2.024 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Martin H
Martin H
MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 45

Smadret helicoil i topstykke. Hvad nu? Smadret helicoil i topstykke. Hvad nu?

Hej er igang med at sætte en gs1000g i stand og har splittet motoren af for at gå den helt igennem. I den sammenhæng ser jeg så at der i 2-3 udstødningshuller er isat en helicoil fra tidligere "uheld", men de er også blevet voldtaget i smadre.

Hvad kan man så gøre nu? Kan man få en helicoil 8/12mm? Eller kender i nogle måder at få løst det på. Kan man få svejst hullet til og så boret et nyt gevind? Eller bliver det så dyrt at det er bedre at købe et nyt topstykke på ebay?

Mange tak for jeres tid håber i kan hjælpe.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Smadret helicoil i topstykke. Hvad nu?
  • #1   20. feb 2018 Ved ikke om du kan få de beskadige helicoils ud med en "ornepik" , men måske et forsøg værd, ellers er der nok kun den trælse vej tilbage...udboring smiley Helicoils her:
    http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Skarevarktoj/Gevindskarersat/Gevindindsatser-2000022430/
    Og ornepik sæt her:
    https://www.harald-nyborg.dk/p9213/skrueudtraekkersaet-5-dele

• #2   20. feb 2018 Helicoil er noget fanden har skabt i vrede, navnet er kendt. Derfor folk bruger dem, men produktet er lort.
    Timeserts er et meget mere anvendelig produkt. Og holder bedre.
    Hvis du kan få de gamle helicoils ud, uden at ødelægge det 10 mm gevind der er skåret til dem. Så kan du måske være heldig at får en timesert 10 mm med 8 mm hul, til at sidde fast smiley

• #4   21. feb 2018 Alt kan laves. Finder du et andet brugt topstykke vil det sikkert ha samme ballade da det er en svaghed.

Hvis hullet er så ødelagt så få det boret op og få lavet en m10/12/14mm gevindbøsning med indvendigt m8 gevind. Det er mit bud

• #5   21. feb 2018 hellicoil-recoil eller berner er jo bare en rustfri tråd-måske pianovire?
    en gammel ka du fiske ud med en lille skruetrækker og en spidstang.
    Dit tandhjul ska have lidt af et rodehoved-evt gogl undercut tranny eller noget.
    så ka du finde friske folk på nette-rigtige friske laver det selv i en stander boremaskine.
    mkh karl k

• #6   21. feb 2018 #5..Læg nu piben, eller brug alm tobak i den...Tandhjul ??? smiley

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    sep 2013

#7   22. feb 2018 Ruben. Jeg har to forum indlæg. I det andet handler det om en slidt gearkasse. Tror bare det er det ham tænker på.

• #8   22. feb 2018 #7 Ja det kan vi andre jo ikke tænke... smiley

• #10   22. feb 2018 Pil helicoil ud, det plejer ikke at volde de store problemer og i med en timesert/gevindbøsning. Det er ikke sikkert du kan genbruge gevindet da bøsninger ofte følger alm std, og coils er tvunget til at bruge den oprindelige stigning.
    Er du i tvivl om du selv kan klare det så få professionel hjælp, du har ikke materiale til at fucke det up igen .

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    sep 2013

#11   22. feb 2018 Nu jeg har selv pillet de gevindbøsninger ud som sad i. Det var åbenbart allerede en 12/8 bøsning så det er ved at være et stort problem med det resterende materiale. Er det muligt at få svejst hullet uden at smadre topstykket helt?

• #12   22. feb 2018 Du kan godt få det svejst, hvis du kan finde nogen der er stærk i alu. Vi svejser desværre ikke alu hvor jeg er nu, men har tidligere svejst lignende. Det kan sagtens lade sig gøre.

• #13   22. feb 2018 Jeg har fornyligt købt et gs850 topstykke til min egen på ebay fra england, til ca 900kr uden knaster. Det er ved at blive renoveret. Hvis dit eget er så ødelagt så kan det være løsningen at finde et andet brugt?

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    sep 2013

#14   26. feb 2018 #13 det bliver svejst??;) har fundet en som vil.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    sep 2013

#16   9. apr 2018 Hans Henrik.
    Fandt en anden gearkasse i England ved suzukiperformancespares, kostede 1000kr og fik ordnet mit topstykke ved den lokale cylinder service med ny slibet ventiler og sæder for 1000kr og det var med gevind svejst op og boret...

er ikke online herinde så ofte så derfor det sene svar.

Kommentér på:
Smadret helicoil i topstykke. Hvad nu?

Annonce