra, eksempelvis, 1985...
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.914
Hvis indsugningsstudserne er tætte og sidder godt, så lad dem sidde. Begynder motoren at gå dårligt, så skift hvis det er gummiet der er skyld i det.
sep 2017
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 8
er super godt til at holde gummi smidigt
nov 2016
Følger: 12 Emner: 6 Svar: 29
Det handler om, at jeg er på udkig efter en MC og prøver at få et indtryk af, hvornår en motorcykel potentielt kan have problemer med gammel gummi, selv hvis den egentlig er godt holdt og har et lavt kilometertal.
Det er mit indtryk at gummi i sagens natur tørrer ud og bliver mørt uanset hvor velholdt motorcyklen er, fordi sådan er de kemiske processer i gummi bare.
sep 2017
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 8
men som skrevet tidligere kan man selv gøre meget
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 17 MC-er: 4 Svar: 355
gummiet på en 1985 model kan være skiftet i går eller 4 eller 15 år siden...det kommer an på hvor meget sol...silikone... benzin...opløsningsmidler etc. gummiblandig og type... noget revner og noget bliver lige stift som en bryllupspik
nov 2017
Følger: 39 Følgere: 81 MC-er: 8 Emner: 11 Svar: 360
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.914
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 19 Svar: 774
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 188
Gummidele - Hvornår er de for gamle?