2.181 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Motorproblemer på cb500 Motorproblemer på cb500

Hej.

har lidt problemer med cyklen(honda cb500 four), når man giver fuld gas går den ud. Men hvis den er over 3000omdr trækker den fint. Engang imellem sætter den lidt ud.

Kan høre den dunker lidt i en af de højre udstødninger.
Den går en smule ujævnt i tomgang.

Nogen der har ideer til hva det kan være?
Måske toppakning, hva er symptonerne på det??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motorproblemer på cb500
  • #1   9. apr 2005 Få lavet en komprations test, den udelukker brændte ventiler og top, men det tyder vel på den ikke får nok benzin når du siger den vil gå ud ved fuld gas, det kan os være et dårligt tændrør/ledning Hætte men det er lidt svært sådan at sige lige hvad der er galt, når man ikke kan se dyret, bare mit bud,,,

MVH Tonny

• #2   9. apr 2005 ´Hvor får man fat i en kompressionstester?

• #3   9. apr 2005 Hej Martin J
    Du skal starte med at sætte nye tændrør i og derefter få justeret din tænding og så kører den igen.

Mvh
    Bjarne Klit

• #4   10. apr 2005 Jeg har selv lige købt en ved biltema for 100 kr den er udmærket, Bjarne skriver du skal få justeret din tænding det kunne også være fint men den kommer ikke bare sådan ud af justering med mindre der er pillet ved den, så den tror jeg nok ikke i, men tændrørne er som jeg også skrev til dig en god ide at skifte, vil gerne vide hvad du finder ud af når du finder fejlen...

MVH Tonny

• #5   10. apr 2005 Okay har selv lige fået den i sidste uge. Har snakket med den tidligere ejer og han har nu fortalt mig at det er længe siden tændrørene er skiftet så det kunne godt være det, Men hva med dunkelyden, (løs ventil eller?)

Jeg køber nogle nye tændrør i morgen og krydser fingre.

Så næste gang jeg skal til næstved vil jeg købe en kompressionstester i biltema, ærgeligt de ikke sælger pr. postodre.

Tak for hjælpen indtil vidre

• #6   12. apr 2005 Så har jeg fået nye tændrør i, det gav en lidt bedre motorgang men stadig de samme problemer.

Så har jeg prøvet at stille tændingen. Men det vil ikke rigtigt som jeg vil, det er vel meningen den skal tænde mellem de 2 streger ved t? Men den tænder noget før men jeg kan ikke dreje den længere om?.

Har lyttet på ventilerne og de lyder meget rigtigt alle sammen. Har også haft dækslerne af og se de kører ordentligt.

Har fundet ud af at lyden kommer fra cylinder 2, den siger plup plup plup, kan det være en stempelring???

Kompressions testeren køber jeg i weekenden. Kan man komme til med den fra biltema?

Hilsen
    Martin

• #7   12. apr 2005 Der skulle ikke være problemer der er forskellige studser med til den, så mener jeg stadig som jeg tidligere skrev at det er et benzin problem, det kan være der er vand i dem, det kan være snavs, der er kun et at gøre af med dem og skil dem af og så rens hele molevitten, tjek også højden på svømmerne, dunkelyden plup plup plup smiley den er sværer men tjek nu lige kompretionen....

MVH Tonny

• #8   12. apr 2005 Den plup plup plup lyd er det når den er startet den siger det???

Tonny

• #9   12. apr 2005 Nej det siger den hele tiden. Kan ikke høre det på motoren kun på udstødningen.

Er der en 12mm studs med?

• #10   12. apr 2005 Det skulle der være ja, Jamen for faen det kan jo være mange ting, har du prøvet at hive tændkabelt af mens den kører på den zylinder der siger det, er der fin lang gnist på den zylinder, er tændrøret sort eller stadig som nyt, har du tjekket tændspole?????

Tonny

• #11   12. apr 2005 Der er fin gnist både på¨tændrør og tændspole.

• #12   12. apr 2005 Så ville jeg lede i karburatoren efter problemet hvis jeg var dig, men tag nu den komprationstest først....
    men skal lige siges at en tændspole kan være dårlig selvom der er fin gnist, det var der nemelig på min egen der døjede med noget af det samme, men det kan du teste ved at bytte dem om...

Tonny

• #13   12. apr 2005 Hej Martin
    Er den med elektronisk tænding eller er den med platiner?
    hvis den er med platiner skal du først have kontakt afstanden justeret og så skal du derefter justerer tændingen. Jeg er sikker på at den skal stå på stregen før t. og så skulle det være på plads.
    Det kan også forekomme at du skal have nye platinner, den fiber klods som kører på knaste kan være slidt så meget at du ikke kan justerer kontakt afstanden, og derefter tændingen. Jeg ved godt at der er en her i forumet der har skrevet at det vel ikke kommer ud af justering med mindre der pilles ved det ; men netop når fiber klodsen slides så sker der netop en forskydning af tændingstidspunktet.
    Jeg kan ikke med sikkerhed sige hvad kontaktafstanden skal være; men jeg er sikker på at det ikke er helt galt hvis du bruger 0,40.

MVH
    Bjarne Klit

• #14   13. apr 2005 Du må gerne skrive mit navn Bjarne smiley men hvis det er Martins platiner skal den så ikke gå dårligt på 2 Zylindre og ikke kun den ene? er der ikke 2 sæt platiner 1sæt pr 2 zylindre?

Tonny

• #15   13. apr 2005 Hej.

