{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.799 visninger | Oprettet:

Hjælp til skift af kæde. {{forumTopicSubject}}

Nu skal den kæde skiftes.. og det kan kun gå for langsomt!
Ved nogen hvor der er en guide til samling og montering af kæde med nitter?
Ikke at jeg forventer det er det store problem men det er altid godt at være velforberedt når man pusler med tøsen. Eller er der nogen der har haft dårlige oplevelser de vil beskrive så jeg ikke laver samme fejl.
Derfor er det så bare ekstra irriterende nå man planlægger at gøre det en eftermiddag og stumperne så er strandet med postvæsnet et eller sted i DK. Håber de kommer frem i morgen.
Den var i øvrigt helt gal med den gamle kæde om end tandhjulene var meget pæne. Min mekaniker mente ikke jeg overhovedet burde kører videre på hende så hun blev listet hjem i lav fart. Nu ved jeg hvorfor der har været så stort forbrug af chain slides.. do!
På forhånd tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til skift af kæde.
  • #1   19. apr 2005 Kan da lige stille et suplerings spørgsmål... Hvis tandhjulene er pæne kan man så ikke nøjes med at skifte kæden ? Eller skal man skifte både tandhjul og kæde ?

  • #2   19. apr 2005 Det kan man på en træde cykel, men ikke på en motorcykel !! begge tandhul & kæde skiftes samtidig altid !!!
    det er det man kalder et kædekit, begge dele er lige slidt,
    det har noget men sikkerhed at gøre


  • #3   19. apr 2005 Men Steen... er du den eneste der har erfaring med selv at skifte kæde og i givet fald hvilke!

  • #4   19. apr 2005 Jeg er helt sikkert ikke den eneste her på galleriet der har prøvet det, men det er ikke noget man skal sparre penge på, har set hvad der sker når en kæde sprænger ved høj hastighed, det koster en hel del mere end et kædekit, !! / smadret motorblok / sidedæksel / bagsvinger / + et bræket venstre ben, efterfulgt af et styrt , det er bedre at forebygge end at helbrede, her må ikke sparres

  • #5   19. apr 2005 steen nu er jeg cykel mekaniker ... men det lyder til du har forstand på det .....


    man SKAL ALTID SKIFTE KÆDE OG KRANS på en alm cykel samtidlig ....


  • #6   19. apr 2005 Forstår dine påpasselighed. Desværre er der ikke et værksted i mit område der har tid til at tage sig af det i denne uge og i morgen aften går turen til Sverige så det er noget der skal klares...pronto. Derfor håbede jeg der var nogen der kunne komme med lidt råd og vejledning. Jeg har planer om at klare det på min arbejdsplads hvor jeg nok kan få lidt bistand af en MC mekaniker, om ikke andet så til at kontrollerer resultatet. Egentlig skulle det heller ikke være så svært at løsne lidt bolte og monterer nye tandhjul. Hvad angår samling af kæden håber jeg at kunne låne mig frem til en kæde-samler på min arbejdsplads så mon ikke det går... men tak for interessen Steen

  • #7   19. apr 2005 Thomas vi er helt enige, har selv arbejdet på et cykel/ knallert værksted i er par år, men på en trædecykel sker der ikke så meget som på en mc

    Rasmus hvis det er en lukket kæde skal du have bagsvingeren af, men er den med led skal du have den rigtige kæde springer til at åbne & lukke leddet med, god fornøjelse ""


  • #8   19. apr 2005 Hej Rasmus!
    Helt sikkert skal du skifte det hele samtidig!
    Husk at du skal bruge nitteled... da der ikke er plads til samleled m. clips på en cbr....

    god fornøjelse smiley


  • #9   20. apr 2005 Bagsvingeren skal da ikke af, man tager da en vinkelsliber og skærer den over, og så nitter man den nye, nu skal i da lige stoppe !!!!

