{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.225 visninger | Oprettet:

indstilling af karburater {{forumTopicSubject}}

Hej

Har bygget min maskine om hen over vinteren og nu er den kommet blevet startet op og testkørt, men den kører ikke ordenligt. den hopper en smule når jeg giver den gas.

jeg tænker det er fordi jeg kører med uoriginal luftfilter, så den skal enten dyses om, eller den skal indstilles i karburator.

er der en venlig sjæl i nærheden af Aabenraa der har forstand på dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  indstilling af karburater
  • #1   17. apr 2018 og kaburatoren er blevet ultralydsrenset.

  • #2   17. apr 2018 Aner ikke hvilken slags carb du har. Men altså, hvis du selv vil se på det:

    http://www.factorypro.com/tech_tuning_procedures/tuning_carbtune,CV,high_rpm_engines.html

    http://www.ducati-upnorth.com/tech/carbs.php

    1) Sync 2) flyder højde 3) hoveddyse 4) nål 5) blandingsskruer 6) forfra, finjuster.


  • #3   17. apr 2018 det er en Yamaha xj 550 fra 82

  • #4   17. apr 2018 Princippet er ca. det samme. Du bliver nødt til selv at google dig frem til standart nålhøjde og blandingsskrue position. Youtube dig til nogle videoer hvor de forklarer at stille sådan nogle carbs.

    Bare mens du venter på en ordenlig respons.


  • #6   17. apr 2018 Hvordan er sådan en Yamaha anderledes fra alle mulige andre karburatorer? Hvad enten det er CV eller slidecarbs.

  • #8   17. apr 2018 Du svarer ikke på mit spørgsmål - hvad er så anderledes ved disse karburatorer? Og hvad er carbtune? smiley

  • #9   17. apr 2018 Der er ikke nødvendigvis så meget anderledes end på andre cykler, men prøv at tage en søgning på inddysning og åbne filtre (hvis det er det du har sat på fordi det ser godt ud), og du vil se at det ikke er specielt ligetil at få til at fungere - designet af den originale luftfilterkasse har faktisk en funktion ud over at tage plads...

  • #10   17. apr 2018 Du kan roligt regne at skulle rode med dyser og justere...

    Prøv først at sætte original luftfilter på igen og se om den så køre ok. Så kan du udelukke at det er karburatore der er justeret/samlet forkert efter adskillelse og rens.

    Mit bud er at den får for lidt benzin pga de nye filtre.


  • #11   17. apr 2018 Jacob - det er ikke mig som oprettede emnet. Jeg gav OP et par links, så kan han selv læse på det.

    Ville bare vide hvorfor Hans Henrik var så skråsikker på at jeg ikke vidste noget om "sådan en Yamaha". Vil da elske at høre om en ny slags karburator eller et nyt system jeg ikke har hørt om før.


  • #13   17. apr 2018 Fedt, det skal jeg da have læst om.

    Og drop lige den nedladende tone, det er ret træls. Tak.


  • #14   17. apr 2018 Nu spørger Søren (trådstarter) jo egentlig også om der er een omkring Aabenraa der vil hjælpe ham - ikke om råd til selv at justere karburatorerne smiley

  • #15   17. apr 2018 Søren l:
    Se billede: http://www.yamaha-community.fr/sites/wiki.yamaha-motor.fr/files/images/1980_YICS_001.preview.jpg

    Din cykel har et system kaldet YICS som, meget kort fortalt, giver bedre brændstoføkonomi ved at 1) lave finere benzinpartikler og mere vigtigt 2) fordele forbrændingen mere jævnt i cylinderen. YCIS-kanalerne sidder i topstykket. Disse YCIS-kanaler hænger sammen mellem alle karburatorerne, så skal man balancere karbs skal disse kanaler lukkes (ellers kan man ved stoppede kanaler få forskellige mål fra karburatorerne da én karburator skal fordele til flere cylindere gennem de kanaler).

    Egentlig meget godt at vide - også hvis du finder en som kan hjælpe dig men ikke kender til det system.

    Hvis jeg ikke har forklaret det godt nok kan du læse mere her: http://www.xj4ever.com/catalog/yics.html.

    Nu du er i gang med ombygning vil måske også få noget ud af at rense disse kanaler som sidder i topstykket.

    Du har helt ret Per T. Håber du finder ud af det, Søren!


  • #17   18. apr 2018 Nu er der jo ingen grænser for hvor meget der kan løses på internettet men det sidste link Lemminger har uploaded siger da man skal rense YICS passagerne og blokere dem under justering (synkronisering)... omvendt siger han at gamle motorer ikke behøver værktøjet fordi de er stoppede til og nye ikke behøver fordi de ikke er slidte....

    So, how can we reliably adjust an individual carb based on the results of the adjustments, if it's companions are contributing to the results? Now, to be fair-----if the bike has been reasonably well maintained and the cylinders are all fairly close to begin with, you can usually get away without blanking the YICS passage and still achieve a reasonable state of tune. At the opposite end of the maintenance spectrum, the YICS passages are often already plugged up with years worth of accumulated grunge and grime, so the bike is effectively being tuned with the YICS system disabled and the presence of the tool is irrelevant. But we have seen some examples of carbs where one cylinder was effectively relying on it's neighbors to supply most of the mixture through the YICS system, and this most certainly affects performance, especially the top end.

    So, my recommendation: for an engine with approximately equal compression across the cylinders and valve clearances in spec, make sure the YICS passages are clean and use the blanking tool to tune the carbs.


  • #18   18. apr 2018 Hans Henrik, du virker sgu da som en træls en. Kom ned fra din høje hest.

    Men fedt at lære noget nyt.


  • #21   18. apr 2018 Jeg gider ærlig talt ikke skulle gætte mig til hvad der er specielt ved en XJ550 fra 82. Du kunne lige så godt give en ordenlig forklaring når du nu var i gang med at skrive jeg tog fejl...

    Tak alligevel smiley


  • #22   18. apr 2018 #21 Ham Hjørring-gutten er ALTID nedladende og bedrevidende. nu har du også fået møllen, det nemmeste er at undgå ham og ignorere ham.
    Selv folk han har hjulpet synes han er et idiot (ligesom de fleste andre der har haft med ham at gøre).. smiley


Kommentér på:
indstilling af karburater

Annonce