Har lige været nede hos en gammel mc mand. Han sagde at den lyd ikke var noget(han kunne faktisk slet ikke høre den) Håber han har ret.

Han anbefalede mig at kører den ned på et mcværksted og få tænding og karburatorer indstillet da de har udstyret.

Har selv prøvet igen med tændingen. Men kan stadig ikke dreje den langt nok om. Kan godt se at mine platiner er slidte, der er faktisk et lille hul i en af dem. Så der er nok tid til nogle nye. Det med at den ikke kan drejes langt nok om mener mc manden, er fordi de mærker ikke kan bruges og der skal en stroboskob lampe på.

Skal jeg nøjes med at købe nye platiner til 59kr stk. Eller skal jeg købe en komplet tændingsplade til 373kr.?

Kan den lampe i biltema betale sig at købe til 200kr.? Eller skal jeg bare lade værkstedet stille den??

Martin

• #16   13. apr 2005 En justering på værksted koster ca650kr

• #17   13. apr 2005 Jeg ernok ikke helt med mere hvis han ikke mener der er noget hvorfor anbefaler han dig så at få den justeret på værksted ???? men nu ved jeg ikke hvor meget du selv ved om det, men hvis du er i tvivl om noget ville jeg til en hver tid kører på værksted med den, hvis det er et godt værksted der er nogle der vil rynke på næse og tænke sådan noget gammel .... du ved ...

MVH Tonny

• #18   13. apr 2005 Han mener at blup lyden ikke er noget. Men det der med den går ud, er højst tænkeligt et justeringsspørgsmål

• #19   19. apr 2005 Så har jeg fået tage en kompressionstest.

Først prøvede jeg med selvstarteren. og der var ikke så meget strøm på den, men resultaterne blev.

Cyl Mål i Kg/cm2 Mål i P.S.I
    1 8 110
    2 5 70
    3 6 85
    4 6 85

Efter det prøvede jeg med kickstarteren.

1 8,5 120
    2 7 100
    3 8 115
    4 7,5 110

Ved ikke hva den skal stå på, men den ligger lige over bunden af det grønne feldt.

Skal der gøres noget ved det eller kan den gå med de målinger.???

Martin

• #20   19. apr 2005 Cyl Mål i Kg/cm2 Mål i P.S.I
    -1- 8,0 ------------- 110
    -2- 5,0 -------------- 70
    -3- 6,0 -------------- 85
    -4- 6,0 -------------- 85

Efter det prøvede jeg med kickstarteren.

-1- 8,5 ----------------- 120
    -2- 7,0 ----------------- 100
    -3- 8,0 ----------------- 115
    -4- 7,5 ----------------- 110

Cylinder 2 er lidt svær at komme til så den er sikker en smule højrer med det rigtigt udstyr.

• #21   19. apr 2005 Hej martin

Nu ved jeg ikke om du ved hvordan man gør, men her er som jeg mener det skal gøres, først starter du den og kører den varm, så ud med tændrørene, når du så tester skal du ha nok strøm på, når du så trykker på selvstarteren med måleren i tænrørshullet skal du holde gashåndtaget i bund så længe du trykker på selvstarteren for at få den korekte visning.....

Den tester er det ikke den med en slange du skruer ned i tændrørshullet?

Tonny

• #22   19. apr 2005 Det står i øvrigt også i de papirer der følger med til den...

• #23   19. apr 2005 Nej den er med en gummistuds. Har kørt den varm. Er det ikke lige meget om det er selvstarteren eller kickstarteren?

Hvordan syns du målingerne ser ud?

• #24   19. apr 2005 Du får meget mere ens måling med selvstarteren.

Tonny

• #25   19. apr 2005 Ellers ser det rimeligt ud

• #26   19. apr 2005 Okay. Hva med trykket er det højt nok?

• #27   19. apr 2005 Har fundet i en bog at motoren er 9,0:1 i compression ratio. Så det betyder vel at den skal ligge på 9 kg/cm2??

eller hvad?

Så er den lidt under, men det betyder vel ikke andet end lidt dårlige trækkræft?? Den kan vel sagtens tåle til at kører på den????

Martin

• #28   19. apr 2005 Nej det betyder også dårlig motorgang, ved nærmere eftertanke så er din zyl 2 ca kun på halv kraft og kun lidt mere på 3 og 4...nu er der jo ingen der ved hvad den har gået det er jo nok ikke lidt, og jeg ved heller ikke om den kan bære en renovering, det kan også være det bare er dine ventiler der ikke er tætte, men i værste fald er det stemplerne og zylinderne der er slidte.
    Men få en der ved noget om det til at vurdere det...eller måske du kan finde en anden fin motor.
    så kan vi hvis ikke trække dette længere.

MVH Tonny

• #29   19. apr 2005 Hvis den hedder 9kg/cm2 er den 2kg under på den dårligste cylinder, så er den da ikke kun på halv kraft.

Og den største forskel er 1,5Kg, og det burde lige gå i.flg. instruktionen.

Maskinen kører jo sådan set også godt nok. Måske skulle jeg bare kører på den til den ikke kan mere og så få fat i en ny motor?

Martin

• #30   20. apr 2005 Du har lavet flere målinger jeg ved ikke hvilke man skal regne med bla den her du selv har skrevet

-1- 8,0 ------------- 110
    -2- 5,0 -------------- 70
    -3- 6,0 -------------- 85
    -4- 6,0 -------------- 85
    Den ser ikke godt ud.

Men jeg synes det var en god ide den du har der,

MVH Tonny

Kommentér på:
Motorproblemer på cb500

Annonce