  • #10   20. apr 2005 Hej Tonny.
    Som Steen skriver "hvis det er en lukket kæde skal du have bagsvingeren af" og det må han jo have ret i . Men.. nu kan det være lige meget for postdanmerk har til en afveksling "fucket up" og er derfor 4 dage om at bringe en pakke fra Århus til Viborg. Dette betyder jeg ikke får cyklen med til Sjælland som jeg havde aftalt med rødderne. Jeg er sgu en smule tosset... hvor svært kan det være. Så har jeg til gengæld god tid en gang i næste uge eller der kan en forhandler måske løse problemet for mig.


  • #11   20. apr 2005 Jammen jeg forstår stadig ikke det er da ligemeget hvor lukket den er, hvorfor ikke bare tage en vinkel sliber og skærer den gamle af, det kan jeg ikke se er det store problem i, ang Post DK så må der være sket en alvorlig fejl, er selv chauffør der smiley

  • #12   20. apr 2005 He he Tonny !! så er det vel dig der kører rundt med kæden __ Mener bare det er for dumt at åbne en lukket kæde tænker her på den nye der skal monteres hvis man ikke har helt styr på hvordan man gør, den skal jo samles igen, & gerne rigtigt
    er den nye med samleled & den gamle lukket skal den som du siger bare skæres over med en vinkelsliber enig ?????


  • #13   20. apr 2005 Jeg har endnu ikke hørt at man kan få en kæde der er samlet, men engang skal jo være den første, alle kæder er jo et eller andet sted lukket, indtil man skærer et led op med mindre man har værktøjet til at åbne et led, jeg har aldrig hørt, hvorfor er det dumt at åbne en lukket kæde hvordan faen skal man ellers få den af, med mindre man skiller det halve af cyklen af, den nye skal jo også samles, har du så tænkt dig at samle den inden du sætter den på igen, nu stopper du altså, er det fordi du ikke har prøvet det før eller hvad, for jeg har altså ikke hørt noget lign før.....

  • #14   26. apr 2005 Hej igen alle sammen!
    For lige at slutte det lille eventyr af. I Onsdags (efter jeg skrev mit indlæg) fik jeg endelig min kæde. En RK kæde købet ved en lokal forhandler samt et nyt sæt for og bag-tandhjul. Lad det ikke være en hemmelighed at jeg havde travlt da jeg begyndte at monterer kæden. Først kontrollerede jeg at den nye kæde og tandhjul kunne erstatte det gamle. Kæden var åben og med både nitte og clips i sættet. Jeg afmonterer fire led i den nye kæde ved at slibe nitterne flade med en vinkelsliber og derefter med en dorn bankes de ud. Den gamle kæde afmonteres med en vinkelsliber... no problem. Baghjulet skal af for at skifte tandhjul så samtidig skifter jeg chain sliden. Forreste tandhjul skiftes uden nogen problemer. Den nye kæde lægges på plads, baghjul monteres og kæden samles. Dette gøres ved at anvende nitte-samlings-sættet. For at kunne trykke nitterne gennem kædeleddet anvendes en rørtang. En gammel møtrik lægges mellem leddet og tangen så nitten kan komme helt i gennem. En makker holdt derefter kontra på kæden med et ordentligt stykke stål mens jeg hamrede nitterne flad på den anden side. Til sidst justeres baghjulets placering så kæden sidder ordentligt. Alt i alt tog operationen 2 timer og 10 min og så nåede jeg også at vaske bagfælgen nu da jeg havde den af. Havde det været en hel kæde skulle jeg yderligere have afmonteret bolt for bag dæmper men det ville vel heller ikke have været det store problem. Alt i alt ikke det store problem at skifte kæden. Skriv blot hvis der er spørgsmål eller kommentarer. P.S. Pas på der ude for i sidste uge var vejen i KBH rim glatte omkring midnat. Dette betød lidt ekstra ridser i plastik kåben, ridser i koblingsdækslet, et ødelagt sidespejl og hul på bukserne for det sker hurtigt når baghjulet forsvinder i et venstre sving. øv øv. smiley


Kommentér på:
Hjælp til skift af kæde.

Annonce